Olen kuullut muutomalta eri taholta että
suomeen suunnitellaan moottoripyörien katsastusta
eurotyyliin joka toinen vuosi.
tämä rumba alkaisi vuodesta 2008 ja koskisi
kaikkia alle 10v. vanhoja pyöriä.
onko kukaan törmännyt samaan väitteeseen?
Moottoripyörien katsastus
13
8001
Vastaukset
Näin kanssa kuulin. Eli ihanaiset eu - direktiivit tuo taas iloa suomalaisille...
- blackwomans
mut venataan .. aika kaiken näyttää.. eihän siinä sit muu auta.kun viedä mopo konttorille leimattavaks..eu..se kaikkea teettää...
- Kim750cc
Eiköhän Suomen päättäjät ano siirtymäaikaa, niin kuin alkoholituontirajotusten poistamiselle. Mutta eihän se tälläasissä asioissa sitä tee, kun tämähän "kurjistuttaa" suomalaisten elämää entisestään.
- tuskin jatkoaikaa
Kim750cc kirjoitti:
Eiköhän Suomen päättäjät ano siirtymäaikaa, niin kuin alkoholituontirajotusten poistamiselle. Mutta eihän se tälläasissä asioissa sitä tee, kun tämähän "kurjistuttaa" suomalaisten elämää entisestään.
En oikein usko että tähän anotaan jatkoaikaa
suomessa taitaa olla mennyt 200 000 moottoripyörän raja rikki ja katsastus ~a'100 eur
eiköhän nuo ota nämäkin rahat pois kuleksimasta...
turvallisuuteen vedotaan, mutta raha se on joka puhuu... mietityttää vaan se että kun on nuo tehoputket kiinni pyörässä, kelpaakohan katsastuksessa??? kyljissä on kyllä CE merkinnät ja joku numerosarja - busines
tuskin jatkoaikaa kirjoitti:
suomessa taitaa olla mennyt 200 000 moottoripyörän raja rikki ja katsastus ~a'100 eur
turvallisuuteen vedotaan, mutta raha se on joka puhuu... mietityttää vaan se että kun on nuo tehoputket kiinni pyörässä, kelpaakohan katsastuksessa??? kyljissä on kyllä CE merkinnät ja joku numerosarjaEihän nyt eduskunta tuollaiseen ano lisäaikaa, korkeintaan nopeutettua aikataulua. Katsastajilla on nyt hyvät lobbarit, kun osa asemista on ulkolaisten hallinnassa. Kyllä ne putket kelpaavat muualla EU:ssa, mutta SUOMESSA täytyy aina varautua yllätyksiin !
turvallisuuteen vedotaan, mutta raha se on joka puhuu... mietityttää vaan se että kun on nuo tehoputket kiinni pyörässä, kelpaakohan katsastuksessa??? kyljissä on kyllä CE merkinnät ja joku numerosarjaJoo, kyllä mä olisin turvallisuuden vuoksi valmis maksamaan jonkun vastaavan katsastusmaksun, jonka autokatsastus maksaa - ei kylläkään mitään 100,- €.
Moposta tulee kuitenkin välillä ulosmitattua sen suorituskykyä ja värkit pitää olla kunnossa tositilanteessa.
Kun mainitsit tuosta tehoputkesta niin toivonpa, ettei se vanhan -70 luvun kyyläysmenttaliteetti EU:n myötä palaa. Silloin oli mitä ihmeellisempiä määräyksiä, joiden noudattamatta jättämisestä poliisi joskus sakotti. Takaroiskeläpän pituus on hyvä(?) esimerkki.
onneks nykyään määräykset ei liity noin älyttömiin asioihin.
Ajan itse nyt niin vanhalla pyörällä, että sen voisi ikänsä puolesta laittaa museokuntoon.
Siinä on joku edellisistä omistajista vetänyt 4-1 putkeen, joka pitää aika miehekästä murinaa. Tuskin se täyttää mitään vaatimuksia.
Aika näyttää.- Pave.
Laaksonenster kirjoitti:
Joo, kyllä mä olisin turvallisuuden vuoksi valmis maksamaan jonkun vastaavan katsastusmaksun, jonka autokatsastus maksaa - ei kylläkään mitään 100,- €.
Moposta tulee kuitenkin välillä ulosmitattua sen suorituskykyä ja värkit pitää olla kunnossa tositilanteessa.
Kun mainitsit tuosta tehoputkesta niin toivonpa, ettei se vanhan -70 luvun kyyläysmenttaliteetti EU:n myötä palaa. Silloin oli mitä ihmeellisempiä määräyksiä, joiden noudattamatta jättämisestä poliisi joskus sakotti. Takaroiskeläpän pituus on hyvä(?) esimerkki.
onneks nykyään määräykset ei liity noin älyttömiin asioihin.
Ajan itse nyt niin vanhalla pyörällä, että sen voisi ikänsä puolesta laittaa museokuntoon.
Siinä on joku edellisistä omistajista vetänyt 4-1 putkeen, joka pitää aika miehekästä murinaa. Tuskin se täyttää mitään vaatimuksia.
