Moni luulee, että Raamattu ei tunne menestysteologiaa, mutta kyllä se siellä on. Rikkaudesta voi saada lohdutusta, sanoo Luuk. 6: 24. Luuk. 16: 25 puolestaan kertoo, miten ihminen voi saada hyvää eläessään. Ap.t 20: 33-34 kommentoi myös asiaa. 1 Tim. 6: 5-10 sanoo, että jumalisuutta voi käyttää myös voiton saamiseen. Rikkaudesta puhuu myös Jaak. 5: 1-3. Eli kyllä menestysteologia löytyy Raamatusta.
Menestysteologia löytyy Raamatusta.
42
2256
Vastaukset
- sun-glasses
Entäs kuningas Salomo? Hänhän sai rikkautta ja omaisuutta, eikä naisistakaan ollut puutetta. Suurten omaisuuksien hallitseminen ja lukuisat muukalaisvaimot saivat Salomon kääntymään pois Jumalan läheisyydestä. Kuuluisa viisauskaan ei sitten riittänyt pitämään Jumalaa lähellä?
Varmasti noita esimerkkejä vaurauden turmelevasta vaikutuksesta olisi Raamatussa enemmänkin, kun jaksaisi kaivella. Ja miten käynee Bill Gatesin tai Aatos Erkon (http://www.eroaerkosta.tk) taivaan portilla? Kun portti on ahdas, iso rahasäkki selässä siitä on vaikea mahtua sisään. Rikkaille tekisi hyvää käydä Korkeasaaren kameliaitauksessa silmäneulan kanssa testaamassa asia.
- Menestysteologi
Basker kirjoitti:
Varmasti noita esimerkkejä vaurauden turmelevasta vaikutuksesta olisi Raamatussa enemmänkin, kun jaksaisi kaivella. Ja miten käynee Bill Gatesin tai Aatos Erkon (http://www.eroaerkosta.tk) taivaan portilla? Kun portti on ahdas, iso rahasäkki selässä siitä on vaikea mahtua sisään. Rikkaille tekisi hyvää käydä Korkeasaaren kameliaitauksessa silmäneulan kanssa testaamassa asia.
Rikas ei voi päästä rikkauksien kanssa tavaaseen, se on totta.
Neulansilmä vertaus on mielenkiintoinen.
Jerusalemissa on sellainen neulansilmä portti, siitä mahtuu kameli läpi jos sillä ei ole mitään taakkoja.
Muuten ei pääse.
Kymmenykset kun opettelee maksamaan ja muutenkin anteliaaksi niin rikkauden himot tai side rikkauksiin ja rahaan ei ole taakkana.
Silloin pääse paremmin Neulansilmästä.
Joku köyhä voi olla enempi kiinni penneissään kuin rikas miljoonissaan.
Ne jotka luottavat rahaan sanoi Jeesus ei Jeesus koskaan sanonut rikkaiden on vaikea päästä taivaaseen.
Gates on kova lahjoittamaan rahaa. Hän todella on antelias kaveri.
Kerran oli joku Rockkefeller joka oli rikkauksineen huonossa kunnosa ei voinut syödä kun jotain keksejä ja maitoa.
Lääkäri antoi hänelle aikaa parikuukautta ja sitten tulisi kuolema.
Rockkefelleri alkoi ajattelemaan elämäänsä ja alkoi tekemään lahjoituksia hänen tilansa samalla koheni ja hän eli oliko se kymmenen vuotta pitempään, mitä lääkäri oli ennustanut ja elämän laatu parani.
Maksa kymmenykset niin elämän laautusi paranee ja opit anteliaaksi ja pääset rahahuolistasi. Menestysteologi kirjoitti:
Jerusalemissa on sellainen neulansilmä portti, siitä mahtuu kameli läpi jos sillä ei ole mitään taakkoja.
Muuten ei pääse.
Kymmenykset kun opettelee maksamaan ja muutenkin anteliaaksi niin rikkauden himot tai side rikkauksiin ja rahaan ei ole taakkana.
Ne jotka luottavat rahaan sanoi Jeesus ei Jeesus koskaan sanonut rikkaiden on vaikea päästä taivaaseen.
Kerran oli joku Rockkefeller joka oli rikkauksineen huonossa kunnosa ei voinut syödä kun jotain keksejä ja maitoa.
Rockkefelleri alkoi ajattelemaan elämäänsä ja alkoi tekemään lahjoituksia hänen tilansa samalla koheni ja hän eli oliko se kymmenen vuotta pitempään, mitä lääkäri oli ennustanut ja elämän laatu parani.
Maksa kymmenykset niin elämän laautusi paranee ja opit anteliaaksi ja pääset rahahuolistasi.Mistä päättelet, että minun pitää oppia anteliaaksi? Se maine minulla jo on niiden parissa, jotka tuntevat minut. Mistä päättelet, että minulla on rahahuolia? Palkkani ei ole häävi, mutta tulen sillä toimeen.
Menestysteologi kirjoitti:
Muuten ei pääse.
Maksa kymmenykset niin elämän laautusi paranee ja opit anteliaaksi ja pääset rahahuolistasi.>>Jerusalemissa on sellainen neulansilmä portti, siitä mahtuu kameli läpi jos sillä ei ole mitään taakkoja
- Menestysteologi
jukka.finland kirjoitti:
>>Jerusalemissa on sellainen neulansilmä portti, siitä mahtuu kameli läpi jos sillä ei ole mitään taakkoja
Kyllä siellä on ollut.
No tiedon ja vertauksen olen kuullut Risto Santalalta, mutta Jeesus itse sanoi opetuslapsille kun he kuten nyt muutamat teistä, että miten sitten kukaan pääsee taivaaseen jos rikkaat eipääse?
Jeesus sanoi että ne jotka luottavat rahaan eivät pääse tai vaikea päästä.
Ollampa sitä nyt kriittisiä hellareissa?
Luulin että helluntailaiset lukevat ja ojentautuvat sen mukaan mitä raamattu opettaa rahasta, mutta oudolta tuntuu kun joku Leo Meller laittaa lähetyskentille rahaa ja köyhille enemmän kuin kaikki helluntailaiset rahaa yhteensä.
