Yleisön pyynnöstä

ReaAalto

Minua pyydettiin "listaamaan" helluntailaisten vääriä opetuksia.

1.Opetuslapsikoulu harha; että opetetaan uudestisyntymiseen.

2.Johtajakoulu harha; että opetetaan johtajaksi Jumalan seurakunnassa
3.Naisten alistamisharha; että nainen vaiennetaan.

4.Herroina hallitsemisen harha;että veljiä ei saa arvostella.

5.Ylistyslaulu harha; että kaksituntiset ylistyslauluseremoniat ovat Raamatullisia.

6.Maksullinen evankeliumi harha; että kokouksissa on pääsymaksu.

7.Henkilöön katsomisen harha; että varakkaita ja korkeissa viroissa olevia suositaan.

8. Armolahjojen jakamisen harha, että voidaan jakaa armolahjoja kätten päällepanemisen kautta.

9.Rukousjonoharha; että rukousapua tarvitsevien jonottajien ohi juostaan huutaen jonon päästä toiseen, edes kysymättä mitä apua
tarvitsevalla on sydämellä.

10.Paastoamisen harha; että paastoten saadaan Jumalalta vastaus siihen mitä kulloinkin halutaan.

11.Saarnaajien ja puhujien kritisointi kielto harha; että saarnaajien ja puhujien puheita ja tekoja ei saisi arvostella.

12.Seurakunta salaseura harha; että epäkohdista ja vääryyksistä ei saisi puhua

13.Yksinäisten ja tavallisuudesta poikkeavien ihmisten syrjintä harha; Seksuaalisesti poikkeavien halveksuntaharha ja
että esim. avioeron läpi käyneisiin suhtautumisharha; että syrjitään
jompaakumpaa osapuolta, samoin yksinäiset ja vammaiset saavat olla
sisärenkaan ulkopuolella.

14.Vaatimus ja komentamis-harhat; että vaaditaan ja komennetaan Jumalaa ja ihmisiä.

15.Uskovien perheiden kasvatus harhat; että opetetaan lapset kieroilemaan ja valehtelemaan
että perheen pyhyyden sädekehä säilyy moitteettomana.
Mieluummin järjestetään lapsille sopiva lääketieteellinen diagnoosi, ettei perheen maine kärsi.

16.Harhaoppi, että; rahalla voi ostaa Jumalalta siunauksia!

17.Harhaoppi, että Jumalan vastuulla on varjella uskova harhaopeilta ja eksymiseltä!

18.Armolahjakoulutus harha; että voidaan kouluttaa armolahjojen saamiseen ja niitten käyttöön.

19.Että uskova nainen ei saa ulkonaisesti kaunistautua

20.Että avioon saa mennä vain uskovan kanssa.

21.Että eronnut saa uudelleen avioitua vain, jos puoliso on ollut uskoton.

22.Että uskovan kasteelle ei saa mennä, jos polttaa tupakkaa

23.Että uskovan kasteelle ei saa mennä, jos ei ole tullut absolutistiksi

24.Että uskovan kasteelle ei saa mennä jos elää avoliitossa

25.Että nainen ei saa enää laulaa kuorossa, jos ottaa avioeron.

26.Että ei saa ottaa avioeroa, muutoin kuin puolison uskottomuuden tähden.

27.Että nainen on syntisempi jos elää avoliitossa, kuin se nainen joka elää yksin tai avioliitossa.

28.Että se nainen joka on eronnut on syntisempi, kuin vanhapiika tai avioliitossa oleva nainen.

29.Että uskova aviomies omistaa vaimonsa aivojen käyttöoikeuden.

30.Että seurakunnan veljet omistavat yksinäisen seurakuntalaisen naisen aivojen käyttöoikeuden.

31. Kaatamisoppiharha, että kaatumiset ovat Jumalan Hengen toimintaa

32.Kokemuskristillisyysharhaoppi, että eri ilmiöt , kuten yllä, sekä muut voimavirtaukset sähköinen voima, käsien vispaaminen ja tärinä ovat Jumalan Hengen toimintaa.

33.Nauruherätysharhaoppi, että naurukohtauksen saaminen on Jumalan Hengen toimintaa

54

2215

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku vaan

Kyllä uudestisyntyminen on Raamatullista. Itseasiassa vain uudestisyntyneet uskovat ovat uskovia ja pääsevät taivaaseen.

Kaatuminen on myös Jumalan Hengen toimintaa.

• TÄSSÄ TUNNUSMERKIT

Itseasiassa vain uudestisyntyneet uskovat ovat uskovia ja pääsevät taivaaseen.

• joku vaan
        TÄSSÄ TUNNUSMERKIT kirjoitti:

Itseasiassa vain uudestisyntyneet uskovat ovat uskovia ja pääsevät taivaaseen.

Raamatussa Jeesus sanoo: "joka ei synny uudesti ylhäältä, ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa"

• AlpoAhola

Missä kohtaa raamattua yksiselitteisesti esimerkiksi parantuminen ja Pyhän Hengen saaminen osoitetaan ihmisen kaatumisen tuloksena saaduksi. Raamatussa mainitut kaatumiset ovat merkki vääryydestä ja turmeluksesta.

• AlpoAhola
        joku vaan kirjoitti:

Raamatussa Jeesus sanoo: "joka ei synny uudesti ylhäältä, ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa"

Johannes 3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]

• joku vaan
        AlpoAhola kirjoitti:

Johannes 3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]

Oletkos sinä niitä vauvakasteen puolustajia?

• joku vaan
        AlpoAhola kirjoitti:

Missä kohtaa raamattua yksiselitteisesti esimerkiksi parantuminen ja Pyhän Hengen saaminen osoitetaan ihmisen kaatumisen tuloksena saaduksi. Raamatussa mainitut kaatumiset ovat merkki vääryydestä ja turmeluksesta.

