Sapatista

Amos7

Laki tuli Mooseksen kautta ja ihminen ei kyennyt täyttämään sitä, 10 käskyä joissa oli 613 asetusta. Jos rikkoi elämässään yhden oli syypää kaikkeen. Jeesus ei kumonnut lakia vaan täytti sen uhraamalla itsensä Golgatalla. Lakia ei saa rikkoa tahallaan. Yksi käsky on pitää sapatti. Emmehän tapa emmekä varasta, niin missämäärin pidämme sapatin? Olen helluntailainen enkä adventisti, selvennyksenä.
Onko sapatista tullut päivä jolloin siivotaan ja tehdään kaikki keskeneräiset työt? Mielestäni sapatti tulee pyrkiä pyhittämään ja eroittamaan hiljentymiselle Jumalan edessä, lukien Jumalan sanaa ja rukoillen.
Mitä tuo käsky sinulle merkitsee, koska ei Jeesus sitä kumonnut?

31

975

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja ilopäivä.

Minä en ole helluntailainen, enkä adventisti, vaan kuulun Kristuksen seurakuntaan ja ilolla pyhitän Sapatin, sillä se on annettu meille lepo- ja ilopäiväksi.

Ainoastaan, jos on tilanne, joka vaatii minua työskentelemään sunnuntaina, silloin työskentelen, mutta sen pitää olla lähimmäisen hyväksi tapahtuvaa ja se ei saa olla jatkuvaa, aivan kuin Sapatin viettokaan ei saa olla niin lainalaista, että lähimmäisen avuntarve ja siihen avunsaanti estyisi Sapatinvieton tähden.

Jumala antakoon meille viisauttaan.

• ReaAalto

Itse valitsemalla päivän ja tavan.
      Herran eteen voi hiljentyä joka päivä
      ja lukea sanaa.
      Itse pyrin lukemaan usein, sillä rakastan Jumalan sanaa,
      joka on pitänyt minut tiellä jo yli 30-vuotta.
      Olen myös henkilö, joka rukoilee paljon ja pidän esirukouksia ihmisten puolesta.
      Jumala vastaa aina omalla tavallaan ja omalla ajallaan.

Uusi Testamentti ei kylläkään tunne mitään lainomaista sapattipakkoa.

• Amos7

Totta ettemme uskovina ole lainalla vaan armon alla. Jeesuksessa ei ole kadotustuomiota. Kuitenkin Jumalan sanan noudattamisessa on aina siunaus. Ruokin myös itse päivittäin itseä Jumalan sanalla ja rukouksella.

Tuossa alussa tarkotin erityistä hiljentymistä, eroittamista.

• kerrot

olevasi pitkänlinjan uskovainen, mutta uskosi ei ole tehnyt Hedelmää, joka tulee Jeesuksesta. Sinulta puuttuu rakkaus lähimmäisiin ja armahtavainen mieli, koska sinä tuota mielelläsi tälle palstalle kielteisiä asioita ja tuomioita ja vieläpä asioista, joissa et itsesi takia ole päässyt kasvamaan ja kehittymään.

Sinullakin on oikeus tutustua elävään Jeesukseen, joka tekee omilleen sydämen ympärileikkauksen ja sen jälkeen nämä ihmiset mielellään noudattavat rakkaudenlakia. Toki uskovaiset joutuvat toisiaan joskus nuhtelemaankin, mutta tuomitsemaan eivät ikinä, sillä Sana kieltää sen.

Oletko ajatellut, että entäpä jos Markku Koivista, Pirkko Jalovaara ja monet muut alentamasi ihmiset ovatkin Jumalan lähettämiä työkentilleen ja sinä uskallaudut sanelemaan ikään kuin olisit kaikkitietävä Jumala, että nämä ihmiset ovat pahasta, mitä siitä mahdollisesti seuraa sinulle itsellesi.

Minä en ikinä uskaltaisi toimia tavallasi, niin suuri on kunnioitukseni Jumalan Sanaa kohtaan.

• ReaAalto
        Amos7 kirjoitti:

Totta ettemme uskovina ole lainalla vaan armon alla. Jeesuksessa ei ole kadotustuomiota. Kuitenkin Jumalan sanan noudattamisessa on aina siunaus. Ruokin myös itse päivittäin itseä Jumalan sanalla ja rukouksella.