Helluntailaiset ilmeisesti tarvitsevat kipeästi jonkun opettamaan antamisesta ja anteliaisuudesta ja vapauttamaan rahanhimosta.
Anteliaisuus tie siunauksiin talouden alueella näin raamattu opettaa.
Anteliaisuus ja antaminen on rahanhimon vastakohta ja vastavoima.
Vapaudu ja ala antamaan omaan seurakuntaasi. - Menestysteologi
Kyllä siellä on ollut.
No tiedon ja vertauksen olen kuullut Risto Santalalta, mutta Jeesus itse sanoi opetuslapsille kun he kuten nyt muutamat teistä, että miten sitten kukaan pääsee taivaaseen jos rikkaat eipääse?
Jeesus sanoi että ne jotka luottavat rahaan eivät pääse tai vaikea päästä.
Ollampa sitä nyt kriittisiä hellareissa?
Luulin että helluntailaiset lukevat ja ojentautuvat sen mukaan mitä raamattu opettaa rahasta, mutta oudolta tuntuu kun joku Leo Meller laittaa lähetyskentille rahaa ja köyhille enemmän kuin kaikki helluntailaiset rahaa yhteensä.
Helluntailaiset ilmeisesti tarvitsevat kipeästi jonkun opettamaan antamisesta ja anteliaisuudesta ja vapauttamaan rahanhimosta.
Anteliaisuus tie siunauksiin talouden alueella näin raamattu opettaa.
Anteliaisuus ja antaminen on rahanhimon vastakohta ja vastavoima.
Vapaudu ja ala antamaan omaan seurakuntaasi.Googleta englannin ja suomenkielellä lisää löydät sen portin.
Google on muutenkin hyvä apuväline etsiessä vastauksia asioihin.
Sopinee helluntailaisillekkin? Menestysteologi kirjoitti:
Googleta englannin ja suomenkielellä lisää löydät sen portin.
Sopinee helluntailaisillekkin?Laita selkeä linkki tai lähdekirjan nimi, kiitos. Hoidetaan tämä asia nyt kerralla kuntoon. Asia kiinnostaa minua, koska Raamatussa on lueteltu Jerusalemin portit ja olen tutkinut Lähi-Idän historiaa sekä argeologiaa, joissa missään tällaista porttia ei ole mainittu. Minulla on kyllä esimerkiksi argeologi ja itämaisten kielten professori Aapeli Saarisalon tutkimusmateriaalia jossa nimenomaisesti todetaan, ettei kyseistä porttia ole koskaan ollut.
- todé
jukka.finland kirjoitti:
Laita selkeä linkki tai lähdekirjan nimi, kiitos. Hoidetaan tämä asia nyt kerralla kuntoon. Asia kiinnostaa minua, koska Raamatussa on lueteltu Jerusalemin portit ja olen tutkinut Lähi-Idän historiaa sekä argeologiaa, joissa missään tällaista porttia ei ole mainittu. Minulla on kyllä esimerkiksi argeologi ja itämaisten kielten professori Aapeli Saarisalon tutkimusmateriaalia jossa nimenomaisesti todetaan, ettei kyseistä porttia ole koskaan ollut.
ei jerusalemissa ollut sen nimistä porttia. kyse on tulkinnasta, jonka mukaan siellä olisi ollut kansan puheissa siksi nimitetty portti.
- legio
jukka.finland kirjoitti:
Laita selkeä linkki tai lähdekirjan nimi, kiitos. Hoidetaan tämä asia nyt kerralla kuntoon. Asia kiinnostaa minua, koska Raamatussa on lueteltu Jerusalemin portit ja olen tutkinut Lähi-Idän historiaa sekä argeologiaa, joissa missään tällaista porttia ei ole mainittu. Minulla on kyllä esimerkiksi argeologi ja itämaisten kielten professori Aapeli Saarisalon tutkimusmateriaalia jossa nimenomaisesti todetaan, ettei kyseistä porttia ole koskaan ollut.
Kameli on mahdollisesti ehkä käännetty väärin. Sana "kamilos" tarkoittaisi paksua köyttä. Sitähän olisi vaikea saada neulansilmän läpi.
Mutta me ei tiedetä!
Portista ei ole varmuutta, ei myöskään kirjoitusvirheestä.
Ehkä Jeesus puhui vain yliampuvasti. - vaikeaa.
Sopinee helluntailaisillekkin?Sä kuulut ilmeisesti johonkin näistä uusista superkarismaattisista seurakunnista? Eikös niiden väki ole enimmäkseen entisiä hellareita? On sullakin ollut vaikeaa, kun olet ennen joutunut olemaan helluntaiseurakunnan jäsen. On se hyvä, että näitä uusia seurakuntia on syntynyt, lähtee roskasakki pois helluntaiseurakuntia eksyttämästä.
- lannenhunttari
sun-glasses ... salomonilla oli myos liki 1000 anoppia.... kylla tuohon joukkoon sopii jo kiukkuisiakin....en kadehdi ollenkaan....
- sun-glasses
lannenhunttari kirjoitti:
sun-glasses ... salomonilla oli myos liki 1000 anoppia.... kylla tuohon joukkoon sopii jo kiukkuisiakin....en kadehdi ollenkaan....
Mutta jospa ne anopit olivat silloin Vanhan testamentin aikaan kaikki yhtä suloisia kuin Noomi jota Ruutkaan ei tohtinut hyljätä?
- Menestysteologi
Sopinee helluntailaisillekkin?The Eye of the Needle? When the Roman Iron Gates were locked at night, late travelers were allowed to come and leave only through a narrow opening near the Gate. This opening was large enough for a human being, but too small for pack animals to go through. Thus, a single guard could protect this entrance. It was known as the "Eye of the Needle."
Present day archeological opinions differ regarding the Russian Excavations. The conclusions vary, and without any new excavations being done, come up with the following views:
1. Much of the present area seems to be from the Middle Roman times (Hadrian) of the 2nd century. Hadrian used the giant Herodian stones for the walls near his Forum with the two temples of Venus and Cupid built over Golgotha and the Cave of the Resurrection.