Kuka on sanonut, että parantuminen ja Pyhän hengen saaminen on kaatumisen seurausta?

Kaatuminen hengellisissä kokouksissa kuten esim. Kathryn Kuhlmanin kokouksissa on Jumalasta. Jumala haluaa näyttää voimaansa ja pyhyyttään. Kaatumisen esikuva on Paavalin kaatuminen Damaskon tiellä.

• AlpoAhola
        joku vaan kirjoitti:

Oletkos sinä niitä vauvakasteen puolustajia?

Olen kristillisen kasteen puolustaja. Kasteen siunaukseen on Kristus itse säätänyt kaikkien, siis Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimen muiston. Johanneksen lakiin liittyvä kaste on eri kaste kuin Jeesuksen lähetyskäskyssään asettama. Yksi kaste, jos ei ole lapsena kastettu, niin sitten aikuisena. Kaste on uudestisyntymisen peso. Kasteessa haudataan Kristuksen kuolemaan ja noustaan ylös uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala. Kasteessa Kristuksen vanhurskaus puetaan päälle. Monet kieltävät kasteessa toimivan Pyhän Hengen. Pelastus uskossa ja kasteessa, molemmat oltava, joka uskoo ja kastetaan se pelastuu.

Tahdotko sanoillasi sanoa niin, että älä tule tänne sanomaan mitään, sillä täällä ovat ainoat uskovaiset, jotka ovat tehneet oman ratkaisun ja ovat antaneet itsensä Jeesukselle.

Sanonpa teille Raamatun terveiset:

Joh. 3:6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. [1. Kor. 15:50; Ef. 2:3]
        Matt. 15:13
        Mutta hän vastasi ja sanoi: "Jokainen istutus, jota minun taivaallinen Isäni ei ole istuttanut, on juurineen revittävä pois. [Jes. 60:21, 61:3]
        Joh. 6:37
        Kaikki ne, jotka Isä minulle antaa, tulevat minun luokseni, ja sitä, joka luokseni tulee, minä en aja pois.
        Joh. 15:16
        Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi.

• AlpoAhola
        joku vaan kirjoitti:

Kuka on sanonut, että parantuminen ja Pyhän hengen saaminen on kaatumisen seurausta?

Kaatuminen hengellisissä kokouksissa kuten esim. Kathryn Kuhlmanin kokouksissa on Jumalasta. Jumala haluaa näyttää voimaansa ja pyhyyttään. Kaatumisen esikuva on Paavalin kaatuminen Damaskon tiellä.

Tunnen sen verran menneisyytä, että kaatuminen ja Pyhä Henki on kytketty toisiinsa. Olen vieressä ollut kuulemassa, kun 1970 - luvulla Vaasassa maapohjahallissa asia sanottiin.

• joku vaan
        AlpoAhola kirjoitti:

Olen kristillisen kasteen puolustaja. Kasteen siunaukseen on Kristus itse säätänyt kaikkien, siis Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimen muiston. Johanneksen lakiin liittyvä kaste on eri kaste kuin Jeesuksen lähetyskäskyssään asettama. Yksi kaste, jos ei ole lapsena kastettu, niin sitten aikuisena. Kaste on uudestisyntymisen peso. Kasteessa haudataan Kristuksen kuolemaan ja noustaan ylös uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala. Kasteessa Kristuksen vanhurskaus puetaan päälle. Monet kieltävät kasteessa toimivan Pyhän Hengen. Pelastus uskossa ja kasteessa, molemmat oltava, joka uskoo ja kastetaan se pelastuu.

Tahdotko sanoillasi sanoa niin, että älä tule tänne sanomaan mitään, sillä täällä ovat ainoat uskovaiset, jotka ovat tehneet oman ratkaisun ja ovat antaneet itsensä Jeesukselle.

Sanonpa teille Raamatun terveiset:

Joh. 3:6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. [1. Kor. 15:50; Ef. 2:3]
        Matt. 15:13
        Mutta hän vastasi ja sanoi: "Jokainen istutus, jota minun taivaallinen Isäni ei ole istuttanut, on juurineen revittävä pois. [Jes. 60:21, 61:3]
        Joh. 6:37
        Kaikki ne, jotka Isä minulle antaa, tulevat minun luokseni, ja sitä, joka luokseni tulee, minä en aja pois.
        Joh. 15:16
        Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi.

Koska tuosta tekstistäsi ei saanut mitään selvää, niin kysyn uudelleen, uskotko vauvakasteeseen vai uskovien kasteeseen?

Voisitko vastata?

• AlpoAhola
        joku vaan kirjoitti:

Koska tuosta tekstistäsi ei saanut mitään selvää, niin kysyn uudelleen, uskotko vauvakasteeseen vai uskovien kasteeseen?

Voisitko vastata?

Jeesus asetti ylösmousemuksensa yhteydessä kristillisen kasteen. Kaste ei ole uskon kohde. Uskon kohde on Kristus, jonka yhteyteen olemme kasteessa päässeet, niine siunauksineen, niin kuin Raamattua siteeraten kirjoitin. Lue uudelleen viestini niin monta kertaa, että pääset ymmärrykseen. Raamattua tutkimaalla asia selviää.

• joku vaan
        AlpoAhola kirjoitti:

Jeesus asetti ylösmousemuksensa yhteydessä kristillisen kasteen. Kaste ei ole uskon kohde. Uskon kohde on Kristus, jonka yhteyteen olemme kasteessa päässeet, niine siunauksineen, niin kuin Raamattua siteeraten kirjoitin. Lue uudelleen viestini niin monta kertaa, että pääset ymmärrykseen. Raamattua tutkimaalla asia selviää.