Tuossa alussa tarkotin erityistä hiljentymistä, eroittamista.

ja kyllähän jokainen, joka on "maistanut" Herran hyvyyttä ja armoa, haluaa ihan omasta halustaan
        hiljentyä Hänen edessään.
        Itse ainakin, vaikka seurustelen kaikenlaisten-ja -maalaisten kanssa täällä suuressa kaupungissani, niin aina tulee kaipuu lukea Raamattua ja rukoilla.
        Sisin ei tyydy tämän maailman anneista, vaikka kuinka paljon sitä onkin!

• sivustaseuraaja
        kerrot kirjoitti:

olevasi pitkänlinjan uskovainen, mutta uskosi ei ole tehnyt Hedelmää, joka tulee Jeesuksesta. Sinulta puuttuu rakkaus lähimmäisiin ja armahtavainen mieli, koska sinä tuota mielelläsi tälle palstalle kielteisiä asioita ja tuomioita ja vieläpä asioista, joissa et itsesi takia ole päässyt kasvamaan ja kehittymään.

Sinullakin on oikeus tutustua elävään Jeesukseen, joka tekee omilleen sydämen ympärileikkauksen ja sen jälkeen nämä ihmiset mielellään noudattavat rakkaudenlakia. Toki uskovaiset joutuvat toisiaan joskus nuhtelemaankin, mutta tuomitsemaan eivät ikinä, sillä Sana kieltää sen.

Oletko ajatellut, että entäpä jos Markku Koivista, Pirkko Jalovaara ja monet muut alentamasi ihmiset ovatkin Jumalan lähettämiä työkentilleen ja sinä uskallaudut sanelemaan ikään kuin olisit kaikkitietävä Jumala, että nämä ihmiset ovat pahasta, mitä siitä mahdollisesti seuraa sinulle itsellesi.

Minä en ikinä uskaltaisi toimia tavallasi, niin suuri on kunnioitukseni Jumalan Sanaa kohtaan.

halveksut ja haukut muita...
        "Uskosi ei ole tehnyt Hedelmää, joka tulee Jeesuksesta. Sinulta puuttuu rakkaus lähimmäisiin ja armahtavainen mieli".......

• kuulut
        sivustaseuraaja kirjoitti:

halveksut ja haukut muita...
        "Uskosi ei ole tehnyt Hedelmää, joka tulee Jeesuksesta. Sinulta puuttuu rakkaus lähimmäisiin ja armahtavainen mieli".......

näihin ReaAallon ystäviin ja olet ottanut samat oikeudet nimetä ihmisiä julkisilla paltoilla ja kertoa heidän olevan harhaanjohdattajia, silloin myös sinulta puuttuu Hedelmä, josta Jeesus sanoo omansa tunnettavan.
        ReaAalto on jatkanut tätä todella pitkään, rakkaudellisista varoituksista piittaamatta.

Ja, kun kyseessä on Jeesukselle elämänsä kokonaan luovuttaneita ihmisiä, on kamalaa luettavaa, miten heidät mustamaalataan ja tuomitaan, mutta tämä ei voi enää pitkään jatkua.

• ReaAalto
        kerrot kirjoitti:

Viestejäni.
        Ei pilata tätä hyvää ketjua
        muilla kirjoituksilla, ole hyvä!
        Persoona Reaa varten on jo aloitettu
        omia ketjuja.

• aivan,
        ReaAalto kirjoitti:

Viestejäni.
        Ei pilata tätä hyvää ketjua
        muilla kirjoituksilla, ole hyvä!
        Persoona Reaa varten on jo aloitettu
        omia ketjuja.

oikeassa, ei todellakaan käsitellä enempää tätä aihetta, mutta toivoisin, että saisin joskus jutella pidempään kanssasi, sillä minäkin olen ollut kauan uskossa ja olen tullut Jumalan kouluttamaksi ja olen saanut kokea monet ihmeet.

