Tasapuolisuuden vuoksi vähän sunnuntaistakin. Sunnuntai on hyvä päivä tehdä kotitöitä kuten pyykkäystä, remonttia tai siivousta ja kauppapäivänä se on erinomainen koko perheen kanssa. Onhan se viikon ensimmäinen arkipäivä heti Jeesuksen lepopäivän jälkeen. Silloin sitä jaksaakin nuo kotihimmat tehdä viikon aluksi ja sitten maanantaista perjantaihin duunia töissä. Kuusi päivää tulee töitä tehdyksi ja seitsemännen saa levätä Isän kämmenellä armossa!
Sunnuntai töitä
35
1030
Vastaukset
- Jaakko
Eräs ADV.mies teki sunnuntaina töitä aivan,kuin mielen osoitukseksi,vaikka ei se muina päivinä mitään tehnytkään.
- kirjoitettu on
Jos se oli muina päivinä ansiotöissä? Mutta mitä mielenosoitusta siinä sitten on jos viikon ensimmäisenä päivänä tekee töitä? Työpäiväksihän se on alunpein luotukin. Ketä se voi loukata. Ei adventistiakaan loukkaa muiden lauantaityöt. Jumala kyllä pitää kirjaa kaikkien tekemisistä.
- lailla
kirjoitettu on kirjoitti:
Jos se oli muina päivinä ansiotöissä? Mutta mitä mielenosoitusta siinä sitten on jos viikon ensimmäisenä päivänä tekee töitä? Työpäiväksihän se on alunpein luotukin. Ketä se voi loukata. Ei adventistiakaan loukkaa muiden lauantaityöt. Jumala kyllä pitää kirjaa kaikkien tekemisistä.
Oletko koskaan kuullut puhuttavan sivistyksestä.
- annu42
lailla kirjoitti:
Oletko koskaan kuullut puhuttavan sivistyksestä.
Eikö sivistys ole yleensä tietoa?
Kun menen sunnuntaina auki oleviin marketteihin, niin luulisi, että siellä vaeltavat vain adventistit. Näin ei ole, koska en yleensä tunne ketään. Luulen, en tiedä, onko totta, että siellä ovat shoppailemassa ihan kunnon luterilaiset yms. "pakanat", joilla ei olekaan lakia.
Miksi he ovat näin paljon sivistyksestä jäljessä, etteivät lepopäiväänsä ja kirkkopäiväänsä tiedä ilman lakia? Eikö Pyhä Henki kerro sitä heille, siis laita ihan sydämeen? Ilmankos papit ovat huolestuneita kirkkojen tyhjyydestä. Varmaan tässä ennen pitkää tuleekin maalinen laki, että nämäkin muistavat, mitä sopii ja mitä ei sovi tehdä "pyhäpäivänä".
Meillä laki jo on, ja se on Jumalan omalla sormella kirjoitettu, ja me jopa uskomme sen, vaikka kuka täällä kirjoittelisi, että se on vain juutalaislle kirjoitettu. Kun kerran Jeesuskin oli juutalainen ja häntä seuraamme muutenkin, ei tämä enää taakkaa lisää, koska "ies on sovelias ja kuorma keveä". - lutkulainen
annu42 kirjoitti:
Kun menen sunnuntaina auki oleviin marketteihin, niin luulisi, että siellä vaeltavat vain adventistit. Näin ei ole, koska en yleensä tunne ketään. Luulen, en tiedä, onko totta, että siellä ovat shoppailemassa ihan kunnon luterilaiset yms. "pakanat", joilla ei olekaan lakia.
Miksi he ovat näin paljon sivistyksestä jäljessä, etteivät lepopäiväänsä ja kirkkopäiväänsä tiedä ilman lakia? Eikö Pyhä Henki kerro sitä heille, siis laita ihan sydämeen? Ilmankos papit ovat huolestuneita kirkkojen tyhjyydestä. Varmaan tässä ennen pitkää tuleekin maalinen laki, että nämäkin muistavat, mitä sopii ja mitä ei sovi tehdä "pyhäpäivänä".
Meillä laki jo on, ja se on Jumalan omalla sormella kirjoitettu, ja me jopa uskomme sen, vaikka kuka täällä kirjoittelisi, että se on vain juutalaislle kirjoitettu. Kun kerran Jeesuskin oli juutalainen ja häntä seuraamme muutenkin, ei tämä enää taakkaa lisää, koska "ies on sovelias ja kuorma keveä".Minusta tuohon marketti asiaan on helppo vastata.
On niitä luterilaisia jotka menevät sunnuntaina marketteihin, varmaankin suurin osa heistä menee.Mutta on niitäkin jotka eivät mene .
Samoten on niitä adventisteja jotka menee lauantaina eli sapattina marketteihin ,ja on myöskin niitä jotka eivät mene .
Sitä minä en tiedä ovatko he kuinka paljon sivistyksestä jäljessä.
Se että papit ovat huolestuneita kirkojensa tyhjyydestä on kyllä aiheellista .
Kun katson taaksepäin elämääni noin 20-25vuotta silloin oli luterilaisessa kirkossa ja adventti kirkossa enempi porukkaa .Kesä juhliakin oli silloin adventtiseurakunnalla kahdet itäiset ja läntiset ,nyt yhdet.
Siinä sitä on miettimistä ja pohtimista ,johtuuko se papeistamme vaiko meistä seurakuntalaisista,vaiko molemmista yhteensä .
Uskon että tässä on esirukouksen paikka niin sinun ,kuin minunkin seurakunnassa.
Siunausta elämääsi. - mitä, jos mitään?
annu42 kirjoitti:
Meillä laki jo on, ja se on Jumalan omalla sormella kirjoitettu, ja me jopa uskomme sen, vaikka kuka täällä kirjoittelisi, että se on vain juutalaislle kirjoitettu. Kun kerran Jeesuskin oli juutalainen ja häntä seuraamme muutenkin, ei tämä enää taakkaa lisää, koska "ies on sovelias ja kuorma keveä".adventismi on mielen sairautta.
miksi te olette muiden tekemisiä vahtaamassa vaikka itse elätte loisina muiden hyvää nauttien? - kun marketit
mitä, jos mitään? kirjoitti:
adventismi on mielen sairautta.
miksi te olette muiden tekemisiä vahtaamassa vaikka itse elätte loisina muiden hyvää nauttien?kutsuu ja piti älähtää? Ei voi olla huomaamatta, vaikka ei tirkistelisikään massoja marketeissa ja markkinoilla.
- TaistoRa.
Tekstistäsi loistaa "halveksiva ylimielisyys" tuosta sunnuntai kommentistasi!->
>>Sunnuntai on hyvä päivä tehdä kotitöitä kuten pyykkäystä, remonttia tai siivousta ja kauppapäivänä se on erinomainen koko perheen kanssa.