Uskot siis vauvakasteeseen! Voin sanoa sinulle, että se on täysi harhaoppi! Vauvakasteessa ei saada yhtään mitään. Ihmisen pitää ensin tulla Kristuksen tykö vapaaehtoisesti ja tulle uskoon, ja vasta sitten voi käydä kasteella!

Vauvakasteessa ei tapahdu mitään, siinä ei saada Pyhää Henkeä eikä mitään muutakaan!

• AlpoAhola
        joku vaan kirjoitti:

Uskot siis vauvakasteeseen! Voin sanoa sinulle, että se on täysi harhaoppi! Vauvakasteessa ei saada yhtään mitään. Ihmisen pitää ensin tulla Kristuksen tykö vapaaehtoisesti ja tulle uskoon, ja vasta sitten voi käydä kasteella!

Vauvakasteessa ei tapahdu mitään, siinä ei saada Pyhää Henkeä eikä mitään muutakaan!

Hyvä, että todistat vasten Raamattua, ettei kasteessa ole Pyhä Henki, vaikka kaste tapaahtuu I P PH:n nimeen. Kaste ei ole uskon objeketi, vaan se mitä Raamattu ilmoittaa saatavan kasteessa. Siis uskotaan Raamatun todistus. Kasteessa saadaan Kristuksen vanhurskaus ja osallisuus Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen.

• joku vaan
        AlpoAhola kirjoitti:

Hyvä, että todistat vasten Raamattua, ettei kasteessa ole Pyhä Henki, vaikka kaste tapaahtuu I P PH:n nimeen. Kaste ei ole uskon objeketi, vaan se mitä Raamattu ilmoittaa saatavan kasteessa. Siis uskotaan Raamatun todistus. Kasteessa saadaan Kristuksen vanhurskaus ja osallisuus Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen.

Miten olet noin harhassa? Ei kasteessa mitään saada!

Ihmisen täytyy ensin antaa elämänsä Jeesukselle ja syntyä uudesti ylhäältä Pyhästä Hengestä uudeksi luomukseksi Jeesuksessa Kristuksessa. Sitten voi käydä kasteella jos haluaa pyytääkseen itselleen hyvän omantunnon ja kastauta irti maailmasta ja synnistä.

Kasteessa ei ole mitään taikaa.

Vauvakaste on sielunvihollisen harhautus joka hukuttaa ihmisiä kadotukseen ja synnin uneen!

• AlpoAhola
        joku vaan kirjoitti:

Miten olet noin harhassa? Ei kasteessa mitään saada!

Ihmisen täytyy ensin antaa elämänsä Jeesukselle ja syntyä uudesti ylhäältä Pyhästä Hengestä uudeksi luomukseksi Jeesuksessa Kristuksessa. Sitten voi käydä kasteella jos haluaa pyytääkseen itselleen hyvän omantunnon ja kastauta irti maailmasta ja synnistä.

Kasteessa ei ole mitään taikaa.

Vauvakaste on sielunvihollisen harhautus joka hukuttaa ihmisiä kadotukseen ja synnin uneen!

On tullut selväksi, että kasteesi on lain teko.

• Millaista tuo nauruherätys sitten käytännössä on? Ilmeisesti joku saarnamies kiihottaa yleisöä naurukohtauksiin...

• ninnna

onx semmostakin?!

• En minä ainakaan helluntailaisena hyväksy nauruherätystä("toronto") enkä muutakaan " hengen pumppaamista, ja puristamista" jne.. Uskon että suurin osa hellareista on samaa mieltä.

• ninnna kirjoitti:

onx semmostakin?!

mutta pahoin pelkään, että on...

• frendi
        Työmies2 kirjoitti:

mutta pahoin pelkään, että on...

tai pahoin tiedät. itse ainakin koen
        jonkunasteista nauruherätystä palstalla.
        olematta tuomari huvittavaa on kuunnella
        esim sanajavalistus seuran kokousta. siinä on jotakin primitiivistä, seitsemän veljeksen henkeä, ( yleisö myötäilee ammuu´malla )

• RodneyHowardBrownin
        JoikaM40 kirjoitti:

En minä ainakaan helluntailaisena hyväksy nauruherätystä("toronto") enkä muutakaan " hengen pumppaamista, ja puristamista" jne.. Uskon että suurin osa hellareista on samaa mieltä.

hommia ja hän liikkuu Tampan suunnalla Floridassa. Nauru ainakin pidentää ikää hahhaaaa.

• ReaAalto

Nauruherätys, jota myös Torontolaisuudeksi kutsutaan perustuu harhaoppeihin eli eksytyksen piiriin.
        Siinä ihmiset alkavat vain hillittömästi nauraa ja saattavat kaatua maahankin jopa tuntikausiksi.
        Uskomatonta mutta totta.
        Raamatun Jumala ei ole minkään tällaisen touhun takana, vaan sellaiset henkilöt jotka tahtovat jotenkin hyötyä ihmisten tyhmyydestä keräävät rahaa ja mainetta tai kunniaa itselleen "jumalan suurina palvelijoina, voideltuina,kuten tätä karismaattisissa piireissä kutsutaan.

• ninna

Numero 9;rukousjonoharha, että jono juostaan päästä päähän kysymättä lainkaan asioita joiden puolesta rukoilla.
      Tulee mieleeni ihan kuin joku kakaroitten omakeksimä leikki, kun ei viitsi aina sitä "viimeinen pari uunista ulos"-leikkiä taas. Mun mielestä harhaa ja vääräoppista on pelkästään jo se, että seisoskellaan jonossa odottelemassa milloin sinua pätevämpi saa aikaiseksi rukoilla sun PUOLESTA, kun itse et viitsi, muuta kuin arvostella miten hyvinn jumala sitten ilmestyi.
      Vaan kun se tapahtuu ns.herran huoneessa niin silloinhan sen on oltava Hänestä. Ja varmaan se onkin. Joopa joo, en tiedäkkään.
      Äsken mä olin varma, että se oli väärin. Taidanpa olla samaa mieltä sun kanssa, sittenkin.
      Mutta mihin sä vetoat ettäkö että saa mennä pakanan kanssa naimisiin?