2. After destroying Jerusalem, Hadrian built on top of the ruins. It is possible that Hadrian used the original foundations of the Herodian walls and the Judgement Gate area, but he would have built his Aelia Capitolina (135 AD) some meters above the Cardo Maximus (main road) of Jesus' times. What about the present-day flagstones, and the Threshold of the Judgement Gate (preserved under glass)? Modern day archeologists are not certain whether they go back to the time of Jesus or are from the 2nd century.
3. However, it seems to be agreed that this is the gate area where they led Jesus out to Golgotha to die. Thus, Jesus' Final Reading of Judgement, or Sentence of Death, would have been here in this area. The Eye of the Needle, though maybe of Hadrian origin , is an fine example of the Roman way of guarding the Gates at night.
Kameli on mahdollisesti ehkä käännetty väärin. Sana "kamilos" tarkoittaisi paksua köyttä. Sitähän olisi vaikea saada neulansilmän läpi.
Mutta me ei tiedetä!
Portista ei ole varmuutta, ei myöskään kirjoitusvirheestä.
Ehkä Jeesus puhui vain yliampuvasti.Tiedän, että joissakin käännöksissä kameli on käännetty sanalla köysi. Se ei kuitenkaan muuta Jeesuksen opetuksen ajatusta ja sisältöä joka on yksiselitteinen: "Pelastus on ihmiselle täysin mahdoton omin luontaisin keinoin ja kyvyin!"
Minusta on mukavaa huomata, että olet tutkinut Raamattua. Jatka samalla tiellä ja ota opetusta Hänen suustansa.lannenhunttari kirjoitti:
Anteeksi sisaret, mutta tuli yhtäkkiä Salomoa sääli...
Kun tiedämme, että Salomonin useat vaimot liittyivät politiikkaan ja kauppasopimuksiin niin repivää elämää on varmasti kuninkaallekin ollut yrittää olla 700:lle anopille mieliksi ja pitää hyviä suhteita eri suuntiin yllä; loputhan haaremin naisista oli jalkavaimoja.
No, aika oli silloin toinen kuin nyt ja mehän tiedämme, että Salomo rikkoi Jumalan tahtoa vastaan monia vaimoja hankkiessaan ja antaessaan heidän vietellä itsensä epäjumalanpalvelukseen. Tätä taustaa vasten ainakin itse olen näkemässä Salomon kielteiset sanat naisista sekä Saarnaajan kirjassa että osassa häneltä muistiin kirjoitetuissa sananlaskuissa ("minä löysin sen, mikä on kuolemaakin katkerampaa, naisen" ja "tyhmyys on nainen, levoton ja yksinkertainen eikä hän mistään mitään tiedä" ym).
Salomon hallitustapa, yleellinen elämä ja raskaat verot johtivat hänen kuolemansa jälkeen Israelin sisällissotaan ja jakautumiseen. On totta, että naiset viettelivät Salomon epäjumalia kumartamaan, mutta perimmäinen syy ei ollut naiset vaan kuninkaan tottelemattomuus hänelle kahdesti ilmestynyttä Herraa kohtaan. Eräisen tulkintojen mukaan Laulujen Laulu (Korkeaveisuu) olisi Salomon vanhana kirjoittama, kun hän oli palanut palvelemaan Jahvea. Toivottavasti näin, mutta emme tiedä.- lannenhunttari
jukka.finland kirjoitti:
Anteeksi sisaret, mutta tuli yhtäkkiä Salomoa sääli...
Kun tiedämme, että Salomonin useat vaimot liittyivät politiikkaan ja kauppasopimuksiin niin repivää elämää on varmasti kuninkaallekin ollut yrittää olla 700:lle anopille mieliksi ja pitää hyviä suhteita eri suuntiin yllä; loputhan haaremin naisista oli jalkavaimoja.
No, aika oli silloin toinen kuin nyt ja mehän tiedämme, että Salomo rikkoi Jumalan tahtoa vastaan monia vaimoja hankkiessaan ja antaessaan heidän vietellä itsensä epäjumalanpalvelukseen. Tätä taustaa vasten ainakin itse olen näkemässä Salomon kielteiset sanat naisista sekä Saarnaajan kirjassa että osassa häneltä muistiin kirjoitetuissa sananlaskuissa ("minä löysin sen, mikä on kuolemaakin katkerampaa, naisen" ja "tyhmyys on nainen, levoton ja yksinkertainen eikä hän mistään mitään tiedä" ym).
Salomon hallitustapa, yleellinen elämä ja raskaat verot johtivat hänen kuolemansa jälkeen Israelin sisällissotaan ja jakautumiseen. On totta, että naiset viettelivät Salomon epäjumalia kumartamaan, mutta perimmäinen syy ei ollut naiset vaan kuninkaan tottelemattomuus hänelle kahdesti ilmestynyttä Herraa kohtaan. Eräisen tulkintojen mukaan Laulujen Laulu (Korkeaveisuu) olisi Salomon vanhana kirjoittama, kun hän oli palanut palvelemaan Jahvea. Toivottavasti näin, mutta emme tiedä.ei ole sisar,vaan uros-puolinen hunttari.
/////////Anteeksi sisaret,/////// Menestysteologi kirjoitti:
The Eye of the Needle? When the Roman Iron Gates were locked at night, late travelers were allowed to come and leave only through a narrow opening near the Gate. This opening was large enough for a human being, but too small for pack animals to go through. Thus, a single guard could protect this entrance. It was known as the "Eye of the Needle."
Present day archeological opinions differ regarding the Russian Excavations. The conclusions vary, and without any new excavations being done, come up with the following views:
1. Much of the present area seems to be from the Middle Roman times (Hadrian) of the 2nd century. Hadrian used the giant Herodian stones for the walls near his Forum with the two temples of Venus and Cupid built over Golgotha and the Cave of the Resurrection.
2. After destroying Jerusalem, Hadrian built on top of the ruins. It is possible that Hadrian used the original foundations of the Herodian walls and the Judgement Gate area, but he would have built his Aelia Capitolina (135 AD) some meters above the Cardo Maximus (main road) of Jesus' times. What about the present-day flagstones, and the Threshold of the Judgement Gate (preserved under glass)? Modern day archeologists are not certain whether they go back to the time of Jesus or are from the 2nd century.
