Taloudellinen ajotapa

RIKU

Moikka! Kertokaas hyviä vinkkejä taloudelliseen ajoon, kuinka sitä vois säästää bensalaskussa, kun toi bensan hinta on mitä on ja opiskelijan budjetti ei ole kovin hyvä ainakaan mulla! Autossani on bensa ruiskukone.Kiitos jo etukäteen niile jotka viitsivät vastata!

10

7401

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sadekeiju18

      Esimerkiksi liikennevaloja lähestyessä kun pitää jarruttaan, niin EI laita kytkintä ensin pohjaan ja sitten paina jarrua. Ensin vain jarrutellaan ja sitten lopussa kytkin pohjaan :)

    • Viulu-ukko

      Nopeuden valinta on helpoimpia säätökeinoja.
      Vilkaisu ensimmäiseen käteen osuneeseen Tekniikan Maailmaan: Peugeot 1007 1,4 tasaisen nopeuden kulutus on satasella
      60 km/h 4,7
      80 km/h 5,5
      100 km/h 6,8
      120 km/h 8,5

      Opiskelijalle ei kukaan maksa palkkaa säästetystä ajasta. Aja siis niin hitaasti kuin liikennetilanne sallii. Tarkoitus ei tietenkään ole kiusata muita, mutta esim. moottoritiellä voit aivan rauhassa jäädä ajelemaan yhdeksääkymppiä rekan tuntumaan, jolloin et sanottavasti lisää muiden ohitustarvetta. Sadalla kilometrillä säästät noin 2,5 litraa bensaa ja menetät 17 minuuttia aikaa verrattuna 120 km/h nopeuteen. Veroton tuntipalkka yli 10 euroa eikä ole kovin rasittavaakaan.

      Toinen temppu: älä kaasuta ylämäessä. Anna vauhdin pudota luonnostaan ja ota sitten alamäessä vahinko takaisin. Jos sinulla olisi kulutusmittari, näkisit miten suurta säästö on verrattuna tasaisen nopeuden väkisin pitämiseen. Tässäkin tulee toki eteen liikennetiheyden ongelma.

      Pidä riittävästi etäisyyttä eteenpäin, ettei sinun tarvitse heti reagoida kun siellä tapahtuu jotakin. Jarruttaminen on sananmukaisesti rahan polttamista.

      Näiden asioiden rinnalla on vähäpätöistä miettiä, pitäisikö ruiskulla rullata alamäki vapaalla vai jarruttaa moottorilla. Vuoristoalueita kun Suomessa on varsin vähän.

      Itse pääsen näillä periaatteilla 2,3 litran Volvo 940:llä keskimäärin 7,5 litran kulutukseen. Jos liikenne olisi harvempaa, varmasti voisi ajaa taloudellisemminkin, mutta kuten sanoin: älä kiusaa muita.

      • ...PUHUI järkevästi.
        Koeta ennakoida pysähtymiset pois ja aja niin suurella vaihteella, kun autosi vetää.Siis kaupunkiajossa.
        Maantiellä pidä satasen sijasta vaikka 80km/h ja rengaspaineet kohdallaan.
        Esim. Mulla oli opetus(autokouluautona) VW-Golf 1,4, ruisku. Käyttöohjekirja kertoi, että auto kuluttaa sadalla kaupungissa 8,4l. Mutta kun Viulu-Ukon systeemillä ajeltiin ja ennakoitiin pysähtymiset pois muuta liikennettä häiritsemättä ja joipa 40km/h nopeudessa pystyttiin ajamaan 5-vaihteella, niin parhaat suoritukset olivat OPPILAILLA n.4.5 - 4.8l/100km.
        HEPS KUKKUU KÄYTTÖOHJEKIRJAT. Jos ajatte niiden normien mukaan ja pidätte itseänne taloudellisina kuljettajina, niin...silloin kukkarossa kyllä tuntuu. Vaikka tuntuuhan se silti.
        Eli kuitenkin paras tapa em. ohjeiden lisäksi on harkita tarviinko mennä autolla vai kenties jalan. Liian monesti otetaan se auto ja sit pyöritään ympäri kaupunkia etsimässä ilmaista parkkipaikkaa tai ajellaan kaupasta toiseen tarjousten perässä säästäen muutaman euron viikon ruokalaskuissa.
        Vielä muitakin pikku bensansäästökikkoja on, mutta ne vaatii jo enempi auton ja liikenneympäristön tietämystä. (esin ajoreitit...).