• ReaAalto

Avioon, ei pitäisi tietenkään uskovana mennä.
        Kyllä Jumalan tahto on että avioidumme toisen kristityn kanssa.
        Mutta kun moni ei "malta" odottaa ja sinne avioon on niin kiire.
        Ainahan tarjolle tulee niitä "sopivia".
        ja mikäs siinä, jos jaksaa olla liitossa ihmisen kanssa joka ei jaa sydämesi kalleinta eli Kristusta, jos Hän on se kallein?

Kyllä Jumala johdattaa ja auttaa uskovaa siltikin jos menee vaikka muslimin kanssa avioon (en suosittele)

Mutta kun helluntaissa erotetaan sellaisestakin syystä, niin se ei mielestäni ole Raamatun Hengen mukaista tuomita toisen uskovan yksityistä elämää.

• todé
        ReaAalto kirjoitti:

Avioon, ei pitäisi tietenkään uskovana mennä.
        Kyllä Jumalan tahto on että avioidumme toisen kristityn kanssa.
        Mutta kun moni ei "malta" odottaa ja sinne avioon on niin kiire.
        Ainahan tarjolle tulee niitä "sopivia".
        ja mikäs siinä, jos jaksaa olla liitossa ihmisen kanssa joka ei jaa sydämesi kalleinta eli Kristusta, jos Hän on se kallein?

Kyllä Jumala johdattaa ja auttaa uskovaa siltikin jos menee vaikka muslimin kanssa avioon (en suosittele)

Mutta kun helluntaissa erotetaan sellaisestakin syystä, niin se ei mielestäni ole Raamatun Hengen mukaista tuomita toisen uskovan yksityistä elämää.

nyt sinä kyllä ihan varmasti jankutat jotakin yksittäistä juttua, johon olet törmännyt.
        helluntaiherätyksestä ei eroteta ei-uskiksen kanssa naimisiinmenemisen tähden. monet, monet uskovat helluntailaiset(kin) elävät hyvinkin onnellista avioelämää ei-uskiksen kanssa. paavalikin ottaa asiaan myönteistä kantaa ja hän on tietääkseni yksi Herran Asian ajajista.

• mrxx

Vastaan lyhyesti omien kokemusten, ajatusten ja näköhavaintojen pohjalta.

1. Opetuslapsikoulusta en ole kuullut, mutta mitä tiedän erilaisia kursseja juuri uskoontulleille ja seurakuntaan liittyville, niin luulisi sen olevan enemmin hyvästä et opetetaan perusasioita kristinuskosta ja tie pelastukseen. Jokainen nyt käsittää ettei taivaaseen päästä opiskelemalla ja pänttäämällä jos sitä luulet.

2. Miksi johtajakoulutus olisi pahasta. Eikö vois kuvitella et Jumala haluaisi että seurakunta käyttäisi kaikki mahdollisuudet hyvään seurakuntaelämään? Onhan sitä pappiskouluja, raamattukouluja yms. missä opetetaan johtamista ja käytännöntasolla toimimista myös lähetyskentillä.

3. Naista ei vaienneta seurakunnissa. Missä tällästä tapahtuu jos saan kysyä? Johan Paavalilla jo oli naistyötovereita. Lisäksi monet yksinäiset naisevankelistat vaikuttivat helluntailain alkuaikoina.

4. Joo-o, tottakai pitää puuttua epäkohtiin jos joku on mennyt harhaan. On eriasia sitten julkisesti sorkkia toisen asioita. Johan se raamattu joissakin tapauksissa kehoittaa erottamaan seurakunnasta jos joku jäsen ei kehoituksista huolimatta parannukseen taivu.

5. Missä sanotaan miten pitkään pitää ylistyslauluja laulaa? Eikö taivaassa lauleta aina ylistystä Jumalalle? Ja tavallisissa seurakuntatilaisuuksissa ei todellakaan täällä ole ollut niin pitkiä sessioita. Mut en nää mitään pahaakaan siinä.

6. Missään kokouksissa en ole pääsymaksuja nähnyt vielä.

7. Jaa, en ole havainnut et varakkaita suosittaisin. En tiedä onko jossain sellasta mut ei se varmasti opinjakeissa ainakaan sanota. Seurakunnissa missä käynyt niin siellä kyllä on enemmän vastuulla ja esillä ihan tavalliset ihmiset.

8. En ole kuullut että moista opetettais. Se on kyllä selvää ettei kaikilla ole samat armolajhat, mut että ihminen niitä vois jakaa niin on uutta mulle.

9. Vai että niin rukousjonoissa käyttäydytään siellä. Täällä se on ainakin toiminut ihan mallikkaasti.

10. Jokainen ymmärtää ettei Jumalan kanssa voi tehdä kauppaa mistään. Ei edes paastoaminen ole sen tae että saa jotain Jumalalta. Mutta Jeesus kyllä kehoittaa anomaan ja kiittä jo saaneensa sen mitä anoo. Se on se uskon asia. Harva lähtee paastoamaan hirveässä epäuskossa.

11. Totta kai saa arvostella ja kritisoida puhujia. Eräässä seurakunnassa oikein kehoitettiin siihen jos huomaa jotain mikä mietityttää ja pyydettiin tulemaan keskustelemaan asioista. Eriasia on toisten epämääräinen nälviminen.

12. Ja tämä on sukua edelliselle kysymykselle joten vastauskin on aivan samanlainen. Kannustetaan puhumaan epäkohdista ja näin kehittymään koko seurakuntana.