• sivustaseuraaja
        kuulut kirjoitti:

näihin ReaAallon ystäviin ja olet ottanut samat oikeudet nimetä ihmisiä julkisilla paltoilla ja kertoa heidän olevan harhaanjohdattajia, silloin myös sinulta puuttuu Hedelmä, josta Jeesus sanoo omansa tunnettavan.
        ReaAalto on jatkanut tätä todella pitkään, rakkaudellisista varoituksista piittaamatta.

Ja, kun kyseessä on Jeesukselle elämänsä kokonaan luovuttaneita ihmisiä, on kamalaa luettavaa, miten heidät mustamaalataan ja tuomitaan, mutta tämä ei voi enää pitkään jatkua.

lukeutua helluntailaisiin tai Rea Aallon ystäviin, olen aina osannut ajatella asioista omilla aivoillani.

• ajattelu, jos Sana ei ole

lukeutua helluntailaisiin tai Rea Aallon ystäviin, olen aina osannut ajatella asioista omilla aivoillani.

valona?

Minulle Sanan kunnioittaminen sellaisena, kuin se on meille annettu on äärettömän tärkeää ja siksi varmasti olen saanut kokea paljon ihmeitä.
        Sana todella todistaa itsestään, jos siihen uskotaan.
        Raamatussa on monia ilmoituksia, joissa kerrotaan, että me emme saa tuomita ja Jeesus sanoo, että Hänkään ei tuomitse, mutta jos jostakin syystä sen joutuu tekemään niin, Hänen tuomionsa on aina oikea.
        Jumalakaan ei siis edes halua tuomita ja näinpä tuomio jää Sanalle. Jos me olemme kuuliaisia Sanalle ja noudatamme Sanana kehoituksia ja opastusta me pysymme valossa.
        Mutta jos emme noudata Sanan opetusta ja opastusta, me emme tunne Jeesusta ja näin ollen saatamme langeta lihallisuuteen ja täyttää lihamme tahtoa.

Ihmiset, jopa uskovaiset sekoittavat lainalaisuuden ja Hengen Hedelmät keskenään.

Lakia me emme täytä, koska meidän ei tarvitse. Laki on tarkoitettu juutalaisille ja heillä on monia ohjeita ja neuvoja laissa, mutta meille pakana-alkuisille laki on kirjoitettu sydämeen ja Sanan opastuksella ja sydämen uskolla sydämeen kirjotettu laki tulee ilolla täytetyksi.

• sivustaseuraaja
        ajattelu, jos Sana ei ole kirjoitti:

valona?

Minulle Sanan kunnioittaminen sellaisena, kuin se on meille annettu on äärettömän tärkeää ja siksi varmasti olen saanut kokea paljon ihmeitä.
        Sana todella todistaa itsestään, jos siihen uskotaan.
        Raamatussa on monia ilmoituksia, joissa kerrotaan, että me emme saa tuomita ja Jeesus sanoo, että Hänkään ei tuomitse, mutta jos jostakin syystä sen joutuu tekemään niin, Hänen tuomionsa on aina oikea.
        Jumalakaan ei siis edes halua tuomita ja näinpä tuomio jää Sanalle. Jos me olemme kuuliaisia Sanalle ja noudatamme Sanana kehoituksia ja opastusta me pysymme valossa.
        Mutta jos emme noudata Sanan opetusta ja opastusta, me emme tunne Jeesusta ja näin ollen saatamme langeta lihallisuuteen ja täyttää lihamme tahtoa.

Ihmiset, jopa uskovaiset sekoittavat lainalaisuuden ja Hengen Hedelmät keskenään.

Lakia me emme täytä, koska meidän ei tarvitse. Laki on tarkoitettu juutalaisille ja heillä on monia ohjeita ja neuvoja laissa, mutta meille pakana-alkuisille laki on kirjoitettu sydämeen ja Sanan opastuksella ja sydämen uskolla sydämeen kirjotettu laki tulee ilolla täytetyksi.