>>Room. 14:5 "Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma"! Room.14:13. "Älkäämme siis enää toisiamme tuomitko, vaan päättäkää pikemmin olla panematta veljenne eteen loukkauskiveä tai langetusta.
14. Minä tiedän ja olen varma Herrassa Jeesuksessa, ettei mikään ole epäpyhää itsessään; vaan ainoastaan sille, joka pitää jotakin epäpyhänä, sille se on epäpyhää"
Kuvottavaa lukea kirjoituksianne näin vuorotyöläisen silmin. Ikään kuin teillä jotka teette päivävuoroa olisi jotenkin erikoisoikeuksia olla tuomitsemassa meitä, jotka emme voi valita lepopäivämme.
Me vuorotyöläiset olemme sidotut työsopimuksen mukaan tekemään tietyt vuorot, ja vietämme lepopäivää sellaisena päivänä kun on viiva päivä. Olen lähes koko ikäni tehnyt teollisuudessa vuorotyötä ja uskovainen. Olen kiitollinen Jumalalle työstäni ja työtä tulen edelleen tekemään perheeni elättämiseksi. Tapelkaa te fariseukset päivistänne kun elämässänne ei näytä muutakaan kiveä olevan jota voisitte heitellä toisten ylle.
Kyllä minä lepään silloin kuin on sen aika. Mutta työt teen nekin silloin kuin pitää. Minulle on sunnuntai tai lauantai tai mikä muu viikonpäivä tahansa yhtä tärkeä ja arvokas.
Room.14:5. "Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma.
6. Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa.
7. Sillä ei kukaan meistä elä itsellensä, eikä kukaan kuole itsellensä."- kirjoitettu on
Vuorotyöläisestä kun tulee Jeesuksen kristitty, hän menee työnantajan puheille ja pyytää sapatin vapaaksi. Jos siihen ei suostuta, työntekijä ottaa lopputilin. Uskovan elämä on yksinkertaisia valintoja täynnänsä.
- lutkulainen
Vuorotyöläisestä kun tulee Jeesuksen kristitty, hän menee työnantajan puheille ja pyytää sapatin vapaaksi. Jos siihen ei suostuta, työntekijä ottaa lopputilin. Uskovan elämä on yksinkertaisia valintoja täynnänsä.
On näinkn!!!Room. 13:1
Jokaisen on suostuttava esivaltansa alaisuuteen. Eihän ole esivaltaa, joka ei olisi Jumalalta peräisin, häneltä ovat vallankäyttäjät saaneet valtuutensa. [Sananl. 8:15,16; Dan. 4:22; Viis. 6:3; Joh. 19:11; Tit. 3:1; 1. Piet. 2:13,14]
Room. 13:2
Joka vastustaa esivaltaa, nousee siis Jumalan säädöstä vastaan, ja ne, jotka näin tekevät, saavat rangaistuksensa. [Sananl. 24:21,22]
Room. 13:3
Ei sen, joka tekee oikein, tarvitse pelätä viranomaisia, vaan sen, joka tekee väärin. Jos siis tahdot elää pelkäämättä esivaltaa, tee oikein! Silloin saat siltä kiitosta.
Tit. 3:1
Muistuta heitä kaikkia, että heidän on toteltava esivaltaa ja viranomaisia ja oltava näille kuuliaisia ja valmiita tekemään kaikkea hyvää. [Room. 13:1 ]
Pst.Vietätkös itse sapattia kuuliaisesti? kirjoitettu on kirjoitti:
Ihminen ei uskoon tultaessa ota lopputilejä hyvästä ansiotyöstään. Päin vastoin osoittaa työnantajalleen tai isännällleen parempaa työmoraalia ja työkykyä kaikkina työpäivinä.
Uskovaisen vuorotyöläisen asettaessaan ehtoja lauantai lepopäivän suhteen asettaisi itsensä ja työkaverit kiusalliseen asemaan. Työantaja joutuisi järjestään toisen miehen tekemään ylityönä kaikki lauantait. Joten eipä sitä hyvällä katsottaisi. Ja Jumalakin alkaisi murehtia turhien taakkojen asettamisesta ja kantamisesta kaikkien osapuolten puolesta.
Jumala siunaa lastensa kätten työn ja suoo sen menestyä. Asettuen ihmisten tasolle, ymmärtäen jokaisen asemansa ja kutusumuksensa, eikä olemalla vastaan. -Näissä kysymyksissä.- LOPETA
tuo lähimäistesi syyllistäminen!
JEESUS VAPAUTTI SAPATIN TEKOJEN ORJUUDESTA,juuri sinunlaistesi tähden!
Älä saata lähimäisiäsi IKEEN ALLE,minkä Jeesus on tehnyt vapaaksi,se ON VAPAA!
Kiitos Jeesus,kun sanoit ettei meitä saa kukaan orjuuttaa sapatinkaan tähden,
vaan sapatti ON IHMISTÄ varten!
Siunausta ja sapatin rauhaa kaikille,
olittepa sitten työssä tai kotona,olette VAPAAT!
tv.Sirkka Iita. - näköjään
LOPETA kirjoitti:
tuo lähimäistesi syyllistäminen!
JEESUS VAPAUTTI SAPATIN TEKOJEN ORJUUDESTA,juuri sinunlaistesi tähden!
Älä saata lähimäisiäsi IKEEN ALLE,minkä Jeesus on tehnyt vapaaksi,se ON VAPAA!
Kiitos Jeesus,kun sanoit ettei meitä saa kukaan orjuuttaa sapatinkaan tähden,
vaan sapatti ON IHMISTÄ varten!
Siunausta ja sapatin rauhaa kaikille,
olittepa sitten työssä tai kotona,olette VAPAAT!
tv.Sirkka Iita.Keskenäänkin,eri mielisiä sapatista.Ketä sinne huvittaa tulla,kuitenkin siellä on niitä laki henkisiä pöhköjä joukossa,niin kuin tämä kirjoitettu on.
- kirjoitettu on
lutkulainen kirjoitti:
On näinkn!!!Room. 13:1
Jokaisen on suostuttava esivaltansa alaisuuteen. Eihän ole esivaltaa, joka ei olisi Jumalalta peräisin, häneltä ovat vallankäyttäjät saaneet valtuutensa. [Sananl. 8:15,16; Dan. 4:22; Viis. 6:3; Joh. 19:11; Tit. 3:1; 1. Piet. 2:13,14]
Room. 13:2
Joka vastustaa esivaltaa, nousee siis Jumalan säädöstä vastaan, ja ne, jotka näin tekevät, saavat rangaistuksensa. [Sananl. 24:21,22]
Room. 13:3
Ei sen, joka tekee oikein, tarvitse pelätä viranomaisia, vaan sen, joka tekee väärin. Jos siis tahdot elää pelkäämättä esivaltaa, tee oikein! Silloin saat siltä kiitosta.
