Puomin nostimen käyttö?

pohtija

Mikä periaate on mastossa olevan nostimen käytössä jolla puomin peräpään korkeutta säädetään? Isopurjeen muotohan siitä muuttuu mutta mitä vaikutusta sillä haetaan?

15

5625

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Matti L.

      Olisiko kyseessä kuitenkin ihan vain puominkannattimesta, jolla puomi saadaan pysymään ylhäällä satamaolosuhteissa, jolloin purje ei pidä puomia ylhäällä.

    • Hemmo

      kun iso on alhaalla niin puomin takapää pysyy ylhäällä eikä tipahda sitloodaan.

      Kun iso on ylhäällä niin dirkki löysätään.

      Eli iso ylhäällä= dirkki löysällä
      Iso alhaalla= dirkki kireänä

    • käyttöä

      Ei dirkin tarvitse olla löysällä purjehtiessakaan - leppeillä avotuulilla dirkillä saadaan isopurjeeseen lisää pulleutta. Vastaisilla tuulilla toki dirkki on löysällä, jotta isoon saadaan latteutta ja takaliikki mahdollisimmat suoraksi.
      Myös reivattaessa dirkki pitää huolen siitä, ettei puomi tipahda kenenkään päähän löysättäessä isopurjeen nostinta.
      Dirkin voi kyllä korvata kick-tangolla, joka on monesti dirkkiä kätevämpi ja hiljaisempi (dirkki näet pitää kireänä ollessaan joskus aikamoista meteliä tuulen osuessa siihen).

    • Matkapurjehtija

      käyttötarve dirkille on, kun puomia ja puomin skuuttia käytetään taljana esim. veteen joutuneen nostamiseen.

    • Dirkki on aivan oleellinen apuväline!
      Tietysti dirkki estää että puomi romahtaa istumakaukaloon kun lasket purjeen mutta tärkein tehtävä on säätää purjeen "twisti".
      Tuulen nopeus mastonhuipussa, ja näin ollen suhteellisen tuulen kulma on paljon suurempi kuin puomin tasolla ja näin ollen dirkillä säädät twistin niin että tuuli kohtaa purjetta optimaalisesta kulmasta sekä ylhäällä että alhalla.
      Twistillä voit myös "reivata" eli kiristämällä dirkin (nostamalla puominpää) päästät tuulen ylhäältä ja vähennät kallistavaa voimaa.

      • ihan noin

        Kevyellä tuulella dirkin avulla säädetään twistiä ja pussikkuutta, mutta kovella tuulella puomia nimen omaan vedetään ison skuutilla ja kikillä alaspäin purjeen latistamiseksi. Ylhäältä päästetään kiristämällä hekkiä (takaharusta). Vaikka haluaisi tuota twistiä lisätä päästämällä puomia ylöspäin, niin kyllä se kovassa tuulessa nousee ihan itsekin ilman dirkkiä. Eli ei sitä dirkkiä purjehtiessa tarvita muuten kuin ihan kevyellä tuulella, ellei puomia sitten ole tehty lyijytangosta...


      • ihan noin kirjoitti:

        Kevyellä tuulella dirkin avulla säädetään twistiä ja pussikkuutta, mutta kovella tuulella puomia nimen omaan vedetään ison skuutilla ja kikillä alaspäin purjeen latistamiseksi. Ylhäältä päästetään kiristämällä hekkiä (takaharusta). Vaikka haluaisi tuota twistiä lisätä päästämällä puomia ylöspäin, niin kyllä se kovassa tuulessa nousee ihan itsekin ilman dirkkiä. Eli ei sitä dirkkiä purjehtiessa tarvita muuten kuin ihan kevyellä tuulella, ellei puomia sitten ole tehty lyijytangosta...

        En puhunut tuulen voimakkuudesta.
        Olet aivan oikeassa eli kovalla tuulella joudutaan käyttämään kikkiä.
        Kevyellä tuulella kun tuulen voima ei riitä käytetään dirkkiä.
        Se että dirkkiä ei tarvitse kuin ihan kevyuessä tuulessa on paljolti purjeen geometrista kiini. Minun veneessäni dirkki tulee käyttöön vielä 4-5 metrin tuulessa. Suhteelisen tuulen kulmasta riipuen.


      • toppirikatussa
        ihan noin kirjoitti:

        Kevyellä tuulella dirkin avulla säädetään twistiä ja pussikkuutta, mutta kovella tuulella puomia nimen omaan vedetään ison skuutilla ja kikillä alaspäin purjeen latistamiseksi. Ylhäältä päästetään kiristämällä hekkiä (takaharusta). Vaikka haluaisi tuota twistiä lisätä päästämällä puomia ylöspäin, niin kyllä se kovassa tuulessa nousee ihan itsekin ilman dirkkiä. Eli ei sitä dirkkiä purjehtiessa tarvita muuten kuin ihan kevyellä tuulella, ellei puomia sitten ole tehty lyijytangosta...

        veneessä takaharusta kiristämällä säädetään isopurjeen twistiä?!


