¤¤Saarnaajilla huono kuuloko? ¤¤

hellatytär

Minua on aina kummastuttanut se kuinka saarnaajat huutaa? Onko heillä itsellään huono kuulo tai ihan jopa kuurot korvat?
Koska tuskin kaikilla kuulijoilla on kuulolaitetta jonka vuoksi he huutaisivat..

Olen kuullut ja tiedän että huutaminen on vihaa.Näinkö saarnaajat purkavat vihaansa läsnäoleviin kuulijoihin?

Äitini pruukasi aina sanoa:Älä huura pirä muuten suutas auki..

Minulle tulee ainakin kovin paha olla jos saarnaajat huutaa täysillä.Vielä en ole ihan niin kuuro ja tuskin muutkaan kuulijat.Mutta uskon että huutaminen on ainoastaan ja vain vallankäyttöä jonka takana on käsittelemätön viha.

Markku Koivistokin huutaa kamalasti.Näin särkyy kuulijoidenkin sielu.On paljon huutaja-evankelistoja,jotka tällä tavalla yrittävät muokata mieleisekseen ja tainnuttaa kuulijoitaan.

Nyt kun mietin niin yksi ainoa puhuja on ollut levollisen oloinen ja asiallinen.Ei huuda eikä pidä muutenkaan suutaan auki:)))

26

984

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ReaAalto

Helluntalaiset yleensä huutavat, sillä he kuvittelevat että se on Jumalan Henki kun huudattaa.
      He koettavat näin saada aikaan tunnelman, että nyt on "voimaa".
      No voimaa kyllä on - sitä miehen omaa.

• uks

Olet näköjään lähtenyt päättäväisesti taistelemaan Jumalan meille antamaa seurakuntaa ja sen työntekijöitä vastaan.
        Helluntaiseurakunta on raamatullisin seurakunta mitä on olemassa.
        Pystytkö esittämään raamatullisimman seurakunnan?

• ReaAalto
        uks kirjoitti:

Olet näköjään lähtenyt päättäväisesti taistelemaan Jumalan meille antamaa seurakuntaa ja sen työntekijöitä vastaan.
        Helluntaiseurakunta on raamatullisin seurakunta mitä on olemassa.
        Pystytkö esittämään raamatullisimman seurakunnan?

Helluntalaiset ole hurmoshenkisiä, heidän joukossaan on monia raittiitakin uskovia.
        Mutta hurmoshenki ei ole raittiin uskovan merkki vaan ihan omaa sielullista mesomista ja sellaiseen riivajatkin yhtyvät.
        (Raamatun mukaan maallinen, sielullinen , riivaajien.)

• hellatytär

muuten oletteko ajatelleet että luterilaiset papit ei huuda? eikä ortodoksit?

mutta näiden haarake seurakuntien puhujat huutavat.hyvä ettei korvat mene lukkoon.

Helka Mäkirantakin huutaa,niin että pahaa teki.en voi mennä enää kuunteleen.tuli ihan paha olo.

ja kaikki jotka ulkomailta tulee,amerikasta ym.niin huutavat kovasti vaikka varmaan heillä kuulo ihan ok??

• Ihan samaa mieltä. Pitää paikkansa niinkuin sanoit että huutoa ja mekastusta käytetään välillä turhan kovasti jossain hellareitten tilaisuuksissa.
        Paljon on kuitenkin rauhallisempaa nykyisin kuin -70 -80 luvulla, jolloin äänenkäyttöön ei mitenkään sen kummemmin puututtu.
        Mielestäni nykyään on hellarit viisastunut monessa asiassa.
        Kyllä tiedetään paremmin Jumalan olevan enemmän "järjestyksen Jumala". Rauhallisuus on rakentavampaa kuin kaaos ja kova melu. Pitäähän se joku tolkku olla!

Herra sanoo:
        "Ei väellä ja voimalla vaan minun hengellä."

Toisaalta ymmärrän sellaisen tilanteen jossa Jumala koskettaa ihmistä voimakaasti täyttäen pyhällä hengellä. Sellaisessa tilanteessa saattaa tulla aitoa mielenliikutusta ja ääntäkin vähän enemmän.