Kyllä siihen tarvitaan omilla aivoilla ajattelua ymmärtää,että VAIN JEESUS TIETÄÄ MIKÄ ON TOTUUS ja että lahkottautuminen on Hänen silmissään synti,eikä pelkästään uskonnollisista,vaan myös moraalisista syistä,on väärin tuomita toista.Meistä jokainen tulkitkoon raamattua omalla sydämellään(ei oman mielensä mukaan) ja löytäköön sieltä elämänohjeensa.Toisten ihmisten uskon mitätöinti ja itsensä ylistäminen ovat synti ihmisiä ja Jumalaa vastaan..Kaikki helluntailaiset eivät onneksi ajattele, että vain heidän on taivasten valtakunta..ja se lämmittää toisen kristityn sydäntä :)

Niin..eihän helluntaiseurakunta ole syntinen seurakunta,vaan sen jäsenistä ne,jotka luulevat tietävänsä totuuden.Eivät ne,jotka ymmärtävät sen olevan vain omakohtainen raamatun tulkintatapa, yksi muiden joukossa.

• helluntailainen,

Kyllä siihen tarvitaan omilla aivoilla ajattelua ymmärtää,että VAIN JEESUS TIETÄÄ MIKÄ ON TOTUUS ja että lahkottautuminen on Hänen silmissään synti,eikä pelkästään uskonnollisista,vaan myös moraalisista syistä,on väärin tuomita toista.Meistä jokainen tulkitkoon raamattua omalla sydämellään(ei oman mielensä mukaan) ja löytäköön sieltä elämänohjeensa.Toisten ihmisten uskon mitätöinti ja itsensä ylistäminen ovat synti ihmisiä ja Jumalaa vastaan..Kaikki helluntailaiset eivät onneksi ajattele, että vain heidän on taivasten valtakunta..ja se lämmittää toisen kristityn sydäntä :)

Niin..eihän helluntaiseurakunta ole syntinen seurakunta,vaan sen jäsenistä ne,jotka luulevat tietävänsä totuuden.Eivät ne,jotka ymmärtävät sen olevan vain omakohtainen raamatun tulkintatapa, yksi muiden joukossa.

että aivan turhaan helluntailaisuuteen minun tekojani ja sanojani sekoitat. Minä uskon Jeesukseen Kristukseen ja Hänen Sanaansa, enkä kuulu mihinkään lahkoon.

• pikkusen
        helluntailainen, kirjoitti:

että aivan turhaan helluntailaisuuteen minun tekojani ja sanojani sekoitat. Minä uskon Jeesukseen Kristukseen ja Hänen Sanaansa, enkä kuulu mihinkään lahkoon.

NARSISTI.

• vielä,
        pikkusen kirjoitti:

NARSISTI.

tähänkin. En ole narsisti, vaan hyvin tasapainoinen ja oikeuden mukainen ja sen on Jeesus saanut minussa aikaan. Olen ollut ja olen Jumalan koulutuksessa ja siitä on tullut hyvä Hedelmä.
        Toivon, että saat kokea saman.

• RitariOlevainen

ei todellakaan,vaan täytti sen puolestani,niin minun ei edes tarvitse yrittää täyttää lakia,eikä muutenkaan,koska laki ei ole koskaan anttetukaan kuin Israelille,ei koskaan pakanoille.
      Sitäpaitsi,"Kristus on lain loppu,ja siellä, missä ei ole lakia,ei ole syntiäkään,sillä laki on juuri synnin voima.
      Toivotavasti ymmärsit,mitä laki ja armo ovat,toinen tai toinen,molemmat ei tule toimeen keskenään. Mistäkö tiedän,siitä,koska juuri jännite lain ja armon välillä vei Jeesuksen ristille!

• ei lakia

meitä pakanana-alkuisia varten kirjoitettu, vaan juutalaisia varten.
        Meidän pakana-alkuisten sydämeemme on laki asetettu ja kirjoitettu ja omatuntomme kyllä ilmoittaa milloin rikomme sitä vastaan, sillä syntiä tehdessämme saamme tunkkaisen mielen ja joskus jopa masennuksen ja jatkaessamme synnissä, saattaa seurauksena olla ahdistus.
        Siksi täyttäkäämme rakkaudenlakia, sillä rakkaus ei saata pahaa tehdä kenellekään ja uskokaamme Jeesukseen aina, kaiken keskelläkin, niin varmasti tulemme vapaaksi ja iloiseksi ja Pyhä Henki on meissä valona ja Sanan kanssa johtaa meitä kotitiellä ja vahvistaa uskoa Jeesukseen.

