Minua on jo pitempään mietityttänyt ja siksi kirjoitan tänne.
Miksi helluntaiseurakunnissa on niin paljon riitoja ja keskinäistä kinaa.
Riidat syntyvät useimmiten siitä kun seurakunnan johtajat ja kaikki ne seurakunnan jäsenet jotka ovat rikkaita pääsee seurakunnan erilaisiin toimintoihin.
Riidat helluntaiseurakunnissa tulee varmasti eniten siitä kun halutaan pitää valtaa ja halutaan olla määräämässä miten tehdään.Tulee riitaa ja kateutta ja eikä haluta pyytää anteeksi jos on loukattu veljeä tai sisarta.
Valitettavasti ne heikot ja hiljaisimmat seurakunnan rivijäsenet unohdetaan ja heitä ei pidetä missään arvossa seurakunnassa,vaikka he haluavat myös olla seurakunnan toiminnassa mukana mutta heitä ei haluta ottaa mukaan ja monet hiljaisimmat kärsii siitä hiljaa ja tulee arvottomuuden tunne "enkö minä kelpaa mukaan toimintaan".
Jotka valtaa tavoittelevat ja haluavat olla etunenässä olla seurakunnan toiminnassa ja ovat muiden yläpuolella, niin sellaiset jäsenet pitäisi erottaa seurakunnasta,koska valta on turmellut nämä ihmiset ja heille ei pitäisi antaa mitään tehtäviä vaan osoittaa heille ovea.
Tällaiset ihmiset jotka ovat ahneita ja vallanhimoisia niin ovat unohtaneet että olivat joskus syntisiä ja Jumala on armahtanut heitä,he eivät ole enää uskovaisia vaan valta on sokaissut heidät ja siksi heidän ei enää tulisi kuulua helluntaiseurakuntaan,heidät pitäisi erottaa.
Seurakunnan pitäisi olla se paikka joka on armahdettuja syntisiä jotka uskovat Jeesukseen Kristukseen ja yhdessä toimia seurakunnan parhaaksi ja kaikki jäsenet ovat tasapuolisia seurakunnassa.
Jumala Taivaallinen Isä on kaikille samanarvoinen ja Hän rakastaa kaikkia ihmisiä tasapuolisesti.
Jumalan tahto on varmasti että Hänen omansa jotka ovat ottaneet Jeesuksen Kristukseen elämäänsä ja uskoneet syntinsä anteeksi niin heille olisi seurakunta hengellinen koti ja turvapaikka kylmässä maailmassa.
Mutta valitettavasti ihmiset ovat pilaneet seurakunnan kun heistä on tullut ahneita ja vallanhimoisia.
Ei ne riidat näy välttämättä ulospäin,mutta kun on pitempään mukana seurakunnassa niin kyllä sen tulee huomaamaan ja se on surullista.
ristiriidat seurakunnassa
13
597
Vastaukset
- ja tuntee omansa
Parempi olla välittämättä. Kerran näiden valtaa haalivien silmät avautuvat.
Ole sinä paikallasi ja iloitse Jeesuksen rakkaudesta ja siitä sanomattoman ihanasta toivosta, joka meillä on.
En tunne helluntalaisten tapaa hoitaa seurakuntansa asioita, mutta uskoisin jokaiselle tehtäviä löytyvän. Kuka tehtävät jakaa ja millä periaatteella. Käsitin kirjoituksestasi, että parempiosaiset ovat etusijalla. Se on kyllä niin Jumalan sanan vastaista kuin olla osaa.
Se huonompiosainen on ehkä Jeesuksen silmissä se arvokkain ja se hiljainen onkin ehkä Jumalalle se kultainen astia. Jumala tekee meistä itse astioitaan, toiset halpaa käyttöä varten ja toiset kallista käyttöä varten. Jostakin syystä minä olen aina rakastunut niihin hiljaisiin ja syrjässä oleviin ja olen juuri heissä tuntenut Jumalan tuulahduksen. - mrx
voi joissakin seurakunnissa olla asianlaita. Onneksi ei kuitenkaan kaikissa. Seurakunnatkin ovat maallistuneet paljon ja monet hakevat niitä rajoja miten voivat mahdollisimman lähellä elellä maailmaa. Se on myös sitä että haetaan mielummin omaa kuin Jumalan tahtoa. Pitää vain toivoa ja rukoilla että Jumala herättelisi seurakuntia näkemään tilansa ja eheytymään taas siihen Jumalan täyteen tahtoon.