• ReaAalto
        JoikaM40 kirjoitti:

Ihan samaa mieltä. Pitää paikkansa niinkuin sanoit että huutoa ja mekastusta käytetään välillä turhan kovasti jossain hellareitten tilaisuuksissa.
        Paljon on kuitenkin rauhallisempaa nykyisin kuin -70 -80 luvulla, jolloin äänenkäyttöön ei mitenkään sen kummemmin puututtu.
        Mielestäni nykyään on hellarit viisastunut monessa asiassa.
        Kyllä tiedetään paremmin Jumalan olevan enemmän "järjestyksen Jumala". Rauhallisuus on rakentavampaa kuin kaaos ja kova melu. Pitäähän se joku tolkku olla!

Herra sanoo:
        "Ei väellä ja voimalla vaan minun hengellä."

Toisaalta ymmärrän sellaisen tilanteen jossa Jumala koskettaa ihmistä voimakaasti täyttäen pyhällä hengellä. Sellaisessa tilanteessa saattaa tulla aitoa mielenliikutusta ja ääntäkin vähän enemmän.

"Toisaalta ymmärrän sellaisen tilanteen jossa Jumala koskettaa ihmistä voimakaasti täyttäen pyhällä hengellä. Sellaisessa tilanteessa saattaa tulla aitoa mielenliikutusta ja ääntäkin vähän enemmän. "

Ihminen saattaa todellakin alkaa puhua kovaänisesti,mutta ei pidä luulla että se on Jumalan Henki mikä huudattaa, vaan kyllä se on ihan sitä ihmisen omaa huutoa.

• ReaAalto kirjoitti:

Helluntalaiset ole hurmoshenkisiä, heidän joukossaan on monia raittiitakin uskovia.
        Mutta hurmoshenki ei ole raittiin uskovan merkki vaan ihan omaa sielullista mesomista ja sellaiseen riivajatkin yhtyvät.
        (Raamatun mukaan maallinen, sielullinen , riivaajien.)

Kyllä ainakin niissä helluntai piireissä missä minä olen liikkunut on opetusta ollut raittiuden puolesta ja hurmosta vastaan. Mutta aitoja kokemuksia Jumalan voima teoista, ei kukaan uskova lähde vastaan taistelemaan. Ei saa halveksua Jumalan voimaa.

• ReaAalto
        JoikaM40 kirjoitti:

Kyllä ainakin niissä helluntai piireissä missä minä olen liikkunut on opetusta ollut raittiuden puolesta ja hurmosta vastaan. Mutta aitoja kokemuksia Jumalan voima teoista, ei kukaan uskova lähde vastaan taistelemaan. Ei saa halveksua Jumalan voimaa.

Kukaan tervejärkinen uskova arvostele Raamatun Jumalan tekoja?
        Kai olet samaa mieltä kanssani?

• ReaAalto kirjoitti:

Kukaan tervejärkinen uskova arvostele Raamatun Jumalan tekoja?
        Kai olet samaa mieltä kanssani?

Taidetaan olla monessa asiassa samaa mieltä:)

Siunausta!

• miten kuvittelet

tietäväsi kaikesta "totuuden" kun kirjoitit Raamatun vastaisia asioita tuonne toiseen ketjuun.

miksi levität täällä "pahaa verta"...?

arvostelet päivästä toiseen helluntailaisia ja eri saarnaajia. kaiken lisäksi niitä mainitsemiasi ilmiöitä ei löydy joka helluntaiseurakunnasta. että älä yleistä.

Raamattu sanoo selvästi, ettei valolla ja pimeydellä ole mitään yhteistä. viittaan avioliittoon uskovan ja uskomattoman välillä. on minulla uskomattomia ystäviä, joita en todellakaan yritä pakkoevankelioida tms. vaan arvostan ja rakastan heitä sellaisina kuin he ovat.

kuka tosissaan uskova haluaisi naimisiin uskomattoman kanssa. tätä en kirjoita uskomattomia halveksien. vaan se avioliitto olisi molemmille osapuolille vaikeaa-ristiriitoja olisi paljon. toinen haluaa kuunnella Jeesusta ylistävää musiikkia-toinen voi tulla siitä vaivautuneeksi. toinen haluaa ylistää Jeesusta kotona, laulaa ja rukoilla. toisen intressit ovat aivan muualla.

se avioliitto olisi myös uskomattomalle vaikea.