• Amos7

Totta mitä kirjoitit. Kuitenkin länsimaiden laisäädäntö on pitkälti tehty 10 käskyn pohjalle, siitä johtuu siunaus. Tuota lakia SETA ym. vapaa-ajattelijat ovat kaatamassa.

Kyllä 10 käskyä on myös pakanoille, se selviää esim. Paavalin kirjeistä, parhaiten Room. ja Gal. kirjeistä.
        Lakia ei voi kukaan täyttää, sen teki Jeesus. Laki saa aikaan vihaa. Laki johtaa Jeesuksen luo ja siitä juontuu paljon meidän oikeustajumme.

Kyllä laki on kaikille jonka Jeesus täytti.

• käskyä
        Amos7 kirjoitti:

Totta mitä kirjoitit. Kuitenkin länsimaiden laisäädäntö on pitkälti tehty 10 käskyn pohjalle, siitä johtuu siunaus. Tuota lakia SETA ym. vapaa-ajattelijat ovat kaatamassa.

Kyllä 10 käskyä on myös pakanoille, se selviää esim. Paavalin kirjeistä, parhaiten Room. ja Gal. kirjeistä.
        Lakia ei voi kukaan täyttää, sen teki Jeesus. Laki saa aikaan vihaa. Laki johtaa Jeesuksen luo ja siitä juontuu paljon meidän oikeustajumme.

on kirjoitettu sydämiimme. Jos emme niitä lunnostamme noudata, emme ole sinut itsemme kanssa, sillä jokainen haluaa hyvää tehdä ja he, jotka ovat itsensä paaduttaneet, eivätkä täytä kymmentä käskyä, ovat tunne alueiltaan rikki menneitä.

Meillä uskovaisilla jo ajatuksissa tehty synti, saa pahaa mieltä aikaan ja sen takia olemme valppaita itsemme kanssa ja käännymme heti Jeesuksen puoleen apua pyytäen.

Usko Jeesukseen synnyttää meissä Hengen Hedelmät ja niistä syntyy itsestään hyviä tekoja, eli rakkaudentekoja ja Raamattu ilmoittaa, että jos Hedelmiä, eli hyviä tekoja ei synny, ei ole uskossa.

Jokaisen on valvottava itseään ja käännyttävä Jeesuksen puoleen jo ajatussynnin havaittuaan, näin mikään synti ei pääse pesää tekemään.
        Paavali käskee meidän varoa, että mikään katkeruuden kavala juuri ei pesi meihin ja se varominen tarkoittaa sitä, että käännymme pelastajamme, eli Jeesuksen puoleen jo silloin, kun synti tulee meille itsellemme ilmi.

Näin pysymme vapaana ja onnellisena.

Jos lihantahtoa, joka sotii Jumalan Henkeä vastaan, täytämme, emme ole vapaita, vaan synnin orjia.

Jeesus on totisesti voittanut ja me saamme olla Hänessä ja Hänen ansaitsemassa voittovoimassa. Kaikkeen saamme voiman ylhäältä, ikiaikojen Jumalalta. Ei Jeesus jättänyt meitä yksin, vaan lähetti Pyhän Henkensä lupauksensa mukaan.

• RitariOlevainen
        Amos7 kirjoitti:

ja yhdisti kuolemallaan juutalaiset ja pakanat Rakkaudenlain alle.

"Kyllä laki on kaikille jonka Jeesus täytti"

3Moos 26:46,"Nämä ovat ne käskyt,säädökset ja lait,jotka Herra asetti itsensä ja israelilaisten välille Siinain vuorella,Mooseksen kautta.

5Moos 4:8,"Ja onko toista suurta kasaa,jolla on niin vanhurskaat käskyt ja säädökset,kuin on tämä koko laki,jonka minä tänäpäivänä teille annan."

Päinvastoin Paavali "taisteli" lain-noudattamista vastaan.
        Hän sanoo: "Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti."
        Gal 5:1,"Vapauteen Kristus vapautti meidät.Pysykää siis lujina älkääkä antako sitoa itseänne orjuuden ikeeseen."

Kol 2:16,"Älköön siis kukaan tuomitko teitä syömisen ja juomisen,jonkin juhlan tai uudenkuun tai sapatin vuoksi."

