Olen ostamassa perhefarkkua dieselinä ja vaihtoehtona focus tuntuu mielenkiintoiselta. Kävin koeajolla vm. 2000 90hepan dieselillä. Eihän tuo mikään tykki ollut, mutta eiköhän sillä rauhallinen mies ehdi. Ajo-ominaisuudet olivat hyvät ja kontin koko yllätti suuruudellaan. Nyt kyselisin focus kuskeilta kokemuksia, mihin kannattaa kiinnittää huomiota ostovaiheessa ja muutenkin.
Plussat ja miinukset omien kokemusten mukaan:
hyvä ajaa
pieni kulutus?
sisätilojen koko luokassaan
ulkonäkö (varsinkin -02 vuosimallista eteenpäin keula miellyttää)
edullinen rengaskoko
jakohihnan vaihtoväli 150tkm/10vuotta (onko?)
varaosat näyttäisi suht edullisilta
-- ruostealttius (koeajoversiossa takaluukun alareuna oli aivan ruosteessa ja helmoissa oli joitain ruostetäpliä)
- vetonivelongelmat (kuultua tarinaa)
- fordismit (mm. avaimella avattava tankinkorkki ja konepelti)
- pikkuvikaa, esim. keskuslukitus (kuultua tarinaa)
Kysymyksiä herättää myös koneen kesto, ajaako puoli milliä? Ja minkä hintaiset huollot lienevät?
Tuli pitkä sepostus, mutta kokemuksia kaivataan.
Focuksen plussat ja miinukset
11
4527
Vastaukset
- hinta
Ja siinähän ne käytetyn Focuksen valtit tulikin lueteltua. Pahimmat miinukset olitkin jo löytänyt.
- Focus -02
Tässä on kokemusta eräästä Focuksesta:
http://www.saunalahti.fi/ilkka182/focus/focus.htm- MikkoT
Luin ihan ajatuksella edellisen läpi ja olen pääosin samaa mieltä. Enemmän ajettuihin ajoneuvoihin kuljettaja ja säilytys jättää toki oman leimansa, mutta yleisesti tekstistä tunnisti Focuksen.
Ominaisuuksista sen verran, että ajo-ominaisuudet eivät suurellakaan kuormalla erityisesti muutu. Tosin 66 kW ei ole liikaa neljälle aikuiselle hiihtolomavarusteineen. Lisäksi boxi katolla lisää jo muutenkin suurta tuuliherkkyyttä.
Ajoneuvon korkeus on ehdoton plussa. Autoon ei tarvitse laskeutua, ainoastaan istuutua. Ehkäpä viattomampia autoja on olemassa, mutta ns. paremmista malleista joutuu yleensä myös maksamaan. - focus2001
Olisimpa itsekin ylläpitänyt polttoainekuluja kun auton hain. Huollot on kyllä kaikki kirjattu ylös paperille.
Tuon tarinan avulla en usko että autoasi on ollenkaan hankala myydä. Kun aika tulee eteen että haluat focuksestasi luopua. Luin koko jutun vaikka itse kurvailen bensa Focuksella.
Mitens toi selittyy 52,7 litran tankilla?
"13.10.2002 125 646 54,37 "
Pidin muuten kirjaa Focus -01 1,6 bensa (ilmastointi).
Kaikki tankkaukset 77500 km k.a. 6,97 l/100km.
- Tdci-02
Itsellä kohta vuoden ollut -02 Tdci-farkku. Melkein jos rahkeet riittää niin suosittelisin tuota commonrail-diiseliä, 115 hevosvoimaa on jo ihan sopivasti käyttöautoon ja vääntöäkin on 250nm. Omassa nyt jo 261tkm mittarissa, tekniikka lähes täys kymppi, ei hukkaa nesteitä ja pelaa muutenkin ihan hyvin. Jotain pikkujuttuja on mutta ei mitään mistä vielä olisin huolissani.
Noita kun katselee niin takaluukun ja ovien lisäksi kannattaa katsoa kynnyskoteloiden takapäät sieltä takaovien sisältä eli avaa oven ja katsoo onko ehjä. Omassa oli kivet hakanneet maalin puhki ja se ehti jo levitä aika laajalle ennenkuin nyt maalattiin. Jos kittisauman luona kupruilee maali tai on ruostetta niin ne menee kyllä koritakuuseen joka ainakin tuossa -02 mallissa on 12 vuotta. Ghia-malleissa katso takaluukun kromisen avauskahvan ympäristö TARKASTI, jos sieltä on maali kuprulla niin sitä ei takuuseen korjata, itsekkin jouduin luukun maalauksen maksamaan.
Tilaa tosiaan on hyvin (meillä ei kersoja) ja takakontti yllättävän iso, mahtuu kaksi koiraa matkustamaan ok.
Lukot sun muut on pelannut ainakin tähän asti ilman murheita ja kaikki muutkin varusteet toimii.
Lisälämmittimen toiminta kannattaa varmistaa, ilman sitä on todella kylmä auto talvella, nimim. kokemusta on...