- frihet
Että raha on tehnyt myös osansa valinnoissa.
Ehkä tämä kuuluu kaikkiin kristillisiinkin yhteisöihin.
Eiköhän se asia ole niin, että jos seurakunttan miljonääri saapuu ja liittyy jäseneksi, niin tehtävät ovat usein sen mukaiset ku on varatki, eli moni alkaa pokkuroimaan, ties mistä syystä.
Nöyrää palvelu mieltä ei ole helppo löytää.
Olen "ihaillu" minua nuoremman palvelijan= seurakuntamme saarnaajan luonetta ja palvelu altuitta, vaikka on vakava sairaus, niin palvelee yö myöhään , joskus istuen sairaalassa vanhusten vierellä, eikä siitä itse edes "kirjaa" tee.
Tullut nämä "ylimääräiset" palvelut avun- saajien taholta esille.
Ei ole myöskään rikkauksia ympärilleen keränny, euhän saarnaja saarnaamalla rikastu muutenkaan. - kyllä-----------
frihet kirjoitti:
Että raha on tehnyt myös osansa valinnoissa.
Ehkä tämä kuuluu kaikkiin kristillisiinkin yhteisöihin.
Eiköhän se asia ole niin, että jos seurakunttan miljonääri saapuu ja liittyy jäseneksi, niin tehtävät ovat usein sen mukaiset ku on varatki, eli moni alkaa pokkuroimaan, ties mistä syystä.
Nöyrää palvelu mieltä ei ole helppo löytää.
Olen "ihaillu" minua nuoremman palvelijan= seurakuntamme saarnaajan luonetta ja palvelu altuitta, vaikka on vakava sairaus, niin palvelee yö myöhään , joskus istuen sairaalassa vanhusten vierellä, eikä siitä itse edes "kirjaa" tee.
Tullut nämä "ylimääräiset" palvelut avun- saajien taholta esille.
Ei ole myöskään rikkauksia ympärilleen keränny, euhän saarnaja saarnaamalla rikastu muutenkaan.amerikoissa tv papit keräävät miljoonia siitä että julistavat Jumalan rakkautta joskus hieman hmm..
epäilyttävillä tavoilla. kyllä----------- kirjoitti:
amerikoissa tv papit keräävät miljoonia siitä että julistavat Jumalan rakkautta joskus hieman hmm..
epäilyttävillä tavoilla.Ainakaan helluntaiseurakuntien saarnajat Suomessa ei pääse rikastumaan. Jäyhä, nöyrä rivihelluntailainen ei sellaista edes soisi. (kateuskin palvelee asiassa hyvin tasoittavana tekijänä) :)
- Eräs...
JoikaM40 kirjoitti:
Ainakaan helluntaiseurakuntien saarnajat Suomessa ei pääse rikastumaan. Jäyhä, nöyrä rivihelluntailainen ei sellaista edes soisi. (kateuskin palvelee asiassa hyvin tasoittavana tekijänä) :)
puhut. Jos joku sattuu olemaan varakas tai muuten rahoissaan, siitä tupataan ajattelemaan negatiivisella tavalla että mitenköhän ko henkilö on rahansa saanu. Ikävää. Ja tätä näkyy etenkin täällä Suomessa, siis että ollaan kateellisia jos joku on varakas.
- frihet
Eräs... kirjoitti:
puhut. Jos joku sattuu olemaan varakas tai muuten rahoissaan, siitä tupataan ajattelemaan negatiivisella tavalla että mitenköhän ko henkilö on rahansa saanu. Ikävää. Ja tätä näkyy etenkin täällä Suomessa, siis että ollaan kateellisia jos joku on varakas.
Rikastumaan pääsee.
Eiköhän ne teidänkin saarnaajien pohja-palkat, keskitason ala-puolelle jää, kun vielä työ-tunnit laskettas.
Monella on se kuvitelma, että pari kokousta pitää ja sil siisti.
