Voi sentään "feiizer" (fger)

Heitit Ohdakkeelle uskonnostaan suhteellisen huonon kuvauksen ajatellen sitä uskontoa mitä itse edustat. En voinut uskoa silmiäni kun luin kirjoituksesi, mutta niin kai se on ettei sitä näe metsää puilta kun on itse niin metsässä.

Sanoit Oolle:

"Käytännössä tiedät, mutta et pysty tietenkään tunnustamaan, että liikkuma varasi on rajallinen uskonnollisessa piireissä. Et pysty esittämään pitkälle vietyä kritiikkiä ilman että ykseys kaikkoaa. Voi tietysti esittää näkemyksiä kysymys muodossa ja sitten pienen pohdiskelun jälkeen palata nöyrästi uskontunnustuksen taakse."

Mutta avaa nyt edes hetkeksi silmäsi. Eihän tällaisessa ole mitään järkeä. Kertoa nyt toiselle uskonsa rajallisuudesta, vaikka oma uskonto ei anna liikkumatilaa edes sen vertaa mitä kritisoimasi uskonto.

9

663

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fger.

Näin se on. Missään yhteisössä ei pidemmän päälle suvaita jatkuvaa veneen keikuttamista. Tai voi keikutella mutta teet sen jatkossa sivummalta. Ei tarvita edes uskonnollista näkemystä, niin sama kaiku on askelten. Jos et mene samaan suuntaan olet menossa eri suuntaan.

Ohdake vain paukuttelee henkseleitä. Todellisuudessa en usko hänen kritiikin esitys haluihinsa omissa piireissään. Enkä sitä, että järjestelmällisesti sitä tehtyään olisi kovinkaan suosittu. Ei varmaan eroteta, kun ei sitä tehdä mistään muustakaan syystä. Herätysliikkeestä jo sitten saakin kenkää.

• >>Herätysliikkeestä jo sitten saakin kenkää.

Tuskinpa vain. Sen mitä minä olen heidän kanssaan keskustelleet niin on varsin yleistä, että joissain asioissa jokaisella on omat mielipiteet.

>>Jos et mene samaan suuntaan olet menossa eri suuntaan.

Tuo onkin erittäin ahdasmielistä ajattelua. Missähän olisivat monet nykyisistä menestyvistä yrityksistä jos näin ajateltaisiin? Samalla tavalla voidaan ajatella uskonnoistakin. Metsään mennään ja lujaa jos opillisista oivalluksista vastaa vain ja ainoastaan jokin tietty ryhmä. Nöyryys uupuu täysin ja sitä kautta tulkinnat ovat tarkoitushakuisia ja hämärtyvät.

• fger.
        t-i-u-k-u kirjoitti:

>>Herätysliikkeestä jo sitten saakin kenkää.

Tuskinpa vain. Sen mitä minä olen heidän kanssaan keskustelleet niin on varsin yleistä, että joissain asioissa jokaisella on omat mielipiteet.

>>Jos et mene samaan suuntaan olet menossa eri suuntaan.

Tuo onkin erittäin ahdasmielistä ajattelua. Missähän olisivat monet nykyisistä menestyvistä yrityksistä jos näin ajateltaisiin? Samalla tavalla voidaan ajatella uskonnoistakin. Metsään mennään ja lujaa jos opillisista oivalluksista vastaa vain ja ainoastaan jokin tietty ryhmä. Nöyryys uupuu täysin ja sitä kautta tulkinnat ovat tarkoitushakuisia ja hämärtyvät.

>>>on varsin yleistä, että joissain asioissa jokaisella on omat mielipiteet.

• fger. kirjoitti:

>>>on varsin yleistä, että joissain asioissa jokaisella on omat mielipiteet.

Eikö ole ihme juttu, että sovinnossa tuntuvat pysyvän? Vaikka eri näkökulmia asioihin sallittaisiinkin.

• fger.
        t-i-u-k-u kirjoitti:

Eikö ole ihme juttu, että sovinnossa tuntuvat pysyvän? Vaikka eri näkökulmia asioihin sallittaisiinkin.

>>>sama mieli ja sama ajatus."

• Uskova
        fger. kirjoitti:

Ketään ei pelasta se mihin lahkoon kuuluu, eikä hurskasteleva elämä VAAN ainoastaan usko Jeesukseen Kristukseen, joka oli Jumala siinä muodossa joka oli ihmisille ymmärrettävissä ja hänen sovitustyönsä! Isä, Poika ja Pyhä henki!!!

• fger.
        Uskova kirjoitti:

Ketään ei pelasta se mihin lahkoon kuuluu, eikä hurskasteleva elämä VAAN ainoastaan usko Jeesukseen Kristukseen, joka oli Jumala siinä muodossa joka oli ihmisille ymmärrettävissä ja hänen sovitustyönsä! Isä, Poika ja Pyhä henki!!!

>>>usko Jeesukseen Kristukseen

• kukaan ei mene
        fger. kirjoitti:

>>>usko Jeesukseen Kristukseen

isän tykö kuin minun kauttani . mitäpä ajattelet asiasta . jt lahko ei ole pelastus -.

• fger. kirjoitti:

>>Ja olen siinä käsityksessä, että suomessä herätysliikkeet on lahkoutuneet useaankin kuppikuntaan.

Niin ovatkin. Jehovan todistajilla on ihan sama tilanne. Se ei vain näy käytännössä, asetettujen sanktioiden takia.

>>Miten voi olla sama mieli ja sama ajatus, jos on eri mieli ja eri ajatus?

Eivät ne ajatukset niin suuresti poikkea toisistaan, että asia voitaisiin tällä tavalla yksinkertaistaa.

>>Jeesus on herra asiasta ollaan yhtä mieltä, mutta muut seikat sitten ovatkin hieman hankalampia.

Sehän on jo oikeinkin hyvä lähtökohta.

Muistuttaisin tähän väliin vartiotorniseuran varsin kiharaisesta oppihistoriasta, josita hallintoelimen päättäjät tuskin koskaan ovat olleet yksimielisiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1538
    2. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1429
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1335
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1301
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1245
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      988
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      941
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      929
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      881
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      806
    Aihe