• mikki

Johannes kastaja oli huutava ääni erämaasta. Jeesuskin korotti äänensä välillä.(´No siihen aikoihin ei mikkiä vielä ollut) Turha mekastus ja huuto rasittaa. Mutta jossain tilanteissa on äänen käyttö suotavaa.

• ReaAalto

Että sanoma menee paremmin perille huutamalla?

• hellatytär

kyllä jokainen ymmärtää huutamattakin? ei huutaminen ja äänen korottaminen tee asiaa ymmärrettäväksi,päinvastoin.äänen käyttö on suotavaa muutenhan olisimme mykkiä kaikki:))
        mutta on eri asiaa kuinka sitä käytetään?

arimmat seurakuntaan piipahtajat todella kaikkoaa lujaa vauhtia pusikkoon piiloon kun järkyttyvät:)

kyllä jokaisen pitäisi ymmärtää tavallinen puhe tavallisella äänellä.seurakunnassa "potilaat" on hyvin rikkinäisiä ja särkyneitä,toipilaita ei heitä enää tarvi rikkoa huutamalla.

Luin artikkelin jossa on tutkittu että vanhempien huutaminen lapselle on pahempaa kuin fyysinen väkivalta!! sillä se särkee eniten!!!!

Jos seurakunnan pastori on ns.perheen pää miksi sen pitäisi lapsilleen huutaa..lapsia on kohdeltava hellästi ja rakastaa heitä jokaista.

Itse menin rikki pysyvästi kun isäni huusi minulle.Se rikkoi minut pysyvästi.Enkä pääse hänen väkivallastaan koskaan yli.

terv.pysyvästi vaurioitettu:(

• uskovasisar
        hellatytär kirjoitti:

kyllä jokainen ymmärtää huutamattakin? ei huutaminen ja äänen korottaminen tee asiaa ymmärrettäväksi,päinvastoin.äänen käyttö on suotavaa muutenhan olisimme mykkiä kaikki:))
        mutta on eri asiaa kuinka sitä käytetään?

arimmat seurakuntaan piipahtajat todella kaikkoaa lujaa vauhtia pusikkoon piiloon kun järkyttyvät:)

kyllä jokaisen pitäisi ymmärtää tavallinen puhe tavallisella äänellä.seurakunnassa "potilaat" on hyvin rikkinäisiä ja särkyneitä,toipilaita ei heitä enää tarvi rikkoa huutamalla.

Luin artikkelin jossa on tutkittu että vanhempien huutaminen lapselle on pahempaa kuin fyysinen väkivalta!! sillä se särkee eniten!!!!

Jos seurakunnan pastori on ns.perheen pää miksi sen pitäisi lapsilleen huutaa..lapsia on kohdeltava hellästi ja rakastaa heitä jokaista.

Itse menin rikki pysyvästi kun isäni huusi minulle.Se rikkoi minut pysyvästi.Enkä pääse hänen väkivallastaan koskaan yli.

terv.pysyvästi vaurioitettu:(

Olen täysin samaa mieltä ja olen monet kerrat miettinyt;miksi saarnaajat huutaa puhuessaan.
        On kivempi kuunnella sellaista puhujaa joka puhuu lempeästi ja on säyseä.
        Ei varmaankaan sanoma mene perille jos puhuja huutaa,vaan kuulijalle tulee ahdistunut olo jos puhuja huutaa.

Toisaalta eikö Jumalan huone eli temppeli pitäisi olla hiljentymisen paikka johon mennään rauhoittumaan arjen kiireistä.

• hellatytär
        uskovasisar kirjoitti:

Olen täysin samaa mieltä ja olen monet kerrat miettinyt;miksi saarnaajat huutaa puhuessaan.
        On kivempi kuunnella sellaista puhujaa joka puhuu lempeästi ja on säyseä.
        Ei varmaankaan sanoma mene perille jos puhuja huutaa,vaan kuulijalle tulee ahdistunut olo jos puhuja huutaa.

Toisaalta eikö Jumalan huone eli temppeli pitäisi olla hiljentymisen paikka johon mennään rauhoittumaan arjen kiireistä.

