lukekaa tämä...

entinen motoristi

Olen itse ollut motoristi n. 10 vuotta, mutta taloa rakentaessa möin pyörän pois. Siitä saakka keväisin "kuume" on aina noussut pintaan ja oli tarkoitus laittaa pyörä ensi keväänä nyt kun talokin alkaa olla maksettu. Nyt kuitenkin on mieli muuttunut... syy siihen on se, että kaveri odottaa mullan alle laittamista parin viikon takaisen onnettomuuden seurauksena, jossa ei ollut muita osapuolia vaan syynä liian suuri tilannenopeus. Tälläinen kun sattuu kohdalle se pistää miettimään... minulla pienet lapset, kuten oli kaverillakin... En kuitenkaan ole mitenkään pyöriä vastaan, mutta kuitenkin itseni tuntien... kaunis kesäpäivä ja vähän hiljaisempi asfaltoitu tie, jossa ei ole paljon liikennettä puhumattakaan tutkistaja sopivia loivia mutkia joita on mukava vetää "lujaa". Tuttu tunne onhan sitä oltu nuori ja rämäpää.Nyt on ikää kuitenkin karttunut n.40v., mutta kuitenkin tiedän, että minussa "asuu" se nuori poika ja tilanne tulee, jolloin kahvaa väännetään. Kuitenkin kaverin kuolema oli sellainen isku joka pistää ajatus maailmaa eri järjestykseen. En laita pyörää enää koskaan ihan vaimon ja lasten takia, sillä kaikkihan on mahdollista... eihän täällä olla kuin käymässä vai oletteko kuulleet jonkun tänne asumaan?

41

4715

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • entinen motoristi...

Pyydän , että asiattomat provokaatiot jätetään pois . Asiallisia kommentteja saa toki tulla ja on suotavaakin, mutta en haluaisi lukea näitä "teini poikien" juttuja "sitä saa mitä tilaa". Moottoripyöräily on hieno ja antoisa harrastus ja kymmeniä treffi kokoontumisia muistelen kaiholla, mutta näin se maailma muuttuu...

• P.Elossa

kaikkihan on mahdollista... eihän täällä olla kuin käymässä vai oletteko kuulleet jonkun tänne asumaan?
      Kaikki todella on mahdollista; liikenneonnettomuus voi tapahtua myös autolla, pyörällä, kävellen.
      Tai joku "hurahtanut" saa kohtauksen, jolloin "väärät" henkilöt saa päättää päivänsä tavalla tai toisella.
      Myös sairaudet voivat yllättää tai luonnonilmiöt.
      Älä silti elä pelossa, vaan elä nautittavaa elämää, että tiedät eläneesi. Elämä on vaarallista, mutta myös nautittavaa, kyllä pelättävää riittää jos haluaa pelätä ja kukaan ei todellakaan jää tänne asumaan, et edes sinä ilman mopoasi tai perheesi.

• Näille ns. liian suurille "tilanne" nopeuksille tuskin kukaan mahtaa mitään, vaan nimenomaan kaikki alkaa asennekasvatuksesta. Eli ajetaan vaan sitä vauhtia kun taidot antaa myöden.
      Luultavasti tähänkin ketjuun ilmestyy noita superprätkäiliöitä, eli antaa näiden virtuaali supervalentinorossien jatkaa näitä ns. "elämä alkaa 200:sta" hehkutuksia ja normaalit Motoristit jatkavat elämäänsä ihan normaalisti.

• tiedossa

Jonkin tutkimuksen mukaan moottoripyörä on 34 kertaa vaarallisempi ajettua kilometriä kohden kuin auto. Autojen turvallisuus on kohentunut merkittävästi viimeisen kymmenen vuoden aikana, on tullut tyynyä, ABSia ja ajonvakautusjärjestelmää. Pyörien turvallisuutta on käytännössä erittäin vaikea lisätä ilman, että pyörää muutetaan entistä enemmän auton suuntaan. Toisaalta haluaako kukaan ajaa häkissä kaksipyöräisellä. Eipä ole katettu BMW saanut kummoista jalansijaa markkinoilla. Kun ikää tulee lisää, alkaa ihminenkin ymmärtää kuolevaisuutensa. Jokaisen on itse mietittävä, ottaako riskin vai ei. Toisille se tarkoittaa luopumista, mikä järjellä ajatellen on fiksu ratkaisu. Mutta niinkuin tiedät, on tunnepuoli myös vahvasti mukana. Silloin se turvallisuuden lisääminen on löydyttävä kuljettajan korvien välistä. Kyllä tuolla tienpäällä monesti tulee mieleen, miten pienen langan varassa se motoristin henki on kiinni. Pyörä ei anna, toisin kuin auto, anteeksi kuljettajan virheitä. Minun mielestäni voit hankkia pyörän, tai olla hankkimatta. Olet kuitenkin ymmärtänyt sen oleellisimman.

