nostimen

jatkaminen

jep, joku aikaisemmissa jutuissa kyseli fallien jatkamisesta, mutta kunnon vastauksia ei tullut. Miten on, onko jollakin hyvää neuvoa nostimen jatkamiseen pleissaamalla tai muuten ilman että solmua tekee? Luulisi tämän tulleen useammalle eteen nostimien paikkaa vaihdettaessa. Koko nostinta ei viitsisi turhaan vaihtaa, koska on hyväkuntoinen ja lisämittaa tarvisi vain noin metrin.

17

2834

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juottamalla

      Jos tuolle jatkopäälle ei tule suurta kuormaa -niin kuin yleensä ei tule lainkaan kuormaa sille- niin köyden voi kätevästi jatkaa juottamalla. Leikkaa liitettävät päät viistoiksi. Kuumenna köyden päät isolla juotoskolvilla tai kaasusytkärillä ja paina yhteen. Syntyneen paksunnoksen voi muotoilla sillä kolvilla ohueksi, niin menee läpi lukoista jne. Kolvilla ei synny niin paljon käryä eikä ole palonvaaraa, niin kuin leikin kanssa on.
      ps. Tämä on myös kätevä tapa polttaa sormensa.
      Pleissauksesta löytyy alan kirjoista ohjeita. Minä

      • kokeilla

        eipä ole moinen tullut mieleen. Kuormaa tuolle jatkolle ei tosiaan käytännössä tule lainkaan. Pitää kokeilla, tosin ensin johonkin muuhun köyden pätkään. Pleissauksesta löytyy paljon matskua ja tollanen kolmisäikeinen on aika helppo nakki, mutta nostimen pleissaus näytti jo aika hankalalle...


      • Toope

        Tuo liitos sopii kaikille köysille joihin ei tule kuormaa. Kannatta vain erotella ne köydet joihin tulee kuormaa eri paikkaan kuin ne joihin ei tule, ettei tule vahingossa ottaneeksi käyttöön köyttä johon ei saisi tulla kuormaa. Siellä tontin kulmalla on muovinen laatikko johon voi laittaa köydet joihin ei tule kuormaa ja ne joihin tulee voi ottaa mukaan veneeseen.


      • 12-lyöty
        Toope kirjoitti:

        Tuo liitos sopii kaikille köysille joihin ei tule kuormaa. Kannatta vain erotella ne köydet joihin tulee kuormaa eri paikkaan kuin ne joihin ei tule, ettei tule vahingossa ottaneeksi käyttöön köyttä johon ei saisi tulla kuormaa. Siellä tontin kulmalla on muovinen laatikko johon voi laittaa köydet joihin ei tule kuormaa ja ne joihin tulee voi ottaa mukaan veneeseen.

        Nyt menin vähän ymmälle! Nostin köysi, joka tarvitsee metrin jatkoa johon ei tule kuormaa...
        Siis mihin se metri tulee???

        Ekös se nyt ole aika helppoa vetää köyden kuorta vähän matkaa pois ytimen päältä ja pleissata siihen se pätkä. Sitten vedetään kuori pleissin päälle ja ommellaan ja teipataan kuorten saumakohta siistiksi.


      • jiiku
        Toope kirjoitti:

        Tuo liitos sopii kaikille köysille joihin ei tule kuormaa. Kannatta vain erotella ne köydet joihin tulee kuormaa eri paikkaan kuin ne joihin ei tule, ettei tule vahingossa ottaneeksi käyttöön köyttä johon ei saisi tulla kuormaa. Siellä tontin kulmalla on muovinen laatikko johon voi laittaa köydet joihin ei tule kuormaa ja ne joihin tulee voi ottaa mukaan veneeseen.

        Opetelkaa pleissauksen alkeet tai ostakaa uusi köysi.


      • S/Y Aava
        12-lyöty kirjoitti:

        Nyt menin vähän ymmälle! Nostin köysi, joka tarvitsee metrin jatkoa johon ei tule kuormaa...
        Siis mihin se metri tulee???

        Ekös se nyt ole aika helppoa vetää köyden kuorta vähän matkaa pois ytimen päältä ja pleissata siihen se pätkä. Sitten vedetään kuori pleissin päälle ja ommellaan ja teipataan kuorten saumakohta siistiksi.

