miten klassikko määritellään?

zz-top

Mikä sitten tekee elokuvasta klassikon? Siis yleisesti klassikon, ei ainoastaan jonkun genren harrastajien parissa pidetyn? Onko se vaan lehtien listojen pyöritystä, josta ei sitten tiputa enää pois? Jokainen elokuva kuuluu johonkin Genreen, jota sen pitäisi edustaa tyylipuhtaasti ja toimia samalla elokuvana hyvin. Onko yleisiä klassikoita vai ainoastaan alaryhmien klassikoita?
Ainakin elokuvan pitäisi ns. kestää aikaa, eli ihan uusia elokuvia ei voida vielä edes luokitella klassikoiksi. Joku megabudjetin leffa voi myydä hyvin, mutta 10 vuoden päästä se alkaa vaikuttaa vähän ajastaan jääneeltä. Klassikon pitäisi toimia elokuvana, ei riitä että stara N.N. näyttelee siinä tai ohjaaja X on tehnyt sen.

9

786

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LeonardF

      Hankalaa määritellä, mutta jos leffalla on katsojia vielä 20-30v julkaisun jälkeen, niin eiköhän sitä voi tituleerata klassikoksi

      • hille2

        Valtaosa leffateattereissa pyöritetyistä ei kestä edes muutamaa vuotta ihmisten mielessä. Joku Avaruusseikkailu 2001 on klassikko, koska sitä voi nauramatta katsoa vielä nyt.

        Sitten on eri asia ns. Hollywood Classical Style, jolla ei ole elokuvan arvostuksen kanssa mitään tekemistä, vaan se on elokuvan tekemisen ja tyylin kysymys.


      • Odysseija
        hille2 kirjoitti:

        Valtaosa leffateattereissa pyöritetyistä ei kestä edes muutamaa vuotta ihmisten mielessä. Joku Avaruusseikkailu 2001 on klassikko, koska sitä voi nauramatta katsoa vielä nyt.

        Sitten on eri asia ns. Hollywood Classical Style, jolla ei ole elokuvan arvostuksen kanssa mitään tekemistä, vaan se on elokuvan tekemisen ja tyylin kysymys.

        Hille2 kommentti oli osuva ko. elokuvasta. Kubrick osasi tehdä elokuvan joka koskettaa aina ensikatselijaa. Se on jopa niin hämmentävä, että sen on joutunut katsomaan pian uudelleen ymmärtääkseen sitä. Tällöin elokuvasta tietää että siitä tulee klassikko.
        Pysytään samassa genressä, Star Wars - A New Hope on klassikko. Se kuinka paljon elokuvaa on kopioitu erillaisiin kohteisiin, elokuviin, tilanteisiin jne jne... tekee elokuvasta klassikon. Ja tietysti katsojakunta joka ei ole unohtanut 30v. jälkeenkään mestariteosta.

        Aiheesta voisi kirjoittaa vaikka romaanin ja ainakin sadasta elokuvasta, mutta tässä muutama esimerkki.


      • coco9

        Ei välttämättä.

        Esim joku 80-luvun puolivälin "Miami Vice"-elokuva tai mikä tahansa 80-luvun Ulvovat Pakoputket tai joku Charlie's Angels-tyyppinen lonkalta tehty jenkkilöysäily, näitähän riittää ja katsojiakin riittää, niin ei ne oo mitään klassikoita.

        Aika rientää ja 20 vuotta kuluu enne ku huomaakaan.
        Kyl termiin klassikko kuuluu se et siihen elokuvaan liitty jotain erityistä arvostusta aina vaan. Eli ei pelkästään tuijoteta tekovuotta, jaahas, 20 vuotta vanha- bam! - klassikko!


    • olennaisen

      Klassikkous määritellään monasti myös muulla tavoin kuin vuosiluvuilla. Jos sanoisimme, että jos elokuvalla on esim. 30 v. ikää ja sitä edelleen ilkeää katsella, olisi jokainen elokuva klassikko, sillä kyllä jokaiselle elokuvalle vielä joku innokas katsoja löytyy, jonka mielestä filmi ei ole vanhentunut.

      Täsmällisempänä määritteenä voisi pitää sitä, että että klassikko kiteyttää olennaisen omasta ajastaan, tyylistään, genrestään. Esim. Matrix (ensimmäinen) on oman genrensä ehdottomin klassikko, muut eivät ole päässeet lähellekään. Samoin klassikko on Wedding March (1928, mykkä studiosuurelokuva), Uuno Turhapuro (suomalainen komedia) jne.

      Tämä olennaisen kiteyttäminen yleensä johtaa siihen, että sitä jaksetaan katsoa uudelleen ja uudelleen, mutta se klassikkous voi samalla myös viedä katsojat ajan kuluessa - kuinka moni muu on nähnyt Wedding Marchin?