Jumalan temppeli on Pyhä ja hiljentymisen paikka.olet oikeassa! ja se siinä onkin ristiriita kun siellä huudetaan niin paljon että korvista täytyy pitää kiinni:))

miten sielu lepää jos kamala meteli ja huuto.ymmärrän ihanan musiikin ,kuorolaulut ym.mutta en sitä vilskettä ja vipinää ja mesoomista.

ja sitä että kännykät piippaa ristiin rastiin.ja kaikilla niin kamala kiiru jonnekin-ei minnekään.

sitä kavahdan.jos kerran kokouksiin mennään niin siellä ollaan ja pysytään hiljaa eikä kaiken aikaa höpöttäen,ym.

maailmassa monta on ihmeellistä asiaa se hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa...jne.

• hermanni

"Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon. Ottakaa minun ikeeni harteillenne ja katsokaa minua: minä olen sydämeltäni lempeä ja nöyrä. Näin teidän sielunne löytää levon. Minun ikeeni on hyvä kantaa ja minun kuormani on kevyt" (Matt. 11:28-30).

"Katso: minun palvelijani, jonka olen valinnut, minun rakkaani, johon olen mieltynyt. Minä lasken henkeni hänen ylleen, ja hän julistaa kansoille oikeuden. Ei hän huuda eikä riitele, ei kuulla hänen ääntänsä kaduilla. Murtunutta ruokoa hän ei muserra, savuavaa lampunsydäntä hän ei sammuta. Hän on saattava oikeuden voittoon. Hänen nimeensä kansat panevat toivonsa" (Matt. 12:18-21).

• ReaAalto

Kun toit Jumalan sanaa esille, oikeaan paikkaan!
        Jesajan kirjassa kuvataan Kristuksen luonnetta.
        Ei Hänen tarvinnut huutaa ja mekastaa, ei se Jumalan voima sitä ole vaan evankeliumia.

• hellatytär

Olen aina ollut sitä meiltä että evankelistan tulee puhua säyseästi,ei huuda.

Kiitos kun valaisit! Julistaa totuutta voi huutamattakin,rauhalliseen levolliseen rakastavaan ymmärtäväiseen sävyyn.Mutta missä tänä päivänä on edellämainitut sananjulistajat?

muistan kuinka minulle jäi kammo kun jo lapsena kuuntelin huutoa ja paahtamista jota saarnaajat mesosivat.minulle jäi suoranainen t r a u m a. Ja monessa kerroksessa.

Oli turvatonta kuunnella tuomiota helvetillä ym.eikä kukaan ollut lohduttamassa eikä oikaisemassa mitä saarnaajat tarkoitti.Joten jäin yksinäni arkana miettimään kysymyksiä Jumalan kostosta.Ja nyt olen ymmärtänyt että Jumala oikeesti on kostanutkin.Monin eri tavoin.Vain rankaisua.Missä rakkaus viipyy?

Tuleeko ensin rankaisu ja kuritus ja sitten vasta rakkaus?
        Kun en meinaa ymmärtää??

• ReaAalto
        hellatytär kirjoitti:

Kiitos kun valaisit! Julistaa totuutta voi huutamattakin,rauhalliseen levolliseen rakastavaan ymmärtäväiseen sävyyn.Mutta missä tänä päivänä on edellämainitut sananjulistajat?

muistan kuinka minulle jäi kammo kun jo lapsena kuuntelin huutoa ja paahtamista jota saarnaajat mesosivat.minulle jäi suoranainen t r a u m a. Ja monessa kerroksessa.

Oli turvatonta kuunnella tuomiota helvetillä ym.eikä kukaan ollut lohduttamassa eikä oikaisemassa mitä saarnaajat tarkoitti.Joten jäin yksinäni arkana miettimään kysymyksiä Jumalan kostosta.Ja nyt olen ymmärtänyt että Jumala oikeesti on kostanutkin.Monin eri tavoin.Vain rankaisua.Missä rakkaus viipyy?

Kun en meinaa ymmärtää??