Aika näyttää.Kyllähän moottoripyörät on varmasti keskimääräistä paremmassa kunnossa, jo pelkästään omankin turvallisuuden takia. Oikeastaan ainut ajoneuvoryhmä joka kaipaisi nykyisten lisäksi katsastusta on traktorit, sillä niissä näkee liian paljon valottomia (tai jopa kaikki valot rikki) ja muutenkin sen oloisessa kunnossa olevia, että niitä ei todellakaan pitäisi päästää liikenteeseen.(Renkaissa halkeamia, jarruissa vikaa, ohjauksessa väljää jne....)
- p3ijooni
turvallisuuteen vedotaan, mutta raha se on joka puhuu... mietityttää vaan se että kun on nuo tehoputket kiinni pyörässä, kelpaakohan katsastuksessa??? kyljissä on kyllä CE merkinnät ja joku numerosarjamikä pointti noissa putkissa oikein on? Luulis et ne tehtaalla osaavat mitoittaa ne oikein.
- Ket...
p3ijooni kirjoitti:
mikä pointti noissa putkissa oikein on? Luulis et ne tehtaalla osaavat mitoittaa ne oikein.
Tuskin se taidosta on kiinni,mutta pyörät yritetään saada niin kauhian hiljaiseksi tehtaalla että pakoputket alkaa ahdistaa pakokaasujen virtauksia ja näin ollen moottori menettää luonnollisia tehojaan. itsellä löytyi
lähes 20 pollea lisää kun asensin avarammat putket
- se tulee
Mönkijät, mopoautot yms. pitää jo nyky lain mukaan katsastaa. Mopot, moottoripyörät ja työkoneet ainoita poikkeuksia. Tähän asti on luotettu siihen, että mp on aina kolarissa heikompi osapuoli, joten ne pidetään turvallisena. Nykyään vaan katsastuksessa katsotaan muutakin kuin turvavarusteita, esim. päästömittaukset...
- katsastus
Tossa kolme vuotta sitten toin Saksasta moottoripyörän. Nehän pitää käydä katsastuttamassa heti kohta maahantuotua.
Ja jos katsastuksen taso on samaa kuin tuontipyöräni katsastus, se ei lisää turvallisuutta yhtään.
Eli kun vein pyöräni katsastettavaksi, niin ko paikasta löytyi yksi nuori katsastusmies, kuka osasi ajaa moottoripyörää. Ennen kuin hän istuuntui pyöräni selkään, hän kysyi minulta "missä tässä on jarrut"...eli luottamukseni tuota katsastuskaveria kohtaan oli tipo tiessään. Koko katsastuksen ajan pelkäsin, ettei hän vaan kaataisi "tuliterää" ajopeliäni heti alkuunsa.
Eli uskoisin tämän tulevan katsastusrulijanssin olevan pelkkä valtion keino kerätä lisää rahaa pussiinsa... - Tuontimopokuski
katsastus kirjoitti:
Tossa kolme vuotta sitten toin Saksasta moottoripyörän. Nehän pitää käydä katsastuttamassa heti kohta maahantuotua.
Ja jos katsastuksen taso on samaa kuin tuontipyöräni katsastus, se ei lisää turvallisuutta yhtään.
Eli kun vein pyöräni katsastettavaksi, niin ko paikasta löytyi yksi nuori katsastusmies, kuka osasi ajaa moottoripyörää. Ennen kuin hän istuuntui pyöräni selkään, hän kysyi minulta "missä tässä on jarrut"...eli luottamukseni tuota katsastuskaveria kohtaan oli tipo tiessään. Koko katsastuksen ajan pelkäsin, ettei hän vaan kaataisi "tuliterää" ajopeliäni heti alkuunsa.
Eli uskoisin tämän tulevan katsastusrulijanssin olevan pelkkä valtion keino kerätä lisää rahaa pussiinsa...Se olikin maahantuontikatsastus, siinä on tarkoitus saada asiakas hikoilemaan, onko COC-todistuksen kaikki kohdat oikein.Itsellä "inssi" ei edes ajanut pyörällä, vaan totesi että kyllä kai siinä jarrut toimii kun on niin uuden näköinenkin.
Sitten kun tulee oikea katsastun, on jarrudynot ja iskaritestit. Siinä vaiheessa rupeaa tulemaan vipinää varaosakauppiaan tiskille. - Turvallisuus
Tuontimopokuski kirjoitti:
Se olikin maahantuontikatsastus, siinä on tarkoitus saada asiakas hikoilemaan, onko COC-todistuksen kaikki kohdat oikein.Itsellä "inssi" ei edes ajanut pyörällä, vaan totesi että kyllä kai siinä jarrut toimii kun on niin uuden näköinenkin.
Sitten kun tulee oikea katsastun, on jarrudynot ja iskaritestit. Siinä vaiheessa rupeaa tulemaan vipinää varaosakauppiaan tiskille.Siis pitäähän jarrujen ja iskarien olla kunnossa!
Voiko niitä nyt luotettavasti testata jossakin ja mihin hintaan, jos haluaa varmistaa asian?
Hölmöähän on lähteä varmuuden vuoksi sinne kaupan tiskille. Osta tietämättömyyteesi vaiks uudet iskarit ja käytös ei muuttunutkaan.
En mä ainakaan tiedä varmasti, missä kunnossa iskarit on, kun pyörä ei ole mulla kauan ollut edes ja ajokokemustakaan ei ole hirveän paljon
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa542126En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos311670Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141464- 101444
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3531444Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681315- 121098
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul81024- 81992
- 20969