    • Systole

      II-vaiheessahan näitä säästötapoja käydään läpi, että siellä sitten saa oikein kunnon ammattilaisilta neuvoja.

      Muutamia perusvinkkejä:
      - mahd. suuri vaihde
      - vaihteilla hyppiminen (esim. 2->4 ja 3->5)
      - moottorijarrutus
      - pysähdyksien välttäminen oikeilla tilannenopeuksilla (esim. hiljentäminen ajoissa)

      • vaihtellia hyppy

        Miksi vaihteilla hyppiminen säästää? Varmaan niin on, mutta silloinhan joutuu vedättämään alemmalla vaihteella isoille kierroksille ja ainakin autoni käyttöohjekirjan mukaan isoilla kierroksilla palaa enemmän bensaa. Olen kuullut, että ripeä kiihdytys olisi taloudellista, mutta just silloin joutuu vetämään isoille kierroksille. Miten on?


      • make
        vaihtellia hyppy kirjoitti:

        Miksi vaihteilla hyppiminen säästää? Varmaan niin on, mutta silloinhan joutuu vedättämään alemmalla vaihteella isoille kierroksille ja ainakin autoni käyttöohjekirjan mukaan isoilla kierroksilla palaa enemmän bensaa. Olen kuullut, että ripeä kiihdytys olisi taloudellista, mutta just silloin joutuu vetämään isoille kierroksille. Miten on?

        Ajatuksenahan on, että kierroksia ei vedetä yli 3000-3500 kierroksen, koska sen jälkeen kulutus nousee suhteellisen reippaasti. Kun hypitään vaihteiden yli, esim 2-->4, niin nelosella ei enää kiihdytetä. Tavoitenopeus on saavutettu. Sen takia vaihteiden yli hyppiminen taloudellisuuden vuoksi ei sovi joka tilanteeseen, vaan parhaiten mataliin taajamanopeuksiin. Esimerkiksi itse vaihdan kolmosen yli jos ajonopeus 40-50 km/h ja nelosen yli 50-70(80) km/h. Tähän tietysti vaikuttaa oma auto. Mikä on luontevin alin nopeus tietyillä vaihteilla ja missä nopeudessa esim. 3000 kierrosta ylittyy. Toki saatan kiihdyttää kolmosella 120 ja vaihtaa vitoselle, mutta taloudellisempi tapa olisi kelata vaihteet järjestyksessä. Toisinaan taloudellisuus on uhrattava riittävän suorituskyvin saavuttamiseksi, ellet ole ihan toivoton nysväri. Ripeä kiihdytys ei tarkoita kaasu pohjassa ajoa, vaan turhia hidastelematta ylittämättä ed. mainittuja kierrosrajoja.


    • kokemusta on

      vaihteilta hyppiminen ei säästä mitään vaan tuhoaa autoa rauhallinen ajotapa säästää eniten
      sekä polttoainetta että autoa myös kuljettajaa.

      • ihmeessä

        vaihteiden yli hyppiminen tuhoaa auton? Tuleeko esim. neloselle paha mieli ja se ei sitten enää suostu toimimaan jos sitä ei käytetä?


    • siinä

      kato sieltä ja motivan nettisivuilta lisää

    • jos vaikka

      googlaisit taloudellisen ajamisen? Vai oletko trollimuuli, ja haluat päästä riitelemään ja pätemään täällä aiheesta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5690
    2. Harmi että

      Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      22
      2487
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

      Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      271
      1849
    4. Ajattele miten

      Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1727
    5. Tekisitkö jotain toisin

      Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      94
      1556
    6. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1518
    7. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      38
      1336
    8. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1311
    9. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1291
    10. Kun Zele jenkeissä kävi

      Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      348
      1277
    Aihe