Voisitteko rakkaat ihmiset neuvoa tai kertoa kokemuksia?
Olemme poikaystäväni kanssa seurustelleet 4 vuotta. Olemme suhteellisen nuoria, minä 22 ja poikaystäväni 23 ja nyt harkitsemme yhteen muuttamista ja avioliittoa. Ongelmamme on se, että vanhempamme eivät hyväksy "yhteen muuttamista" uskonnollisista syistä, siis ilman avioliittoa. Silti olemme jo monen vuoden ajan nukkuneet samaa sänkyä, mutta pitäneet kahta pikkuruista kämppää, mikä rasittaa elämää hurjasti!
Asumisvaikeuksista huolimatta poikaystäväni ei ole halunnut kosia minua näiden vuosien aikana, vaikka tietää hyvin, että olen varmaan sitä ainakin kolme vuotta kiihkeästi toivonut ja monet itket itkenyt.
Nytkin hän sanoi, että jos tilanne ei olisi mikä on, siis jos olisimme niin sanottuja "normaaleja" nuoria, hän haluaisi muuttaa yhteiseen asuntoon nyt ja miettiä avioliittoa tulevaisuudessa. Siksipä ehkä olen itsekin alkanut miettimään, että onkohan suhteessa ollenkaan järkeä, saati sitten avioliitossa ja yhteisessä tulevaisuudessa.
Poikaystäväni on hyvä ja kunnollinen miehenalku, toisaalta oikein ihana ja toisaalta saa minut loukkaantumaan hyvin helposti. Myöskin tuntuu, että välillä olemme ihan eri maailmoista. Järki kuitenkin sanoo, että parempaa ja samanlaisemmat arvot omaavaa ihmistä en tule löytämään. Poikaystäväni kyllä vakuuttaa rakastavansa minua ja haluavansa yhteistä tulevaisuutta, mutta suhtautuu myös hyvin kielteisesti ajatukseen lapsista (toki kysymys ei missään nimessä ole minullekaan ajankohtainen vielä vuosiin). Kuitenkin se antaa kuvan, ettei hän ehkä ole kovin innostunut minustakaan.
Mieltäni rasittaa ja uskoani horjuttaa myös se, että vanhempani ovat pitkän, mutta ei kenties niin onnellisen avioliiton jälkeen eroamassa. Avioero johtuu toisen osapuolen pettämisestä. Äitiäni varsinkin satuttaisi kovin, jos päättäisimme vain muuttaa yhteen, enkä haluaisi tuottaa hänelle enempää tuskaa.
Haluaisin mennä naimisiin siksi, että poikaystäväni sitä todella, todella haluaa, enkä olosuhteiden pakosta, enkä oikein nyt tiedä mitä tehdä. Miten voisin edes luottaa mihinkään pysyvään, kun luottamus ihmisiin on rikkoutunut siruiksi?
Halutako vai eikö haluta?
15
1376
Vastaukset
- miukku
Enpä osaa vastata kysymykseesi, mutta haluan vain kertoa ettet ole ongelminesi yksin! Oli oikeastaan järkyttävää huomata että jollain on lähes samanlainene tilanne! OIKEASTAAN KAIKKI VIESTISSÄSI TÄSMÄSI OMAAN TILANTEESEENI! (Lukuunottamatta tuota avioero juttua)
Hassun pelottavaa :)
Tsemppiä kuitenkin sinulle! Ja muista ettet kuitenkaan elä vanhempiesi elämää...niin...tiedän, helpommin sanottu kuin tehty. Tee omat päätökset ja ole rohkea!- lisabella
Kiitos, minustakin on helpottavaa ja toisaalta kurjaa kuulla, etten ole ainoa tilanteessa, uskon että ymmärrät varmasti paremmin kuin kukaan. Paljon jaksamisia ja haleja sinulle!
- Charles
Sinun elämäsi on sinun elämäsi eikä vanhempiesi elämä. Sinä siis teet niin kuin itse parhaaksi näet. Ei sinun tarvitse jokaista tekoasi hyväksyttää vanhemmillasi. Jos he eivät hyväksy avoliittoa, niin ei se saa sinua estää. Puhumattakaan siitä, miten tekopyhältä heidän puheensa kuulostaa. Avoliitossa ei saa asua, mutta pettäminen kyllä on ok.