Nyt kun omassa kori on laitettu niin mikäs tuolla on ajaessa, vetaritkin on alkuperäiset vielä, ilmeisesti 2-litraisessa ja tuossa commonrailissa ovat erilaiset kun esim. 1,6:ssa, ainakin laatikko on eri jne. - Mikko 2
Itsellä Focus STW 1,6 -02 ajettu kohta 80 000 km:ia. Auton laadussa ei juurikaan moitittavaa. CD-soitin meni rikki, joka vaihdettiin takuuseen. Kertaalleen myös polttimot vaihdettu (n. 55 000 km:ia). Muuten huolettomia kilometrejä. Kaikki tankkaukset ylhäällä ja keskikulutus 6,7 l. Ruostesuojautin auton heti uutena, mutta noihin kittiongelmiinhan sillä ei ole vaikutusta. Toistaiseksi ruostetta ei ole kuitenkaan näkynyt missään, vaikka olen asiaa varsin tarkasti seuraillut. Myöskään vetareissa ei ole ollut ongelmia. Auto on loistava ajettava ja tilaa muihin saman kokoluokan autoihin on vähintään riittävästi. Vertaappa esim. farkku-corollan peräosastoon. Tuo jakohihnan vaihtoväli hieman epäilyttää. Bensakoneessa se muistaakseni on 160 000 km:n välein. En ole kuitenkaan mistään kuullut, että ongelmia pitkän vaihtovälin suhteen olisi ollut.
- Autohanski
Samalla moottorilla ajetulla farkkufocuksella vm. 2000 tuli vajaat 300 000 km neljässä vuodessa ja sitten vaihdoin pois. Näiltä palstoilta käyvät ilmi auton hyvät ja huonot puolet melkoisen hyvin. Itsellä ongelmalista suunnilleen seuraava:
- vetoakselin nivel vasemmalta 100 000 km n. 26 kk, Ford maksoi osan, itse työt
- vasemman takaoven ja takaluukun ruostevaurio 160 000 km n. 32 kk, Ford maksoi kaikki
- täysi kytkinremontti 180 000 km 36 kk, itse maksoin kaikki
- jakopään hihna (kiristin) petti, täysi tuho, 200 000 km 39 kk, Ford maksoi kaikki, itse maksoin sijaisauton vuokran
- joskus ennen kahta edellistä takaluukku taas ruosteessa, maalattiin, Ford maksoi
- Eberi korjattiin perusteellisesti kaksi kertaa, reilun kahden ja kolmen vuoden iässä, akut kestivät n. 18 kk, autossa oli ajastinkello, jota käytettiin runsaasti, Eberin korjaukset maksoin itse
Lisäksi normaalit huollot, kaikki aina merkkiliikkeessä.
Isot korjaustarpeet tulivat takuuajan jälkeen, Ford (liike? tai maahantuoja?) maksoi korjaukset ilman sen kummempia kähinöitä.
Viat olivat siis isoja vikkoja, ns. pikkuvikoja ei juuri ollut, ainoa muistiin jäänyt oli kahdesti tullut takaluukun rekisterivalon oikosulku ja onnettomat pölykapselit, jotka olivat kertakäyttötavaraa.
Viimeiset ajat menivät ilman ongelmia, hyvästijätön hetkellä auto taisi olla muuten ok, paitsi takapyörän laakerit ujelsivat.- mtv
Ford Focus 2.0, vm. 2001, ja nyt 131 tkm ajettuani paukahti se jakohihnan kiristin aiheuttaen mittavat vauriot moottorissa. Vaihtovälihän huoltokirjan mukaan on 150 tkm.
Mainitsit että Ford maksoi kaikki viulut! Oletko ostanut autosi Ford-liikkeestä ja missä olit vaihdattanut hihnan edellisen kerran (siinä 150 tkm:n kohdalla)?
Autoni on pajalla, ja nyt mietin kuumeisesti kuka maksaa korjauksen. Muuten menee omat ja tyttökaverin rahat..... - Autohanski
mtv kirjoitti:
Ford Focus 2.0, vm. 2001, ja nyt 131 tkm ajettuani paukahti se jakohihnan kiristin aiheuttaen mittavat vauriot moottorissa. Vaihtovälihän huoltokirjan mukaan on 150 tkm.
Mainitsit että Ford maksoi kaikki viulut! Oletko ostanut autosi Ford-liikkeestä ja missä olit vaihdattanut hihnan edellisen kerran (siinä 150 tkm:n kohdalla)?
Autoni on pajalla, ja nyt mietin kuumeisesti kuka maksaa korjauksen. Muuten menee omat ja tyttökaverin rahat.....Ostin auton vähän käytettynä merkkiliikkestä, josta se oli myös uutena myyty. Kaikki huollot oli teetetty merkkiliikkeessä.Huollattaminen oli turkasen kallista,mutta kun laskin yhteen kaikki takuun jälkeiset korjaukset, joista ei aukottoman huoltokirjan takia tarvinnut edes kinata taisin kuitenkin pärjätä.
- lähes tyytyväinen
Itselläni 1.8 diesel farkku-00 alkoi ruostumaan melko rivakasti,"tervattiin" seurailen nyt vähän aikaa tilannetta.Veto akselit vaihdettiin koeajon jälkeen takuuseen muuten olen suht tyytyväinen.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391909En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos291622Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141424Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3421381Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681285- 81191
- 121068
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7961- 20959
- 80929