Koet Jumalan rankaisua?
        Tietenkin ne traumat vaikuttavat, itsellänikin on jäänyt monia vääriä luuloja Jumalasta, kun kuuluin helluntaiseurakuntaan ja siellä kohdeltiin naisia (ja miehiäkin) karmealla tavalla.
        Vain Jumalan sanaa itse lukemalla, olen saanut oikean Kuvan Jeesuksen armosta joka on anteeksiantoa, aina.
        Siis aina parannuksen tehdessä voin/voimme saada anteeksi.
        Eikä Jumala siitä "suutu" tai moiti, jos ymmärrämme väärin tai emme opi heti asioita.
        Jumalan rankaisu on Kristuksen päällä.Hän kärsi meidän puolestamme.
        Uskomalla Häneen, so että Hän on puolustajamme syyttäjän syyttäessä.

• hermanni
        hellatytär kirjoitti:

Kun en meinaa ymmärtää??

Sisäistetty jumalakuvamme on hyvin pitkälle ympäristön muokkaama. Ajatellaan vaikka niin, että annamme noin 15 erilaista adjektiiviparia, jossa ovat positiivinen ja negatiivinen puoli kustakin adjektiivista mukana esim. rakastava ja ankara jne. Lähdetään ensin selvittämään yksilön äitikuvaa. Tutkittava valitsee kultakin riviltä sen adjektiivin, joka lähinnä vastaa hänen käsitystään äidistä. Tutkija kerää haastateltavan antamat tiedot. Seuraavaksi hänelle annetaan sama adjektiiviluettelo, josta hän valitsee ne viisitoista adjektiivia, jotka lähinnä muistuttavat hänen käsitystään isästä. Lopuksi häntä pyydetään valitsemaan kultakin riviltä juuri ne adjektiivit, jotka vastaavat hänen käsitystään Jumalasta. Nyt kun tehdään ns. profiilianalyysi ja verrataan äidin, isän ja Jumalan profiilia toisiinsa, niin ketä Jumala lähinnä muistuttaa? Jotkut väittävät, että Jumala on äidin tai isän näköinen. On myös ehdotettu, että Jumala muistuttaa lähinnä parempaa vanhempaa.

Miksi on niin, että yksi meistä on sisäistänyt hyväksyvän, rakastavan ja armollisen Jumalan ja toinen ankaran ja vaativan Jumalan? Kuule nyt Hellarintytär, sinä osaat tämän selvittää! Jos siellä tyttären sisimmässä on vielä sellainen Jumala sisäistettynä, jonka vaatimuksia hän ei kykene täyttämään, niin kiireellä tutustumaan Jeesuksen Kristuksen Isään ja Jumalaan! "Ja ikuinen elämä on sitä, että he tuntevat sinut, ainoan todellisen Jumalan, ja hänet, jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen" (Joh. 17:3).

Eräs teologi menestyi hyvin opinnoissaan. Hän edusti valiotasoa kaikissa kurssivaatimuksissaan. Papin tehtävään päästyään hänen saarnansa olivat aluksi lämpimiä ja sieunaavia, koska hän niin ihanasti osasi julistaa armollista Jumalaa kuulioilleen. Vähitellen hän kuitenkin alkoi uupua työssään. Kotiin palattuaan ja papilliset vaatteet riisuttuaan, kun hän kotiasuun pukeutuneena istuutui nojatuoliin, hän koki riittämättämyyttä ja väsymystä. Lopulta hän hakeutui tunnetun psykiatrin Ana-Maria Rizzuton vastaanotolle. Aikansa kuunneltuaan asiakastaan tuo kristitty lääkäri teki tilannearvion. Sinulla on kaksi erilaista jumalakuvaa. Yksi on valoisa ja armollinen, jonhon olet tutustunut opintojensi aikana, ja jota toisille julistat. Tämä on tuon papin Jumala. Kun sinä menet kotiin ja riisut papin vaatteet yltäsi ja istuudut, niin se miehen sisäistämä jumalakuva on ankarampi ja vaativampi, jonka vaatimuksia sinä et jaksa täyttää. Nyt tulisi tapahtua tuon miehen sisäistämän jumalakuvan ajan tasalle saattaminen eli sopusointuun sen jumalakuvan kanssa, jota hän muille julistaa.