• nykyinen motoristi

Lienee aika ahdistavaa elää kuten sinä? Joka aamu kun ottaa sanomalehden käteen löytää aika monta kuollutta, liikenteessä, töissä ja ties missä. Kotonakin! Heti kun herää niin alkaa miettimään että uskaltaisikohan tänään minnekään ettei vaan kuolisi. Sen teet sinäkin joku kaunis tai sitten sateinen päivä. Ja minä. Mutta teen sen täynnä elämää ja toivottavasti pyörän päällä enkä vanhainkodin sängyssä.

• Auto

Moottoripyöräilyssä on kiistattomia riskejä verrattuna autoiluun:
        - kaatuminen liukkaalla
        - suojattomuus törmättäessä ja suistuttaessa
        - vaikea havaittavuus muiden tielläliikkujien kannalta
        - ajoneuvon hallinnan motorinen vaativuus

Kun nyt joku (tämän ketjun aloittaja) tekee riskeistä johtopäätökset eikä lähdekään enää prätkällä tien päälle, hän tietenkin vähentää omaa onnettomuusriskiään. On aivan tervettä kantaa huolta perheestään johon kuuluu alaikäisiä lapsia. Sitten kun ollaan siellä "vanhainkodin sängyssä", lapset ovat ehtineet aikuisiksi. Parempi niin, kuin tieliikenteen sankarivainajana (tai vihanneksena letkuissa), jota leikki-ikäiset lapset ikävöivät.

• Pave.

En ole laskenut kuinka moni tuttu on menehtynyt auto-onnettomuudessa tai kuinka monta onnettomuutta (lähinnä suurimmaksi osaksi sen jälkiä) olen nähnyt mutta siitäkään huolimati en ole lopettanut henkilö autolla ajoa.
      Ja eiköhän tuo liian suuri tilannenopeus ole kuitenkin itsestä kiinni, ei sitä kahvaa kukaan muu sinun puolesta käännä.

• pysty

hillitsemään itseään moottoripyöräilyssä, niin kuinka on sitten sen muun elämän laita? Jokaiselle se noutaja tulee joskus. Mutta jos todella pelkäät nykyisin pyöräillä ja odotat sen sisäisen pikkupojan pääsevän valtaan, niin älä ihmeessä aja. Toisaalta, mitä teet jos olet räkäkännissä ja kivääri vieressä..toivottavasti se sisäinen pikkupoikasi pysyy silloin piilossa.

• Prätkähiiri82

En halua mitenkään vähätellä päätöstäs, jokainen tekee niinkun tykkää, kaverisi kuolema on varmasti surku. Mutta kerranhan se vaan napsahtaa. Ja napsaptaapahan lopullisesti kun ajaa sen verran kovaa! Ei jää pyörätoliin kitumaan kun ajaa 300Km/h rekan alle, jää vaan paskanen läntti! Joten nysväys ei silti kannata! Motoristi ottaa aina tietoisen riskin. Tämän palstan vatipäät EI vaan sitä MYÖNNÄ! Ollaan niin olevinaan turvallisen harrastuksen harrastajia. Jos et itte mokaa niin se voi olla joku muu joka mokaa ja sitten kun ei ole sitä taitoa niin se on menoa! Nää kuvittelee täällä että kun ajaa rauhallisesti nysväten niin mitään ei voi sattua, joka on juuri päinvastoin! Kohta turo esittää jonkun laskelman, odotas vaan...

• mankelix

Ei tainnu turo ehtiä mutta sen kommentit on kyllä täyttä asiaa. Olen itse ajanut mp,llä jo 30 vuotta. On ollut läheltä piti tilanteita sun muita. Kaatunut en ole paitsi kerran paikaltaan -70 luvulla kun käynnistyspoljin jäi lahkeen sisään enkä saanut jalkaa maahan. Hirvikolareita on kaksi takana ja kolme läheltä piti juttua. Elossa olen vielä, muuten en kait kirjottaiskaan, ja siitä voin kiittää vain ennakoivaa asennettani liikesteessä. Varaudun aina pahimpaan mahdolliseen. Olen ajanut tuhansia kilometrejä eripuolilla tätä planeettaa. Ja maassa maan tavalla ei päde liikenteessä jos haluaa hengissä pysyä. Olen ajanut lujaa siellä missä saa...saksassa. Mikään kiire minulla ei tässä muutenkin ajallisesti rajatussa elämässä mihinkään ole, niin ajelen sitten lain sallimissa nopeuksissa. Toki olen joskus kokeillut mitä pyörä kulkee..mutta paikka ei ole ollut vilkasliikenteinen. Lähinnä hiljainen moottoritie. Kunnioitan omaa elämääni ja myös toisten. Minulla ei ole oikeutta aiheuttaa toisille vaaraa, mutta minulla on velvollisuus olla aiheuttamatta sitä. Niin on myös meistä jokaisella. Toivottavasti saan nauttia moottoripyöräilystä vielä pitkään..sillä elämäni loppuun asti tulen sen laitteen omistamaan. Ja jos voisin, niin on se niin osakseni muuttunut että ottaisin vaikka hautaan mukaan. Samoin kuin ton pienen kääpiömäyrikseni.

