Käytkö elokuvissa ?

Kuinka usein käyt elokuvissa, vai käytkö ollenkaan?
Nautitko elokuvien katsomisesta elokuvateatterissa vai tarjoaako vuokrattu dvd ja kotisohva sinulle sen, mitä elokuvalta haluat?

Omasta mielestäni hyvän elokuvan katsominen laajakankaalta hyvillä äänentoistolaitteilla varustetussa elokuvateatterissa on erilainen ja huomattavasti intensiivisempi elämys kuin kotoinen katselutilanne. Haluaisin säilyttää mahdollisuuden molempiin, mutta pelkään vaihtoehtojen häviävän vähitellen joko katsojien puutteessa tai markkinatalouden vaatimusten vuoksi.

Helsingistä on taas häviämässä elokuvateattereita. Finnkino lopettaa Forumissa, ja sanoo toiminnan kaatuvan vuokran suuruuteen. Kiinteistön omistaja etsii parempaa tuottoa ja 1920-luvulla aloittanut upea elokuvateatteri lopettaa toimintansa. Raha on ilmeisesti kulttuuria tärkeämpi arvo kolmelle suomenruotsalaiselle kulttuurijärjestölle: Folkhälsan, Svenska litteratursällskapet i Finland ja Brita Maria Renlunds minne -säätiö.

Tarvitaanko sinun mielestäsi elokuvateattereita ja voisimmeko itse tehdä jotain niiden säilyttämisen puolesta?

13

823

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gdfgdf

Kaikille kotiin leffatykit, niin ongelma on poissa.

• Max T W

"Finnkino lopettaa Forumissa, ja sanoo toiminnan kaatuvan vuokran suuruuteen"

Forum on ainakin minulle aina ollut se vihoviimeinen vaihtoehto, koska mahdollisuus siihen, että joku typerä pikkutyttöporukka pilaa elokuvakokemuksen kikatuksellaan, on siellä ollut suurin.

• hille2

On todella sääli, että Forum lopetetaan. Suomessa ei arvosteta tippaakaan vanhaa kulttuuria, tässä se taas nähdään.

Tykkään katsoa leffoja elokuvateatterissa. Siinä on aina oma tunnelmansa, kun istuu siellä ja odottaa valojen himmentymistä. Kyllä minä katson paljon kotona DVDltäkin, mutta on olemassa elokuvia, jotka näyttävät todelliset kyntensä vasta elokuvateatterissa.

Käyn leffateatterissa ainakin kerran viikossa.

• sohvaperuna :)

katson elokuvat aina kotona omasta telkkarista. mielestäni se on ihan yhtä mukavaa kuin elokuvissa. ja pystyy olemaan paljon rennommin kotona kuin tuntemattomien ihmisten ympäröimänä. sitä paitsi elokuvat maksvatakin enemmän eikä minulla ole varaa

• Novy.most

Käyn aika harvoin katsomassa leffoja teatterissa asti, suunnilleen ehkä muutaman kerran vuodessa. Riippuen siitä, meneekö jotain hyviä. Hollywood-skeidaa en mene katsomaan kuin poikkeustapauksissa.

Harmi, että kivat pikkuteatterit bruukaa lopettamaan. Jyväskylässä lopetti vanha ja tunnelmallinen Elohuvi jo muutama vuosi sitten.

Pikkuleffojen ja erikoisuuksien ystävät saivat karvaan kalkin, kun sen paikalle tuli teinien diskohelvetti. Elohuvi oli kai ainut "oikea" leffateatteri Jyskylässä, jossa näki esim. japanilaisia ja saksalaisia sekä vanhempia leffoja. Itse näin loistavan Samurai Fictionin Elohuvissa ekaa kertaa... Oi niitä aikoja ;)

Isolta kankaalta katsottuna leffa on kokonaisvaltaisempi elämys kuin kotona katsottuna. Kuitenkin esim. Matrixiin (siihen ihan ekaan) olisin kaivannut korvatulppia, kun volyymi oli Finnkinon JKL:n teatterissa sairaan kovalla. Vai nipotankohan minä vaan lähestyvän keski-iän vuoksi... ;) Tiukkapipoisuutta tai ei, pakko varautua kuulosuojaimilla varmuuden vuoksi.

