Teippiliiman poisto?

problemos

Hätäratkaisuna teippasin viimekäsänä vuotavaa saumaa leveällä kirkkaalla muoviteipillä. Nyt kun revin ne irti, liimat jäivät veneen lujitemuovipintaan. Onko kellään kokemusta millä aineella ne saisi parhaiten pois?

Kokeilin vähän tärpättiä. - Ei auta. Asetonia. - Ei auta, sotkee gelcoatpinnan...

Osaako kukaan auttaa?

15

11022

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olet todenäköisesti käyttänyt teippi jonka liima on polyameeri (tavallinen liima). Se käyttäytyy samalla tavalla kuin liian kauvan paikalla ollut maalarin teippi eli ei irtoaa ilman työtä.
      Yritä seuraava tavalla:
      Laita acetoonilla kastettu rätti teipin päälle ja peitä muovilla haitumisen estämiseksi. ~tunnin kuluttua paljastat pienen osan irroitettavasta teipistä ja vedät sen pois. Jollei tule käytä pehmeä muovilastain jolla hankaat teipipinnan pois. Älä anna kuivua eli paljasta vaan pieni pinta kerralla. Kun teipipinta on poistettu on yleenssä kohtuullisen helppoa hangata liimat pois karkealla acetoonissa kostetulla rätillä.
      Acetoni ei vahingota gelcoatia, se sotkeutuu nimenomaan leviävästä liimasta.

• problemos

Kerkesin jo repiä teipit joten on vain ne liimajäljet :(

Asetoni mitä kokeilin (sehän on samaa kuin kynsilakan poistoaine) sotki jotenkin sitä likaista liimaa siihen lujitemuovin pintakalvoon. Ei hyvä.

Mietin, että liukenisiko se liima jollain rasvapohjaisella aineella, vaan ei tule mieleen mitään...

• kokeile

Xyleeni auttaa varmasti...ainakin kun mulla kävi samoin ja venetelakan pojat vihjas.

• heard...

mistä sellasta myrkkyä saa?

• kuten muitakin
        heard... kirjoitti:

mistä sellasta myrkkyä saa?

liuottimia

• lähtee

tenulla

• problemos

no täytyypä kokeilla lasinpesunestettä...

• peliin
        problemos kirjoitti:

no täytyypä kokeilla lasinpesunestettä...

Eilen irrottelin kannelta liukuesteteipin liiman jämät. Erittän paksu kerros tosi jämäkkää tavaraa. Ksyleeniä ohuelti päälle, odotus ja hankaus pois. Lopuksi pesu vedellä ja pesuaineella.

Asetoni voi olla liian tiukka gelcoatille. Ksyleeniä saa rautakaupoista ja halpahalleistä. Ite maksoin 3,5 eur purkista. Ei paha...

- Antti

• Antsu*

Katsohan, mitä kirjoiteltiin purjenumeroiden irroituksesta vähän alempana, sama pätee tässä. Itse hakisin sitä 3M cleaneria tuohonkin. Alunperin ostinkin sitä kuivuneen maalarinteipin poistoon ja sehän lähti aivan jälkiä jättämättä. Purkin kyljestä tarkstettuna oleellinen vaikuttava aine on limoneeni.

• Xsyleeni

3M cleaner on xsyleeniä... kuten myös Hempel rasvanpoistaja kummatkin maksaa rutosti enemmän kun xyleeni rautakaupasta.

• Antsu*
        Xsyleeni kirjoitti:

3M cleaner on xsyleeniä... kuten myös Hempel rasvanpoistaja kummatkin maksaa rutosti enemmän kun xyleeni rautakaupasta.

Suunnilleen mitä muuta hyvänsä, mutta ei ksyleeniä. Tuoteturvallisuustiedote varottaa d-limoneenista, joka on tulenarkaa ja voi ärsyttää ihoa. Öljytisleiden mukanaolo on erikseen kiistetty. Ksyleenin hajun ja haihtuvuuden huomaisi tohelompikin käyttäjä.

• Bensalla

Ihan tavallinen 95E bensa lähimmästä huotoaseman mittarista on aika hyvä liuotin teippiliimatahroihin. Ja ksyleeni / asetooni / tinneri ovat suunnilleen yhtä vaarallisia aineita, mitä tulee työturvallisuuteen ja palonvaaraan. Mutta ei ne tahrat ihan helposti lähde.

• biokemisti

Asetonia syntyy elimistössä erityisesti paaston aikana eikä se suinkaan ole mykyllistä. Juomista ei tietenkään pidä kokeilla! Ja rasvat lähtevät käsistä jos ei käytä hanskoja..

• toinen...

päivä joku kysyy millä teipit/tarrat/liimat irtoaa....

• valmistettu

Minun veneeni on 28 vuotias lasikuitupurkkari, millähän aineella saisi sen ihan helposti, mieluummin ilman hankaamista näyttämään ihan uudelta taas. Ksyleeniä silmiin??

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      53
      2139
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      31
      1680
    3. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      370
      1489
    4. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1474
    5. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1454
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      69
      1324
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1108
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      8
      1034
    9. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      81
      992
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      969
    Aihe