Eiks tuolla ylempänä joku aatellu, että jos Jumalan tahdossa ja Hänen kutsussaan vaeltaa, nii ei tartte "ajatella" palkan ottamista.
Kaipa siitä melkonen kysely tulis, ku tuloitta alkas muutaman vuoden eleleen, vois vaikka jokuset liikaakin ihmetellä, että mites pastori on leipäsä ostanut ja perheensä elättäny.
Itse ei ole tullu mieleen kadehtia pastorien palkoja, kun kerran hiukan niitä tutkailin.
En siis vertaile minulle tuntemattomiin "mega-saarnaajiin", vaan ihan paikallis seurakuntien paimeniin, joista tosin muutamat oman työnsä ohella hoitavat julistus puolen, mutta silloin ei ole se tehtävä määrä läheskään verrattavissa koko-aikaisiin saarnaajiin. - Eräs...
frihet kirjoitti:
Rikastumaan pääsee.
Eiköhän ne teidänkin saarnaajien pohja-palkat, keskitason ala-puolelle jää, kun vielä työ-tunnit laskettas.
Monella on se kuvitelma, että pari kokousta pitää ja sil siisti.
Eiks tuolla ylempänä joku aatellu, että jos Jumalan tahdossa ja Hänen kutsussaan vaeltaa, nii ei tartte "ajatella" palkan ottamista.
Kaipa siitä melkonen kysely tulis, ku tuloitta alkas muutaman vuoden eleleen, vois vaikka jokuset liikaakin ihmetellä, että mites pastori on leipäsä ostanut ja perheensä elättäny.
Itse ei ole tullu mieleen kadehtia pastorien palkoja, kun kerran hiukan niitä tutkailin.
En siis vertaile minulle tuntemattomiin "mega-saarnaajiin", vaan ihan paikallis seurakuntien paimeniin, joista tosin muutamat oman työnsä ohella hoitavat julistus puolen, mutta silloin ei ole se tehtävä määrä läheskään verrattavissa koko-aikaisiin saarnaajiin.saarnaajien palkkoja, vaan seurakuntalaisten. Eihän ne saarnaajien palkat tosiaan päätä huimaa vaikka arvokasta ja vaativaa työtä tekevät.
- DoctorT
Riitoja on erityisesti juuri siksi, ettei herätysliike arvostanut armolahjoja silloin kun niitä kipeimmin olisi tarvittu. Silloin kun nämä seurakuntia repivät harhaoppiliikkeet, torontolaisuus sen airueena rantautui.
Silloin olisi tarvittu, ja toki olikin, HENKIENEROTTAMISEN ARMOLAHJAA, muttei kuunneltu. Sieltä lähti srkien repiminen, pirstominen ja sieltä tuli sisään epäjärjestyksen HENKI, joka kaiken takana on.
Sieltä lie perua myös se, ettei vanhimpia valitakaan kutsumuksen ja rmoituksen mukaan, vaan yhteiskunnallisen statuksen perusteella. Näin on veljeskööriin tullut miehiä, joilla ei ole sen enempää Jumalan valtuutusta kuin mitään armoitustakaan, Näitä on nähty pienestä suureen!
Eikä meno ole parantunut. Johtajat vanhimmistoineen ovat kadottaneet uskonsa ja erityisesti näkynsä. Näkynsä omasta tehtävästään ja seurakunnan.
Ja tämä hajaannus jatkuu, huolimatta harvojen rakennuspyrkimykistä. Ne, jotka ovat rohjenneet vaatia vanhimmistoja Sanan linjalle, on ylenkatsottu ja jopa vanhimmistoista erotettu. Että en ihmettele riitaisuutta ollenkaan, tiedän syyt ja seuraukset! - Markku Tampio
todellisuudessa nyt silleen, ettei helluntaiseurakunnissa vaelletakkaan rakkaudellisesti hyväntahtoisuutta edistäen, vaikka jatkuvasti ihmisten annetaan ymmärtää asian olevan niin?
Eikö sieltä näin ollen löydykään vilpittömiä Jeesuksen seuraajia, vaan joko ylenkatseellisia tai katkeroituneita uskovaisia?Tuskimpa kukaan helluntailainen mitään kiiltokuvaa omasta seurakunnastaan tällä palstalla pystyy antamaan. Vajavaisia ne helluntailaisetkin on.
