Herran Henki ja vapaus.

Basker

9

405

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä ainakin uskon helluntailaisena, että Pyhä Henki toimii aina siellä, missä Jumalan sanaa, ja puhdasta evankeliumia julistetaan. Luulisin tämän olevan nykyään kaikkien helluntalaisten kanta.

• Se ei valitettavasti ole kaikkien nykyhelluntailaisten kanta. Tällä palstalla sekä elävässä elämässä törmää usein näkemykseen, että Pyhä Henki ei voi toimia jumalanpalveluksessa. Mielestäni siellä, missä evankeliumi ja Raamattu oikein tunnetaan, on myös Pyhä Henki läsnä. Olkoon helluntailainen srk. tai herätysliikeluterilainen tai mikä tahansa kristillinen evankelinen ryhmä.

• takapenkin tarja

Näet eivät kokouksen tai jumalanpalvelukseen järjestykseen liittyvät "kaavat" estä Pyhää Henkeä toimimasta, Pyhä Henki toimii ihan missä tahansa haluaa!!! Jumala on Kaikkivaltias. Aina välillä tuntuu, että helluntaikuviossa yritetään selittää Jumalan toiminta tyhjiin. Ei ihminen, syntisäkki, voi lopulta Jumalan toimintaa ymmärtää saatikka rajoittaa, Hän tekee kuten parhaaksi näkee.

Eivät vapaus ja rajat sulje toisiaan pois. Rajoja, esim. kokouksen tai jumalanpalvelukseen liittyviä "kaavoja", tarvitaan, jotta järjestys säilyy - rajat mahdollistavat vapauden, oikean vapauden.

• RitariOlevainen

lainalaisuudesta vapautumisen vapautta ilmennä,uudestisyntyminen vapauttaa koko omantunnon kaikesta mikä ihmistä sitoo.
      Kun saa Pyhän Hengen kasteen,siinä täyttyy ilolla ja riemulla,se vapuattaa ihmisen turhasta lilhallisesta jäykkyydestä,ja Henki toimiikin vähän persoonallisuutemme mukaan,mutta aina se vapauttaa sisltäpäin,poistaa ihmispelkoa ja estoja,ei niin ajattele,mitä vierustoverit minusta ajattelevat,ja kyllä kirkkokansa istuu yleensä tuppisuuna ja visusti juurikaan elehtimättä kirkoissaan.
      Siellä on niin "pyhältäpaikalta" alttarilta sidottu tilaisuudet,ettei siellä juurikaan Pyhä Henki pääse toimimaan.
      Eihän sinne aituuseen edes saa mennä tavallinen pulliainen,joka on jo itsessään sitova tieto.

Kun sensijaan,missä Herran Henki on,siellä on vapaus! Jokainen uudestisyntynyt on "PAPPI","te olette pyhä papisto,kuninkaallinen heimo"!
      Siispä kirkon pappisvalta on kotoisin katoliselta ajalta joka taas on vanhanliiton pappisjärjestyksen perimää,joka poistettiin Jeesuksen ristinkuoleman jälkeen,Hän on ainut todellinen PAPPi,Ylimmäinen ja korkein,eikä sitten muita virkapappeja olekkaan,kaikki on papistoa ja Herran todistajia,täysin samanmittaisia,jota kuvaa ilmestysmajan seinalaudoitus,jota taas kuvaa koko ilmestysmaja kuvaa Jeesusta Kristusta,ne laudat oli hopeajalustalla ja akasiapuusta (joka on mahdollisimman kieroasyistä ja kovaoksaista)kuvaa ihmisluontoa,olivat täysin millilleen yhtäpitkiä joka ainut seinälauta.
      Ja tääläinen "akasia-sielu"sitten asettaa itsensä,tai toinen toisensa johonkin hengelliseen virkaan joka olisi sitten pyhempi kuin joku tavallinen "akasia-sielu",niin ei siellä juurikaan voisikaan hengen vapautta olla !

• Kysyvä ...

Kun menee luterilaiseen Jumalan palvelukseen, niin tottakai se koko tilanne viestii mistä siellä on kyse eikä ainakaan Jumalan Henki siellä ole muuta kuin poikkeustapauksissa.

