CD-merikartan mainostetaan pyörivän jopa 486-tasoisessa koneessa. Tarkoitus olisi kokeilla halpaa kannettavaa, gpa-navigaattoria ja em. ohjelmaa. Mikähän mahtaa todellisuudessa on toimivan kokonpanon minimivaatimus prosessorille/muistille?
CD-merikartta/konevaatimus
6
1138
Vastaukset
PC Pentium, CD-asema, Win 3.1x/95, Win Nt 3.5.x, Ram 16 MB (Win 3.1x)/32 MB (Win95)/64 MB (Win NT).
SVEGA 800X600/256.
Kovalevyasennukseen tarvitset ~250 MB levytilaa / albummi
Jos tarvitset lisätietoja, kerro.- Pienempi
Ensimmäinen läppäri jossa pyöritin MeriCD:tä oli 486/33, 64 Mt RAM ja kiintolevy sen verran pieni, että Win 95 riisuttuna kaikesta turhasta ja tietenkin MeriCD:n kartat sinne mahtuivat. CD-asemaakaan ei tarvita kuin asennuksessa, käytön aikana ei, jos kartat saa mahtumaan kovalevylle. Muistaakseni minulla oli ruhtinaallinen 200 Mt levy ja sille sain mahtumaan käyttiksen lisäksi M- ja L-sarjan kartat. Tilavaatimus riippuu siis myös käytettävästä sarjasta.
Koneen teho tai tehottomuus ei yleensä ole ongelma, käytännössä suuremmaksi harmiksi muodostuu noissa vanhoissa koneissa huonot näytöt. Vanhemmat näytöt ovat ns. passivinäyttöjä (CSTN tai jotain sinnepäin), nykyiset ovat aktiviimatriiseja eli TFT-näyttöjä. Varsinkin päivänvalossa näkyvyys vanhoissa näytöissä on erittäin huono. - Pienempi
Pienempi kirjoitti:
Ensimmäinen läppäri jossa pyöritin MeriCD:tä oli 486/33, 64 Mt RAM ja kiintolevy sen verran pieni, että Win 95 riisuttuna kaikesta turhasta ja tietenkin MeriCD:n kartat sinne mahtuivat. CD-asemaakaan ei tarvita kuin asennuksessa, käytön aikana ei, jos kartat saa mahtumaan kovalevylle. Muistaakseni minulla oli ruhtinaallinen 200 Mt levy ja sille sain mahtumaan käyttiksen lisäksi M- ja L-sarjan kartat. Tilavaatimus riippuu siis myös käytettävästä sarjasta.
Koneen teho tai tehottomuus ei yleensä ole ongelma, käytännössä suuremmaksi harmiksi muodostuu noissa vanhoissa koneissa huonot näytöt. Vanhemmat näytöt ovat ns. passivinäyttöjä (CSTN tai jotain sinnepäin), nykyiset ovat aktiviimatriiseja eli TFT-näyttöjä. Varsinkin päivänvalossa näkyvyys vanhoissa näytöissä on erittäin huono.Tarkemmin muistellen tuo läppäri oli kuitenkin 486/75, 33 Mhz kone oli pöytäkone Win 3.11:lla ja siinäkin ohjelma toimi. Aikaa mennyt jo sen verran, että muisti vähän pätkii...
- 486/75
Ainakin 486 75 MHz toimii, minulla kun on sellainen.Käyttis win98.
- sanat
Ei se mitään Pentiumia kaipaa.
Mulla on kaksi toimivaa konetta, toinen on 486 ja maksoi 10€, toinen on pentium ja maksoikin 100€.
- AriT
Jos haluat halvalla käyttökelpoisen koneen karttaplotteriksi, ota yhteyttä sähköpostilla aritm@suomi24.fi
Tarjolla olisi Dell Latitude CPx PIII 450 MHz, 64 Mt RAM, 6 Gt HD, CD, 14" TFT. 1xCOM, 1xLPT ja 1xUSB. Lisäksi verkkolaite, nahkainen Dellin laukku sekä telakka-asema, jossa mm. verkkokortti, 2xUSB, COM ja LPT. H. 100 e pk. tai nouto Kuopiosta. Ei käyttistä, mutta testattu W2000:lla, akku kestää 1-2 h.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa542126En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos311670Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141464- 101444
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3531444Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681315- 121098
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul81024- 81992
- 20969