Perävetolaite vs. akseli?

Popeye

Helou!

Kun puhutaan alle 10m veneestä ja noin 3tonnin painosta, niin kumpi on kestävämpi voimansiirtotapa?
Tarkoitan lähinnä sitä ,että kumpi vaatii enemmän huoltoa ajan mittaan....

11

5711

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyyriimpi

      Akselissa on joskus poksin korjaus, mikä onkin sytä tehdä ajoissa, ettei purkki uppoa. S-vetolaitteen kumitiivisteen vaihto on aina kallis operaatio ja pitäisi tehdä aina 7 vuoden välein. Vastaus on akseli.

      • Volvo

        Volvo vaatii vaihtamaan nykyjään jo viiden vuoden välein. Eikä taida olla edes halpaa lystiä.


      • dpa2
        Volvo kirjoitti:

        Volvo vaatii vaihtamaan nykyjään jo viiden vuoden välein. Eikä taida olla edes halpaa lystiä.

        Justiin ostin uudet palkeet 65.€ sarja.
        Elikkä hinnan ei pitäisi kenenkään päätä
        huimata, onhan kyse veneestä.


    • Akseli

      Ei tarvitse hetkeäkään miettiä vastausta. Akseli on ehdottomasti parempi, kestävämpi, halvempi.
      Perävetolaite ei koskaan kestä niinkuin akseli.
      Kumien vaihto laitteeseen muutamanvuosenvälein on työläs ja kalliskin operaatio.
      Akseliin kun valitsee taliboksin, ei ole ongelmia eikä uppoamisvaaraa, niinkuin edellä on kirjoitettu. Taliboksi korkeintaan rupeaa tihkumaan kun taas öljyvoideltu saattaa pettää kerralla.

      • vetoakseli

        No entä se sellainen akselitiivistys, taitaa olla muovia, jossa ne pyörivät puoliskojen pinnat on puristettu toisiaan vastaan ja raottamalla sormella siitä välistä sieltä tulee vettä. Onko se hyvä?


      • vetoakseli kirjoitti:

        No entä se sellainen akselitiivistys, taitaa olla muovia, jossa ne pyörivät puoliskojen pinnat on puristettu toisiaan vastaan ja raottamalla sormella siitä välistä sieltä tulee vettä. Onko se hyvä?

        Puhut Mane Craft akselitiivisteestä.
        Minulla on monen vuoden kokemus kyseisestä vempaimesta ja pidän sitä hyvänä ratkaisuna.
        Hyvää:
        Keraaminen liukurengas keskittyy automaattisesti ja ratkaisu vie hyvin vähän värähtelyä runkoon.
        Aina tiivis.
        Akseli ei kulu.
        Huonoa:
        Vaihdettava 5 vuoden välein.
        Raotettava ennen ensikäyttö vesillelaskun jälkeen. Jos unohdat palaa pinnat ja kumi saattaa repeytyä.

        Jouduin aikoinaan tähän ratkaisuun kun edellisen tiiviste-poksin stefat olivat kuluttaneet akselia niin että se olisi pitänyt hioa. Mane Craftin kyky poistaa olellinen osa potkuriakselista runkoon menevistä värähtelyistä teki sen että käytin kyseistä ratkaisua 12 vuotta. Nykyisessä veneessäni on Volvon "black jack" joka on toiminut moitteettomasti mutta kuluttaa akselipintaa. Jos joskus saan ongelmia sen kanssa asennan kyllä Mane Craft:n. Minua viehettää myös se että järjestelmässä on "hätäsulku".
        Katso: http://www.mepratuote.fi/potkuriakselistot.html


      • väliäkö
        LonelyBird kirjoitti:

        Puhut Mane Craft akselitiivisteestä.
        Minulla on monen vuoden kokemus kyseisestä vempaimesta ja pidän sitä hyvänä ratkaisuna.
        Hyvää:
        Keraaminen liukurengas keskittyy automaattisesti ja ratkaisu vie hyvin vähän värähtelyä runkoon.
        Aina tiivis.
        Akseli ei kulu.
        Huonoa:
        Vaihdettava 5 vuoden välein.
        Raotettava ennen ensikäyttö vesillelaskun jälkeen. Jos unohdat palaa pinnat ja kumi saattaa repeytyä.

        Jouduin aikoinaan tähän ratkaisuun kun edellisen tiiviste-poksin stefat olivat kuluttaneet akselia niin että se olisi pitänyt hioa. Mane Craftin kyky poistaa olellinen osa potkuriakselista runkoon menevistä värähtelyistä teki sen että käytin kyseistä ratkaisua 12 vuotta. Nykyisessä veneessäni on Volvon "black jack" joka on toiminut moitteettomasti mutta kuluttaa akselipintaa. Jos joskus saan ongelmia sen kanssa asennan kyllä Mane Craft:n. Minua viehettää myös se että järjestelmässä on "hätäsulku".
        Katso: http://www.mepratuote.fi/potkuriakselistot.html

        Veneessäni on tuollainen akselitiivistys mutta en tiennyt vaihtovälistä. Onko se siis kaikissa markeissä uusittava kokonaan viiden vuoden välein? Tuolla linkissä ei ollut hintoja mutta tiedätkö suunnilleen mitä luokkaa ne ovat pieneen purjevenedieseliin?


    • näin on

      näppylät

      • utelias

        Mitenkä niin? Mitä sellaista
        S-vetolaitteellisille on tapahtunut, mikä tekee siitä vähemmän varmemman. Sen olen itsekin huomannut, että S-vetolaite tuntuu hiljaisemmalta.


    • Paras.

      Mulla lähti sisäkone vermeineen kuutamolle ja perätuuppari tuli tilalle, koska tilankäyttö ja huoltotilat oli /c.tä sisäkoneasennuksessa.
      Jos ajelee koneella saaristossa, niin sitten sisäkonekin perävetolaitteella on ok.
      Tosin silloin kannattaa jo miettiä mastosta, kölistä ja purjeista luopumista. Reilusti yli 30 käpäläisiin taas sisäkone on ehkä sopiva, pienemmissä se vaan haisee, kuumentaa helteellä ja vie tilaa. Sähköntekoon piisaa aurinkokenno, tuulilataaja ja aggregaatti.

      Huollon tarpeessakin perämoottori on helppo viedä pajalle syksyllä ja hakea pois keväällä huollettuna.

    • pan

      Ostin veneen jossa on taliboksi.
      itse en ymmärrä siitä mitään. mikä on sen huoltoväli ja miten sitä huolletaan??

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1629
    2. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1568
    3. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      13
      1363
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      341
      1329
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1265
    6. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1028
    7. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      981
    8. Et katso sitä

      Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      929
    9. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      921
    10. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      836
    Aihe