3. However, it seems to be agreed that this is the gate area where they led Jesus out to Golgotha to die. Thus, Jesus' Final Reading of Judgement, or Sentence of Death, would have been here in this area. The Eye of the Needle, though maybe of Hadrian origin , is an fine example of the Roman way of guarding the Gates at night.
Menestysteologit painottavat antamista ja sehän on vastakohta rahanhimolle.Minusta näyttää kuin et olisi sisäistänyt Jeesuksen vertauksen ydintä kamelin pääsemisestä neulansilmän läpi, koska kirjoitat
>>Jeesus painotti siinä vertauksessa, että niiden jotka ovat kiinni rahassa on vaikea päästä taivaaseen- Eräs...
jukka.finland kirjoitti:
Minusta näyttää kuin et olisi sisäistänyt Jeesuksen vertauksen ydintä kamelin pääsemisestä neulansilmän läpi, koska kirjoitat
>>Jeesus painotti siinä vertauksessa, että niiden jotka ovat kiinni rahassa on vaikea päästä taivaaseenusko että oikein ymmärsitte mistä "menestysteologi" puhuu. Hän hän on sanonut että usko Jeesukseen pelastaa, ei mikään muu. Siitä olemme siis kaikki samaa mieltä ja sen perusteella myös pelastumme. Eikä sillä ole loppujen lopuksi mitään väliä onko se kameli vaiko köysi jonka pitäisi mahtua siitä neulansilmiästä läpi koska kumpikaan ei mahdu. Kyllä minäkin olen Raamattua tutkinut, ja ainakin minun Raamatussani Jumala lupaa siunauksia lapsilleen, myös taloudellisia siunauksia. Siitä vain en ole samaa mieltä että kymmenyksien maksaminen on yhtäkuin taloudellinen siunaus. Omat vanhempani ovat aina maksaneet kymmenykset ja uskovat että se on oikein Raamatullisesti, mutta edelleen tulevat taloudellisesti juuri ja juuri toimeen. Tiedän myös hyvin paljon perheitä jotka maksavat kymmenykset (helluntailaisia ja muita), mutta kukaan heistä ei ole rikas taloudellisesti. Kyllä se minusta kertoo sen ettei kymmenysten maksaminen ole mikään tae maallisille rikkauksille, eikä sen tarvikaan olla. Jos niin olisi, niin kaikkihan meistä olisi rikkaita! Sitä en sitten tiedä miksi se "toimii" jollekin toiselle mutta ei toiselle. Eräs kaveri pariskuntani aina maksoi kymmenyksensä, ja heillä oli sen takia aina tiukkaa maksaa laskujen maksun kanssa. Joskus heidän piti lainata muilta ystäviltään rahaa että pärjäävät seuraavaan palkan maksuun. He lopettivat kymmenysten maksamisen, oliko se viime vuonna tai sitä edellisenä vuonna, ja nyt heillä on rahaa niin paljon elämiseen ettei heidän tarvitse pyydellä lainaa ja jää vielä ylikin. Että näin. Minusta Jumalan siunaukset tulevat kaikille Hänen lapsilleen vain sen takia että Hän rakastaa meitä, maksoimme kymmenykset tai emme. Tietenkin Jumala arvostaa sitä joka maksaa kymmenykset, ja uskon että sellaisen elämässä on jokin siunaus sen takia, mutta se ei tarkoita että se olisi rahallinen siunaus. Tästä minulla on koko elämäni aikainen kokemus.
- Raamattua
Eräs... kirjoitti:
usko että oikein ymmärsitte mistä "menestysteologi" puhuu. Hän hän on sanonut että usko Jeesukseen pelastaa, ei mikään muu. Siitä olemme siis kaikki samaa mieltä ja sen perusteella myös pelastumme. Eikä sillä ole loppujen lopuksi mitään väliä onko se kameli vaiko köysi jonka pitäisi mahtua siitä neulansilmiästä läpi koska kumpikaan ei mahdu. Kyllä minäkin olen Raamattua tutkinut, ja ainakin minun Raamatussani Jumala lupaa siunauksia lapsilleen, myös taloudellisia siunauksia. Siitä vain en ole samaa mieltä että kymmenyksien maksaminen on yhtäkuin taloudellinen siunaus. Omat vanhempani ovat aina maksaneet kymmenykset ja uskovat että se on oikein Raamatullisesti, mutta edelleen tulevat taloudellisesti juuri ja juuri toimeen. Tiedän myös hyvin paljon perheitä jotka maksavat kymmenykset (helluntailaisia ja muita), mutta kukaan heistä ei ole rikas taloudellisesti. Kyllä se minusta kertoo sen ettei kymmenysten maksaminen ole mikään tae maallisille rikkauksille, eikä sen tarvikaan olla. Jos niin olisi, niin kaikkihan meistä olisi rikkaita! Sitä en sitten tiedä miksi se "toimii" jollekin toiselle mutta ei toiselle. Eräs kaveri pariskuntani aina maksoi kymmenyksensä, ja heillä oli sen takia aina tiukkaa maksaa laskujen maksun kanssa. Joskus heidän piti lainata muilta ystäviltään rahaa että pärjäävät seuraavaan palkan maksuun. He lopettivat kymmenysten maksamisen, oliko se viime vuonna tai sitä edellisenä vuonna, ja nyt heillä on rahaa niin paljon elämiseen ettei heidän tarvitse pyydellä lainaa ja jää vielä ylikin. Että näin. Minusta Jumalan siunaukset tulevat kaikille Hänen lapsilleen vain sen takia että Hän rakastaa meitä, maksoimme kymmenykset tai emme. Tietenkin Jumala arvostaa sitä joka maksaa kymmenykset, ja uskon että sellaisen elämässä on jokin siunaus sen takia, mutta se ei tarkoita että se olisi rahallinen siunaus. Tästä minulla on koko elämäni aikainen kokemus.
Jeesushan sanoi, että ei tule laiminlyödä kymmenyksiä.
Kymmenykset on määrä mikä annetaan merkkinä että kaikki kuuluu Herralle ja sen taloudenhoitajina maksetaan se kymmenys.
Sitten tulee lisäksi annit ja uhrit.