Minusta sinun kannattaisi jutella poikaystäväsi kanssa avoimesti lapsista. Jos tilanne todella on se, että sinä tiedät haluavasi lapsia joskus tulevaisuudessa ja poikaystäväsi tietää, ettei niitä koskaan halua, teillä on käsissänne iso ongelma. Kokemuksesta tiedän, että tuollainen ongelma paisuu sitä isommaksi, mitä kauemmin sen ratkaisua lykkää. Te olette olleet yhdessä neljä vuotta. Suhteenne pitäisi olla nyt siinä asteella, että voitte puhua tuollaisen asian täysin selväksi.
Jos molemmat tiedätte, mitä tulevaisuudelta haluatte, ja halunne eivät käy yksiin, on teillä vain yksi ratkaisu. Se tuntuu varmasti todella vaikealta ja raskaalta ratkaisulta, mutta vaikeampi se on kymmenen vuoden kuluttua. Sinä tule katumaan vanhempana, jos sitoudut mieheen, joka ei halua kanssasi lapsia vaikka sinä haluat. Älä tee sitä virhettä.
Poikaystäväsi sanoo, että jos olisitte normaaleja, niin sitten... Mitä te sitten olette, jos ette normaaleja? - ~Tiina~
Kysypä itseltäsi,tahtoisitko TODELLA mennä jo nyt naimisiin,jos tilanne ei olisi se mikä se nyt on?Tarkoitan tällä sitä,että ehkä poikaystäväsi ei ole vielä valmis noin nuorena menemään naimisiin kanssasi vain siitä syystä,että saisi asua kanssasi.Ja nyt mietit,että "vain siitä syystä",en vähättele hänen rakkauttaan sinua kohtaan,mutta suurin syyhän naimisiin menoon olisi yhteen muutto,eikö?Ja älä huolestu hänen asenteestaan lapsiin,se ehtii muuttumaan vuosien saatossa.Itsekin sanon miehelleni,etten lapsia halua nyt enkä ehkä koskaan,mikä ei edes välttämättä ole totta.Oma mieheni on ainakin sellainen,että jos sanoisin haluavani lapsia edes joskus tulevaisuudessa,hän alkaisi niitä sitten myös tekemään jo vuoden sisällä ja sitä minä EN halua.Vaikea selittää,mutta ehkä ymmärsit...?
Olette seurustelleet jo kauan,miksi siis nyt tahtoisit muuttaa tilannetta?Ettekö siis voisi jatkaa jonkun aikaa vielä samaan malliin ja tuumailla tulevaisuutta?Sanoit haluavasi naimisiin,kun poikaystäväsi sitä todella haluaa,etkä olosuhteiden pakosta.Toisin sanoen: jos miehesi on sen arvoinen,saat vielä odottaa.Miehesi ei selvästikään ole vielä valmis naimisiin,eikä häntä siitä mielestäni voi syyttää.Ehkäpä voisit puhua vanhepiesi kanssa yhteen muuttamisesta?Jos se ei SINUA häiritsisi,voisit kysyä vanhemmiltasi,kuinka muutto yhteen muuttaisi teidän välisiä suhteita? Ymmärrän,ettet halua loukata vanhempiasi,mutta sinun tulee elää myös elämääsi.Tämä tilanne voi maksaa sinulle parisuhteesi,jos et saa sitä toimimaan omassa mielessäsi eikä teistä kumpikaan ole tyytyväinen asuinjärjestelyyn.Vaikea tilanne ja vielä vaikeampi päätös sinun on tehtävä joskus.Nyt vaan voimia sinulle ja toivottavasti asiat helpottuu ajan myötä! - ajatus--
Minusta tuntuu että et oikein itsekään tiedä mitä haluat. Jotenkin sain sellaisen käsityksen, että ehkä itsekin haluaisit poikaystäväsi kosivan sinua ennen yhteen muuttamista ja sitoutuvan sinun kanssasi, vaikka haluaisit uskotella itsellesi että vika on esim. vanhemmissasi. Olette seurustelleet jo aika kauan. Kannattaa jutella poikaystäväsi kanssa mitä hän oikein haluaa. Ymmärrän, tuntuishan se hienolta jos poikakaverisi haluais sut "hinnalla millä hyvänsä" ja tekis mitä vaan että sais olla sun kans aina, ja haluais osoittaa rakkautensa ja sen että haluaa sitoutua sun kanssa, ja kosis sua, eikä vain tyytyisi yhteenmuuttamiseen (pitää takaoven auki että jos haluaakin erota, niin eipä ole avioliittojuttuja selvitettävänä, eroaminen käy helposti). Jos se sua rakastaa nii kyl se sun kans haluaa mennä naimisiin.