      • Vaijereita vailla

        Voi minua poloista, kun veneeni on lähes täyteen tupattu jos jonkulaista narua, vaijeria ja rimpulaa, mutta tämä "dirkki" on suunnittelijalta jäänyt kokonaan pois! Ja nyt saan kuulla, että se onkin oleellinen apuväline! Äkkiä siis masto alas ja dirkkiä asentamaan!!

        Sanonko teille, nettipurjehtijat..?


      • pitäisi
        Vaijereita vailla kirjoitti:

        Voi minua poloista, kun veneeni on lähes täyteen tupattu jos jonkulaista narua, vaijeria ja rimpulaa, mutta tämä "dirkki" on suunnittelijalta jäänyt kokonaan pois! Ja nyt saan kuulla, että se onkin oleellinen apuväline! Äkkiä siis masto alas ja dirkkiä asentamaan!!

        Sanonko teille, nettipurjehtijat..?

        ottaa alas dirkin asentamista varten?
        Siitä vaan asennat sen, jos kiinnostaa dirkin tarjoamat lisät.

        Onko joku väittänyt, että dirkki olisi jotenkin pakollinen varuste?

        Minunkin veneessä kikkitalja on varustettu kaasujousella, silti dirkki on mukava lisä.


      • Vaijereita vailla
        pitäisi kirjoitti:

        ottaa alas dirkin asentamista varten?
        Siitä vaan asennat sen, jos kiinnostaa dirkin tarjoamat lisät.

        Onko joku väittänyt, että dirkki olisi jotenkin pakollinen varuste?

        Minunkin veneessä kikkitalja on varustettu kaasujousella, silti dirkki on mukava lisä.

        Maston huippu on sen verran meren pinnan yläpuolella, että poosuntuolilla keikkuminen ei vapaaehtoisesti kiinnosta:)


      • toppirikatussa kirjoitti:

        veneessä takaharusta kiristämällä säädetään isopurjeen twistiä?!

        Keskustelu oli dirkistä ja sittenmin kikistä ei takaharusta...


      • uudestaan se
        LonelyBird kirjoitti:

        Keskustelu oli dirkistä ja sittenmin kikistä ei takaharusta...

        viesti mihin vastasin.


    • xxxxx

      seassa vähän hassujakin sellaisia:

      Dirkin tehtävä on kannattaa puomia kun purje on laskettu tai kun sitä reivataan.

      (aivan kevyessä tuulessa 0-1 m/s sillä voidaan poistaa puomin painoa isopurjeesta jolloin takaliikki ei sulje (latat osoittavat luuvarttiin). Hyöty on kuitenkin minimaalinen, siksi kilpaveneillä ei ole dirkkiä (Soling, Star, kilpailevat H:t ja Expressit ym.ym)).

      Dirkin etu rodkikkiin on että se on helposti säädettävissä ja puomia voidaan kuormittaa enemmän (jos esim. nostaa miehen merestä isoskuutin avulla). Lisäksi sitä voidaan käyttää varafallina (tai apuna kun vetää uuden fallin paikalle). 6 mm dyneema murtolujuus on n 2000 "kg" ( n. 20000 N jos ollaan korrekteja) mikä riittä hyvin pitämään ison ylhäälla.

      Dirkin haitat ovat että se voi aiheuttaa resonanssiääniä satamassa, se aiheuttaa turhan tuulenvastuksen (kilpailussa kannattaa sitoa kiinni mastoon) ja se kuluttaa ison telltaleseja.

      Paljon enemmän tästä narusta ei ole sanottavissa, paitsi ehkä yksi "kikka" mikä nykyajan "moottorisoitunut" purjevenekunta on unohtanut: Jos rantautuu purjeitse tai lähtee liikkeelle purjeitse, dirkki on tekokas tapa estää veneen taipumusta lähteä "purjehtimaan" vaikka skuutti olisi täysin löysällä. Kiristää dirkin niin että puomi osoittaa 10 astetta ylöspäin. "Lökäpöksyksi" muuttunut isopurje ei vie venettä minnekään, voi rauhassa hoitaa kiinnitykset ym ja sitten rauhassa laskea purjetta. Kokeilkaa, yllätytte, ja ne jotka ehdottivat dirkkiä trimmivälineeksi, miettikää asiaa uudestaan!

      • puomi painaa?

        On vähän eri asia, jos puomi on kevyt, kuten mainitsemissasi luokissa (H-vene, Soling jne.), kuin että puomilla on painoa kymmeniä kiloja. Toki tuolloin purjepinta-alakin on suurempi. Itse olen kokenut "trimmiavunkin" kannalta dirkin käytön mielekkäänä.
        En ole koskaan uskaltanut kokeilla rantautumista tai lähtöä isopurjeella nykyisellä veneelläni. Kevytveneellä toki, mutta kun vene on yli 5 tonninen, tuntuu kivammalta käyttää pelkkää keulapurjetta. Tiedän kyllä, mitä tästä asiasta "tekijät" sanovat, mutta silti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      68
      2411
    2. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1779
    3. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1614
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      374
      1575
    5. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      16
      1525
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1397
    7. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      106
      1141
    8. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1118
    9. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1094
    10. Et katso sitä

      Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1009
    Aihe