        Kiitoksia ketjun aloittajalle, joka nosti uudestaan kysymykseni esiin. Mielenkiintoinen tuo hitsausvinkki, ja pleissauksestakin tuli ihan opaskirjanen. Tietäisi vain mikä kohta siitä pitäisi opiskella. Kolmelyötyjä kiinnitys- ja ankkuriköysiä olen kyllä pleissaillut lähes vuosittain, mutta skuuttien ja fallien kanssa olen kokematon, ehkä turhaan epäröin ryhtyä helppoon hommaan?

        12-lyödylle kertoisin, että esimerkiksi minun tapauksessani jatkolle ja liitokselle ei tule sen enenpää kuormaa kuin mitä alhaalla lepäävän purjeen nosto pari metriä vaatii. Tietysti siihen tulee kuormaa, mutta sen suuruus on sellainen jonka parin kolmen millin narukin kestäisi kevyesti.

        Mutta tasoissa ollaan, minä menin ymmälle siitä ettei joku ymmärrä ylimääräisen tarttumapituuden liitoksen jäävän varsin kevyelle kuormalle.

        Uuden fallin hinta ei muuten ole pari kolme kymppiä, vaan tuskin satanen riittää edes meikän lyhyellä mastolla.

        Mutta kuten sanottu: "Ekös se nyt ole aika helppoa vetää köyden kuorta vähän matkaa pois ytimen päältä ja pleissata siihen se pätkä."

        En tiennyt että se on noin helppoa, siksi kysyin.


      • siis
        12-lyöty kirjoitti:

        Nyt menin vähän ymmälle! Nostin köysi, joka tarvitsee metrin jatkoa johon ei tule kuormaa...
        Siis mihin se metri tulee???

        Ekös se nyt ole aika helppoa vetää köyden kuorta vähän matkaa pois ytimen päältä ja pleissata siihen se pätkä. Sitten vedetään kuori pleissin päälle ja ommellaan ja teipataan kuorten saumakohta siistiksi.

        jep, ei olisi hullumpaa opetella pleissaamaan ja siis tollasen 3-syisen köyden kohdallahan homma on helppo, mutta nostimen kohdalla - ainakin hiukka hankalampi.

        Sinällään tuohon nostimen päähän eli ensimmäiseen metriin ei tosiaan tule kuormaa oikeastaan lainkaan. Siirsin isonfallin ruffille ja tuo on siis sen metrin liika lyhyt, jotta kulkisi köysilukon ym. läpi. Lisämetrillä on käytännössä vain tarkoitus saada nostimenpää sitlooraan ts. kuorma kohdistuu vasta siihen osaan köyttä, jolla iso vedetään ylös. Tässä vaiheessa se ensimmäinen metri on jo koilattuna eli siihen ei kohdistu missään vaiheessa kuormaa.

        Voisi tietty uudenkin nostimen ostaa, mutta ei viitsisi, koska vanha on ok.


      • moottoriveneilijä
        Toope kirjoitti:

        Tuo liitos sopii kaikille köysille joihin ei tule kuormaa. Kannatta vain erotella ne köydet joihin tulee kuormaa eri paikkaan kuin ne joihin ei tule, ettei tule vahingossa ottaneeksi käyttöön köyttä johon ei saisi tulla kuormaa. Siellä tontin kulmalla on muovinen laatikko johon voi laittaa köydet joihin ei tule kuormaa ja ne joihin tulee voi ottaa mukaan veneeseen.

        erottuu aika helposti joukosta...


      • Toope
        Toope kirjoitti:

        Tuo liitos sopii kaikille köysille joihin ei tule kuormaa. Kannatta vain erotella ne köydet joihin tulee kuormaa eri paikkaan kuin ne joihin ei tule, ettei tule vahingossa ottaneeksi käyttöön köyttä johon ei saisi tulla kuormaa. Siellä tontin kulmalla on muovinen laatikko johon voi laittaa köydet joihin ei tule kuormaa ja ne joihin tulee voi ottaa mukaan veneeseen.

        Kun esittää huonoa huumoria, joutuu kertomaan missä kohtaa pitää nauraa. Köydellä, jota ei voi kuormittaa, ei tee mitään ja se pitää laittaa roskikseen. Juottamalla liitetty köysi kuuluu tähän joukkoon.