Paljossa puutetta ja parantamisen varaa aina löytyy.
Jumala rakastaa ja armahtaa! Jeesus on tienä, totuuden, ja elämän lähteenä. ..:)- frihet
Olen varma, että monet uskossa kasvaneet ja Kristukseen juurtuneet, ovat niin Häneen kasvaneet, että voivat melkein kuin Eenok.
Muistan erään sisarenkin ja hänen rukous elämänsä.
Tuo sisar rukouksessa ihan muuttui ulkoisesti ja jutteli Isälle aivan kuin Jeesus olisi silmin-nähden läsnä, hänen rakkautensa oli sanoin kuvaamaton.
No ehkä epä-supuun voi olla sekin mahdollisuus, kun Jeesuksen luokse saa tulla jokainen ihminen.
Ajatteleppa sitä tilannetta, jossa Daavidia kuvataan Kristukseksi, näin minä ainakin näkisin.
Siellä samuelin kirjassa, jossa Daavid pakeni Saulia Adulamin luolaan, jonne sit kokoontui, ensiksi sisarukset ja sitten epämääräinen joukko .
Pulaan joutuneita,velkojen ahdistamia katkeroituneita, noin neljä sataa.
Sehän oli varmaan värikäs ja nurinaakin yllä-pitävä jengi, eli vei hiukan aikaa kunjnes heistä muodostettiin "herran armeija" palvelukseen, mutta kun luet eteenpäin, niin huomaat sen tapahtuneen
- ebeneser
ei ole mikään uusi ilmiö.raamatussa vastaavanlaiseen asiaan on selkeästi puututtu jaakobin kirjeessä.ja usein tilanne johtuu juuri henkilöön kaisomisesta.tehtäviin ei valita niitä joilla on jumalan antama armoitus ja lahjat.pahimmillaan tilanne muistuttaa hesekielin kirjan 34 lukua sekä paimenten,että lampaiden osalta,eikä tilanne ole tälläinen pelkästään hellareitten keskuudessa.opetus saattaaa olla opillisesti oikeaa mutta kristuksen rakkaus ei todellisuudessa vallitse pahojen paimenten ja ns lihavien puskuripässien sydämessä,vaan heikot pusketaan niska ja kylkivoimin laumasta ulos.
lohtuna on lupaus että jeesus itse kokoaa ja hoivaa heikot lampaansa.vaikka raamatussa toisaalta opetetaan seurakuntayhteyden tärkeyttä,joskus tuntuisi viisaammalta pysytellä poissa koska tilanne saattaa tuntua suorastaan henkiseltä itsarilta.tietysti voi rukoilla tilanteen muuttumista,mutta sekin tuntuu turhauttavalta kun
tuntuu että kaikki vierailevienkin puhujien armon ja rakkauden saarnat valuvat kivisydänten yli vaikuttamatta vähäisintäkään muutosta.mutta kehottaisin silti nitä heikoiksi ja sorretuiksi itsenä kokeviä jäämään paikalleen heistä jumala parast aikaa kasvattaa todellisia hengellisiä isiä ja äitejä.kun ja jos seurakuntaan tulee joku pelastusta kaipaava siellä tarvitaan juuri silloin
isää tai äitiä joka on hiljaisen kärsimyksen kautta tullut tällätavoin mestarin opettamaksi.
sanotaanhan raamatussa myös että viimeisinä aikoina useimpien rakkaus kylmenee joten jumala on varmasti jo ennalta nähnyt tilanteen.minä jäin paikalleni mutta olisin lähtenyt jos se olisi ollut mahdollista.osa lähteneistä vaihtoi seurakunta ja on päässyt hyvään kasvun alkuun uudessa rakastavammassa seurakunassa,mutta osa on joutunut susien raatelemaksi tien oheen.on vaikea antaa yhtä ainoaa oikeaa neuvoa miten tilanteeseen tulisi suhtautua.
jeesuksen armo ja rakkaus olkoon sinun kanssasi ja varjelkoon sinun tiesi koko elämäsi ajan.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa562208En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos321704Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3751509- 101504
Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141484Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681337- 121108
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul81044- 931043
- 20979