Tit. 3:1
Muistuta heitä kaikkia, että heidän on toteltava esivaltaa ja viranomaisia ja oltava näille kuuliaisia ja valmiita tekemään kaikkea hyvää. [Room. 13:1 ]
Pst.Vietätkös itse sapattia kuuliaisesti?Millä perusteella työnteko on pakollista. Lopputilin voi ottaa ilman syytäkin. Ei esivalta vielä ole ketään voinut töihin pakottaa.
Jumalan säädös on sapatti ja Jumalaa tulee totella enemmän kuin ihmistä. Jos ei sapattia saa vapaaksi (usein sen saa), niin lopputili on oikea vaihtoehto. - kirjoitettu on
JoikaM40 kirjoitti:
Ihminen ei uskoon tultaessa ota lopputilejä hyvästä ansiotyöstään. Päin vastoin osoittaa työnantajalleen tai isännällleen parempaa työmoraalia ja työkykyä kaikkina työpäivinä.
Uskovaisen vuorotyöläisen asettaessaan ehtoja lauantai lepopäivän suhteen asettaisi itsensä ja työkaverit kiusalliseen asemaan. Työantaja joutuisi järjestään toisen miehen tekemään ylityönä kaikki lauantait. Joten eipä sitä hyvällä katsottaisi. Ja Jumalakin alkaisi murehtia turhien taakkojen asettamisesta ja kantamisesta kaikkien osapuolten puolesta.
Jumala siunaa lastensa kätten työn ja suoo sen menestyä. Asettuen ihmisten tasolle, ymmärtäen jokaisen asemansa ja kutusumuksensa, eikä olemalla vastaan. -Näissä kysymyksissä.Ei se ole uskovainen joka ei tottele Jumlaa enemmän kuin ihmisrtä. Koska seitsemäs päivä on Herran pyhäpäivä, silloin ei uskova töitä tee.
- kirjoitettu on
näköjään kirjoitti:
Keskenäänkin,eri mielisiä sapatista.Ketä sinne huvittaa tulla,kuitenkin siellä on niitä laki henkisiä pöhköjä joukossa,niin kuin tämä kirjoitettu on.
Muista sapatinpäivä pyhittää, se on Herran päivä.
- Virpi-Tapio Tummeltuubi
näköjään kirjoitti:
Keskenäänkin,eri mielisiä sapatista.Ketä sinne huvittaa tulla,kuitenkin siellä on niitä laki henkisiä pöhköjä joukossa,niin kuin tämä kirjoitettu on.
Minä kierrän korttelin päästä jokaisen adventistin.
Ei kiinnosta tuollaiset mörököllit, kuin tämä "kiroitettu on" edustaa.
Turha oli käynti kun olin kerran kirkossaan tuttavani kanssa käymässä.
Vanhoja uteliata adventisteja näkyivät olleen.
Mitään uskon kannalta tärkeää ei siellä ollut esillä.
Näytti sille, että homma tehdään kun se on tehtävä. - toistan......
Herran päivä Raamatussa;
Jesaja:
13:6 Valittakaa, sillä Herran päivä on lähellä, se tulee kuin hävitys Kaikkivaltiaalta.
13:9 Katso, Herran päivä tulee, tulee armottomana, tulee kiivaus ja vihan hehku, tekemään autioksi maan ja hävittämään siitä sen syntiset.
Hesekiel:
13:5 Te ette ole nousseet muurin aukkoihin ettekä korjanneet muuria Israelin heimon ympärillä, että se kestäisi sodassa, Herran päivänä.
30:3 Sillä lähellä on päivä, lähellä Herran päivä; se on pilvinen päivä, pakanakansojen aika.
Jooel:
1:15 Voi sitä päivää! Sillä lähellä on Herran päivä, ja se tulee niinkuin hävitys Kaikkivaltiaalta.
2:1 Puhaltakaa pasunaan Siionissa, toitottakaa torvia minun pyhällä vuorellani. Jokainen maan asukas on vapiseva, sillä Herran päivä tulee. Niin, se on lähellä:
2:11 Ja Herra antaa äänensä jylistä sotajoukkonsa edellä, sillä ylen lukuisa on hänen väkensä, sillä väkevä on hänen käskynsä täyttäjä, sillä suuri on Herran päivä ja sangen peljättävä; kuka voi sitä kestää?
2:31 aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu vereksi, ennenkuin Herran päivä tulee, se suuri ja peljättävä.
3:14 Meluavia joukkoja, meluavia joukkoja ratkaisulaaksossa! Sillä lähellä on Herran päivä ratkaisulaaksossa.
Aamos:
5:18 Voi teitä, jotka toivotte Herran päivän tulemista. Miksi hyväksi on teille Herran päivä? Se on oleva pimeys, eikä valkeus -
5:20 Eikö Herran päivä ole pimeys, eikä valkeus, eikö se ole synkeys, jossa ei valoa ole?
Obadja:
1:15 Sillä lähellä on Herran päivä kaikkia pakanakansoja: Niinkuin sinä olet tehnyt, niin sinulle tehdään; kosto sinun teostasi kohtaa sinun omaa päätäsi.
Sefanja:
1:7 Vaiti Herran, Herran edessä! Sillä Herran päivä on lähellä; sillä Herra on laittanut teurasuhrin, on vihkinyt kutsuttunsa.
1:14 Lähellä on Herran suuri päivä, se on lähellä ja tulee sangen kiiruusti. Kuule, Herran päivä! Silloin sankarit haikeasti huutavat.
Sakarja:
14:1 Katso, Herran päivä on tuleva, ja sinun saaliisi jaetaan sinun keskelläsi.
Malakia:
4:5 Katso, minä lähetän teille profeetta Elian, ennenkuin tulee Herran päivä, se suuri ja peljättävä.
Apostolien teot:
2:20 Aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu vereksi, ennenkuin Herran päivä tulee, se suuri ja julkinen.
1.Korinttolaiskirje:
5:5 Herran Jeesuksen nimessä hyljättävä saatanan haltuun lihan turmioksi, että hänen henkensä pelastuisi Herran päivänä.
1.Tessalonikalaiskirje:
5:2 sillä itse te varsin hyvin tiedätte, että Herran päivä tulee niinkuin varas yöllä.
2.Tessalonikalaiskirje:
2:2 ettette anna minkään hengen ettekä sanan ettekä minkään muka meidän lähettämämme kirjeen heti järkyttää itseänne, niin että menetätte mielenne maltin, ettekä anna niiden itseänne peljästyttää, ikäänkuin Herran päivä jo olisi käsissä.
2.Pietarin kirje:
3:10 Mutta Herran päivä on tuleva niinkuin varas, ja silloin taivaat katoavat pauhinalla, ja alkuaineet kuumuudesta hajoavat, ja maa ja kaikki, mitä siihen on tehty, palavat.
Ilmestyskirja:
1:10 Minä olin hengessä Herran päivänä, ja kuulin takaani suuren äänen, ikäänkuin pasunan äänen, - lutkulainen
Millä perusteella työnteko on pakollista. Lopputilin voi ottaa ilman syytäkin. Ei esivalta vielä ole ketään voinut töihin pakottaa.