      • moottoriveneilijän
        Toope kirjoitti:

        Kun esittää huonoa huumoria, joutuu kertomaan missä kohtaa pitää nauraa. Köydellä, jota ei voi kuormittaa, ei tee mitään ja se pitää laittaa roskikseen. Juottamalla liitetty köysi kuuluu tähän joukkoon.

        erottaa joukosta... koita ymmärtää, että purjeveneessä mm. ison nostimen muutamaan ensimmäiseen metriin toisiaan ei kohdistu kuormaa ja näin toi juotos voi jopa toimiakkin. Hieman erijuttu on se loppuosa nostinta joka vinssillä kiristetään tai ne moottoriveneen muutama hassu kiinnitysnaru... heh...


      • Joakim
        S/Y Aava kirjoitti:

        Kiitoksia ketjun aloittajalle, joka nosti uudestaan kysymykseni esiin. Mielenkiintoinen tuo hitsausvinkki, ja pleissauksestakin tuli ihan opaskirjanen. Tietäisi vain mikä kohta siitä pitäisi opiskella. Kolmelyötyjä kiinnitys- ja ankkuriköysiä olen kyllä pleissaillut lähes vuosittain, mutta skuuttien ja fallien kanssa olen kokematon, ehkä turhaan epäröin ryhtyä helppoon hommaan?

        12-lyödylle kertoisin, että esimerkiksi minun tapauksessani jatkolle ja liitokselle ei tule sen enenpää kuormaa kuin mitä alhaalla lepäävän purjeen nosto pari metriä vaatii. Tietysti siihen tulee kuormaa, mutta sen suuruus on sellainen jonka parin kolmen millin narukin kestäisi kevyesti.

        Mutta tasoissa ollaan, minä menin ymmälle siitä ettei joku ymmärrä ylimääräisen tarttumapituuden liitoksen jäävän varsin kevyelle kuormalle.

        Uuden fallin hinta ei muuten ole pari kolme kymppiä, vaan tuskin satanen riittää edes meikän lyhyellä mastolla.

        Mutta kuten sanottu: "Ekös se nyt ole aika helppoa vetää köyden kuorta vähän matkaa pois ytimen päältä ja pleissata siihen se pätkä."

        En tiennyt että se on noin helppoa, siksi kysyin.

        En tiedä miten pitkä mastosi on, mutta pieneen veneeseen hyvä suoraytiminen 8 mm polyesterifalli (Cup) maksaa reilun 1 €/m ja jo aika isoon veneeseen riittävä 8 mm dyneema 3,5 €/m. 25 m falli riittää jo pienen veneeseen ja se siis maksaa ~40 € eli "muutaman kympin". Isomman veneen 30 m dyneema maksaa sitten jo sen satasen.


      • S/Y Aava
        Joakim kirjoitti:

        En tiedä miten pitkä mastosi on, mutta pieneen veneeseen hyvä suoraytiminen 8 mm polyesterifalli (Cup) maksaa reilun 1 €/m ja jo aika isoon veneeseen riittävä 8 mm dyneema 3,5 €/m. 25 m falli riittää jo pienen veneeseen ja se siis maksaa ~40 € eli "muutaman kympin". Isomman veneen 30 m dyneema maksaa sitten jo sen satasen.

        25 metriä olisi varmaankin sen sitlootaan ylettävän fallin oikea mitta.

        Mutta mistä saa 3,5 euro metri dynemafallia? Katselin Meredinin luetteloa, hinnat olivat 7-7,3 euroa metri (175 euro/25 m)

        Arveluttaa myös vaihtaa nykyinen köysi/vaijerifalli polyesteriköyteen, venyyhän se kuitenkin? Mieluummin jatkaisin nykyistä vapaasta päästä. Vai onko tämä pelkkää ennakkoluuloa, ja matkapurressa ison fallin köyden laadulla ei olekaan niin väliä?


      • Joakim
        S/Y Aava kirjoitti:

        25 metriä olisi varmaankin sen sitlootaan ylettävän fallin oikea mitta.

        Mutta mistä saa 3,5 euro metri dynemafallia? Katselin Meredinin luetteloa, hinnat olivat 7-7,3 euroa metri (175 euro/25 m)

        Arveluttaa myös vaihtaa nykyinen köysi/vaijerifalli polyesteriköyteen, venyyhän se kuitenkin? Mieluummin jatkaisin nykyistä vapaasta päästä. Vai onko tämä pelkkää ennakkoluuloa, ja matkapurressa ison fallin köyden laadulla ei olekaan niin väliä?