- lisabella
Teillä oli tosi hyviä pointteja kirjoituksissanne, mutta haluan vielä lisätä, että nimenomaan poikaystäväni ehdotti tätä muuttoa, koska on vielä kyllästyneempi tilanteeseen kuin minä! Ja enemmänkin MINÄ epäilen tämän suhteen tulevaisuutta kuin hän, olen totta puhuen miettinyt sitä jo jonkin aikaa. Yhtenä päivänä suhde avioliitto tuntuu hyvältä ja toisena olen taas paniikissa.
En ole myöskään siitä huolissani, etteikö poikaystäväni olisi kiinnostunut joskus tulevaisuudessa lapsista, itse en ehkä ole silloinkaan, who knows, mutta kielteinen asenne lapsiin kertoo minulle poikaystäväni kypsymättömyydestä ja sitoutumishaluttomuudesta.. ehkä..tais sitten vain tulkitsen liikaa niin kuin meillä naisilla on tapana.
Tiedän myöskin sen, että poikaystäväni haluttomuuteen mennä naimisiin aikaisemmin on vaikuttanut se, ettemme oikein tiedä miten mennä naimisiin.. Emme ole ev.lut joten emme mene kirkossa naimisiin ja maistraatti on todella epäromanttinen vaihtoehto. Emme voi myöskään mennä oman uskontomme kirkossa naimisiin, koska olemme olleet esiaviollisessa suhteessa.(Huomatkaa, että äitini ja poikaystäväni vanhemmat ovat uskonnollisia.)
Itse en haluaisi, eikä olisi varaakaan järjestää kovin suuria juhlia, opiskelijoita kun olemme, vaan ehkä viettää elämäni tärkein päivä jossakin etelän auringon alla. Poikaystävänikään ei pidä suurista juhlista, mutta haluaisi jollain tavalla kuitenkin hyväksynnän suvultaan(suurin osa uskonnollisia) sekä -ikuisena materialistina ja rikkaan perheen lapsena- häälahjoja.
No aion kuitenkin taas jutella poikaystäväni kanssa. Keskustelu meiltä kyllä sujuu aika paljon keskivertoparia paremmin, kun poikaystäväni on niin puhelias, melkein kuin nainen sen suhteen. ;)
Onhan se aika tyhmää tulla jonnekin suomi24-foorumiin purkamaan ongelmiaan, mutta halusin saada objektiivisia mielipiteitä. Joidenkin ystävieni kanssa olen jo asiasta puhunut.Kiitos kaikille vaivautuneille ja toki otetaan vastaan lisää mielipiteitä ja neuvoja!- I know
Miksi ette voi mennä naimisiin oman uskontonne kirkossa? Tuskin kukaan on kiinnostunut sielä teidän kirkossa oletteko olleet esiaviollisessa suhteessa vai ette :D En mäkään ole ev.lut. enkä ole täydellinen, mutta ei naimisiinmeno ole ollu mulle mikään ongelma... ja varsinkaan se, missä pidämme häät. Kyl kaikki uskovaiset tietää senkin, että ihmiset on erilaisia eikä kukaan oo täydellinen. Mun tututki meni naimisii niiden vanhempien kirkossa (ei siis ev.lut) vaik ei ne uskovaisia oikein ookkaan eikä kuulu kyseiseen kirkkoon. Ja moni muukin eikkari on menny. Mut hei ketä kiinnostaa mitä ootte tehny? Tuskin sun vanhemmatkaan niin kiinnostuneita on. Eihän ne oo teidän yhdessä yöpymisiäkään moittinu. :D
- Charles
I know kirjoitti:
Miksi ette voi mennä naimisiin oman uskontonne kirkossa? Tuskin kukaan on kiinnostunut sielä teidän kirkossa oletteko olleet esiaviollisessa suhteessa vai ette :D En mäkään ole ev.lut. enkä ole täydellinen, mutta ei naimisiinmeno ole ollu mulle mikään ongelma... ja varsinkaan se, missä pidämme häät. Kyl kaikki uskovaiset tietää senkin, että ihmiset on erilaisia eikä kukaan oo täydellinen. Mun tututki meni naimisii niiden vanhempien kirkossa (ei siis ev.lut) vaik ei ne uskovaisia oikein ookkaan eikä kuulu kyseiseen kirkkoon. Ja moni muukin eikkari on menny. Mut hei ketä kiinnostaa mitä ootte tehny? Tuskin sun vanhemmatkaan niin kiinnostuneita on. Eihän ne oo teidän yhdessä yöpymisiäkään moittinu. :D
"Tuskin kukaan on kiinnostunut sielä teidän kirkossa oletteko olleet esiaviollisessa suhteessa vai ette "