Jumalan säädös on sapatti ja Jumalaa tulee totella enemmän kuin ihmistä. Jos ei sapattia saa vapaaksi (usein sen saa), niin lopputili on oikea vaihtoehto.Et vastannut vietätkö itse sapattia kuuliaisesti?
(Tämä on pieni omantunnon kysymys) - kirjoitettu on
lutkulainen kirjoitti:
Et vastannut vietätkö itse sapattia kuuliaisesti?
(Tämä on pieni omantunnon kysymys)Mikä on kuuliaisuuden ehtosi? Millä mitta-asteikolla mittaat minut?
- sapatin,
vaikka joutuisi olemaankin työssä,kun sydän on vapaa ja iloinen Herrassa.
Jeesus nimenomaan vapautti meidät tämänvuoksi TEKOJEN orjuudesta.
Sensijaan hän ei koskaan muuttanut sapattia toiselle päivälle,eli sunnuntaille.
Vaan se tulee raamatun mukaan aina olemaan se sama Jumalan siunaama ja pyhittämä päivä.
Mitä sinun mielestäsi Jeesus tarkoitti sanoessaan että sapatti on ihmistä varten,
eikä ihminen ole sapattia varten?
On lupa tehdä hyvää sapattinakin.
Ei kai se mitään pahantekoa ole jos ihminen hoitaa työnsä sapattinakin?
Jeesus ei nimenomaan sanonut että ainoastaan "hyväntekeväisyyttä"voi harjoittaa sapattina.
Vaan Hän vapautti sapatin YLÄPUOLELLE ihmisten pakotteista ja määräyksistä!
Sinäkin tiedät hyvin ettei sellainen yhteiskunta voi toimia jos kaikki pysäytetään sapattina,liikene,poliisit,ym.
Me emme ole VÄHÄN vapaat,vaan KOKONAAN,se ON IHMISTÄ varten!
Sinä ITSE päätät mikä sinulle on tarpeen ja mikä ei ja saat olla vapaa,ET orja!
Meitä ei ole pelastettu tekojen kautta,vaan armosta.
Minä ainakin iloitsen Herrassa joka päivä,
ilolla vietän sapattia myöskin kirkossa,
uskon ystävien kanssa,jos se vain on mahdollista!
Mutta juuri se siitä tekeekin ihanan,kun se on VAPAAEHTOISTA,eikä pakon alla olemista,
niin että voin sanoa minä"saan" tänäpäivänä erikoisesti iloita Herrassa!
Olisi aivan eri jos joutuisin sanomaan,minun"pitää" tänäpäivänä tehdä sitä ja olla tekemättä tätä.
EI,niinhän se ei ole!Silloinhan siitä puuttuisi minun henkilökohtainen oma tahtoni
ja silloin olisin antanut sitoa itseni takaisin sen ikeen alle,josta Jeesus minut vapautti.
Näin minä ainakin tämän asian ymmärrän ja tiedän monia adventisteja jotka ajattelevat samoin.
Siunausta sinulle ja kaikille uskon sisarille ja veljille!
Anna anteeksi jos loukkasin jotenkin,
mutta minun oli aivan pakko vapauttaa ihmiset menemästä takaisin ikeen alle!
Jumala kunnioittaa yksilön omaa tahtoa ja niin meidänkin tulee tehdä,
ettemme lisäisi kiviä toistemme kuormaan.
Minä EN syyllistä itseäni,enkä muita jos ei voikkaan joka kerran mennä kirkkoon.
Meidän pitää päästä tuosta toisten syyllistämisestä!
Sisareltani kerran tuli yksi "hyvä"uskova kysymään että missä sinä olit viimeksi,kun et ollut kokouksessa?
sisareni sanoi hänelle ainoastaan että:
" Herra tietää syyn, se riittää!"
Ei kysellyt sen jälkeen enää.
Sisareni mies oli niihin aikoihin alkoholisti
ja oli edellisenä yönä joutunut sairaalaan,
sisareni oli ollut hänen vierellänsä koko yön,joten ei jaksanut tulla kokoukseen.
Mutta oli senluontoisista perheasioista kysymys,ettei halunut koko seurakunnan edessä alkaa tiliä tekemään.
Se tapahtui Helluntai seurakunnassa,mutta aivan samanlaisia syyllistäjiä ja utelioita löytyy kyllä meiltäkin ja jokaisesta seurakunnasta,
jotka näyttävät enemmänkin olevan kiinostuneita toisten tekemisistä,kuin omistaan! - kirjoitettu on
Virpi-Tapio Tummeltuubi kirjoitti:
Minä kierrän korttelin päästä jokaisen adventistin.
Ei kiinnosta tuollaiset mörököllit, kuin tämä "kiroitettu on" edustaa.
Turha oli käynti kun olin kerran kirkossaan tuttavani kanssa käymässä.
Vanhoja uteliata adventisteja näkyivät olleen.
Mitään uskon kannalta tärkeää ei siellä ollut esillä.
Näytti sille, että homma tehdään kun se on tehtävä.Koska nimimerkkisikin edustaa tietämättömyyttä sukupuolestasi, on parempi eheyttää minäkuvasi ensin. Sitten voit tulla adventtikirkkoonkin. Sillä ihmisiä mekin olemme, emme ehkä osaa suhtautua asiallisesti sukupuolisesti neutraaleja tai sekoitettuja sukupuolia kohtaan. Mies tai nainen, tervetuloa!
- lutkulainen
Mikä on kuuliaisuuden ehtosi? Millä mitta-asteikolla mittaat minut?
Sillä samalla asteikolla millä sinäkin mittaat .
Ja sillä samalla millä sinäkin punnitset.
Eikös se näin mene,että kerroppa totuus sinun sapatin vietosta . - lutkulainen
sapatin, kirjoitti:
vaikka joutuisi olemaankin työssä,kun sydän on vapaa ja iloinen Herrassa.
Jeesus nimenomaan vapautti meidät tämänvuoksi TEKOJEN orjuudesta.
Sensijaan hän ei koskaan muuttanut sapattia toiselle päivälle,eli sunnuntaille.
Vaan se tulee raamatun mukaan aina olemaan se sama Jumalan siunaama ja pyhittämä päivä.
Mitä sinun mielestäsi Jeesus tarkoitti sanoessaan että sapatti on ihmistä varten,
eikä ihminen ole sapattia varten?
On lupa tehdä hyvää sapattinakin.
Ei kai se mitään pahantekoa ole jos ihminen hoitaa työnsä sapattinakin?
Jeesus ei nimenomaan sanonut että ainoastaan "hyväntekeväisyyttä"voi harjoittaa sapattina.
Vaan Hän vapautti sapatin YLÄPUOLELLE ihmisten pakotteista ja määräyksistä!