Raamatussa Paavali joka oli hyvin rikas sanoi antakaa sillä joka runsaasti kylvää se runsaasti niittää.
Se on selvää raamatun sanaa.
Mikä siinä on vaikeata ymmärtää.
Menestysteologi kirjoitti että tulisi olla antelias ja se on vastakohta rahanhimolle.
Anteliasta kuitenkin Herra siunaa, mutta antelias ei ole kiinni mammonassa niinkuin ei antelias kristitty joka ei edes kymmenyksiä maksa.
Olen samaa mieltä.
Lisäksi kaikki seurakuntien työmuodot olisivat ylitsevuotavasti taloudellisesti turvattuja jos jäsenet maksaisivat kymmenykset.
Vain helluntalaisten on tätä vaikea hyväksyä vaikka apostoliseen aikaan maksettiin kymmenyksiä ja säästettiin kerättäväksi.
Helluntailaiset olemme kitsaita ja itsekkäitä,
Herra vapauttakoon meidät rahan himosta ja itsekkyydestä. - Ohoh ja menestyviä
Raamattua kirjoitti:
Kymmenykset on määrä mikä annetaan merkkinä että kaikki kuuluu Herralle ja sen taloudenhoitajina maksetaan se kymmenys.
Raamatussa Paavali joka oli hyvin rikas sanoi antakaa sillä joka runsaasti kylvää se runsaasti niittää.
Menestysteologi kirjoitti että tulisi olla antelias ja se on vastakohta rahanhimolle.
Anteliasta kuitenkin Herra siunaa, mutta antelias ei ole kiinni mammonassa niinkuin ei antelias kristitty joka ei edes kymmenyksiä maksa.
Olen samaa mieltä.
Lisäksi kaikki seurakuntien työmuodot olisivat ylitsevuotavasti taloudellisesti turvattuja jos jäsenet maksaisivat kymmenykset.
Vain helluntalaisten on tätä vaikea hyväksyä vaikka apostoliseen aikaan maksettiin kymmenyksiä ja säästettiin kerättäväksi.
Herra vapauttakoon meidät rahan himosta ja itsekkyydestä.Kun Pyhähenki lankesi niin uskovat toivat rahaa apostoleille peltojen hintoja ja muuta.
Pari oli kun pitivät rahoista, mutta noin muuten.
Alkuseurakunnassa oli paljon rahaa ja tuli riitaa miten jakaa se raha. Sitä sitten alkoivat diakonit jakamaan köyhille.
Eli he olivat anteliaita ja tekivät keräyksiä ja uskovat laittoivat sivuun tuloista rahaa apostolien rahankeruuta varten.
Ei ollut ketään puutteenomaista on Apostolien teoissa hedän keskellään.
Kymmenykset oli totuttu tapa maksaa tuloista ja monet yli varojensakin maksoivat vähistä Paavalille Filippiläiset.
Rahan antaminen kuuluu uskoon.
Kolehdinkerääminen ei kuulu se on joku katolilaisuuden harha.
Kymmenykset ja muut annit ja niiden kerääminen kuten mormoonit tekevät on alkukristillinen tapa. - Eräs...
Raamattua kirjoitti:
Olen samaa mieltä.
Herra vapauttakoon meidät rahan himosta ja itsekkyydestä.enhän minä ole missään sanonut mitään noita mitä väität minun sanoneen. Miten sinä oikein luet? En puhunut siitä mitään että pitääkö kymmenykset maksaa vai ei. Sanoin että kymmenyksien maksamisella ei ole mitään tekemistä taloudellisen siunauksen kanssa. Sanoin että tiedän paljon henkilöitä ja perheitä jotka maksavat kymmenyksiä, ovat aina maksaneet eivätkä he ole saaneet mitään taloudellisia siunauksia. Vai miten sitten itse selität sen että vaikka ovat aina antaneet, eivät silti ole saaneet takaisin rahassa? En ole myöskään missään sanonut että ei saisi antaa tai uhrata, kyllä se antaminen on aivan Raamatullista. Eiköhän niitä kitsaita ja itsekkäistä ole kaikissa ihmisissä eikä vain helluntailaisissa?
Raamattua kirjoitti:
Olen samaa mieltä.
Herra vapauttakoon meidät rahan himosta ja itsekkyydestä.>>Raamatussa Paavali joka oli hyvin rikas sanoi antakaa sillä joka runsaasti kylvää se runsaasti niittää
Raamattua kirjoitti:
Olen samaa mieltä.
Herra vapauttakoon meidät rahan himosta ja itsekkyydestä.5. Moos. 14. luku
28. "Joka kolmas vuosi tuo kaikki kymmenykset sinä vuonna saamastasi sadosta ja pane ne talteen porttiesi sisäpuolelle.
29. Ja sitten tulkoon leeviläinen, jolla ei ole osuutta eikä perintöosaa sinun rinnallasi, niin myös muukalainen, orpo ja leski, jotka asuvat sinun porttiesi sisäpuolella, ja he syökööt ja tulkoot ravituiksi, että Herra, sinun Jumalasi, siunaisi sinua kaikissa kättesi töissä, joita teet."
Tuntuu vähän epäreilulta kirjoittaa kymmenysten puolesta nykyisin, koska samaan tarkoitukseen yhteiskunta kerää erilaisina veroina, sosiaaliturva- ja eläkemaksuina lakisääteisesti moninkertaisesti tuon 10 %!
- Menestysteologi
* Kymmenykset eivät ole kristinuskon ydin.
Kristus on kristinuskon ydin.
* Kymmenykset eivät pelasta.
Usko Jeesukseen pelastaa.
* Laki kymmenyksistä kuuluu vanhaan liittoon,
armosta motivoituva antaminen uuteen liittoon.
* Kymmenysten maksaminen on vapaaehtoista
mutta valinnoillamme on seurauksensa.
* Kylvämisen ja niittämisen laki koskee kaikkia -
myös niitä, jotka eivät usko siihen tai Jeesukseen.
Kymmenyksiin liittyviä lupauksia
Alla olevat jakeet ovat kymmenysten suhteen varmaankin koko Raamatun tärkein kohta. Siinä esitetään selkeä haaste maksaa kymmenykset. Siinä on kuitenkin yhden haasteen seurana jopa yhdeksän lupausta. Aika hyvä suhdeluku, eikö totta.