Olen joskus saarnassani maininnut, että niin monta kun meitä kirkkoon tulee, niin lähes yhtä monta erilaista käsitystä Jumalasta tulee mukanamme. Onko niin, että joidenkin kohdalla uskonto vie ilon elämästä? Henkilö saattaa kokea, että hän on lähes koko elämänsä ajan palvellut ankaraa ja vaativaa Jumalaa. Jeesus on kaikkein paras ja luotettavin Jumalan Ilmoittaja. Kannattaa kiinnittää huomiota siihen, mitä Jeesus on meille Jumalasta kertonut: Hyvä Paimen, Tuhlaajapojan Isä jne.

Siunausta ja voimia sinulle elämään. Lue Sef. 3:17.

• hellatyttö..
        hermanni kirjoitti:

Sisäistetty jumalakuvamme on hyvin pitkälle ympäristön muokkaama. Ajatellaan vaikka niin, että annamme noin 15 erilaista adjektiiviparia, jossa ovat positiivinen ja negatiivinen puoli kustakin adjektiivista mukana esim. rakastava ja ankara jne. Lähdetään ensin selvittämään yksilön äitikuvaa. Tutkittava valitsee kultakin riviltä sen adjektiivin, joka lähinnä vastaa hänen käsitystään äidistä. Tutkija kerää haastateltavan antamat tiedot. Seuraavaksi hänelle annetaan sama adjektiiviluettelo, josta hän valitsee ne viisitoista adjektiivia, jotka lähinnä muistuttavat hänen käsitystään isästä. Lopuksi häntä pyydetään valitsemaan kultakin riviltä juuri ne adjektiivit, jotka vastaavat hänen käsitystään Jumalasta. Nyt kun tehdään ns. profiilianalyysi ja verrataan äidin, isän ja Jumalan profiilia toisiinsa, niin ketä Jumala lähinnä muistuttaa? Jotkut väittävät, että Jumala on äidin tai isän näköinen. On myös ehdotettu, että Jumala muistuttaa lähinnä parempaa vanhempaa.

Miksi on niin, että yksi meistä on sisäistänyt hyväksyvän, rakastavan ja armollisen Jumalan ja toinen ankaran ja vaativan Jumalan? Kuule nyt Hellarintytär, sinä osaat tämän selvittää! Jos siellä tyttären sisimmässä on vielä sellainen Jumala sisäistettynä, jonka vaatimuksia hän ei kykene täyttämään, niin kiireellä tutustumaan Jeesuksen Kristuksen Isään ja Jumalaan! "Ja ikuinen elämä on sitä, että he tuntevat sinut, ainoan todellisen Jumalan, ja hänet, jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen" (Joh. 17:3).

Eräs teologi menestyi hyvin opinnoissaan. Hän edusti valiotasoa kaikissa kurssivaatimuksissaan. Papin tehtävään päästyään hänen saarnansa olivat aluksi lämpimiä ja sieunaavia, koska hän niin ihanasti osasi julistaa armollista Jumalaa kuulioilleen. Vähitellen hän kuitenkin alkoi uupua työssään. Kotiin palattuaan ja papilliset vaatteet riisuttuaan, kun hän kotiasuun pukeutuneena istuutui nojatuoliin, hän koki riittämättämyyttä ja väsymystä. Lopulta hän hakeutui tunnetun psykiatrin Ana-Maria Rizzuton vastaanotolle. Aikansa kuunneltuaan asiakastaan tuo kristitty lääkäri teki tilannearvion. Sinulla on kaksi erilaista jumalakuvaa. Yksi on valoisa ja armollinen, jonhon olet tutustunut opintojensi aikana, ja jota toisille julistat. Tämä on tuon papin Jumala. Kun sinä menet kotiin ja riisut papin vaatteet yltäsi ja istuudut, niin se miehen sisäistämä jumalakuva on ankarampi ja vaativampi, jonka vaatimuksia sinä et jaksa täyttää. Nyt tulisi tapahtua tuon miehen sisäistämän jumalakuvan ajan tasalle saattaminen eli sopusointuun sen jumalakuvan kanssa, jota hän muille julistaa.