Sinäkin tiedät hyvin ettei sellainen yhteiskunta voi toimia jos kaikki pysäytetään sapattina,liikene,poliisit,ym.
Me emme ole VÄHÄN vapaat,vaan KOKONAAN,se ON IHMISTÄ varten!
Sinä ITSE päätät mikä sinulle on tarpeen ja mikä ei ja saat olla vapaa,ET orja!
Meitä ei ole pelastettu tekojen kautta,vaan armosta.
Minä ainakin iloitsen Herrassa joka päivä,
ilolla vietän sapattia myöskin kirkossa,
uskon ystävien kanssa,jos se vain on mahdollista!
Mutta juuri se siitä tekeekin ihanan,kun se on VAPAAEHTOISTA,eikä pakon alla olemista,
niin että voin sanoa minä"saan" tänäpäivänä erikoisesti iloita Herrassa!
Olisi aivan eri jos joutuisin sanomaan,minun"pitää" tänäpäivänä tehdä sitä ja olla tekemättä tätä.
EI,niinhän se ei ole!Silloinhan siitä puuttuisi minun henkilökohtainen oma tahtoni
ja silloin olisin antanut sitoa itseni takaisin sen ikeen alle,josta Jeesus minut vapautti.
Näin minä ainakin tämän asian ymmärrän ja tiedän monia adventisteja jotka ajattelevat samoin.
Siunausta sinulle ja kaikille uskon sisarille ja veljille!
Anna anteeksi jos loukkasin jotenkin,
mutta minun oli aivan pakko vapauttaa ihmiset menemästä takaisin ikeen alle!
Jumala kunnioittaa yksilön omaa tahtoa ja niin meidänkin tulee tehdä,
ettemme lisäisi kiviä toistemme kuormaan.
Minä EN syyllistä itseäni,enkä muita jos ei voikkaan joka kerran mennä kirkkoon.
Meidän pitää päästä tuosta toisten syyllistämisestä!
Sisareltani kerran tuli yksi "hyvä"uskova kysymään että missä sinä olit viimeksi,kun et ollut kokouksessa?
sisareni sanoi hänelle ainoastaan että:
" Herra tietää syyn, se riittää!"
Ei kysellyt sen jälkeen enää.
Sisareni mies oli niihin aikoihin alkoholisti
ja oli edellisenä yönä joutunut sairaalaan,
sisareni oli ollut hänen vierellänsä koko yön,joten ei jaksanut tulla kokoukseen.
Mutta oli senluontoisista perheasioista kysymys,ettei halunut koko seurakunnan edessä alkaa tiliä tekemään.
Se tapahtui Helluntai seurakunnassa,mutta aivan samanlaisia syyllistäjiä ja utelioita löytyy kyllä meiltäkin ja jokaisesta seurakunnasta,
jotka näyttävät enemmänkin olevan kiinostuneita toisten tekemisistä,kuin omistaan!Kiitos hyvästä ja puhuttelevasta kirjoituksesta.
Siunausta sinun elämääsi, näin luterilaiselta. - seuraan keskustelua
lutkulainen kirjoitti:
Sillä samalla asteikolla millä sinäkin mittaat .
Ja sillä samalla millä sinäkin punnitset.
Eikös se näin mene,että kerroppa totuus sinun sapatin vietosta .täydellisesti minunkin puolestani, mutta sunnuntaita hän ei koskaan viettänyt pyhäpäivänään. Kaikki meidän lain täyttämisemme täällä on puutteellista. Koska me olemme syntisiä, me tarvitsemme Vapahtajaa.
Sunnuntai oli hänelle viikon ensimmäinen työpäivä, jonka nimikin oli ensimmäinen päivä sapatista. - lutkulainen
seuraan keskustelua kirjoitti:
täydellisesti minunkin puolestani, mutta sunnuntaita hän ei koskaan viettänyt pyhäpäivänään. Kaikki meidän lain täyttämisemme täällä on puutteellista. Koska me olemme syntisiä, me tarvitsemme Vapahtajaa.
Sunnuntai oli hänelle viikon ensimmäinen työpäivä, jonka nimikin oli ensimmäinen päivä sapatista.No eipä sitten sinullakaan pitäisi ,olla mitään sanomista minun, sunnuntain pyhittämisestä .Sillä Jeesus on minunkin puolesta täydellisesti viettänyt sapatin.
Sillä jos sanot, että teen syntiä kun vietät sunnuntaita.No tosin minä ehkä teen silloin paljon syntiä.No entäpä sinä itse. Jos sinä et aloita sapattia oikeaan aikaan,vaan aloitat sen sekuninkin liian myöhään ,ja lopetat sekunninkin liian aikaisin ,olet sapatin rikkoja.Tosin olet tehnyt pienemmän synnin kuin minä ,mutta Jumalalle on pienikin synti kauhistus josta sinunkin on tehtävä parannus .Ja Jeesus sanoo sinulle mene eläkkä enää syntiä tee. - välittäkään
lutkulainen kirjoitti:
No eipä sitten sinullakaan pitäisi ,olla mitään sanomista minun, sunnuntain pyhittämisestä .Sillä Jeesus on minunkin puolesta täydellisesti viettänyt sapatin.
Sillä jos sanot, että teen syntiä kun vietät sunnuntaita.No tosin minä ehkä teen silloin paljon syntiä.No entäpä sinä itse. Jos sinä et aloita sapattia oikeaan aikaan,vaan aloitat sen sekuninkin liian myöhään ,ja lopetat sekunninkin liian aikaisin ,olet sapatin rikkoja.Tosin olet tehnyt pienemmän synnin kuin minä ,mutta Jumalalle on pienikin synti kauhistus josta sinunkin on tehtävä parannus .Ja Jeesus sanoo sinulle mene eläkkä enää syntiä tee.Jeesuksen antamasta esimerkistä, Voon kuulut
noihin aurigonkukanlehtien lehtien repiöihin
jolla on tämä sanan parsi, kai kuului tämän minä
hyväksyn tätä en tämän hyväksyn tätä en ja näin edelleen. Tällainen käsityskantahan tuli
luopumisen yhteydessä. Jeesus oli mennyt pois Apostolit olivat menneet pois. Sen jälkeen tuli tilalle valheopettajia jotka ohjasivat kansan sivuraiteille.
Oli aika Suomessa jolloin meille tuotiin naapurista lahjana runsaasti vääräärahaa. tämä
aiheutti inflaation. Siksi Väärän rahan ansiosta
raha menetti arvonsa. Väärää rahaa oli runsaammin kuin oikeaa. Tällä tavalla tuli
väärä raha oikeaksi ja oikea vääräksi.
Nyt sama tarina on uusiutunut myös hengellisellä
rintamalla Jumalan Aukhoriteetti on mitätäity
vääräksi ja Jumalan vastustajan Arvovalta on
laitettu kovaan kurssiin ja sillä on nykyisin
suuri arvo nimikristittyjen parissa. Tämä Jeesus ja hänen Arvovaltansa on jatkuvan häpäisyn
kohteena.