        3,5 €/m on Baltic Riggingin hinta. Samaan saa mm. SVB:stä: https://www.svb.de/cgi-bin/svb.pl?make=art&art=27&uid=911314u1148392740812216452

        Marnelassa: Dynalite 2,90, Dyneema 4,01 ja CUP 1,97 €/m.

        Kuten huomaat "dyneemaa" on monenlaista.

        Et kertonot veneestäsi juuri mitään, joten on kovin vaikea sanoa riittääkö polyesterikin. Mikä on vaijerin paksuus? Venymästä oli jo puhetta pari päivää sitten.


    • Ohjeet

      Tässä on varsin täydelliset ohjeet:
      http://www.gleistein.com/booklets/Splicebook_EN_Kurzfassung.pdf

      Lopputuloksena on erittäin siisti ja pitävä liitos, mutta myös rakkulat käsissä, ainakin ensimmäisillä kerroilla. Spinnuskuutteihin tein lenkit noin ja aikaa meni kyllä pari iltaa. En viitsisi nähdä vaivaa vanhan fallin takia. Ei se uusi sentään maksa kuin muutaman kympin.

      • xxxxx

        voidaan spleissata. Jos on kyseessä vaijeri, kannattaa tehdä alkuperäinen vaijerispleissi uudestaan (leikkaa pois spleissattu osuus).

        Jos on kyseessä kokonaan keinokuitufalli, kannattaa kääntää ennen kuin on tullut tuohon tilantaaseen. Spleissaaminen tässä vaiheessa on turhaa.

        PS. Uusi falli ei maksa "muutaman kympin". Dyneman hinta on kyllä korkeampi, mutta olet oikeassa että näissä kohteissa ei pidä säästellä.

        PPS. Olet jälleen oikeassa, spleissin tekeminen kestää kaksi iltaa, ensimmäisenä kertana. Nykyään teen sen vartissa, matkan varella.


      • siantuntija
        xxxxx kirjoitti:

        voidaan spleissata. Jos on kyseessä vaijeri, kannattaa tehdä alkuperäinen vaijerispleissi uudestaan (leikkaa pois spleissattu osuus).

        Jos on kyseessä kokonaan keinokuitufalli, kannattaa kääntää ennen kuin on tullut tuohon tilantaaseen. Spleissaaminen tässä vaiheessa on turhaa.

        PS. Uusi falli ei maksa "muutaman kympin". Dyneman hinta on kyllä korkeampi, mutta olet oikeassa että näissä kohteissa ei pidä säästellä.

        PPS. Olet jälleen oikeassa, spleissin tekeminen kestää kaksi iltaa, ensimmäisenä kertana. Nykyään teen sen vartissa, matkan varella.

        Oletko kenties sama asiantuntija joka kertoi Albin Expressin ylivoimaisesta merikelpoisuudesta verrattuna Avance 36:een?


      • LonelyBird
        xxxxx kirjoitti:

        voidaan spleissata. Jos on kyseessä vaijeri, kannattaa tehdä alkuperäinen vaijerispleissi uudestaan (leikkaa pois spleissattu osuus).

        Jos on kyseessä kokonaan keinokuitufalli, kannattaa kääntää ennen kuin on tullut tuohon tilantaaseen. Spleissaaminen tässä vaiheessa on turhaa.

        PS. Uusi falli ei maksa "muutaman kympin". Dyneman hinta on kyllä korkeampi, mutta olet oikeassa että näissä kohteissa ei pidä säästellä.

        PPS. Olet jälleen oikeassa, spleissin tekeminen kestää kaksi iltaa, ensimmäisenä kertana. Nykyään teen sen vartissa, matkan varella.

        Ilmoitaudun maksulliseen spleissikursiin jos lupaat että fallin spleisataan laadukaasti 15 minutissa sen jälkeen. Spleissausta olen kyllä harastanut yli 40 vuotta mutta selaiseen saavutukseen en yllä.....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      68
      2411
    2. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1779
    3. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1614
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      374
      1575
    5. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      16
      1525
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1397
    7. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      106
      1141
    8. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1118
    9. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1094
    10. Et katso sitä

      Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1009
    Aihe