Nový most

• Kohta pitää kai alkaa kuljettaa korvatulppia aina laukussa. Itse olen kokenut samaa joskus elokuvateatterissa ja kerran oopperassakin.

On vaikea ymmärtää, miksi konserteissa pitää käyttää korvatulppia jos haluaa säilyttää kuulonsa. Miksi sellaista sallitaan? Kyse on "asiakkaita" vahingoittavasta ja usein myös laajalti ympäristöä häiritsevästä toiminnasta. Ihmisiä suojellaan laein monenlaisilta asioilta, miksi kuuloa saa vaurioittaa vapaasti?

• Novy.most
        optimisti-orvokki kirjoitti:

Kohta pitää kai alkaa kuljettaa korvatulppia aina laukussa. Itse olen kokenut samaa joskus elokuvateatterissa ja kerran oopperassakin.

On vaikea ymmärtää, miksi konserteissa pitää käyttää korvatulppia jos haluaa säilyttää kuulonsa. Miksi sellaista sallitaan? Kyse on "asiakkaita" vahingoittavasta ja usein myös laajalti ympäristöä häiritsevästä toiminnasta. Ihmisiä suojellaan laein monenlaisilta asioilta, miksi kuuloa saa vaurioittaa vapaasti?

Joo pitää sujauttaa varmuuden vuoksi ne käsiveskaan vakiovarusteeksi. Joskus eksyy konserttiin, jossa tuntuu tärykalvojen räjähtävän ja korvakäytävät valuu verta vielä aamullakin... Auurgh!

Lordin keikalla maaliskuussa Rovaniemellä, ennen viisuvoittoa, oli mulla onneksi tulpat mukana. Kuulee sanatkin tarkemmin sillä viisii. Pari lasta jammasi siellä kuulokkeet päässä. Vastuullisten vanhempien lapsia... ;)

Jaa että oopperassakin kärsii! Tästähän pitää nousta kapinaan, perustetaan pro-korva-liike! ;)

Nový "ei tahdo tinnitusta" most

• Novy.most kirjoitti:

Joo pitää sujauttaa varmuuden vuoksi ne käsiveskaan vakiovarusteeksi. Joskus eksyy konserttiin, jossa tuntuu tärykalvojen räjähtävän ja korvakäytävät valuu verta vielä aamullakin... Auurgh!

Lordin keikalla maaliskuussa Rovaniemellä, ennen viisuvoittoa, oli mulla onneksi tulpat mukana. Kuulee sanatkin tarkemmin sillä viisii. Pari lasta jammasi siellä kuulokkeet päässä. Vastuullisten vanhempien lapsia... ;)

Jaa että oopperassakin kärsii! Tästähän pitää nousta kapinaan, perustetaan pro-korva-liike! ;)

Nový "ei tahdo tinnitusta" most

"EI TINNITUKSELLE" -tauluja ja kerätään joukot eduskuntatalon portaille mielenosoitukseen lakiuudistuksen puolesta.

Vai miten edistäisimme Pro Korva -liikkeen asiaa?

• Novy.most
        optimisti-orvokki kirjoitti:

"EI TINNITUKSELLE" -tauluja ja kerätään joukot eduskuntatalon portaille mielenosoitukseen lakiuudistuksen puolesta.

Vai miten edistäisimme Pro Korva -liikkeen asiaa?

Mikä laki me vaadittais... Olen kuitenkin suuri konserttien, musiikin ja esitysten ystävä. Ei niitä saa kokonaan kieltää!

Olisiko valtiovallalla varaa järjestää ilmaisia korvatulppia konsertteihin yleisölle? Sen voisi vaatia! ;)

Tai sitten lakiesitys desibelien laskemisesta...? Ei taida valvova käsi päästä näihinkään tasoihin kiinni, mitkä nyt on voimassa... :(

Valistus ja pelottelu auttaisi tietysti myös. Kouluihin kampanja: "Itsetyydytys... eikun liiat desibelit heikentävät kuuloasi!" ;)

Nový most

• Novy.most kirjoitti:

Mikä laki me vaadittais... Olen kuitenkin suuri konserttien, musiikin ja esitysten ystävä. Ei niitä saa kokonaan kieltää!