Et selvästikään ole tutustunut kaikkiin Suomen lahkoihin. Osa kiihkouskovaisista on hyvinkin kiinnostuneita siitä, kuka on ollut esiaviollisessa suhteessa ja kuka ei. Tiedän tapauksen, että isä ns. kielsi tyttärensä sen jälkeen, kun sai selville, että tämä oli ollut esiaviollisessa suhteessa. - I know
Charles kirjoitti:
"Tuskin kukaan on kiinnostunut sielä teidän kirkossa oletteko olleet esiaviollisessa suhteessa vai ette "
Et selvästikään ole tutustunut kaikkiin Suomen lahkoihin. Osa kiihkouskovaisista on hyvinkin kiinnostuneita siitä, kuka on ollut esiaviollisessa suhteessa ja kuka ei. Tiedän tapauksen, että isä ns. kielsi tyttärensä sen jälkeen, kun sai selville, että tämä oli ollut esiaviollisessa suhteessa.Tuo on kyllä aivan äärimmäisyys. Jos tiedät jonkun yhden tapauksen, niin ei se tarkoita että se olis jotenkin yleistä. Onko tuo edes Suomessa? :D
- Charles
I know kirjoitti:
Tuo on kyllä aivan äärimmäisyys. Jos tiedät jonkun yhden tapauksen, niin ei se tarkoita että se olis jotenkin yleistä. Onko tuo edes Suomessa? :D
Suomessa tuo tapahtui. Enhän minä väittänytkään, että tuollainen yleistä olisi. Mahdollista se kuitenkin on, eli jos ap kirjoittaa, ettei heidän kirkkonsa pappi vihi esiaviollisessa suhteessa olleita, ei ole mitään syytä epäillä ap:n sanaa. On olemassa lahkoja, jotka ovat erittäin tiukkoja noissa asioissa. Toisaalta käsitykseni mukaan ihan pienimpien lahkojen papeilla ei ole vihkioikeutta. Eli hekin käyvät maistraatissa vihillä.
Niin joo, ap:lle tiedoksi, että kyllä Suomessa naimisiin pääsee, vaikkei oma kirkko vihkisikään. Maistraatissa vihitään kyllä, kunhan muut edellytykset avioliittoon ovat kunnossa. - miukku
Charles kirjoitti:
Suomessa tuo tapahtui. Enhän minä väittänytkään, että tuollainen yleistä olisi. Mahdollista se kuitenkin on, eli jos ap kirjoittaa, ettei heidän kirkkonsa pappi vihi esiaviollisessa suhteessa olleita, ei ole mitään syytä epäillä ap:n sanaa. On olemassa lahkoja, jotka ovat erittäin tiukkoja noissa asioissa. Toisaalta käsitykseni mukaan ihan pienimpien lahkojen papeilla ei ole vihkioikeutta. Eli hekin käyvät maistraatissa vihillä.
Niin joo, ap:lle tiedoksi, että kyllä Suomessa naimisiin pääsee, vaikkei oma kirkko vihkisikään. Maistraatissa vihitään kyllä, kunhan muut edellytykset avioliittoon ovat kunnossa.Juu..sen verran minäkin vielä lisään koska kokemusperäistä tietoa omaan...
Eli Suomessa todellakin on "lahkoja" jotka ovat hyvinkin kiinnostuneita esiaviollisista suhteista..ja myös suku/perhe saattaa katkaista välinsä lapsiin kun tällaista ilmenee..
Eli ei yleistä muttei kovin harvinaistakaan...Perustuu "oppeihin" eikä ratkaisu ole suinkaan helppo perheelle/suvulle...Usko on kuitenkin niin vahva että valitsevat Jumalansa ennemmin kuin lapsensa.. (uskomatonta mutta totta) - tytsyli...
miukku kirjoitti:
Juu..sen verran minäkin vielä lisään koska kokemusperäistä tietoa omaan...
Eli Suomessa todellakin on "lahkoja" jotka ovat hyvinkin kiinnostuneita esiaviollisista suhteista..ja myös suku/perhe saattaa katkaista välinsä lapsiin kun tällaista ilmenee..
Eli ei yleistä muttei kovin harvinaistakaan...Perustuu "oppeihin" eikä ratkaisu ole suinkaan helppo perheelle/suvulle...Usko on kuitenkin niin vahva että valitsevat Jumalansa ennemmin kuin lapsensa.. (uskomatonta mutta totta)"Perustuu "oppeihin" eikä ratkaisu ole suinkaan helppo perheelle/suvulle...Usko on kuitenkin niin vahva että valitsevat Jumalansa ennemmin kuin lapsensa.. "
Ei se perustu oppeihin, että hylkää toisen. Jumala vihaa hylkäämistä. Raamatussa kielletään tuomitsemasta toista ja kannustetaan pitämään huolta perheestään, ja olemaan armollinen ja anteeksiantavainen toisille ja siunaamaan toista.
