Ois tulossa ojien kunnostus ja ojalinjat pitää raivata auki. Samalla muutaki harvennusta olis muutamalla hehtaarilla. Kannattaako teettää koko homma yhtiöllä? Eli ojanvarsien aukaisuki?
ojien kunnostus
10
1586
Vastaukset
- varmaan kysellä
.. noilta metsä yhtiöiltä!
ite teetin harvennuksen ja ojalinja hakkuun samalla kertaa, kun samalla lohkolla olivat!
voisivat olla kiinostuneita tekeen jos ei myyntipuuta muuten tuu niin noioajlijat kokopuuna... elikkä enerkiarangaksi!- Mhy:n neuvoja
Kannattaa mielummin ottaa yhteyttä paikalliseen metsänhoitoyhdistykseen. Kunnostusojitus kannattaa suunnitella ja toteuttaa huolella. Mhy:n kautta saat suunnittelun, raivauksen ja itse ojituksen kaikkein edullisimmin kokonaisena pakettina. Lähistöllä saattaa olla muita vastaavia hankkeita ja se tiputtaa hintaa lisää.
- puljusta
Mhy:n neuvoja kirjoitti:
Kannattaa mielummin ottaa yhteyttä paikalliseen metsänhoitoyhdistykseen. Kunnostusojitus kannattaa suunnitella ja toteuttaa huolella. Mhy:n kautta saat suunnittelun, raivauksen ja itse ojituksen kaikkein edullisimmin kokonaisena pakettina. Lähistöllä saattaa olla muita vastaavia hankkeita ja se tiputtaa hintaa lisää.
ei saa mitään edullisesti.
- Motometsuri
Jos metsäsi on harvennusikäistä ja harvennuksen tarpeessa,harvenna samalla kertaa ehdottomasti.tietenkin ennen ojien kaivua.Harvennatpa metsurityönä tai motolla,ennakkoraivaus tosi tarpeellinen.Näin saat metsäsi siistiksi ja kasvukuntoon kun vesitalouskin on kohdallaan.Muutama vuosi sen jälkeen voisit harkita kasvatuslannoitusta,rahalle saathyvän varman tuoton.Kokemusta alalta vuosikymmeniä.
- sellun pilaaja
Kiitos vinkeistä! Koitetaampa puuhastella ens talvena jottain.
- ojalinjat
moi no ojalinjat kannattaa aukaista joo samalla kun tekee tarvittavat harvennukset kyseiseen paikkaa.
kokemuksesta kannattaa suunnitella myöhempää hakkuuuta ja metsän käytön ajetellen että esin ojan ylitykset tai puun kuljetukseen tarvittavat linjaukset palvelevat myös ojien kaivuun jälkeen .
hirvimiehetkin tykkäävät jos pääsevät hakeen kaatuneen hirven pois jos esim ojassa on luiskat ylityskohassa ja itekkin pääsee huoltaan metsää esim tykkylumipuut tai tuulenkatoi. Paljon tehään turhaa ojien perkuuta tämänpäivän suomessa. Metsäkeskus markkinoi hyvin voimallisesti ja järkijään 20-30 vuotta sitten ojitetut alueet uusitaan. Monella kohteella kuitenkin tilanne ei vaatisi, ainakaan puun kasvun vuoksi. Minoon ainakin ruvennu näillä metsän tuotoilla suhtautumaan hyvin kriittisesti koko ojitukseen, kun muutama ojitus kiertoajalla syö koko tuloksen.
- sellun pilaaja
No voihan sitä jokaiseen asiaan suhtautua kriittisesti jos haluaa. Monesti se kannattaaki. Tämä mun tilanne kuitenki on semmonen, että ojat on tehty noin 40 vuotta sitte, joten ne kaipaa kunnostusta. Samalla voidaan parantaa kulkua palaselle. Ja mitä se haittaa jos se maksaa. Mennee sitä rahhaa muuallekki.
- sahaaja
sellun pilaaja kirjoitti:
No voihan sitä jokaiseen asiaan suhtautua kriittisesti jos haluaa. Monesti se kannattaaki. Tämä mun tilanne kuitenki on semmonen, että ojat on tehty noin 40 vuotta sitte, joten ne kaipaa kunnostusta. Samalla voidaan parantaa kulkua palaselle. Ja mitä se haittaa jos se maksaa. Mennee sitä rahhaa muuallekki.
jep, tollanen asenne meikäläiselläkin on, metsätalous on sellanen halpa harrastus, ei tule maksaan paljon mitään.
sahaaja kirjoitti:
jep, tollanen asenne meikäläiselläkin on, metsätalous on sellanen halpa harrastus, ei tule maksaan paljon mitään.
Harrastella saa ja rahoo pistää minne tykkää, minoon vaan yrittäny saaha tuolta metästä toimeentuloni. Sehän tietysti onkin aivan väärä ajattelutapa metsänhoidossa, ainakin kun lukeen tämän hetken lehti kirjoittelua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391659En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271578Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly131373Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3411329Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681265- 121028
- 7991
- 20939
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7921- 71836