puhtaasta mäntyleimikosta valita pylväät ensin,
saako siitä enemmän rahaa sillä keinoin ?
Vai myynkö kaikki tukkina.
Kannattako
12
3341
Vastaukset
- Joku Muu
Eniten saa rahaa kun myy pohjineen pois. Muutenkin kannattavin pitkässä juoksussa etenkin jos tuokin asia on täältä selvitettävä
- pulaa
Ilman muuta kannattaa valita. Tosin keinoja on monia. Muista pitää emäntä tyytyväisenä niin saat useammin.
- Ostomies
Jos sinulta löytyy pylvästä, niin tottakai kannattaa myydä. Mutta pylvään kriteerit ovat aika kovat,
- mäntymies
pylvään ja tukin yksikkötilavuuslukujen ero?
Saako rungosta todella pylväänä enemmän rahaa, kuin
tukkina? - karhu III
mäntymies kirjoitti:
tukkina?pylväspuuthan on sellattia tasapaksuja solakoita. uskoisin että rungosta saa hivenen paremmanhinnan jos tekee yhden pylvään, kuin pari pikkutukkia. loppulatvahan menee kuituläjään. Mahtaneekohan se pahemmin apteeraukseen vaikuttaa.
Kerran olen myynyt mäntypylvästä, jostain 200 motin mäntyleimikosta kertyi 1 nippu (autokuorma) pylväitä. Eli tulin siihen tulokseen että parempi olisi ollut ko. avohakkuuala vain harventaa ja jättää "pylväsmännyt" lihoamaan ainakin kymmeneksivuodeksi. - vesuri
mäntymies kirjoitti:
tukkina?Jos sama runko apteerataan joko tukiksi tai
pylvääksi, siitä ei synny RAHALLISESTI suurtakaan
eroa. Johtuen juuri näistä mainitsemistasi
yksikkötilavuusluvuista. vesuri kirjoitti:
Jos sama runko apteerataan joko tukiksi tai
pylvääksi, siitä ei synny RAHALLISESTI suurtakaan
eroa. Johtuen juuri näistä mainitsemistasi
yksikkötilavuusluvuista.Voipi rungossa tulla rahallisessa tuloksessa melkoinen heitto puoleen tai toiseen pylväs/tukki. Se vaatii metsikön puustontarkkaa tuntemusta ja pylväsmittojen tietoa ja oheis tukkimittojen tietoa hintatiedot näistä, tietenkin vertailtavat tukkimitat laadut ja hinnat. Lopputuloksen vertailu onkin sitten jo helppoa, ainaskin mulle. Tietty olen tehny tukki arvioita pystymetissä omilla ostoilla jonkin verran, että tukki apteeraus on hanskassa. Todellakin pylvästä kannattaa myydä silloin kun metsä on siihen sopivaa, silloin rahallinen tulos on huomattavasti parempi kuin tukilla.
- pikkutukki
mäntymies kirjoitti:
tukkina?nähnyt missään pylvään yksikkötilavuuslukuja.
Kiinnostaisi tietää, miten ne eroavat tukin
vastaavista. pikkutukki kirjoitti:
nähnyt missään pylvään yksikkötilavuuslukuja.
Kiinnostaisi tietää, miten ne eroavat tukin
vastaavista.Tuo kysymys varsin merkillinen, en oikein ymmärrä mitä haet. Tilavuus kappaletta kohti riippuu tietysti paksuudesta ja pituudesta. esim. rungosta saatavaan litramäärään ei vaikutusta tehdäänkö pylväitä vai tukkeja, tai ainakaan merkittävää eroa.
- pikkutukki
puupiä kirjoitti:
Tuo kysymys varsin merkillinen, en oikein ymmärrä mitä haet. Tilavuus kappaletta kohti riippuu tietysti paksuudesta ja pituudesta. esim. rungosta saatavaan litramäärään ei vaikutusta tehdäänkö pylväitä vai tukkeja, tai ainakaan merkittävää eroa.
kuullut yksikkötilavuusluvuista?
Niistähän se riippuu paljonko rungosta saa euroja.
Ja ne taas ovat tukilla ja pylväällä erilaiset.
Jos sama runko apteerataan ja mitataan tukkina, se antaa huomattavasti enemmän kuutioita( rahaa )
kuin pylvääksi mitattuna.
Ja se johtuu juuri näistä yksikkötilavuusluvuista. - "vanhanajan"
pikkutukki kirjoitti:
kuullut yksikkötilavuusluvuista?
Niistähän se riippuu paljonko rungosta saa euroja.
Ja ne taas ovat tukilla ja pylväällä erilaiset.
Jos sama runko apteerataan ja mitataan tukkina, se antaa huomattavasti enemmän kuutioita( rahaa )
kuin pylvääksi mitattuna.
Ja se johtuu juuri näistä yksikkötilavuusluvuista.taulukot.
http://www.metla.fi/metinfo/tietopaketit/mittaus/index.htm
Siitä vertailemaan samoja pituuksia keskeltä mitattuna pylväinä ja tukeiksi katkottuna ja latvasta mitattuna. - mti (AMK)
"vanhanajan" kirjoitti:
taulukot.
http://www.metla.fi/metinfo/tietopaketit/mittaus/index.htm
Siitä vertailemaan samoja pituuksia keskeltä mitattuna pylväinä ja tukeiksi katkottuna ja latvasta mitattuna.Laskepa meille yksi esimerkki, niin nähdään miten ne eroavat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391629En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271568Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly131363Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3411329Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681265- 121028
- 7981
- 20929
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7921- 71836