Puhutaan Jeesuksen armosta hieman pilkka suupielessä. Ikään kuin Jeesus olisi pieni peli-nappula leikissä tämän minä haluan tehdä =
tätä en halua tehdä = Kyllä Jeesus ymmärtää minun rakkauteni motiivit. Vaikka en olekaan
hänelle kuuliainen, vaan olen kuuliainen hänen
sijaiselleen. Näet siihen aikaan ei Israelissa
ollut Kuningasta ja kaikki tekivät sitä mikä heidän mielestään oli oikein. Kaippas tallai
sää aattelet!: - lutkulainen
välittäkään kirjoitti:
Jeesuksen antamasta esimerkistä, Voon kuulut
noihin aurigonkukanlehtien lehtien repiöihin
jolla on tämä sanan parsi, kai kuului tämän minä
hyväksyn tätä en tämän hyväksyn tätä en ja näin edelleen. Tällainen käsityskantahan tuli
luopumisen yhteydessä. Jeesus oli mennyt pois Apostolit olivat menneet pois. Sen jälkeen tuli tilalle valheopettajia jotka ohjasivat kansan sivuraiteille.
Oli aika Suomessa jolloin meille tuotiin naapurista lahjana runsaasti vääräärahaa. tämä
aiheutti inflaation. Siksi Väärän rahan ansiosta
raha menetti arvonsa. Väärää rahaa oli runsaammin kuin oikeaa. Tällä tavalla tuli
väärä raha oikeaksi ja oikea vääräksi.
Nyt sama tarina on uusiutunut myös hengellisellä
rintamalla Jumalan Aukhoriteetti on mitätäity
vääräksi ja Jumalan vastustajan Arvovalta on
laitettu kovaan kurssiin ja sillä on nykyisin
suuri arvo nimikristittyjen parissa. Tämä Jeesus ja hänen Arvovaltansa on jatkuvan häpäisyn
kohteena.
Puhutaan Jeesuksen armosta hieman pilkka suupielessä. Ikään kuin Jeesus olisi pieni peli-nappula leikissä tämän minä haluan tehdä =
tätä en halua tehdä = Kyllä Jeesus ymmärtää minun rakkauteni motiivit. Vaikka en olekaan
hänelle kuuliainen, vaan olen kuuliainen hänen
sijaiselleen. Näet siihen aikaan ei Israelissa
ollut Kuningasta ja kaikki tekivät sitä mikä heidän mielestään oli oikein. Kaippas tallai
sää aattelet!:Ehkä tässä on se tärkein mitä tahtoisin sinulle Suomi 24sivuilla viestittää.
Jumalan sana sanoo :Jumala on rakkaus ,joka ei Rakkautta tunne ei tunne Jumalaa .Ja Jumala on voittanut meidät rakkaudella.
Ystävä ainoastaan tämän tuntemisen kautta tämän voiton kautta me saamme olla osallisia .
Ja Jumala rakastaa sinua ja se rakastaa meitä jokaista .
Tiedätkö,että Jumala on mahtava siinä ,että Hän puhuu aina suoraa meidän omaksi parhaaksemme, ja se totuus on vapauttavaa totuutta .
Niin kuin Hänen sanansa sanoo ,että totuus tekee vapaaksi ,se ei ole tarkoitettu lyömä aseeksi ketään ihmistä vastaan .
Sen tarkoitus ei ole tehdä uria meidän ihmisten välille .
Sen tarkoitus ei ole erottaa meitä eri leireihin ,niihin jotka ymmärtävät .ja niihin jotka eivät ymmärä .
Vaan sen tehtävä on mennä niin syvälle, että erovaisuudet hälvenee. Ja nimen omaan niin että jäljelle ei jää muuta kuin Risti.
Ja kuule se Risti on niin mahtava asia,kun siellä nimen omaan kaikki eroavaisuudet hälvenee.
Tää risti on ollut sellainen asia ,joka on enemmän ja enemmän jälleen tullut mieleeni ja ,että se Risti on se ydin asia .
Tuolla kun me on saatu(yhteis Kristillinen) miesten raamattu piirissä ja miessten rukous piirissä veljien kanssa puhua rististä ":mahtava yhteys ".
Siellä me on saatu kiittää ja ylistää Jumalaa siitä hyvyydestä .
Ja mää oikein haluan sanoa "Halleluja Herra ",sää olet niin suuri Jumala ,että sinussa me löydämme yhteyden .
Sinussa me löydämme sinut ja me löydämme toinen toisemme .
Ja tiedätkö ne ovat Jumalalle 2tärkeää asiaa .Hän lähetti Jeesuksen jotta me löytäisimme tien hänen tykönsä .
Ja niin kuin Jeesus sanoi ,että Hän on tie totuus ja elämä ,Hän on tie Isän tykö ,mutta Hän on myös tie toine tosemme tykö. Ja se on mahtava asia .
Ja minä olen iloinen siitä ,että Jumala on liikeellä.
- TaistoRa.
Jeesuksella oli jatkuvasti erimielisyyksiä kirjanoppineitten kanssa siitä, että Hän ei viettänyt sapattia, kuten Hänen odotettiin sitä viettävän. Hän jopa paransi sairaita sapattina.
Jeesustahan syytettiin, juuri siitä, että hän jatkuvasti rikkoi sapatin! Osittain syynä oli se, että juutalaiset olivat itse keksineet monenlaisia sapattia koskevia "lisämääräyksiä", joita ei ollut Raamatussa. Jeesus käytti niistä ilmaisua - Isien perinnäissäännöt!
Mutta luetaan hieman...
>>2 Moos 31:14. Siis pitäkää sapatti, sillä se on teille pyhä. Joka sen rikkoo, rangaistakoon kuolemalla; sillä kuka ikinä silloin työtä tekee, hävitettäköön kansastansa.
15. Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä tekee työtä sapatinpäivänä, rangaistakoon kuolemalla.
16. Ja pitäkööt israelilaiset sapatin, niin että he viettävät sapattia sukupolvesta sukupolveen ikuisena liittona.
17. Se on oleva ikuinen merkki minun ja israelilaisten välillä; sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi ja hengähti.">Jes 56:2. Autuas se ihminen, joka tämän tekee, se ihmislapsi, joka tässä pysyy, joka pitää sapatin eikä sitä riko, joka varoo kätensä tekemästä mitään pahaa!
>>(Room 3:19) Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä!
>>Room 3:28. Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.!
Jumala siis hyväksyy meidät yhteyteensä, vaikka emme tekisikään lain tekoja, emmekä siis noudattaisi VT,n lakia. Hän hyväksyy Jeesukseen uskovat, uskomisen perusteella Kristuksen Golgatan uhriveren tähden!
Luetaan hieman Timoteuskirjeestä!->
>>1 Tim 1:6-10. "Muutamat ovat hairahtuneet niistä pois ja poikenneet turhiin jaarituksiin,
7. tahtoen olla lainopettajia, vaikka eivät ymmärrä, mitä puhuvat ja minkä varmaksi väittävät".