Tuokaa täydet kymmenykset aarrekammioon, jotta (1) temppelissäni olisi ruokaa. (2) Koetelkaa minua tällä tavalla, sanoo Herra Sebaot*. - Silloin saatte nähdä, että minä (3) avaan taivaan ikkunat ja (4) vuodatan teille sateen runsaan siunauksen. Minä (5) karkotan heinäsirkat mailtanne, (6) ne eivät enää tuhoa peltojenne satoa, (7) tarhojenne viiniköynnös ei jää hedelmää vaille, sanoo Herra Sebaot*. - Silloin (8) kaikki kansat ylistävät teidän onneanne, sillä (9) maanne on oleva ihana maa, sanoo Herra Sebaot*. (Mal. 3:10-12) [1938] [1992]
(1) Riittävästi varoja hengelliseen työhön ja toimintaan
(2) Jos et vielä ole vakuuttunut, saat ensin kokeilla
(3) Siunaus tulee yliluonnollisesti ylhäältä
(4) Onnistumme yli omien kykyjemme
(5) Vahingot ja onnettomuudet vähenevät
(6) Epäonnistumiset eivät tuhoa työtä
(7) Tehty työ tuottaa tulosta
(8) Ulkopuolisetkin huomaavat siunauksenne
(9) Koko perhe/koti/kansa saa siunauksen
Väite: Laki kuulu vain vanhaan liittoon
Kymmenysten vastustajat haluavat päästä eroon Jumalan laista ihan kokonaan. Heissä lain vaatimukset herättävät ahdistusta ja he ratkaisevat ahdistuksensa, eivät armon ja kuuliaisuuden avulla, vaan hylkäämällä sen, minkä Jumala tarkoitti meille elämäksi ja turvaksi.
Vanhan testamentin määräykset (muun muassa laki kymmenyksistä) eivät tosin enää lakeina suoraan koske meitä kristittyjä. Kristus on täyttänyt lain ja vapauttanut meidät lain alta armon alle. Onko laki siis jäänyt tarpeettomaksi? Ei suinkaan, sen tehtävä vain on muuttunut radikaalisti.
Jumala lupasi jo Vanhassa testamentissa, että tulee aika (uuden liiton aika, seurakunnan aika), jolloin laki ei ole kirjoitettu kivitauluihin ja papyrusliuskoille vaan sisimpään ja sydämiin.
"Tulee aika", sanoo Herra, "jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa. Tämä liitto ei ole samanlainen kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa silloin kun tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sen liiton he rikkoivat, vaikka minä olin ottanut heidät omakseni, sanoo Herra. "Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa tulevina päivinä, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. Silloin ei kukaan enää opeta toista, veli ei opeta veljeään sanoen: 'Oppikaa tuntemaan Herra!' Sillä kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut, sanoo Herra. Minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejään." (Jer. 31:31-34) [1938] [1992]
Uuden liiton olemukseen kuuluu se, että armon kokenut kristitty haluaa tehdä sen, mikä on oikein Jumalan silmissä ilman lain vaatimusta. Tämä tarkoittaa, että kristitty motivoituu ilman lakia tekemään sitä, minkä laki itse asiassa sanoo ja tarkoittaa. Jos et koe näin, ei Jumalan armo ole vielä koskettanut sinua niin syvältä kuin sen on mahdollista koskettaa.
Eli siis, ilman lakia, minun oma sisimpäni kertoo minulle, mikä on oikein missäkin tilanteessa? Periaatteessa kyllä. Ongelmana on vain se, että olen niin vajavainen, ailahtelevainen ja helposti harhautettavissa.
Mistä sitten tiedän, että minun erehtyväinen sydämeni on ymmärtänyt oikein sen, mitä sen piti ihan itsestään ymmärtää? No, tietysti Jumalan laista.
Siinä, missä laki ennen esitti vaatimuksen, asettaa se nyt mitan. Tätä mittaa vasten joudun tarkistamaan oman mitta-asteikkoni oikeellisuuden. Jumalan sanaa vasten joudun tarkistamaan, ymmärtääkö minun sydämeni Jumalan tahdon oikein. Tässä lain uusi tarkoitus- sun-glasses
Maksoin vuosien ajan bruttotuloistani kymmenykset, mutta sitten tuli ongelmia; olin työttömänä, kaaduin ja loukkasin käteni ja jouduin menemään sosiaalitoimistoon. Kymmenysten maksaminen jäi kun täytyi antaa tiliotteet sinne toimistoon ja tuntui aika hullulle maksella kymmenyksiä kun ei ollut rahaakaan. Olin aina halunnut maksaa nuo kymmenykseni ja olin suorastaan masentunut kun en enää niin voinut tehdä.
- Enkös minä tuossa kokeillut tuon kymmenysten maksun ja se ei minun kohdallani toiminut?
Ehkä asenteeni oli ollut väärä ja olin kokenut olevani "kunnollinen" kun noudatin tuota tapaa? Osittain tästä syystä erosin helluntaiseurakunnasta, koska en tuntenut itseäni kunnon uskovaiseksi kun "varastin Jumalalta". :)
Toisten ihmisten kymmenysten maksuista en ole ollut kiinnostunut, mutta omalla kohdallani opetus niiden maksamisesta oli mennyt hyvin perille.
Nykyisin ajattelen että kymmenysten antaminen on vapaaehtoista (niinhän se oli aiemminkin, mutta itse olin tehnyt siitä itselleni "tradition"). En näe kymmenysten maksamisessa mitään väärää, kunhan ne menevät Jumalan valtakunnan työhön eivätkä supersaarnaajan Rolls Roycen maksamiseen. Olen itsekin maksanut aikoinani kymmenyksiä vuosien ajan, mutta ei siitä minulle mitään siunauksia koitunut. Pidinpähän vain tärkeänä evankeliointityön rahoittamista.
Pientä se vielä on tuo sinun kymmenysten korostamisesi, voiko sitä edes menestysteologiaksi sanoa? Tosi mennarit löytyvät RHB :n, Haginin ja kumppanien tukijoukoista, ja silloin puhutaankin jo huomattavasti härskimmästä touhusta.- EJKR
Näkemyksesi kristityn vapaudesta ja suhteesta lakiin vaikuttaa mielestäni Raamatulliselta.
