silmienväristä

kysymme

Vauvoilla on useinkin siniset silmät ihan alkutaipaleilla. Silmien väri kuitenkin muuttuu. Kuka tietää, voiko väri myös muuttua myöhemmällä iällä. Enkä tarkoita: "Hei, minkä väriset sun piilarit on?"

13

1557

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Valkosolu

Neuvolaoppaat väittävät, että siinä 4-vuotiaana silmien väri olisi vakiintunut, vaan eipä pidä paikkaansa. Pojallamme silmienväri vaihtui n. 10-vuotiaaksi asti!! Ja tämä on tosi. Monilla ruskeasilmäisilläkin on aluksi siniset silmät.

• skäribo

Kummipojallani oli pikkulapsena siniset silmät. Juuri alaluokilla ne alkoivat muuttua ja ovat nykyisin vihertävän ruskeat.

• tyttärelläni

oli jo syntyessään tummat silmät, vaikka kätilö väittikin että "kaikilla vauvoilla on siniset silmät". Hassuksi ja oman lukion biologian oppieni vastaiseksi asia muuttui myös, itselläni on lähinnä harmaat silmät, ja tyttäreni isällä vihertävät (olisiko korkeintaan pähkinänruskeat silmät). Tyttärelläni täyteläisen tummanruskeat, kuten anopillani, jonka lukuisista lapsista ja lapsenlapsista ainoastaan tämä tytär sai samanlaiset sukupolven yli hyppäämällä. Ruskeasilmäisyyden pitäisi olla vielä dominoiva ominaisuus.

Kaikki on siis mahdollista.

• tyttärelläni kirjoitti:

oli jo syntyessään tummat silmät, vaikka kätilö väittikin että "kaikilla vauvoilla on siniset silmät". Hassuksi ja oman lukion biologian oppieni vastaiseksi asia muuttui myös, itselläni on lähinnä harmaat silmät, ja tyttäreni isällä vihertävät (olisiko korkeintaan pähkinänruskeat silmät). Tyttärelläni täyteläisen tummanruskeat, kuten anopillani, jonka lukuisista lapsista ja lapsenlapsista ainoastaan tämä tytär sai samanlaiset sukupolven yli hyppäämällä. Ruskeasilmäisyyden pitäisi olla vielä dominoiva ominaisuus.

Kaikki on siis mahdollista.

Etsiskelin esille viestiketjun, jossa asiaa on jälleen kerran käyty läpi. Ehkäpä sieltä löytyy jotakin asiaa valaisevaa

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000020&conference=4500000000000542&posting=22000000005181446

• Jäärälle!
        Jäärä kirjoitti:

Etsiskelin esille viestiketjun, jossa asiaa on jälleen kerran käyty läpi. Ehkäpä sieltä löytyy jotakin asiaa valaisevaa

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000020&conference=4500000000000542&posting=22000000005181446

T se ruskeasilmäisen tyttären äiti. Ei ole tullut aiemmin ketjua vastaan.

• viisi v.

5v. sinisistä silmistä tuli vihertävän ruskeat.
      Tyttäremme peri mummin siniset silmät,
      vaikka äidillä on tumman ruskeat silmät
      ja isällä vihertävän harmaat.
      Vanhin tyttäremme oli ainoa joka
      peri äidin ruskeat silmät.

• Valkosolu

...nimittäin juuri tuo "sekavärisiksi" silmiksi muuttuminen. Eikös tällä palstalla ollut joku muukin, jonka lapsella muuttumista tapahtui pitkään ja hälläkin sitten pysyvämpi silmien väri nimenomaan "sekavärinen"? onkohan siinä joku juttu, että jos väri ei selkeä yksivärinen, sininen tai ruskea ym. niin värin lopullinen kehittyminen vie pitempään?? Voisko olla? Nimittäin omallakin lapsellani nimenomaan tuo hyvin pitkään jatkunut värin muuttuminen johti sinivihreäsilmäisyyteen. Kaksi väriä aivan selkeästi nähtävissä.

• pelleriina
        Valkosolu kirjoitti:

...nimittäin juuri tuo "sekavärisiksi" silmiksi muuttuminen. Eikös tällä palstalla ollut joku muukin, jonka lapsella muuttumista tapahtui pitkään ja hälläkin sitten pysyvämpi silmien väri nimenomaan "sekavärinen"? onkohan siinä joku juttu, että jos väri ei selkeä yksivärinen, sininen tai ruskea ym. niin värin lopullinen kehittyminen vie pitempään?? Voisko olla? Nimittäin omallakin lapsellani nimenomaan tuo hyvin pitkään jatkunut värin muuttuminen johti sinivihreäsilmäisyyteen. Kaksi väriä aivan selkeästi nähtävissä.

Isälläni oli ruskeat silmät, äidilläni on sinivihreät, vanhimmalla sisarellani on puhtaan ruskeat silmät, veljelläni siniset ja itselläni selvästi kaksiväriset. Pupillien ympärillä on ruskea raita ja loput vihreää.

• hiuksiin?

En viitsi tämän takia aloittaa uutta ketjua, mutta miksi/miten hiusten väri vaihtuu? Minulla oli yksivuotiaaksi pikimustat hiukset, sen jälkeen olen loppuelämäni ollut blondi.

• Valkosolu

Ja itse taas olin vitivalkoiset hiukset omaava Elovena-tyttö koulun alkamiseen saakka, mutta siitä alkoi tummuminen. Nykyään siis melko tummahiuksinen.

• Minea
        Valkosolu kirjoitti:

Ja itse taas olin vitivalkoiset hiukset omaava Elovena-tyttö koulun alkamiseen saakka, mutta siitä alkoi tummuminen. Nykyään siis melko tummahiuksinen.

Mun kaverin silmät oli 5-vuotiaaksi asti ruskeat, ja sit ne muuttu vihertävänruskeiksi. Kaveri 15v.

Sit mun toisella kaverilla silleen, että sen isällä on ruskeat silmät, ja äitillä oli jotku sekasiniset, ja sit se kaveri sai ihan vaaleensiniset silmät, mut sen pikkusisko kullanruskeet.

Meillä sit silleen, että mun isällä on siniset silmät (ihan puhtaan siniset), ja äidillä vihreänharmaat. Mun isosiskolla on ihan myrkynvihreät hieman kellertävät silmät, pikkuveljellä siniharmaat (tai ihan koko harmaat), ja mulla tämä väri kehittyy vielä. Tällä hetkellä sinivihreänharmaat. Pupillin reunus keltainen (joka näkyy vain auringonvalossa), iiriksen keski kohta harmaa, ja iiristä reunustaa tummansininen rengas. Ja siis toi keltanen tuossa silmässä saa sen näyttämään vihreältä. Jos kysyn joltain et minkä väriset simmut mulla on, niin kaikki vastaa et "ei noist voi sanoo mitään. Ne on ihan sekasikiöt" :D

• secco

Ystävättärelläni ovat silmät eri paria: toinen on vihreä ja toinen ruskea. Ero on vieläpä hyvin kirkas ja selkeä niin että tuntemattomatkin tulevat joskus ihmettelemään.

Mistä se voi johtua?

• tyttö

Silmien väriin vaikuttavat geenit ovat usein vuorovaikutuksessa keskenään, ja kyseessä onkin nk. polygeeninen ominaisuus. Aiheesta löytyy laajalti tietoa, kunhan vähän jaksaa kaivella :-)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      114
      3131
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2016
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1885
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      400
      1754
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1661
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1477
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      120
      1311
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1196
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1166
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1049
    Aihe