Olisiko valtiovallalla varaa järjestää ilmaisia korvatulppia konsertteihin yleisölle? Sen voisi vaatia! ;)

Tai sitten lakiesitys desibelien laskemisesta...? Ei taida valvova käsi päästä näihinkään tasoihin kiinni, mitkä nyt on voimassa... :(

Valistus ja pelottelu auttaisi tietysti myös. Kouluihin kampanja: "Itsetyydytys... eikun liiat desibelit heikentävät kuuloasi!" ;)

Nový most

julkisiin konsertteihin yms.
        Työsuojelussa sellaiset jo on, enkä usko valvontaa mahdottomaksi muuallakaan. Yleisön reaktiot ovat tietysti toinen juttu, mutta kaiuttimien kautta ei saisi päästää yli 85 dB voimakkuudella mitään ulos.

• Cjlkfg

Harvoin, ehkä yhden kerran vuodessa jos on sattunut jokin uusi leffa olla kovin kiinnostava. Joskus on maksanut leffalippu popcorn limu = jopa 20 euroa, joten olen miettinyt että mitä järkeä tuhlata rahaa elokuvissa käyntiin, kun kirjastosta leffoja voi lainata ilmaiseksi.

• Moovie

Kyllä leffateatterit pitäisi säilyttää ilman muuta. On kuitenkin yhtäläinen osa kulttuuria kuin muutkin teatterit, oopperat jne. Omasta mielestäni ainakin.
      Itse olen käynyt leffoissa aina vähän vaihdellen, tietysti tarjonnan sekä oman innon mukaan. Välillä käyn jopa 5 kertaa kuukaudessa ja välillä menee useampi kuukausi, kun käyn max. 1-2 kertaa. Siinäkin tapauksessa, vaikka hyviä elokuvia olisi enempikin valikoimissa.
      Tuo hintapolitiikka on kyllä yksi negatiivinen juttu ainakin näin kuluttajan kannalta katsoen.
      Eli nykyään käytännössä päivänäytöksetkin jo maksavat melkein saman, mitä ennen vkl-näytökset. Halvimmillaan näytökset taitavat olla 10-11€/näytös.
      Ja sitä kautta kaikilla ei ole varaakaan, ja vaikka olisi, niin into puuttuu laittaa esim. 50€/kk elokuvissa käymiseen.
      Kuten edellisellä, hinta tosiaan ratkaisee muutenkin osaksi tuota omaa teatterireissaamista. Yksi henkilö per yksi näytös on helpostikin kaikkinensa 20€ laaki ja sillä kaksikymppisellä ostaakin jo vaikka ison kasan leffoja kotiin. Tai tekee jotain muuta kivaa ja käy lainaamassa leffat halvemmalla tai ilman muualta.
      Mutta tosiaan, ilman muuta elokuvateatterit tulisi säilyttää osana kulttuuria.

• nokohtaenkäyenään

Mua alkaa ketuttaa kun moni leffa jäänyt näkemättä teatterissa. Siis vaikka se kerta ei paljoa maksa niin silti raha niin tiukoilla ettei ole rahaa tai muuten on joku este. Nyt sunnuntaina on se Logan viimeistä kertaa täällä mutta en pääse vaikka olisi rahaa eli jää sekin elokuva näkemättä niin alkaa mielenkiinto loppumaan kohta kun aina on joku este tms. Ollut monen elokuvan kohdalla. Mut on kirottu kun huonoa tuuria.

En tykkää katsoa kotona elokuvia. Mulla on ollut kotiteatteri sisutuksineen ja tykkeineen jne. Mutta luovuin siitä koska ei se ole koskaan täysin sama asia kotona katsoa vaikka olisi minkälainen teatteri kuin elokuvateatterissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      5003
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4239
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2321
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      19
      2125
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1898
    6. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1716
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      171
      1493
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1218
    9. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      92
      1203
    10. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94