Nyt kuitenkin on hyvä muistaa, mitä Jeesus ja apostolit ENSISIJAISESTI painottavat, kun he antoivat kehoituksia, joihin kristitty, jonka sydämeen laki on kirjoitettu, voisi tarttua palvellakseen Herraa:
"Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut - että tekin niin rakastatte toisianne. Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus." Joh 13:34
Tätä kehotusta apostolit toistavat kirjeissään monin eri tavoin. Entä mitä lisäkehotuksia he useimmiten tähän liittävät? Rahan antamista? Ei, vaan näitä:
- Vaimot, olkaa miehillenne alamaiset niin kuin Herralle.
- Miehet, rakastakaa vaimojanne niin kuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä.
- Lapset, olkaa vanhemmillenne kuuliaiset kaikessa.
- Isät, älkää kiihottako lapsianne vihaan, vaan kasvattakaa heitä Herran kurissa ja nuhteessa.
- Palvelijat, olkaa maallisille isännillenne kuuliaiset.
- Olkaa alamaiset kaikelle inhimilliselle järjestykselle Herran tähden.
- Älkää kostako vihollisillenne, vaan voittakaa paha hyvällä.
- Toinen toisenne kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne.
Nämä kehotukset löytyvät siis uudesta testamentista! Kristityn etuoikeutenahan on oppia rakastamaan lähimmäistä samalla tavalla kuin Herra rakastaa meitä. Nämä kirjeissä annetut kehotukset vaikuttavat aika vaativilta ja niiden perusteella näyttääkin siltä, että Herran tavoin rakastamaan oppiminen on paljon vaikeampi tehtävä kuin rahan antaminen. Itse asiassa yllä olevat kehotukset on tarkoitettu harjoituksiksi, joiden avulla Jumala muokkaa meistä (siis niistä uskovista, jotka ottavat ne vakavasti ja ryhtyvät toimeen) yhä enemmän Jeesuksen kaltaisia.
Tähän koulutukseen suostuminen on varmasti myös avain oikeanlaiseen antamiseen ja kaikkien muidenkin kehoitusten noudattamiseen. Tätä käsitystä tukevat myös Herran sanat:
"Mutta voi teitä, te fariseukset, kun te annatte kymmenykset mintuista ja ruuduista ja kaikenlaisista vihanneksista, mutta sivuutatte oikeuden ja Jumalan rakkauden! Näitä olisi tullut noudattaa eikä noitakaan laiminlyödä." Luuk 11:42 - siunaukset
Basker kirjoitti:
En näe kymmenysten maksamisessa mitään väärää, kunhan ne menevät Jumalan valtakunnan työhön eivätkä supersaarnaajan Rolls Roycen maksamiseen. Olen itsekin maksanut aikoinani kymmenyksiä vuosien ajan, mutta ei siitä minulle mitään siunauksia koitunut. Pidinpähän vain tärkeänä evankeliointityön rahoittamista.
Pientä se vielä on tuo sinun kymmenysten korostamisesi, voiko sitä edes menestysteologiaksi sanoa? Tosi mennarit löytyvät RHB :n, Haginin ja kumppanien tukijoukoista, ja silloin puhutaankin jo huomattavasti härskimmästä touhusta.tulevatkin ihan muussa muodossa kuin taloudellisessa muodossa. ei Jumala mikään sätkynukke ole, että kun maksat kymmenykset tai maksat vielä enemmän niin Hän antaa takaisin sen koroitettuna rahana tai menestyksenä. tuo menestysteologiaoppi on ihan järkyttävää. en kirjoita tätä sinulle Basker vaan yleensä liittyen tuohon oppiin...
uskon siunauksien olevan enemmän hengellisiä.
tämähän maailma tavoittelee rahaa ja menestystä. Jeesushan sanoi, ettei meidän tule kerätä aarteita maan päälle vaan taivaaseen. siellä missä on sinun sydämesi, siellä on sinun aarteesi. ja tämä ei ole sinulle Basker vaan yleensä liittyen tuohon menestysteologia-oppiin...
Eiköhän se ole pää-piirteittäin sillä tavalla että otamme ilolla ja kiitoksella vastaan kaiken mitä siunaantuu.
"Herra ottaa ja antaa" ...ja pyytää saadaan niin paljon kuin tarvetta on ja halua vaan riittää..:)- Menestysteologi
Kiitoksella tai ilman siunaus tulee varmasti.
Jumala rakastaa iloista antajaa.
Kuinka siis tulla iloiseksi antajaksi.
Aloittamalla Kymmenyksillä ja kun huomaa siunausten alkaneen ja uhraa enemmän ja enemmän ja niittä yhä enemmän alkaa oppimaan iloiseksi antajaksi.
Eli siihen kasvetaan. Usko kasvaa ja talentit kun laittaa liikkeelle siunauksia alkaa satamaan.
Helluntailaiset huonosti ottavat paikkoja raamatusta.
Kielilläpuhuminen ja hengelliset asiat heillä on kunnossa, mutta taitaa talous asiat ja käytännön auttamiset ja antamiset olla retuperällä. - todé
Kiitoksella tai ilman siunaus tulee varmasti.
Jumala rakastaa iloista antajaa.
Kuinka siis tulla iloiseksi antajaksi.
Aloittamalla Kymmenyksillä ja kun huomaa siunausten alkaneen ja uhraa enemmän ja enemmän ja niittä yhä enemmän alkaa oppimaan iloiseksi antajaksi.
Eli siihen kasvetaan. Usko kasvaa ja talentit kun laittaa liikkeelle siunauksia alkaa satamaan.
Helluntailaiset huonosti ottavat paikkoja raamatusta.