En nyt jaksa vastailla pitempään kun vie aikaa mut mitä tähän mennessä olen huomannut niin sulla on todella hankalasti pinttyneitä harhakuvitelmia joita on haettu ehkäpä jonkun tietyn tyypin kokouksista.

• todé

poikalapsen mielestä toden varpaaseen sattuu taas ja täytyy sanoa, että kyllä nyt sattuu ihan tosissaan (terveisiä vaan, PL!).

kun tuota listaa lukee, toraisan vaimon sanaparsi tulee eittämättä taas kirkkaana mieleeni.

tässä joitain varpaan kivistystä aiheuttavia kohtia listassasi:

1. onko nyt kyse alfa-kurssien opetus-harhastasi, vai mistä, kun et sallisi opettaa uudestisyntymisen ihmeestä?

2. mistä lienet tuon johtajakoulun tempaissut? nokia-missiostako, jossa se liittyy hyvin selkeästi uskon sanalaisuuteen? työmuotojen "johtajien" koulutus seurakunnissa on hyvin tervetullutta. voin sen itse allekirjoittaa.

6. kokouksissa on pääsymaksu. kolehtiako tarkoitat?

8. tuota systeemiä käytetään nokia missiossa.
      raamatullinen tapa, jota suositaan helluntaiherätyksessä löytyy 2. tim.1:6 "siitä syystä minä sinua muistutan virittämään palavaksi Jumalan armolahjan, joka sinussa on minun kätteni päällepanemisen kautta".
      kyse ei siis ole armolahjojen jakamisesta, kuten olet virheellisesti asian ymmärtänyt.

10. ei tuollaista paastoamisen harhaa opeteta. miksi muuten sinä itse paastoat?

16. kun uskon sanalaisuus on levinnyt tänn eperäpohjolaan, se ei tarkoita sitä, että jokainen helluntailainen on siihen nalkissa seurakuntineen päivineen. uskon sana -liike on erillinen liike, joka ei vielä ole päässyt tekemään pesää helluntaiseurakuntiin.
      on tietysti joitain seurakuntia, myös luterilaisia!, jotka on sotkettu tuohon oppiin lähinnä paimenensa myötä, mutta että uskon sanalaisuus olisi perihelluntainen oppi?
      jos noin uskot, niin ihmettelen kyllä suureti arviointukykyäsi, joka ei tosiaan ole missään tekemisissä henkien tunnistamisen armolahjan kanssa!

18. puhutko nyt tosiaan suomalaisista helluntaikirkoista? otapa selvää, missä esim. "armolahjakouluttaja" anne miettinen porhaltelee? opetus armolahjoista ja niiden käyttämisestä on aivan eri asia, kuin se, mitä kyseiset "armolahjakouluttajat" puuhailevat.

täällä meilläpäin on paikallisessa kansanlähetyksessä menossa opetussarja "Pyhän Hengen armolahjoista ja niiden käyttämisestä" ja se opetus on sitä samaa raamatullisuutta, kuin mitä helluntaiherätys suomessa opettaa. ruotsin helluntailaisista en osaa sanoa, mitä he tällä saralla puuhaavat. ruotsin luterilaisista puhumattakaan.

esim. 19 ja 29. ei saa kaunistautua? aviomies omistaa vaimonsa aivot? tuossa aikaisemmin oli puhetta toraisasata vaimosta..

33. kun tulet seuraavan kerran vierailulle suomeen, pyydän sinua vierailemaan muissakin seurakunnissa, kuin vain pirkko jalovaarojen, esa suojaloiden ja markku koivistojen.

CODA**helluntaiherätyksessä on paaaaljon, paaaaaljon korjaamisen varaa, mutta tuo listasi on vierasta evankeliumia. se ei ole sitä, jota Herra haluaa sinun esille tuovan. aamen.***

• viestiisi

1.seurakunnassani ei ole opetuslapseuskoulua
      2.eikä johtajakoulua
      3.naiset saavat puhua seurakunnassani, pöntöstäkin
      4. en ole tuollaista huomannut ettei voisi
      5. ei ole kaksituntisia seremonioita, mutta ylistämisessä ei todellakaan ole mitään pahaa kunhan ei mene Sanan edelle
      6. en ole käynyt kokouksissa joissa pääsymaksu
      8. en usko armolahjojen jakamiseen Pyhä Henki jakaa niitä niinkuin itse kokee parhaaksi
      10. en usko tuollaiseen Jumalan manipuloimiseen
      14. seurakunnassani ei komenneta tai vaadita ihmisiä eikä Jumalaa

muihin en jaksa enkä ehdi nyt kommentoida, mutten usko käsien vispaamisen ja tärinän olevan Jumalasta. kokemattomana nuorena uskovana en miettinyt tuota kaatumishommaa, mutta kun en löydä sitä Raamatusta, en mene rukoiltavaksi jos ihmisiä kaadetaan...

mutta yhteen kohtaasi haluan erityisesti puuttua, koska se on täysin Raamatun vastaista mitä sanot!!! puhut vastoin Jumalan Sanaa!!!

20.Että avioon saa mennä vain uskovan kanssa.-> Raamattu sanoo selvästi, että mitä yhteistä on valkeudella ja pimeydellä!!!! en ymmärrä, miten joku todella uskossa oleva ja Herraa rakastava voi edes kiinnostua uskomattomasta ihmisestä!!! hehän palvelevat täysin eri herraa/Herraa.

en voisi kuvitellakaan meneväni naimisiin uskomattoman kanssa. koska tärkein yhteinen asia puuttuu-Jeesus!!! toinen haluaisi kuunnella maallista musiikkia, katsoa tv:tä, ei olisi kiinnostunut uskonasioista...ja pahinta olisi jos toisi kotiin alkoholia. uskoontultuani vapauduin alkoholista ja olen siitä ikuisesti kiitollinen Herralle. jo pelkkä alkoholin haju tekee pahaa...

mutta tuo sanomasi oli Raamatun vastainen. ei liity mitenkään helluntaiseurakuntaan.

ja avoliitto on syntiä. se on haureutta Herran silmissä.

