Ja on edelleen kovia juttuja,vaikka evoluutit kovasti yritti toista väittää.
Kimnice se yritti selittää,että noita kertomuksia esiintyy vain ja ainoastaan alueilla,jotka ovat tulville alttiita. Olisiko hällä antaa mitään kunoon lähdettä mututuntumansa tueksi. Minullapa on ainakin heti vetää hihasta tällainen lähde
http://koti.mbnet.fi/jrambon/SVL19-2006.html
,josta kannattaa lukea ainakin aivan loppupuolella oleva "Vedenpaisumuslegenda, Havaiji",vaikka ei sitten muuta jaksaisikaan lukea tästä täynnä asiaa olevasta kirjoituksesta(Ei ole minun teksti,jos sitä kuvittelette).
Jännä on erityisesti huomata,että kertomuksessa esiintyy vedenpaisumuksen lisäksi sattumana sopassa syytös ensimmäistä ihmisparia kohtaan, mikä - kuten paikan evoluutit hyvin tietävät - SOPII TAAS TÄYDELLEEN YHTEEN RAAMATUN KUVAUKSEN KANSSA MUINAISUUDEN TAPAHTUMISTA!!!
Vedenpaisumus-kertomukset "pitää pintansa"
11
1145
Vastaukset
- ongelma...
Hassua sinänsä, että Havai'a ei sovi
Raamatulliseen maailmankuvaan, sillä se
sijaitsee "maailman laidan" tuolla puolen...
Se, että Raamattu ja "kiekon" muotoinen maailma
yhdistetään toisiinsa on seikka jonka opit
kirkkohistoriasta. Raamatun seurakuntien
alkuaikoina oli tosiaankin yli tuhat vuotta
kestänyt ajanjakso, jolloin maata pidettiin
litteäni koska Raamatussa niin ilmoitettiin.- Tommi
sontaa.
En ole juuri näin typerään väitteeseen edes viitsinyt paneutua,mutta tiedän,että vasta valistusajalla kehitettiin kristinuskonvastainen myytti,jonka mukaan keskiajalla katolinen kirkko ja sitä ennen aina alkukirkkoon asti uskovat olisivat muka luulleet Maata litteäksi.
Kun Raamattua luetaan ainakin alkukielellä,niin siellä ei missään kohden väitetä mitään tuollaista. Mutta pliis,ei älkää yrittäkö nyt muuttaa puheenaihetta siihen pois teille erittäin kiusallisesta Hawaijin vedenpaisumuskertomuksesta,joka pikemminkin kuin kertomus on historiallinen kuvaus. - ongelma...
Tommi kirjoitti:
sontaa.
En ole juuri näin typerään väitteeseen edes viitsinyt paneutua,mutta tiedän,että vasta valistusajalla kehitettiin kristinuskonvastainen myytti,jonka mukaan keskiajalla katolinen kirkko ja sitä ennen aina alkukirkkoon asti uskovat olisivat muka luulleet Maata litteäksi.
Kun Raamattua luetaan ainakin alkukielellä,niin siellä ei missään kohden väitetä mitään tuollaista. Mutta pliis,ei älkää yrittäkö nyt muuttaa puheenaihetta siihen pois teille erittäin kiusallisesta Hawaijin vedenpaisumuskertomuksesta,joka pikemminkin kuin kertomus on historiallinen kuvaus.En yritäkkään kääntää suunta, huomautin
vain...
Valistus muuten sijoittui 1800-luvulle
mutta on kuvataiteesta löytyy materiaalia
jo vuodelta 1000, missä maa kuvataan litteäksi...
Tiedon lähteenäni on Kirkkohistorian aikakirja
sekä Maailman Taidehistoria
(en ole varma oliko kyseiset kirjasarjat juuri
tuolla nimellä mutta voin lähettä tarkemmat
tiedot kun löydän)...
Ja muuten jos se on kertomus, niin se on yhtä
pätevä kuin Kalevala, joka on sekin vain
kertomus eikä historiaa.
- hei
palaisitkos jo sinäkin tänne 3000 luvulle, kiitos.
- Antti..
Tuo havajikertomus kuulostaa siltä että se olisi tullut ulkopuolisen (kristillisen) kulttuurin tuomana ja sitä kautta sulautunut havajilaiseen folkloreen (A Study of Late 19th Century Hawaiian Stories).. eli siis tuohon aikaan kristinusko oli vaikuttanut jo vuosisatoja Havajilla.
Tarina ei sen sijaan kerro onko alkuperäisessä paikallisessa folkloressa vastaavanlaisia kertomuksia. Yhteiskunnallinen konteksti muuttaa myös suullisen perinteen kaltaisekseen, myös tämänkaltaiset tarinat.
Sivusto jonka linkin annoit vaikuttaa myös muutenkin todella epäilyttävältä. Et kai usko tällaiseen??! Olet heikoilla jäillä.
