Osakerahastojen yhteydessä peloitellaan riskeistä.
Pankin neuvojakin suositteli korkorahastoa pienen riskin vuoksi. Mitä riskejä oikein on rahastoissa? Voinko lunastaa rahaston ulos, jos sillä lähtee menemään huonosti?
mikä on riski?
1
351
Vastaukset
Niin, mitä riski nyt yleensäkään tarkoittaa sanana. Sen voisi myös tulkita vaikka mahdollisuuksiksi.
Periaatteessa riski on se, että arvo voi heitellä miten sattuu millä aikavälillä tahansa. Jonain viikkona arvo voi tippua vaikka joka päivä prosentin. Seuraavana päivänä voi sitten taas tulla vaikka viitisen prosenttia ylöspäin. Vuoden päästä alussa laitetusta summasta voi olla jäljellä enää 10%, tai sitten summa on tuplaantunut. Jos nousut ja laskut tietäisi aina ennakkoon, niin aika moni varmaan jättäisi päivätyönsä. Riski on siten myös varautumista tuntemattomaan.
Jos et pidä tällaisista arvon odottamattomista heilahteluista, niin silloin rahasto on liian riskialtis, ja ostoa kannattaa vielä miettiä. Kokemattomille voi siis suositella alkuun noita korkorahastoja, ja myöhemmin hommata vaikka jotain matalamman riskin osakerahastoja.
Riskit on myös tiedostettava, eikä menneitä huimia tuottoprosentteja kannata katsoa sumeilematta, ja olettaa niiden nousun jatkuvan hamaan ikuisuuteen asti. Useinhan käy niin, että kun joku nousee pitkään, niin kokemattomat päätyvät ostamaan ko. rahastoa, ja sadattelevat vähän ajan päästä, kun suunta muuttuukin äkkiä alaspäin.
Voit lunastaa osuutesi käytännössä milloin vain pois (yleensä jopa saman päivän tai parin päivän sisällä), mutta tarkista asia vielä rahaston säännöistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391629En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271568Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly131363Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3411329Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681265- 121028
- 7981
- 20929
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7921- 71836