• Ykä-Puska

on kaikista tuskallisinta Rea. Mulla on 60 vuoden kokemus siitä ja olen joutunut keräämään kiviä, joita olen heitellyt nuorempana. Mitä vähemmän heitellään, sitä helpompi on kerätä vain muutamia pikkukiviä You konw. Kyllä mullakin olis tollanen lista lisää, jos se ketään auttais. Sillä saadaan lisää haavoja kanssamatkaajiin, eikä mitää hyvää aikaiseksi. Meidänhän piti ajatella sellaista, joka on miellyttävää.... raamatun mukaan.

• oikeassa

tuollaisilla arvostelevilla listoilla, että teissä muissa tai helluntaiseurakunnissa on nämä ja nämä asiat vialla ei saa aikaan kuin rikkirepimistä ja lisää haavoja...

nimin. jo ennestään haavoitettu sielu

ps. kaikissa helluntaiseurakunnissa ei ole tuollaista Rea!!! älä yleistä! koen oman helluntaiseurakuntani suht tervehenkisenä, ei Herra muuten sinne olisi johdattanut. ei kultahippuja ole ollut koskaan, kaatumisjutut ovat poistuneet, selkeää Jumalan Sanan julistusta, hiljentymistä Herran eteen...ylistystäkin mutta ei tuntikausia. ylistämisessä ei ole todellakaan mitään pahaa kun se ei mene Sanan edelle.

• ... että todella vierailta suurin osa noista väitteistä kuulostivat minunkin korvaan.

Missä on kerätty pääsymaksuja hellarikokouksiin?

Missä on sanottu että voi ostaa Jumalalta siunauksia? Miten se käytänössä tapahtuu?

Kyl tuota listaa katsoessa kuulostaa siltä että puhut ihan jostain muusta uskonnollisesta liikkeestä kuin hellareista.

Hellareilla ei myöskään ole mitään muuta kirjoitettua säännöstöä tai oppia kuin raamattu. On siis harhaanjohtavaa käyttää sanaa "oppi" kun puhut esim. kaatamisesta tai hurmostelemisesta. Niihin ilmiöihin ei liity mitään OPPIA, vaikka ne liittyvätkin helluntailaisuuteen.

Se ettei hellareilla ole mitään muuta oppia kuin raamattu, aiheuttaa sen että helluntailaisuuden sisälle mahtuu monenlaisia tulkintoja ja käsityksiä asioista. Toiset on tiukempia ja toiset löysempiä.

Jonkun yksittäisen seurakunnan, perheen tai yksilön perusteella ei kannata mennä vetelemään jyrkkiä johtopäätöksiä siitä että juuri se yksittäinen hellariedustaja kuvaa tyhjentävästi helluntailaisuutta.

• "Yleisön pyynnöstä."

Missä se Sinua kirjurikseen pyytänyt yleisö on? Sana "Yleisö" viittaa siihen kuin Sinulla olisi joku enemmistö mielipiteidesi takana. Onko se joku kirjoitustaidoton yleisö, joka ei osaa itse kirjoittaa?

• todé

minäkin tässä hoohailen.

avaus on samanhenkinen, kuin oli se (rea poisti sen), jossa rea ilmoitti tulevansa piakkoin suomeen ja haluavansa keskustella ihmisten kanssa eli kohta kai sitten näemme uuden yhteisön syntymisen ihmeen ;-).

• Toit lukuisia ns. helluntailaisten vääränlaisia opetuksia esille. En ole ihan sama mieltä kanssasi kaikissa kohdin.

http://www.espoohsrk.fi/html/uskontunnustus.htm

"Rea Aalto" kyllä sinä varmaan olet tietoinen mitä helluntailaiset opettaa ja mihin pyrkivät. Uskossa olevana varmaan voit yhtyä helluntailaisten uskontunnukseen monin kohdin. Joten itse asiassa olemme saman Jumalan asialla, emmekä toisiamme vastaan.

• Mä haluaisin hiukan jatkaa tästä aiheesta. Sanotaan että todistamisen taakka on väitteen esittäjällä.

Olet tuossa aloituksessa esittänyt joukon väitteitä. Ja sen jälkeen oletkin ollut aika hiljaa.

Haluaisin perusteluita ainakin seuraaviin kahteen väittämääsi. Moni muukin väittämä sai minussa aikaan kulmakarvojenkohotusreaktion, mutta nämä kaksi väittämää nyt ainakin ovat sellaisia joihin luulisi olevan helppo antaa selkeät perustelut.

Joten mihin perustat seuraavat väitteesi:

6.Maksullinen evankeliumi harha; että kokouksissa on pääsymaksu.

-> Missä helluntaiseurakunnan kokouksessa olet törmännyt pääsymaksuun ja milloin?

16.Harhaoppi, että; rahalla voi ostaa Jumalalta siunauksia!

-> Missä seurakunnassa olet törmännyt siihen että rahalla voi ostaa Jumalata siunauksia ja milloin? Kuka niin on sanonut?

Kiitos jo etukäteen vastauksista!

:-)

• ReaAalto

Etkö koskaan ole ollut sellaisessa kokouksessa missä (olen itse ollut lukemattomia kertoja)
        manipuloidaan eli aivopestään ihmisiä antamaan rahaa ja siten luvataan sitten niitä jumalan siunauksia.
        Jumala ei siunaa ketään sellaisesta motiivista vaikka joku laittaisi koko tulonsa kirkkojen kolehtiin.
        Olen nähnyt tällaista aivan tavallisissa helluntaikirkoissa, sillä kuuluin helluntaiseurakuntaan.