Kielilläpuhuminen ja hengelliset asiat heillä on kunnossa, mutta taitaa talous asiat ja käytännön auttamiset ja antamiset olla retuperällä.sinä kirjoitat "kymmenykset" oikein isolla kirjaimella!
vaan mahtanetko tuota olla muuta, kuin trolli? kun juttujasi lukee, ei ihan meinaa jaksaa uksoa, että joku tosiaan voi olla noin hyvin sisäistänyt uskon sana-liikkeen opetuksia. - Menestysteologi
todé kirjoitti:
sinä kirjoitat "kymmenykset" oikein isolla kirjaimella!
vaan mahtanetko tuota olla muuta, kuin trolli? kun juttujasi lukee, ei ihan meinaa jaksaa uksoa, että joku tosiaan voi olla noin hyvin sisäistänyt uskon sana-liikkeen opetuksia.Jättäisit persoonaan kohdistuvat herjauksesi ja ottaisit kantaa kirjoitusten sisältöön.
Uskon sana?
En tiedä ja tunne sitä seurakuntaa, mutta jos he painottavat antamista voisi olla hyväkin paikka? - todé
Jättäisit persoonaan kohdistuvat herjauksesi ja ottaisit kantaa kirjoitusten sisältöön.
Uskon sana?
En tiedä ja tunne sitä seurakuntaa, mutta jos he painottavat antamista voisi olla hyväkin paikka?jos tunnet, että persoonaasi on loukattu.
mutta kun saarnaat sieltä niin mahdottamlla volyymilla tuota kymmenyksien osuutta taloudelliseen menestykseesi, niin eihän tuohon voi olla puuttumatta.
- kaiketi on
ettei uskovan sydän kiintyisi niin rikkauksiin ja rahaan ja menestymiseen! sitähän tämä maailma hakee: menestymistä, rahaa ja maallista rikkautta! Herrahan sanoo, ettei meidän pidä rakastaa maailmaa ja sitä mitä maailmassa on kuten elämän korskeus!
ei Jumala voi olla mikään automaatti, että Häntä voitaisiin ohjailla kuin sätkynukkea narusta vetämällä, että mitä enemmän rahallisesti kylvää sitä enemmän rahallisesti tai menestystä niittää!!! että mitä enemmän rahallisesti kylvää saisi sen myös jotenkin korotettuna rahallisesti tai menestyksenä takaisin! tuollainenhan on sitä, mitä maailmassa ihmiset tavoittelevat!
tärkeämpää kuin rahallinen kylväminen näkisin olevan toisista ihmisistä välittämisen. rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. että me huolehtisimme heikoista ja huono-osaisista. antaisimme rakkautta ja huolenpitoa niille, jotka ovat ehkä jääneet siitä paitsi. ja samalla kertoisimme siitä suuresta Jumalan rakkaudesta mitä Hän osoitti meitä ihmisiä kohtaan antamalla Poikansa kuolla syntiemme puolesta.
tämähän maailma juoksee rahan ja menestyksen perässä. pitäisikö meidän uskovien olla muka tämän maailman mukaisia? vaikka Herra sanoo, ettei tule mukautua tämän maailmanajan mukaan.
Jes. 58:6-7.
Eikö tämä ole paasto, johon minä mielistyn:
että avaatte vääryyden siteet,
irroitatte ikeen nuorat,
ja päästätte sorretut vapaiksi,
että särjette kaikki ikeet?
Eikö tämä: että taitat leipäsi isoavalle ja viet kurjat kulkijat huoneeseesi,
kun näet alastoman, vaatetat hänet
etkä kätkeydy siltä, joka on omaa lihaasi?
samaan liittyen Matt. 25:31-40. myös meneTYSteologia:
Ps. 102:17
(102:18) "kun hän kääntyy niiden rukouksen puoleen, jotka ovat kaikkensa menettäneet, eikä enää heidän rukoustansa hylkää."
Rikkaat saavat kaikkea hyvää maan päällä eläessään, mutta kuoleman jälkeen on toivoa köyhilläkin!- hyve vaan
Köyhyys on syntiä siinä mielessä jos ei tee työtä ja ansaitse vaikka voisi.
Jos elää sosiaalituilla ja ei edes hae töitä niin tekee syntiä.
Tuntuu oudolta että seurakunnissa on nuoria hyväkuntoisia ja järkeviä ihmisiä jotka eivät opiskele tai etsi töitä.
Aina rukoillaan lähetystyöhön lähtevien peolesta mutta koskaan ei esimerkiksi Liisan puolesta joka menee tehtaaseen liukuhihnalle töihin.
Eli painotus on ihan väärässä.
Kannustetaan menemään johonkin lähetystyöhön elämään muiden kustannuksella, mutta jos joku menee kovaan tehdastyöhön ei sitä kannusteta ja siunata sinne kovaan maailman keskelle.
Muutenkin kun tulee uutisia huijauksista helluntaisaarnaajien kodalla menee usko koko liikkeeseen.
On sellaisia saarnaajia kun eroavat ja ottavat jonkun nuoren tytön vaimoksi ja muuta liikeelämässä venkoilua.
Helluntaiseurakunnissa tulisi pysähtyä tarkastelemaan omat asiat kuntoon.
Herätys tulisi kun seurakunnan kaappijuopot ja muut huijarit tulisi ensin parannukseen.
Tehkää parannus.
- joku vaan
Menestysteologia on sielunvihollisesta!
- Antakaa niin saatte
Antakaa niin teille annetaan.
- Tuulimylly
Paavali on ja pysyy kaikkein tunnetuimpana menestysteologina!
Sinäpä sen nyt kerroit kaikille tiedoksi että mistä on Paavalin menestysteologia lähtöisin!
- INRI
menestys kyllä löytyy, mutta pointti on, että missä merkityksessä. "Älkää kiinnittäkö katsettanne näkyväisiin vaan näkymättömiin". Kiinnitätkö katseesi siihen, minkä näet ja joka ei anna lohdutusta eikä siunausta elämällesi? Yksin Jeesus antaa elämääsi rohkaisua ja menestystäkin taistelussa sielunvihollisen houkutuksia vastaan. Valitettavasti tuolla maailmassa raha ratkaisee ja on kylmettänyt monen ihmisen sydämen. "Ylitse kaiken varjele sydäntäsi, sillä sieltä usko ja elämä lähtee". Amen Siunausta
Ketjusta on poistettu 28 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa532110En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos311670Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141454Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3531444- 101414
Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681305- 121098
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul81014- 81982
- 20969