8. "Mutta me tiedämme, että laki on hyvä, kun sitä lain mukaisesti käytetään
9. ("ja tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle")!, "vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille,
10. haureellisille, miehimyksille, ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja kaikelle muulle, mikä on tervettä oppia vastaan"!
>>2 Moos 31:13. "Puhu israelilaisille", ja sano: Pitäkää minun sapattini, sillä se on merkkinä meidän välillämme, minun ja teidän, sukupolvesta sukupolveen, tietääksenne, että minä olen Herra, joka pyhitän teidät.
..............
(16). Ja pitäkööt israelilaiset sapatin, niin että he viettävät sapattia sukupolvesta sukupolveen ikuisena liittona.
(17). Se on oleva ikuinen merkki minun ja israelilaisten välillä; sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi ja hengähti."- kirjoitettu on
Helppo valita: sapatti on Herran Jeesuksen asettama ja siunaama lepopäivä ihmistä varten. Sunnuntai taas on ihmisen valinta ja asetus korvaamaan laittomuuden ihmisen vallalla Herran Jeesuksen sapatin sijaan. Eli sunnuntain vietto rikkoo Luojaamme vastaan syrjäyttämällä Herran asetuksen ihmiskäskyn tieltä.
- repe
Helppo valita: sapatti on Herran Jeesuksen asettama ja siunaama lepopäivä ihmistä varten. Sunnuntai taas on ihmisen valinta ja asetus korvaamaan laittomuuden ihmisen vallalla Herran Jeesuksen sapatin sijaan. Eli sunnuntain vietto rikkoo Luojaamme vastaan syrjäyttämällä Herran asetuksen ihmiskäskyn tieltä.
Mitä se meille kuuluu, miten väärin sinä uskot?
Eikä sinulle kuulu hittoakaan minun uskomiseni!
Puhut asioista joissa ei ole mitään puhumista.
Ei varsinkaan sinun esittämssäsi merkityksissä.
Et näytä ymmärtävän vähääkään siitä mitä Jeesus tuollaisesta tyylistäsi opetti.
Toimit täysin vastoin Jeesuksen opetusta, ja nautit näköjään siitä! - sinuakin
repe kirjoitti:
Mitä se meille kuuluu, miten väärin sinä uskot?
Eikä sinulle kuulu hittoakaan minun uskomiseni!
Puhut asioista joissa ei ole mitään puhumista.
Ei varsinkaan sinun esittämssäsi merkityksissä.
Et näytä ymmärtävän vähääkään siitä mitä Jeesus tuollaisesta tyylistäsi opetti.
Toimit täysin vastoin Jeesuksen opetusta, ja nautit näköjään siitä!Jeesus opettaa aina kunnioittamaan kymmenen käskyn lakia. Paholaisen joukot ovat toista mieltä ja vastustavat käskyjä ja varsinkin Jeesuksen lepopäivää.
- Vai===
sinäkö sen keksit. Paavalilta koko elinikä, eikä
hän tuollaista yksinkertaista asiaa huomioinut.
Hän vaan piti toisten Apostolien kanssa Sapatin entiseen rutiiniseen tyyliin. Kuten Taivahan Herra oli käskyn antanut. Miksi tämän tavan laillistumiseen tarvittiin 330 vuotta Jeesuksen syntymästä. Ja sitten vielä tarvittiin asian suositteluksi keisarin suositus, että näin Lapsikasteen kanssa kaikki pakana voitaisiin
liittää saman uskon alle. Olihan Rooman valtiolla jo usko valmiina jossa kastettiin
vauvoja kastamalla? Ylen ihmeellisiä asioita
tulee julkisuuteen ajan kanssa. Siunausta
Raa Taistolle - TaistoRa.
Vai=== kirjoitti:
sinäkö sen keksit. Paavalilta koko elinikä, eikä
hän tuollaista yksinkertaista asiaa huomioinut.
Hän vaan piti toisten Apostolien kanssa Sapatin entiseen rutiiniseen tyyliin. Kuten Taivahan Herra oli käskyn antanut. Miksi tämän tavan laillistumiseen tarvittiin 330 vuotta Jeesuksen syntymästä. Ja sitten vielä tarvittiin asian suositteluksi keisarin suositus, että näin Lapsikasteen kanssa kaikki pakana voitaisiin
liittää saman uskon alle. Olihan Rooman valtiolla jo usko valmiina jossa kastettiin
vauvoja kastamalla? Ylen ihmeellisiä asioita
tulee julkisuuteen ajan kanssa. Siunausta
Raa TaistolleAika ajoin nousee esiin kysymyksiä vanhan liiton lain sitoavuudesta uudessa Kristuksen liitossa. Tavallisimpia lain pitämiseen liittyviä kysymyksiä, joihin törmätään, on kysymys sapatin "pyhittämisestä", elikä perjantain auringonlaskusta lauantain auringonlaskuun vietettävästä juutalaisesta sapatista.
Tätä sapattikysymystä etupäässä pitää esillä adventisti liike, jotka myöskin korostavat vanhanliiton mooseslaisten ruokasääntöjen- (3 Moos.11) -noudattamisen velvoittavuutta.
Adventismissa juuri sapattikäsky on nostettu lauantaina lepäämisestä, suorastaan "eskatologisiin" =(lopunajallisiin) ulottuvuuksiin ratkaisevaksi "kuuliaisuuden kokeeksi"!, johon suhtautuminen määrittää sen onko hän oikea kristitty ja pelastuuko hän "lopputaistelussa". Elikä, kuuluutaanko lopun ajan "jäännöskansaan", joka "pitää Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon" -(Ilm. 14:12)!? =(adventistit soveltavat itseensä tämän jakeen).
Adventistien tärkeimmät opit sapatista ovat:
1) Että Mooseksen lain sapattikäsky on ikuinen ja voimassa uuden liiton aikanakin.
2) Että sapatti on säädetty luomisen päätteeksi ihmiskunnalle luomisen muistoksi ja lepopäiväksi.
3) Että sapatti on Kristuksen lunastuksen muistomerkki ja merkki pyhityksestä.
4) Että sunnuntain pitäminen on "antikristillistä ja pakanallista luopumusta" ja on "katolisen kirkon ylivallan merkki"!
5) Että sapatin pitäminen tulee olemaan ratkaiseva "viimeinen testi" lopun aikana - (joka adventistien mukaan alkoi jo vuonna 1844. EGW)
6) Että ne, jotka tämän lopunajallisen "kuuliaisuuden kokeen" aikana jatkavat sunnuntain pitämistä, ottavat antikristuksen merkin itselleen, eli "pedon merkin", -(Ilm. 13) eivätkä siten voi pelastua!