Jos usko olisi vahva, he kyllä tietäisivät mitä mieltä Raamattu on toisen ihmisen panettelusta ja tuomitsemisesta.
Jaakobin kirje:
4:11 Älkää panetelko toisianne, veljet. Joka veljeään panettelee tai veljensä tuomitsee, se panettelee lakia ja tuomitsee lain; mutta jos sinä tuomitset lain, niin et ole lain noudattaja, vaan sen tuomari.
Ja muutenkin varmaan tiedätte esimerkin naisesta, joka tuotiin Jeesuksen eteen kivitettäväksi huorinteon takia, mutta kivittäjät joutuivatkin itse lähtemään häpeissään pois. - Charles
tytsyli... kirjoitti:
"Perustuu "oppeihin" eikä ratkaisu ole suinkaan helppo perheelle/suvulle...Usko on kuitenkin niin vahva että valitsevat Jumalansa ennemmin kuin lapsensa.. "
Ei se perustu oppeihin, että hylkää toisen. Jumala vihaa hylkäämistä. Raamatussa kielletään tuomitsemasta toista ja kannustetaan pitämään huolta perheestään, ja olemaan armollinen ja anteeksiantavainen toisille ja siunaamaan toista.
Jos usko olisi vahva, he kyllä tietäisivät mitä mieltä Raamattu on toisen ihmisen panettelusta ja tuomitsemisesta.
Jaakobin kirje:
4:11 Älkää panetelko toisianne, veljet. Joka veljeään panettelee tai veljensä tuomitsee, se panettelee lakia ja tuomitsee lain; mutta jos sinä tuomitset lain, niin et ole lain noudattaja, vaan sen tuomari.
Ja muutenkin varmaan tiedätte esimerkin naisesta, joka tuotiin Jeesuksen eteen kivitettäväksi huorinteon takia, mutta kivittäjät joutuivatkin itse lähtemään häpeissään pois."Ei se perustu oppeihin, että hylkää toisen. Jumala vihaa hylkäämistä."
No höh, miksei se voisi perustua oppeihin. Oppejahan on joka lähtöön. Joku oppi käskee tappamaan vääräuskoiset ja joku toinen oppi käskee sortamaan juutalaisia. Jokainenhan voi valita sellaisen opin kuin haluaa. Varmasti on olemassa oppi, joka käskee hylkäämään vääräuskoisen. - lisabella
Charles kirjoitti:
"Ei se perustu oppeihin, että hylkää toisen. Jumala vihaa hylkäämistä."
No höh, miksei se voisi perustua oppeihin. Oppejahan on joka lähtöön. Joku oppi käskee tappamaan vääräuskoiset ja joku toinen oppi käskee sortamaan juutalaisia. Jokainenhan voi valita sellaisen opin kuin haluaa. Varmasti on olemassa oppi, joka käskee hylkäämään vääräuskoisen.No niin kiitos vaan spekuloinneista..Meitä ei hylätä vaikka emme ole moraalisesti ihan oikein eläneetkään.. Perheemme kyllä rakastavat meitä, mutta omatuntomme ei sallisi meidän mennä oman uskontomme kirkossa naimisiin, koska tiedämme toimivamme väärin..huokaus.. En tietenkään sano etteikö joissakin ääriuskonnoissa voisi jotain mainitun kaltaisia ikäviä juttuja tapahtua.
Asiamme ei ole juuri nyt edennyt, mutta tänään juhlimme onnellisesti unohtaen kaikki huolet sitä odotettua 4:ttä vuosipäiväämme! :) tytsyli... kirjoitti:
"Perustuu "oppeihin" eikä ratkaisu ole suinkaan helppo perheelle/suvulle...Usko on kuitenkin niin vahva että valitsevat Jumalansa ennemmin kuin lapsensa.. "
Jaakobin kirje:
Ja muutenkin varmaan tiedätte esimerkin naisesta, joka tuotiin Jeesuksen eteen kivitettäväksi huorinteon takia, mutta kivittäjät joutuivatkin itse lähtemään häpeissään pois.kuin lakikirjassa, miten sen kukakin tulkitsee.
Avoliitossa ootte ollut "kauan", kyllä siinä ajassa jo pitäisi oppia tuntemaan toisensa melko hyvin ja voivan puhua avoimesti. Onnistumista teille, miten sitten päätättekin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577310Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393577Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3651937Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1641805- 861449
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841391- 911290
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631247- 811154