• todé

rea on tutustunut uskon sanalaisuuteen eli menestysteologiaan ja tullut huomanneeksi, että siinä opissa julistetaan hyvin mielellään antamisen yliimaallisesta siunauksesta. luvataan fyysistä terveyttä ja taloudellista menestystä sille, joka huolehtii "taivaallisten vilja-aittojen pursuamisesta".
        nyt, kun rea on kiivaassa anti-suhteessa helluntailaisuuteen, hän yhdistää tuonKIN harhaopin mielellään helluntailaisuuteen.

sinänsähän uuden testamentin oppi "Herran taloudellisista tarpeista" on myös helluntai-oppia, mutta ko. mennarilaisuus ei. sellaiseen voi tosin törmätä srk, joka on joutunut mennarilaisuuden pauloihin. sellaisia helluntaiseurakuntia voi olla jokunen suomalaisten helluntaiseurakuntien joukossakin.
        voidaan kuitenkin sanoa, että toistaiseksi uskon sanalaisuus menestysteologeineen on vielä ulkopuolella helluntaiseurakuntien. ja näyttää siltä, että "vaara" on bongattu ja se on tiedostettu suureksi vaaraksi eli eksytykseksi, joka on syytä kiertää kaukaa.

kohta 6 "pakollisine pääsymaksuineen" on oikeastaan rean oman kirkon tuotoksia. siellähän kirkollisvero vero on pakollinen jokaiselle jäsenelle ja se voidaan lukea ikäänkuin pääsymaksuksi jopa omiin hautajaisiin. myös kirkkoon kuulumattomille yrittäjille tuo pääsymaksu on pakollinen.

• ReaAalto kirjoitti:

Etkö koskaan ole ollut sellaisessa kokouksessa missä (olen itse ollut lukemattomia kertoja)
        manipuloidaan eli aivopestään ihmisiä antamaan rahaa ja siten luvataan sitten niitä jumalan siunauksia.
        Jumala ei siunaa ketään sellaisesta motiivista vaikka joku laittaisi koko tulonsa kirkkojen kolehtiin.
        Olen nähnyt tällaista aivan tavallisissa helluntaikirkoissa, sillä kuuluin helluntaiseurakuntaan.

... sitten pidemmälti kun perustelet ensin myös tuohon väitteeseen 6. jossa sanot että helluntaikokouksiin on pääsymaksu.

Ihan vain kun on järkevämpää mielestäni vastata yhdellä kertaa pidemmälti kuin että vastaa jokaiseen yksittäiseen kohtaan erikseen.

• todé kirjoitti:

rea on tutustunut uskon sanalaisuuteen eli menestysteologiaan ja tullut huomanneeksi, että siinä opissa julistetaan hyvin mielellään antamisen yliimaallisesta siunauksesta. luvataan fyysistä terveyttä ja taloudellista menestystä sille, joka huolehtii "taivaallisten vilja-aittojen pursuamisesta".
        nyt, kun rea on kiivaassa anti-suhteessa helluntailaisuuteen, hän yhdistää tuonKIN harhaopin mielellään helluntailaisuuteen.

sinänsähän uuden testamentin oppi "Herran taloudellisista tarpeista" on myös helluntai-oppia, mutta ko. mennarilaisuus ei. sellaiseen voi tosin törmätä srk, joka on joutunut mennarilaisuuden pauloihin. sellaisia helluntaiseurakuntia voi olla jokunen suomalaisten helluntaiseurakuntien joukossakin.
        voidaan kuitenkin sanoa, että toistaiseksi uskon sanalaisuus menestysteologeineen on vielä ulkopuolella helluntaiseurakuntien. ja näyttää siltä, että "vaara" on bongattu ja se on tiedostettu suureksi vaaraksi eli eksytykseksi, joka on syytä kiertää kaukaa.

kohta 6 "pakollisine pääsymaksuineen" on oikeastaan rean oman kirkon tuotoksia. siellähän kirkollisvero vero on pakollinen jokaiselle jäsenelle ja se voidaan lukea ikäänkuin pääsymaksuksi jopa omiin hautajaisiin. myös kirkkoon kuulumattomille yrittäjille tuo pääsymaksu on pakollinen.

... antaisin kuitenkin Rean itsensä vastata puolestaan.

• ReaAalto
        PakanaF kirjoitti:

... sitten pidemmälti kun perustelet ensin myös tuohon väitteeseen 6. jossa sanot että helluntaikokouksiin on pääsymaksu.

Ihan vain kun on järkevämpää mielestäni vastata yhdellä kertaa pidemmälti kuin että vastaa jokaiseen yksittäiseen kohtaan erikseen.

Helluntaiherätys on ollut mukana järjestämässä suuria tilaisuuksia,missä on ollut pääsymaksu.
        ja kansa on maksanut!

• PakanaF
        ReaAalto kirjoitti:

Helluntaiherätys on ollut mukana järjestämässä suuria tilaisuuksia,missä on ollut pääsymaksu.
        ja kansa on maksanut!

... pyydän perusteita väitteelle:

Missä ja milloin on helluntaiherätyksen kokouksissa kerätty pääsymaksuja?

Jos pystyt väittämään että näin on tapahtunut, niin varmasti osaat kertoa myös että milloin ja missä näin on tapahtunut?

• ReaAalto
        PakanaF kirjoitti:

... pyydän perusteita väitteelle:

Missä ja milloin on helluntaiherätyksen kokouksissa kerätty pääsymaksuja?

Jos pystyt väittämään että näin on tapahtunut, niin varmasti osaat kertoa myös että milloin ja missä näin on tapahtunut?

minun valehtelevan?
        En muuten ole pitänyt päiväkirjaa, 30 vuoden ajalta on kokemuksia nimittäin.

• ReaAalto kirjoitti:

minun valehtelevan?
        En muuten ole pitänyt päiväkirjaa, 30 vuoden ajalta on kokemuksia nimittäin.