7) Että adventismin mukaan USA on "väärä profeetta" -(Ilm.13:11), joka laittaa täytäntöön
"antikristuksen" eli adventistien mukaan Rooman paavin vaatimuksen sunnuntain pitämisestä kuolemanrangaistuksen uhalla.
Sapatin pitämisen omaksumiseen adventismissa vaikutti keskeisesti kaksi asiaa.
1) Joseph Bates (1792-1872; seitsemännen päivän baptisti), joka v. 1846 julkaisi sapattia koskevan kirjan.
2) Sekä liikkeen "profeetan" tai kuten adventistit sanovat, "Herran sanansaattajan" E.G.W,n- hurmosnäky Jeesuksesta seisomassa avoimen liitonarkin edessä taivaan pyhäkössä katsomassa kymmenen käskyn tauluja, "neljännen käskyn" = sapattikäskyn kohdalla valo loisti ja osoitti Whiten mukaan, että Jumala halusi Hänen kansansa noudattavan sapattia.
Tässä ei voi olla tekemättä johtopäätöstä, että sapatin noudattaminen ja sunnuntain pitämisen luopuminen on keskeinen pelastuskysymys, joka erottelee lopun aikana "oikeat kristityt" = "jäännöskansan" kuten adventistit sanovat itseään tarkoittaen, "luopiokristityistä", eli (kristityistä, jotka viettävät sunnuntaita, jotka eivät voi pelastua lopun ajan "koetuksessa"!
Koitetaanpa tarkastella näitä oppeja Raamatun kirjoituksien valossa.
Sapatin alkuperä Vanhassa Testamentin historiassa!
Ensimmäinen maininta Raamatun teksteissä sapatin pitämisestä esiintyy - 2Moos.16:11-30 kertomuksessa mannan keräämisestä kun israelilaiset olivat matkalla Egyptin orjuudesta luvattuun Maahan. Tässäyhteydessä sapatin pitäminen esiintyy kertomuksessa olemassaolevana tapana israelilaisten keskuudessa, ja mannan antamisen aikana Herra antoi sapatin pitämiseen lain voiman ja velvoittavuuden - "Israelin kansalle"!->
>>"Muistakaa, että Herra itse on asettanut teille sapatin....Niin kansa vietti seitsemäntenä päivänä lepopäivää" -(2 Moos.16:29-30)>"Ja pappi Eleasar sanoi sotamiehille, jotka olivat menneet sotaan: "Tämä on lakisäädös, jonka HERRA ANTOI MOOSEKSELLE", jonka mukaan siis termi "Herran laki" VT:ssa ei rajoitu pelkästään kymmeneen käskyyn!, joten lakia ei voida todellakaan jaotella erikseen moraalilakiin ja seremonialakiin!
Kiintoisa maininta löytyy myös -(Psa. 147:19-20), jonka mukaan Jumala on antanut käskynsä ja säädöksensa - vain juutalaisille!, ja muille kansoille niitä ei ole ilmoitettu, eivätkä ne tunne Jumalan lakeja, täten siis muut kansat eivät tiedä mitään sapatistakaan, eikä niiden tarvitsekaan, koska sapatti annettiin "vain juutalaisen kansan" pidettäväksi!!!
Tässä tuo Psalmi!
>>Psa. 147: 19 Hän ilmoittaa sanansa Jaakobille, käskynsä ja oikeutensa Israelille.
20 Niin hän ei ole tehnyt yhdellekään pakanakansalle, ja hänen oikeuksiansa ne eivät tunne. Halleluja!
>>5 Moos 5:3 "Herra ei tehnyt tätä liittoa meidän isiemme kanssa, vaan meidän kanssamme, jotka olemme tässä tänä päivänä, kaikkien meidän kanssamme, jotka nyt elämme"!
>>"Ja muista, että itse olit orjana Egyptin maassa ja että Herra, sinun Jumalasi, vei sinut sieltä pois väkevällä kädellä ja ojennetulla käsivarrella. Sentähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää - lepopäivän"Hepr.8:13 "Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään"! Hepr 9:10.
Juutalaiseen Sapattiin ja ruokalakeihin palaaminen on rinnastettavissa juutalaiseen alkeelliseen "varjojen ajan" jumalanpalvelukseen, ja täyttymyksensä saaneisiin esikuviin, jotka lakkautettiin Kristuksen kanssa ristillä!
Sunnuntain viettäminen ei ole "luopumusta" Uuden testamentin teologiassa, vaan apostolisessa alkuseurakunnassa aloitettu käytäntö "vapauden hengessä"!. Jokainen Kristitty suhtautuu erilaisten päivien viettämiseen haluamallaan tavalla ja Kristittyjen tulee kunnioittaa toisiaan rakkauden hengessä, toisiaan loukkaamatta!.
Tuomion mittapuuna "viimeisenä päivänä" on ainoastaan "usko Kristukseen ja se, miten lähimmäisiään on kohdeltu"!. Epäusko Kristuksen evankeliumia kohtaan on se joka johtaa kadotukseen.
Pelastuksen etsiminen Mooseksen lain mukaisista teoista tai Mooseksen lain mukaisten tekojen asettaminen pelastumisen ehdoksi taas päinvastoin kadottaa ja merkitsee Kristuksen evankeliumin sanoman hylkäämistä ja mitätöimistä.
Sapatin pitämisen korostaminen ja kristittyjen tuomitseminen "sunnuntain" viettämisen takia on varsinkin Kolossalaiskirjeen varoituksien valossa, osoitus "hengellisestä ylpeydestä ja farisealaisesta omahyväisyydestä", ja halusta olla muita parempia ja oikeampia opissaan!
Tämä sama pätee - syömiseen liittyviin sääntöihin ja kieltoihin, jotka ovat täysin vieraita koko UT:n opetukselle!.
Syömistä koskeviin kieltoihin on tärkeä apostolinen opetus -(1 Tim.4:1-5)- jossa todetaan selkeästi, että sellaiset kiellot ovat "pahojen henkien oppeja" ja "eksyttävien henkien seuraamista". Nuo "riivaajien opit" rinnastetaan tekopyhyyteen -(farisealaisuuteen)- ja uskosta luopumiseen. Kaikenlainen askeettisuus ja normaaleista elämän iloista ja tavoista kieltäytyminen on vastoin Kristuksen vapauden evankeliumia!
Paavali opettaa, että kaikki, minkä Jumala on luonut on hyvää, eikä mikään ole hyljättävää - ei sianliha, eikä mikään muukaan kun se nautitaan kiitoksella ja rukouksella, sillä Jumalan Sana ja rukous Jumalalle kiitoksen kanssa, pyhittää kaiken!
Jeesus on sapatin Herra!, Hän on meidän lepomme, ja me häneen uskovat elämme Hänessä hengen uudessa tilassa! Emme siis kirjaimen vanhassa!
>>"Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle joka uskoo"! - Room 10:4
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391779En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271598Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141404Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3421358Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681275- 81141
- 121048
- 20959
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7951- 80899