Olen joskus saarnassani maininnut, että niin monta kun meitä kirkkoon tulee, niin lähes yhtä monta erilaista käsitystä Jumalasta tulee mukanamme. Onko niin, että joidenkin kohdalla uskonto vie ilon elämästä? Henkilö saattaa kokea, että hän on lähes koko elämänsä ajan palvellut ankaraa ja vaativaa Jumalaa. Jeesus on kaikkein paras ja luotettavin Jumalan Ilmoittaja. Kannattaa kiinnittää huomiota siihen, mitä Jeesus on meille Jumalasta kertonut: Hyvä Paimen, Tuhlaajapojan Isä jne.

Siunausta ja voimia sinulle elämään. Lue Sef. 3:17.

Olet vielä oikeassakin kaiken lisäksi:).

Jumalakuva muodostuukin omien vanhempiemme mukaan.Ja jos se on kovin ristiriitainen ja pelottava,ja rankaiseva ja arvoituksellinen ja yllättävä,niin Jumala suhteemmekin silloin on.Se on aivan loogista eikä siihen tarvita edes sen kummempaa koulutustakaan:)

Älykkysosamäärä riittää..ja sinulla sitä selvästi tuntuu olevan!
        Itse koen ja olen kokenut aina olevani riittämätön Jumalalle.Teimpä sitten miten tahansa niin en tule riittäväksi.Vain rangaistavaksi.Ja siksi olen kokenut saarnaajienkin huudon vain minua moittivana.

Tuo kristitty psykiatri josta kerroit,oli fiksu.Tajusi heti mistä on kyse.Enemmän pitäisi olla ihmisiä ja sananjulistajiakin sellaisia jotka ymmärtävät kuulijoitaan ilman ettei huutaen tuomitse heitä helvettiin.

Uskon että mielisairaalat on täynnä saarnaajien hhudon vuoksi vammautuneita potilaita.Sillä huutamisella tehdään hyvin pahaa jälkeä,ja pysyviä vaurioita psyykeeseen.

Ikään kuin lävistys olisi käynyt läpi kehon.

• hermanni
        hellatyttö.. kirjoitti:

Olet vielä oikeassakin kaiken lisäksi:).

Jumalakuva muodostuukin omien vanhempiemme mukaan.Ja jos se on kovin ristiriitainen ja pelottava,ja rankaiseva ja arvoituksellinen ja yllättävä,niin Jumala suhteemmekin silloin on.Se on aivan loogista eikä siihen tarvita edes sen kummempaa koulutustakaan:)

Älykkysosamäärä riittää..ja sinulla sitä selvästi tuntuu olevan!
        Itse koen ja olen kokenut aina olevani riittämätön Jumalalle.Teimpä sitten miten tahansa niin en tule riittäväksi.Vain rangaistavaksi.Ja siksi olen kokenut saarnaajienkin huudon vain minua moittivana.

Tuo kristitty psykiatri josta kerroit,oli fiksu.Tajusi heti mistä on kyse.Enemmän pitäisi olla ihmisiä ja sananjulistajiakin sellaisia jotka ymmärtävät kuulijoitaan ilman ettei huutaen tuomitse heitä helvettiin.

Uskon että mielisairaalat on täynnä saarnaajien hhudon vuoksi vammautuneita potilaita.Sillä huutamisella tehdään hyvin pahaa jälkeä,ja pysyviä vaurioita psyykeeseen.

Ikään kuin lävistys olisi käynyt läpi kehon.

Hyvää tarkoitin. Pitkä juttu siitä tuli, mutta kiitos kun jaksoit lukea. Ihmisen persoonallisuuden kehitykseen vaikuttavat perintö, ympäristö ja oma suuntautuneisuus. Hyvää pääsiäistä sinulle. "Herra on totiseti noussut ylös."

• panssarijääkäri

Armeijan käyneenä voin kertoa sinulle, että kuta pienempi viskaali ja vähemmän todellista valtaa, sitä kovempi ääni. Joku korpin- tai alikessunretku huutaa otsasuonet pullistuneina, silmät tapittaen ja peräsuoli puukonpäätä pitkällä kun taas jollekin korkeammalle upseerille riittää ihan tavallisen puheäänen käyttö. Häntä totellaan ilman huutamistakin.

Jos mennään Jeesukseen, jonka kerrotaan puhuneen niinkuin sen, jolla valta oli, eikä niinkuin heidän kirjanoppineensa, kuvittelisin, ettei Nasaretin miehen tarvinnut huutaa vaahto suusta valuen. Taitavat nämä huutajat olla enemmän Johannes Kastajan opetuslapsia kuin Jeesuksen: hänhän se oli se "huutavan ääni korvessa".