      • Max T W

        Kyllä klassikon täytyy kuitenkin olla ehdottomasti erittäin hyvä elokuva (paitsi kulttiklassikkon) eli kaikki Turhapurot ja Matrixit voi unohtaa tässä yhteydessä.


      • coco9
        Max T W kirjoitti:

        Kyllä klassikon täytyy kuitenkin olla ehdottomasti erittäin hyvä elokuva (paitsi kulttiklassikkon) eli kaikki Turhapurot ja Matrixit voi unohtaa tässä yhteydessä.

        Joo, kyllä termiin klassikko kuuluu toi "plaatu", ja mun mielestä jollain tapaa klassikkoelokuva ei myöskään yleensä mikään erityinen etupäässä pelkästään nuorisolle suunnattu runsaasti tehosteita käyttävä elokuva, niiku nyt esim Matrix ykkönen, ja sitä paitsi sehän on tehty vasta muutama vuos sitte, eli jotain 10 v. sitte eikä nyt oo mitenkään niin HIRVEEN arvostettu muualla ku sen 16-24 vuotiaiden katsojien mielissä jotka varmaan ei oo mitään parempaa ikinä nähny ja plaa plaa plaa, joo siis mun mielestä Matrix ei ollu ihmeellinen eikä missään mielessä oo vieläkään mikään klassikko.

        Turhapuroista ei voi nauramatta käyttää termiä klassikko sinänsä, korkeintaan jossain yhteydessä vois sanoa et ekat Turhapurot on suomalaisen kökköhuumorin populääriklassikoita.


    • Itse määritän klassikon siten, että se on kestänyt aikaa vastaan 20-25 vuotta. Lähden siitä, että tuo aika on se kriteeri. Hyväksyn täysin sen, että makuasiat hieman vaihtelee ja eri ihmisillä on tulkintaerimielisyyksiä asian suhteen.

      Aika on sikäli jännä seikka, että joitakin elokuvia se kultaa ja toiset se murskaa. Varsin usein jonkun ajan hittileffat vanhenee ajan myötä armottomasti. Tässä ketjussa oli esillä esimerkiksi Matrix. Matrix oli erittäin suosittu, mutten usko siitä klassikkoa tulevan. Tuollainen popmusiikilla ryyditetty väkivalta (tai toiminta) kun tuppaa näyttämään huvittavalta ajan kuluessa, päivän tanssihiteistä kun auttamatta tulee vanhentunutta kamaa ja tällöin se saa myös kuvan tuntumaan hieman hassulta.

      Kyllä toimintaleffakin voi olla klassikko. Terminatorista pn kulunut jo se 20 vuotta ja yhä se on yhtä toimiva kuin ilmestyessään, joten siinä on yksi hyvä aikaa kestävä leffa.

    • coco9

      Termi klassikko tietysti ihan ensalkuun viittaa siihen et elokuvan tekemisestä on jo jonkun verran aikaa, usein monia vuosia, ei se voi olla ihan pari vuotta sitte tehty jos mielii olla klassikko.

      Klassikko on yleensä elokuva jota on vuoskaudet tai kymmenet arvostettu, harvemmin joku surkee b-elokuva tai yhdentekevyys, vaikka oiski tehty 40 vuotta sitten, muodostuu mikskään klassikoks.

      Klassikko-nimi siis viittaa siihen et elokuva on aina vaan yhtä mielekkään ja vaikuttavan tuntunen riittävän monille, useimmat klassikot on kriitikoiden arvostamia ja kestäny hyvin aikaa.

      Sitte on tietysti esim kömpelöhköjä omituisia elokuvia joista toiset tykkää, toiset ei, ja niillä on vakiintuneet tykkääjäkuntansa ja näitä kutsutaan usein termillä kulttielokuvat. Kulttielokuvan ei tarvitse olla kauheesti kriitikoiden hehkuttama, sen ei tarvitse olla varsinaisesti hyvä, mut kulttielokuvassa on usein jotain sellasta hiukan outoa ja vaikeesti määriteltävää joka jää kiehtomaan ja jonka takia ko. elokuvaa ei voi määritellä täysin yhdentekeväks. Seikat voi olla tietosta camp-tyyliä, tahatonta komiikkaa (esim. Ed Woodit) tai sitte kulttielokuva voi olla ihan oikeesti laadukas ja esim persoonallinen indie-eloluva, esim Gus van Sandt Jr:n Drugstore Cowboy.
      Tietenki kulttielokuvakin voi olla klassikko.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      100
      2873
    2. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1839
    3. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1814
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      383
      1681
    5. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1611
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1457
    7. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      119
      1267
    8. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1176
    9. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1156
    10. Et katso sitä

      Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1039
    Aihe