.. sinun ainoastaan välttelevän itse kysymystä.

Kolmenkymmenen vuoden ajalta luulisi riittävän esimerkkejä helluntailaisuustilaisuuksista joissa vaaditaan pääsymaksuja, jos sellaisia on kolmenkymmenen vuoden sisään ollut.

Miksi sellaisista on siis niin vaikea antaa esimerkkejä?

• AlpoAhola
        todé kirjoitti:

Tiedän olevan jotain ihmeellistä kymmenysten maksun vaadinnassa. Olen näet keskultellut monien uskovaiseksi itsensä tunnustavien kanssa ja minulta on sen aikana, kun olen uskossa ollut 4 eri henkilöä toisistaan riippumattomasti (yli 30 vuoden aikana) kysynyt, että maksanko täydet kymmenykset ja kun olen sanonut, etten ole tilivelvollinen kenelekään ihmiselle, vaan yksin Jumalalle, niin nämä neljä ihmistä ovat sanoillaan tehneet uskoni Vapahtajaan tyhjäksi. En tiedä onko kysyjät olleet menestysteologian vai mennarilaisuuden kannattajia, mutta tietämäni mukaan kysyjät ovat kuuluneet vapaisiin suuntiin ja kaksi ihan varmasti on ollut helluntailaisia. Yksi kysyjistä opetti myös niin, että saa siunauksen, kun maksaa täydet kymmenykset ja saa rangaistuksen, jos ei maksa. Kyseinen henkilö myös opetti, jotenkin siihen tapaan, että sen merkitsi sitä ettei Jumala antaisi mitään epäuskoisille. Siihen sanoin Raamatun kohdan, mikä osoittaa sen, että jumalattomatkin ovat saaneet ajallisia lahjoja Jumalan kädestä Matt.5:45.

• näin on profetoitu
        ReaAalto kirjoitti:

näin tapahtukoon...

muuten olet väärässä hengessä, eikä Jumalan sana pelasta sinua..

• sivulainen
        todé kirjoitti:

sinun on annettava omaisuutesi köyhille,yhden kuluneen hameen saat jättää päällesi, se on Jumalan...
        Kirjoittanut: näin on profetoitu 13.4.2006 klo 17.54

näin tapahtukoon...

• näin on profetoitu kirjoitti:

näin tapahtukoon...

En voi IHAN varma tietystikään olla, mutta jotenkin tässä nyt tul sellaane hytinä että Rea yrittää tässä puskasta- ampujana esiintyä itse sellaisena hellarina joita hän itse väittää hellareiden olevan...? :-/

Niinko sillee naamioituu, vastaamalla puskasta- ampujana mieluummin kuin rehellisesti omalla nimimerkillään?

Ku ei niitä muita samaa ajatusta levittäviä hellareita ole olemassakaan (ainakaan sellaisia jotka noin suoraan tuollaisia vaatimuksia latelisi). Tai on hyvin vähän.

TIETYSTI tämä voi olla vain tämän palstan pakanassa aiheuttamaa vainoharhaa jossa ei ole totuudenhäivääkään... ;-)

---

Edelleen odotan rehellistä vastaustasi, Rea, kysymykseen; missä ja milloin helluntaikokouksissa on vaadittu pääsymaksuja?

• ReaAalto
        PakanaF kirjoitti:

En voi IHAN varma tietystikään olla, mutta jotenkin tässä nyt tul sellaane hytinä että Rea yrittää tässä puskasta- ampujana esiintyä itse sellaisena hellarina joita hän itse väittää hellareiden olevan...? :-/

Niinko sillee naamioituu, vastaamalla puskasta- ampujana mieluummin kuin rehellisesti omalla nimimerkillään?

Ku ei niitä muita samaa ajatusta levittäviä hellareita ole olemassakaan (ainakaan sellaisia jotka noin suoraan tuollaisia vaatimuksia latelisi). Tai on hyvin vähän.

TIETYSTI tämä voi olla vain tämän palstan pakanassa aiheuttamaa vainoharhaa jossa ei ole totuudenhäivääkään... ;-)

---

Edelleen odotan rehellistä vastaustasi, Rea, kysymykseen; missä ja milloin helluntaikokouksissa on vaadittu pääsymaksuja?

juu, en ole mikään "puskajussi" tai -manta!
        Kyllä minä aina sanon rehellisesti mitä olen ymmärtänyt.
        Niitäpäivämääriä ei nyt löydy sorry, mutta näin vaan on ollut ja varmaan vieläkin, että on otettu jopa pääsymaksuja, että on saanut mennä kuulemaan ns "jumalan sanaa".

• ReaAalto kirjoitti:

juu, en ole mikään "puskajussi" tai -manta!
        Kyllä minä aina sanon rehellisesti mitä olen ymmärtänyt.
        Niitäpäivämääriä ei nyt löydy sorry, mutta näin vaan on ollut ja varmaan vieläkin, että on otettu jopa pääsymaksuja, että on saanut mennä kuulemaan ns "jumalan sanaa".

.. et kuitenkaan yhdy ajatukseen että likimainkaan kaikissa helluntailaiskokokouksissa vaadittaisiin pääsymaksu?

• 13234

Avoliitossa elävä voi mennä kasteelle helluntaiseurakunnassa. Helluntaikirkon päätös 10/2010

• törkeetä

Rea Aalto on näköjään öykkäröinyt aiemminkin täällä.

• enemamachine

Jäätävää...

• Anonyymi

Uskoontulo = uudestisyntyminen
      - se ei tarkoita pelastumista

Pelastus = Nimi Elämänkirjassa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      57
      2235
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      32
      1714
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1524
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      375
      1519
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1484
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1357
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1108
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      105
      1089
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      8
      1044
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      979
    Aihe