Hare Krishnat uskovat että ihmiset ovat eläneet ennen nykyistä aikakautta 1000 vuotiaiksi. Ja sitä ennen 100 000 vuotiaiksi. Uskotko tähän? Sivusto ainakin näyttää uskovan.
Valheellisin väite on seuraava:
"Vedenpaisumus -legendoja on kerätty maailmalta vielä nyt, tuhansia vuosia tapahtuman jälkeen lähes 300 kpl eri kansanheimojen ja kielten keskuudesta.Monet em. legendoista ovat lähes täysin yhteneväisiä Raamatun ilmoituksen kanssa ja niitä löytyy ympäri maailmaa aina pohjoisen eskimoista Australian aboriginaaleihin."
Sivusto väittää vedenpaisumuslegendan olevan kautta maailman Raamatun kertomuksen kaltainen. Kuten aikaisemmin on tullut ilmi, jokien ja järvien tulviessa on kautta maailman erilaisia vesiin liittyviä uskomuksia ja folkloristiikan kertomuksia syntynyt.
Se on täyttä paskaa tieteelliseltä kannalta, että (anteeksi, tiede ei käytä tällaista ilmausta, mutta minä käytän, rajansa valheellisuudellakin ja valikoivilla lainauksilla) vedenpaisumustarinat yhtenisivät Raamatun tarinan kanssa.
Monet vain liittyvät veteen. Monet taas ovat värittyneet kristillisen kulttuurin vaikutuksesta, kuten tämä todella myöhäiseltä ajalta (1800-luvun lopulta) oleva havajilainen kertomus osoittaa. Se ei kovin alkuperäinen enää voi olla.
Ja monilla kansoilla taas ei moista tarinaa olekaan - sivusto valehtelee ja sinä sitä kautta.
Riittääkö muutama tarina sinulle todistamaan koko maailmankuvasi? Olet heikoilla jäillä.- arkeologia
Antti.."Sivusto väittää vedenpaisumuslegendan olevan kautta maailman Raamatun kertomuksen kaltainen. Kuten aikaisemmin on tullut ilmi, jokien ja järvien tulviessa on kautta maailman erilaisia vesiin liittyviä uskomuksia ja folkloristiikan kertomuksia syntynyt."
Tutkijoiden mielipiteet vanhimpien luomis- ja vedenpaisumuskertomusten kirjoittamisen ajankohdasta vaihtelevat. Eri aikakausilla samaa kertomusmateriaalia mukautettiin tai muokattiin toisiin tarkoituksiin tai irrotettiin alkuperäisestä kertomuksesta jne. Esim. Kalevalasta löytyy runoja eri aikakausilta (myös kristilliseltä) mutta myös muinaista materiaalia on jäljellä. Esim. muinaisegyptiläinen mytologia saattaa olla Lemminkäisen virren alkulähteenä (Osiris-myytti 3000 eKr.). Tai käsitys Tuonelan virrasta ja Manalan joesta liittää suomalaisen perinteen Keski-Aasian kulttuuripiiriin (kirjasta "Kalevalan mytologia", Juha Pentikäinen).
Pentikäinen on kai ensimmäisiä tutkijoita, joka alkoi uskontotieteen keinoin tutkia Kalevalaa.
Tässä alla on erään vanhan testamentin tutkijan (William H.Shea) näkemys 1. Moos. 1-9 lukujen kirjoittamisen ajakohdasta ja miten tämä teksti liittyy ajallisesti kahteen muuhun vastaavaan kertomukseen:
http://www.grisda.org/origins/11009.htm
"Mesopotamialaiset (sumerilainen ja akkadialainen) "luominen-vedenpaisumus"-tekstit yhdistyivät yhdeksi kokonaisuudeksi jo toisen vuosituhannen keskivaiheilla. Koska yksittäisiä tekstejä ensimmäiseltä vuosituhannelta on otettu pois tekstiyhteydestään ja käytetty toisiin tarkoituksiin, parhaimmat Raamatun "luominen-vedenpaisumus"-kertomukselle rinnakkaiset tekstit tulevat kertomusrunouden alkuperäisteksteistä samalta aikakaudelta. Näiden vastaavuussuhteiden perusteella voidaan päätellä, että Raamatun kertomus on peräisin samalta aikakaudelta.
I. The Sumerian Creation-Flood Story; the Eridu Genesis, ca. 1600 B.C.
II. The Akkadian Creation-Flood Story; the Atra-hasis Epic, ca. 1600 B.C.
III. The Hebrew Creation-Flood Story; Genesis 1-9
Jos mesopotamialainen "luominen-vedenpaisumus"-kertomus sijoitetaan 1600 eKr. ja Raamatun "luominen-vedenpaisumus"-kertomus (joka on sisällöltään ja kirjoitustyyliltään samanlainen) sijoitetaan 600 eKr. ja näin muut yksittäiset "luominen-vedenpaisumus"-kertomukset jäisivät näiden kahden väliin niin tälläinen ajoittaminen olisi melko poikkeuksellista ja epätodennäköistä. Raamatun 1. Moos. 1-9 sopii parhaiten siihen aikakauteen (1600 eKr.) jolloin tämän tyyppistä kirjallisuutta kirjoitettiin.....