Kol 2:15."kun Hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksineen.Näin hän teki,jotta hän omassa itsessään loisi nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi ja tekisi rauhan."

Paavali kaikenkaikkiaan vastusti ankarasti niitä,jotka olisivat uudelleen palanneet lain ja lihan tekojen alaisuuteen,Paavali julisti vapautta lainorjuudesta Jeesuksessa Kristuksessa,läpi koko uudentestamentin kirjoitusten,kaikissa kirjeissään,eikä hoippunut lain ja lahajavanhurskauden välimaastosa.
        Jeesus otti tuon välimiehen paikan,ja antoi henkensä tehden rauhan Jumalan ja ihmisen välille,purkaen Kristuksessa erottavan muurin,eli Mooseksenlain,käskyineen ja säädöksineen.

• Amos7
        RitariOlevainen kirjoitti:

3Moos 26:46,"Nämä ovat ne käskyt,säädökset ja lait,jotka Herra asetti itsensä ja israelilaisten välille Siinain vuorella,Mooseksen kautta.

5Moos 4:8,"Ja onko toista suurta kasaa,jolla on niin vanhurskaat käskyt ja säädökset,kuin on tämä koko laki,jonka minä tänäpäivänä teille annan."

Gal 5:1,"Vapauteen Kristus vapautti meidät.Pysykää siis lujina älkääkä antako sitoa itseänne orjuuden ikeeseen."

Kol 2:16,"Älköön siis kukaan tuomitko teitä syömisen ja juomisen,jonkin juhlan tai uudenkuun tai sapatin vuoksi."

Kol 2:15."kun Hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksineen.Näin hän teki,jotta hän omassa itsessään loisi nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi ja tekisi rauhan."

Paavali kaikenkaikkiaan vastusti ankarasti niitä,jotka olisivat uudelleen palanneet lain ja lihan tekojen alaisuuteen,Paavali julisti vapautta lainorjuudesta Jeesuksessa Kristuksessa,läpi koko uudentestamentin kirjoitusten,kaikissa kirjeissään,eikä hoippunut lain ja lahajavanhurskauden välimaastosa.
        Jeesus otti tuon välimiehen paikan,ja antoi henkensä tehden rauhan Jumalan ja ihmisen välille,purkaen Kristuksessa erottavan muurin,eli Mooseksenlain,käskyineen ja säädöksineen.

Omaa kirjoitustasi kun luet huomaat että laki on kaikille. Ihmisellä on luontaisesti vaikea ottaa armoa ilman ansiota, siksi galatalaiset yllyttäjien voimalla tahtoivat kääntyä lainorjuuteen. Tuota Paavali vastusti.

Totta että 10 käskyä annettiin Mooseksen kautta Israelille mutta ne ovat koko maailmalle voimassa vielä tänään. Jeesuksessa vapautuu tuosta ja pääsee Jumalan lasten vapauten kun saa syntinsä anteeksi.
        Moni ei ymmärrä asemaansa Kristuksessa.

• juutalaisille
        RitariOlevainen kirjoitti:

kivitauluihin ja kirjoihin ja meille pakana alkuisille sydämeen.
        Room.
        10 mutta kirkkaus ja kunnia ja rauha jokaiselle, joka tekee sitä, mikä hyvä on, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle!
        11 Sillä Jumala ei katso henkilöön.
        12 Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan;
        13 sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.
        14 Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki
        15 ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä-

• Eskimo

ei sisälly mitään muuta kuin ne kymmenen käskyä. Niitä säilytettiin liiton arkissa. Muut säädökset ja asetukset useimmat määräaikaisia juhlapäivineen ja juhlasapatteineen säilytettiin liiton arkin sivulla. Kymmenen käskyä on Jumalan laki, jonka hän kirjoitti omalla sormellaan osoittaa synnin, sen mukaan me kaikki olemme syntisiä. Ilman lakia ei olisi syntiä, eikä kukaan tietäisi mikä on väärin ja mikä on oikein, mutta kun on laki niin ihminen tunnistaa synnin. Ilman Kristuksen sovitustyötä meillä ei olisi pelastusta. Kun ihminen tunnustaa ja katuu syntejänsä Kristus armahtaa syntisen, hän kuoli meidän kaikkien edestä. Kun ihminen lankeaa niin laki muistuttaa jälleen.

