Eriväriset

20 mk setelit

Kertoisiko joku tietäväinen miksi 1993 painettiin 20 mk seteleitä kahta eri väriä. Eli tätä jossa on Väinö Linnan kuva, on sini-turkoosi ja sini-keltainen. Sini-turkoosissa näyttäs olevan hologrammi eli oliko turvallisuus kysymys vai mikä. Onko näistä jommalla kummalla ehkä parempi keräilyarvo tms.??

3

383

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laskettiin liikkeelle tämä ensimmäinen malli tästä 20 markkasesta eli väriltään seteli oli kellertävän sininen sekä pienellä F-kirjaimella varustettu hologrammilanka. Hologrammin tilalla avoimen kirjan kuva. Tätä seteliä painettiin reilut 80 miljoonaa kappaletta. Setelin suunnitteli Erik Bruun.

Tämä hologrammilla varustettu sininen/turkoosi seteli taas laskettiin liikkeelle vasta vuonna 1997 ja sitä painettiin 84 miljoonaa kappaletta. Muutoksen suunnittelivat herrat Wuorio, Torsten, Ekström, Bruun ja Rahikainen.
      Tuo pieni mallimuutos vuonna 1997 oletettavasti johtuu setelin turvatekijöiden lisäämisestä.

Keräilyarvoa tuolla ensiksi mainitulla on hieman enemmän.

• vastauksesta

Toivoinkin, että sinä vastaisit, tunnut tietävän paljon näistä vanhoista rahoista. Jos sini/turkoosi on laskettu liikenteeseen vasta 1997, niin miksi setelin yläkulmassa on vuosiluku 1993? Joo ja äffäkin löytyi hologrammilangasta kun suurennuslasilla katsoin. Kiitos sinulle asiallisesta ja asiantuntevasta vastauksesta, palaan taas asiaan kun tulee kysyttävää vanhojen rahojen suhteen.

• vastauksesta kirjoitti:

Toivoinkin, että sinä vastaisit, tunnut tietävän paljon näistä vanhoista rahoista. Jos sini/turkoosi on laskettu liikenteeseen vasta 1997, niin miksi setelin yläkulmassa on vuosiluku 1993? Joo ja äffäkin löytyi hologrammilangasta kun suurennuslasilla katsoin. Kiitos sinulle asiallisesta ja asiantuntevasta vastauksesta, palaan taas asiaan kun tulee kysyttävää vanhojen rahojen suhteen.

ei kerro muuta kuin ko. setelimallin ensimmäisen liikkeellelasku vuoden. Esim. vuoden 1963 5 markan setelin viimeinen painos valmistettiin ja laskettiin liikkeelle vuonna 1982 ja edelleen setelissä oli vuosiluku 1963.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      73
      2480
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1799
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1654
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      372
      1587
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      18
      1552
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1407
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      111
      1187
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1128
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1105
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1019
    Aihe