• hellatyttö

Joo,olen myös huomannut että alikessut mm.huutaa silmät tapittaen.Tai silmät tapittaa mykkänä mököttäen joka myöskin on vallan käyttöä.Mökötys on rankin väkivallan muoto,sanoo viisaammat!!

Ihminen? joka on saanut kunnioitusta jo kotoa niin hänen ei tarvitse enää huutaa.Mutta juuri he taitavat kuulua mököttäjien kastiin enemmänkin.

Mutta ihminen voi löytää myöskin ihmisarvonsa vielä vanhemmallakin iällä,ja alkaa itse arvostaan itseään ja kunnioittamaan omaa persoonaansa.

Nämä kaikki on aika loogisia asioita ymmärtää,vaikka taitaa olla aika vaikeita asioita käytännössä.

Tosiaankin muistuu nyt mieleen yksi ainoa hellästi puhuva saarnamies,joka ei korota ääntään.Häntä on ihana kuulla ja kuunnella.Ja puhuu aina asiaa.

Ja ansaitsee kunnioitukseni.

• korvien välissä

Ihmiset, jotka ovat epävarmoja sanojensa perillemenosta, turvautuvat usein huutamiseen. Vanhemmat huutavat tottelemattomille lapsilleen, opettajat kuria rikkoville koululaisille, riitapukarit toisilleen, politiikot kansanjoukoille ja suuressa joukossa ystävätkin toisilleen. Riittäähän noita esimerkkejä.

Mutta eivät kaikki huuda noissakaan tilanteissa. Ja kas kummaa, heidän sanomansa vastaanotetaan useimmiten parhaiten. Tosin normaalisti puhuvilla on usein selittämätöntä luontaista karismaa, mutta homma toimii usein myös toisin päin eli sitä karismaa tulee normaalilla tyynellä käytöksellä. Parhaimman esimerkin jokainen löytänee omilta kouluajoiltaan: huutamiseen turvautuva opettaja paljastaa epävarmuutensa ja vain innostaa kurittomia oppilaita opettajan tarkoitukselliseen kiusaamiseen.

Puhujat ovat yleensä siinä kiitollisessa asemassa, että heillä on valmiiksi aikuinen, myötämielinen ja vastaanottavainen kuulijakunta, joten tarvetta huutamiseen ei olisi. Joten ongelma lienee puhujan oman pään sisällä. Siellä ei ole tarpeeksi itseluottamusta, luottamusta siihen, että häntä haluttaisiin kuunnella.

• hellatytär

minulla eräs opettaja ystävätär,joka on hyvin hiljainen ja rauhallinen ja levollinen ja oppilaat tykkäävät hänestä kovasti.hän jaksaa olla iloinen ja aidosti tasapainoinen.hän ei koskaan koroita ääntään,en ainakaan ole kuullut.

olen aina ihannoinut häntä.

huutamisen takana on aina viha.siksi sanotaankin:"huusi pää punaisena":)

ja kuinka paljon ääni korottuukaan siinä jos ei olla tottelevaisia...alkaakin soida jo toinen ääni kellossa ja huutaja varmistaa että jollakin muulla konstilla hänen ulvomisensa tulee meneen perille.sitten otetaan uhkailu ja kiristys ja pelottelu seuraavaksi aseeksi.toinen nujerretaan konstilla millä hyvänsä ja hinnalla millä hyvänsä.

itsekin harrastin joskus mykkäkoulua,mutta nyt olen opetellut siitä vapaammaksi.en ollut tajunnutkaan kuinka paljon se voi tuhota.se on myrkkyä.kauhea ilmiö.

minulla ei ole koskaan ollut auktoriteettia.puhun tai jätän puhumatta,mökötän tai jätän mököttämättä.sama lopputulos:)) joten ei kannata kiusata edes itseään kun se sattuu myös omaan sydämeen.

niin se on,valssi keväällä..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      61
      2260
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      32
      1724
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1534
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      375
      1529
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1484
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1357
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1108
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      106
      1091
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1054
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      979
    Aihe