Ei ihme jos tuntuu usein siltä että on kuin syntisäkki. Koko maallinen vaelluksemme on kasvua, keskellä hyvän ja pahan välistä taistelua, parhaimmillaankin me kykenemme vain hyväksymään Jumalan oikeudenmukaisuuden eli hänen lakinsa, parempaan emme vajavaisina kykene, enempää Kristus ei vaadikaan kuin että rakastamme Jumalaa kaikesta sydämestämme ja kaikesta sielustamme. Saman lain toinen laintaulu koskee rakkaussuhdetta lähimmäisiimme.

Mutta ihmiset ovat kekseliäitä ja konstikkaita tekemään muutoksia Jumalan lakiin ja sen soveltamiseen, pyrkimyksenä olla ”vähemmän syntisiä”. Siitä jo Martti Luther tunnetuin uskonpuhdistajamme muistutti monin tavoin ja toi niitä asioita esiin monissa lausunnoissaan. Monet muut uskonpuhdistajat ovat joutuneet maksamaan samasta omalla hengellään puolustaessaan Jumalan sanaa.

• Teuvo Kopra kertoo selkeästi näkemyksensä sapatista. Kopran näkemykseen yhtyy moni helluntailainen, minä mukaan lukien.

http://gamma.nic.fi/~cobrat/Sapatti.htm

Mielestäni 10- käskyt ovat voimassa siltä osin kuin ne ovat vahvistettuina UT:ssa. Sapatti käsky ei sido enää Uuden liiton väkeä. Sen sijaan kaikki muut käskyt löytynee vahvistettuina.

• HL-389

Kuinka yksi käsky olisi UT:ssä poissuljettu? Kumoaako Kopra Jeesuksen sanat: Ennemmin taivas ja maa katoaa kuin yksikään lainpiirto?

• HL-389 kirjoitti:

Kuinka yksi käsky olisi UT:ssä poissuljettu? Kumoaako Kopra Jeesuksen sanat: Ennemmin taivas ja maa katoaa kuin yksikään lainpiirto?

Ei ole mistään tietyistä määristä kysymys. Vaan siis -mitkä koskevat meitä uudenliiton kansalaisia (pakana kristittyjä)?

Olemme uskoon tultuamme uuden liiton kansalaisia, eli liittyneet Kristuksen alaisuuteen.

Matt.5:17." Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, VAAN TÄYTTÄMÄÄN"

• että kaikki on voimassa
        HL-389 kirjoitti:

Mitkä 10:käskyä ne olis jos yksi olis poissa , kyllä minä uskon että kaikki käskyt on yhtä tärkeitä , eikä niitä saa mennä muuttelemaan , eikä poistamaan , siitä joutuu vastaamaan Jumalalle jos niitä rupeaa halveksimaan , ja vääntelemään mieleisekseen .Rehellisempää on sanoa , että en halua niitä noudattaa , kuin alkaa väänellä niitä oman mielensä mukaiseksi Sapattia ei haluta sillä noudattaa , koska se on niin helppoa mennä maailman mukaan , mutta sapatti on ja se pysyy voimassa ,vaikkei ihmiset haluaisikaan sitä noudattaa , viellä uudessa maassakin sitä vietetään , ja joka ei halua sitä viettää tässä elämässä , niin kyllä se on hankala sellaiselle alkaa viettää sitä uudessa maassakin .

• Katosi?

Kun Jeesus sanoi että niissä kahdessa riippuu "kaikki laki ja profeetat". Ei kai se vain ollut ihmisen keksintö? No ei sentään, kyllä se oli sielunvihollisen keksintö mutta sitten ....

• ...

ja siksi olenkin miettinyt, että pitäisiköhän mun tehdä yhtenä päivänä jotain?

• Seitsemäs päivä

on sapatti. Se on Jumalan keksintö.

• Vesimeeloni

Jos kerran laki annettiin vain Israelille ja se ei ole pakanoille saako sitten sitä rikkoa tahallaan? Esim. tappaa?

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1528
    2. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1389
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1335
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1291
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1245
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      978
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      921
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      919
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      861
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      796
    Aihe