Siellä muutama harva yksinäinen saareke istuu apaattisena ja konemaisena nousten ylös ja istuen KÄSKYJEN mukaan. Kukaan ei välitä toisesta mitään eikä paljon puhuta muuta kuin vähän tuttujen kesken. Kauhea tilanne ... ja mikä pahinta, niin luterilaiset pitävät tuota toistensa syrjimistä ja karttamista normaalina ja jopa puolustavat tuollaista käytäntöä.

• Minä olen jumalanpalveluksessa uskovan papin ja jumalanpalveluskaavan kautta kokenut Pyhän Hengen voimakkaan läsnäolon ja saanut hengellisiä siunauksia. Helluntailaisten kokouksissa taas olen nähnyt sekasorron ja hillittömyyden. Kuka onkaan se kaaoksen kuningas, joka sen saa aikaan?

• Mallaleena
        Basker kirjoitti:

Minä olen jumalanpalveluksessa uskovan papin ja jumalanpalveluskaavan kautta kokenut Pyhän Hengen voimakkaan läsnäolon ja saanut hengellisiä siunauksia. Helluntailaisten kokouksissa taas olen nähnyt sekasorron ja hillittömyyden. Kuka onkaan se kaaoksen kuningas, joka sen saa aikaan?

Käyn aina silloin tällöin lut. jumalanpalveluksissa ja olen saanut levätä Pyhässä Hegessä, kuulla rauhassa Jumalan sanaa ja kuunnella, mitä sanottavaa Jumalalla on sydämelleni. Se on ollut siunattua ja virkistävää.

• Mallaleena kirjoitti:

Käyn aina silloin tällöin lut. jumalanpalveluksissa ja olen saanut levätä Pyhässä Hegessä, kuulla rauhassa Jumalan sanaa ja kuunnella, mitä sanottavaa Jumalalla on sydämelleni. Se on ollut siunattua ja virkistävää.

Niin, kyllä Jumala vaikuttaa kirkossa ja puhuu siellä Pyhän Hengen kautta. Siellä on hyvä hiljentyä. Ei Pyhä Henki välttämättä aina ole siellä, missä on eniten huutoa ja hosumista.

• Markku Tampio

että pois lain orjuudesta, hylkäämättä silti lakia armahtavan Jumalan alaisuudessa.

Ja samalla tavalla kuin ev.luth.kirkko ovat monet helluntai- ja vapaaseurakunnat myös kaavoihinsa kangistuneet..

Meinaan kun kokous alkaa jollakin tietyllä etukäteen sovitulla kellonajalla, niin jäsenet istuvat siihen saakka penkeissään hiljaa, kunnes kokouksen vetäjä esittää laulettavaksi pari laulua. Ennen laulua köhitään kurkku selväksi jo siitäkin syystä, että toiset kuulevat ja huomaavat naapurinsa tulleen kokoukseen. Ja kun laulut on laulettu ja nuotit pantu nippuun, niin sitten on aika kuunnella saarna.. Tämän jälkeen esitellään tiedotukset.. Lauletaan laulu, tai ehkä parikin ja kerätään uhri, jonka jälkeen kysäistään rukousaiheet.. Ja rukoushetkessä aiheitten esittäjät istuvat hiljaa odotellen, että joku supliikkimies tai -nainen rukoilee esitettyjen asioitten puolesta.. Lopuksi lauletaan loppulaulu, jonka aikana on mahdollisuus polvistua alttarille, jos sattuu olemaan Herralle asiaa..
      Näin nykyajanmuodossa, elellessämme EU-osavaltiossa, olen kyllä pannut merkille tämän tosiasian, että yhä harvemminhan tuota näyttää seurakuntalaisilla olevan Herrallemme Jeesuksella asiaa, koskapa alttari pysyy tyhjänä..

Että tällaiset ne ovat monien seurakuntiemme kaavoihinsa kangistumisen faktat. Ja turha näissä asioissa lienee kenenkään alkaa pelkästään ev.luth.kirkon porukoita ns. "kivittämään" kaavamaisuudesta seurakuntaelämässä..
      Täytyy ottaa huomioon tällainen seikka, että se kivihän voipi hyvinkin ikäänkuin läskikumipallon kaltaisesti kimmota sieltä takaisin ja lasahtaa heittäjän omaan otsaluuhun. Ja siinä tilanteessa ne on sitten vitsitki vähissä..

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1538
    2. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1429
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1335
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1301
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1245
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      988
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      941
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      929
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      881
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      806
    Aihe