...Hellenistisellä aikakaudella on hyvä analogia tähän tilanteeseen. Hellenismi vaikutti Lähi-Idän kulttuureihin, monet muutokset aiheuttivat kaihomielisyyttä "kultaiseen aikakauteen". Kolme hellenististä historiankirjoittajaa - egyptiläinen Manetho (n.220 eKr.), babylonialainen Beossus (n. 340-270 -kirjoitti myös Babylonian historian, josta säilynyt katkelmia) ja bybloslainen Philo -yrittivät uudelleen kaapata sanoiksi vastaavien kulttuureiden menneen historian.
Samalla tavoin ehkä eri historioitsijat myöhäiseltä 17. vuosisadalta eKr. yrittivät samanaikaisesti kirjoittaa muistiin sen "luominen-vedenpaisumus"-kertomuksen, joka sinä aikakautena oli saatavilla.
Kun kerta muinaisen maailman kertomukset ovat todistettu olevan asianmukaisia raamatullisen materiaalin ymmärtämisessä (monissa muissa tapauksissa ovat olleet käyttökelpoisia) niin raamatullinen kertomus (1.Moos. 1-9) pitäisi kuulua samalle vuosituhannelle niiden kanssa eikä sitä pitäisi "työhypoteesilla" erottaa näistä yhdellä vuosituhannella...
- hihhulidetektori
Kuinka vanha tuo Havaijin kertomus mahtaa olla? Tekstissä sitä ei sanottu, eikä tuollaista alkuperäisteosta taida olla helppo löytää.
Vedenpaisumuskertomus sopii hyvin Tyynenmeren alueen kulttuureihin. Alueellahan on todistetusti tapahtunut useita tsunameja, joissa kokonaiset saaret ovat tuhoutuneet.
Toisaalta VT: vedenpaisumustarina on kopio muista vanhemmista tarinoista. Se, että noita tarinoita esiintyy erityisesti alueilla, jotka ovat alttiita erilaisille luononkatastrofeille, on fakta.
Miksi muuten egyptiläiset ja mesopotamialaiset eivät tunne vedenpaisumuslegendaa? Heidän kirjoitettu historiansa sentään ulottuu kauemmas kuin mitä on VT:n vedenpaisumuksen oletettu ajankohta. Niin, tuokin tapahtui saarella, jota on koetellut esim. tsunamit. Toisekseen tuo on Raamatun vedenpaisumuskertomusta vastaan:
-Eri jumala kyseessä
-Eri henkilöt kyseessä
-Erilainen pelastautumistapa
-Eri syy tulvalle
-Eri määrä ihmisiä kyydissä (tässä viisi)
-Päähenkilö ei ollut hyvä..
http://www.talkorigins.org/faqs/flood-myths.html
Tuolla on listattuna noita tarinoita.
---
Toisekseen erilaisia vieraiden planeettojen älyjen vierailemisia täällä on kuvailtu ja kuvitettu aikojen saatossa melkein aina. Tekeekö nämä kertomukset näistä tapauksista tosia? Ei tee.
Samaten menninkäisistä on vastaavia, Loch Nessistä jne.
---Joten miksi te valikoitte rusinat pullasta..
http://www.talkorigins.org/faqs/flood-myths.html#Hawaii
Engl.kielessä luettuna juuri tuossa tarinassa kristilliset sanat "sin", "evil" ja "prayed" pomppaa silmään ikäänkuin kristillisen vaikutteen merkkinä.
Captain Cook löysi Hawaijin 1778 ja vietti siellä jonkin aikaa .. ja palasi uudelleen 1779
talven ajaksi. Voi aatella että jo tällöin tai pian tään jälkeen Raamatun Nooan tulvatarina on tehnyt saariston asukkeihin hyvin suuren impactin..- Olly
Raamattu on pelkkä aikansa novelli, eikä mitään jumalaa ole olemassa. Sen kun muistat, niin evokin maistuu paremmalta.
- tieteellinen
"Raamattu on pelkkä aikansa novelli"
Todista tämä "työhypoteesi" tieteellisesti.
Voisit varmaan kirjoittaa Pro Gradun aiheesta mutta vain asianmukaisessa tiedekunnassa esim. teologisessa tdk:ssa. Biologisella laitoksella tuskin onnistuisit vakuuttamaan proffalle, että "Raamattu on pelkkä aikansa novelli"-aihe olisi biologisesti ajankohtainen ja tuottaisi uutta tietoa biologiseen tutkimukseen. Eikä edes biokemialla nääs...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa972821En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361839- 101804
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3821670Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211611Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681447- 1191257
- 131176
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91146- 201039