Mitä tarkoittaa renkaiden kohdalla puhuttaessa arvo ET
Kiitos vastauksista!
mitä tarkoittaa rankaiden ET
6
1385
Vastaukset
- Jopikatti
Tässä pari haaviin jäänyttä linkkiä:
http://www.rengastienautotarvike.fi/tuotteet/bcd.htm
http://faq.varas.to/rengasvanne.html#vanneluvut - sitikka-itikka
Joo, ihan viksut jutut tuossa edellä. Mutta seuraava kysymys: onko et-luku aina auto- eli mallikohtainen vai vaihteleeko se myös vannemallin suhteen automalleittain?
Mulle myytiin Fox Evo3-merkkiset 7x16et16 -vanteet Citroen C3:een sillä puheella että ne käyvät myös Citroen C4:ään ja C5:een. Myöhemmin olen todennut että C5:n alkuperäisvanteiden et on 26 maahantuojan sivuilla. Aluvanteita tarjoavilla sivulla www.kraats.fi sekä C3:een, C4:ään, että C5:een on tarjolla eri vanteita ristiin rastiin vaihtelevilla et:eillä; aina 16:sta 26:een. Maahantuojan sivut eivät puhu C3:n eivätkä C4:n et:stä mitään.
Eli perinteisesti: mitä vittua? Voiko samaan automalliin olla eri et eri vanteilla??? Vai onko minua huijattu? Taas?- Jopikatti
Saahan se ET-hiukan poiketakin. Viisaat sanovat, että kuitenkin vain muutamia millejä - vaikuttanee ajo-ominaisuksiin.
ET-mittaa on joskus tarpeen muuttaa alkuperäisestä jos vannetta levennetään. Tarkoitus kai olisi, että renkaan keskilinja säilyisi suunnilleen entisellä paikallaan mutta joskus levennetty vanne (pyörä) ei mahdu pyöräkoteloon ainakaan ääriasennoissaan. Lisäksi jarrusatularetelit eivät aina mahdu vanteen (puolien) sisään.
Joten siinä sitä soppaa on maallikolle riittävästi - ehkä siitä kuitenkin selviää kun unohtaa turhan tarkkuuden. Esim. Focus 98-04 alkuperäisissä Ford vanteissa:
14" vanteissa ET=47,5mm
15" ja 16" vanteissa ET=52,5mm
Kun taas Focus II 05-
Kaikissa vanteissa 15", 16", 17" ja 18" ET=52,5mm
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa421986En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos311640Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141424Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3421381Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681285- 81201
- 121068
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7971- 20959
- 80929