• tsep

Voi prätkähiiri...(huokaus), miten sä voit olla noin tyhmä. Ihan surettaa.

• MPN

..poika. Olet jo alittanut kaikki hyvän maun rajat!
        Jopa minä alan väsymään sinuun ja juttuihisi. TODELLA!

• MoPo

Jälleen taas kerran. Ikävää, hankkisit sen pyörän ihan oikeesti. Se että ajaa Pleikkarissa 300 km/h ei ole todellista, jos et ole huomannu.
        Väite että huomattavaa ylinopeutta ajamien olisi turvallisempaa perustuu mihin? Pleikkari kokemukseen?
        Niin tietysti sinähän olet virtuaalisestikin RR- luokan mailmanmestari. Joten ajotaitoa ja kokemusta on, montako tuntia pitää pelata että tulee täyteen 1500000 km. Entäs miten toi rautaperse oletko sen jo suorittanu sillä pleikallas?

• kuten

tiedetään provokaattori talon puolesta.

• Legend Killer.

Sinä tosiaan ajat päin rekkaa ja sinusta jää jäljelle vain märkä pläntti. Sillä näin ei kukaan muu kuole kaahailusi seurauksena vaan sinä joka sen ansaitset. Toisaalta olisi kiva kuin sinulle kävisi juuri noin että jäisit pyörätuoliin kitumaan siinä olisi tuollaiselle vatipäälle kuin sinä sopiva rangaistus.

• entinen motoristi
        MoPo kirjoitti:

Jälleen taas kerran. Ikävää, hankkisit sen pyörän ihan oikeesti. Se että ajaa Pleikkarissa 300 km/h ei ole todellista, jos et ole huomannu.
        Väite että huomattavaa ylinopeutta ajamien olisi turvallisempaa perustuu mihin? Pleikkari kokemukseen?
        Niin tietysti sinähän olet virtuaalisestikin RR- luokan mailmanmestari. Joten ajotaitoa ja kokemusta on, montako tuntia pitää pelata että tulee täyteen 1500000 km. Entäs miten toi rautaperse oletko sen jo suorittanu sillä pleikallas?

tarkoitin viestilläni juuri sinunlaisia lyhyt näköisiä ihmisiä. Lienetkö teini vai ajatus maailma sillä tasolla? Toisaalta tuohan oli vain näkökulma, jonka tarkoitus ei ole ensinkään loukata ketään, joten suotta kenenkää polttaa päreitään... elellään kuin ennenkin ja kenties kevät tuo tullessaan uusia kujeita jopa pyörän oston merkeissä? Miestä sen tietää? mennään päivä kerrallaan.

• Turo--Inkeri

ihan viimeistään, mikä keskenkasvuinen apina sinä olet. Joku on menettänyt ystävänsä, ja sinä täällä kohkaat vatipäistä, nysväreistä ja 300km/h ajamisista. Todella hämmästyttävä määrä kusta päässä. Jos ei sinun säälittävän pikkuruisissa aivoissasi asu mitään alkeellisimpiakaan käytöstapoja tai tajua kunnioituksesta tiettyjä asioita kohtaan, ole hyvä ja pyydä että joku opettaa. Ottaa oikein kaikkien motoristien puolesta koteloon se, että joku voi käyttäytyä noin idioottimaisesti. Tulee tosiaankin mieleen se juttu saunan taakse viemisestä. Ja sama koskee kaikkia muitakin vastaavalla teemalla tähän ketjuun postitelleita. Saatanan palikat!

• Kiti Kiti Vali Vali
        Turo--Inkeri kirjoitti:

ihan viimeistään, mikä keskenkasvuinen apina sinä olet. Joku on menettänyt ystävänsä, ja sinä täällä kohkaat vatipäistä, nysväreistä ja 300km/h ajamisista. Todella hämmästyttävä määrä kusta päässä. Jos ei sinun säälittävän pikkuruisissa aivoissasi asu mitään alkeellisimpiakaan käytöstapoja tai tajua kunnioituksesta tiettyjä asioita kohtaan, ole hyvä ja pyydä että joku opettaa. Ottaa oikein kaikkien motoristien puolesta koteloon se, että joku voi käyttäytyä noin idioottimaisesti. Tulee tosiaankin mieleen se juttu saunan taakse viemisestä. Ja sama koskee kaikkia muitakin vastaavalla teemalla tähän ketjuun postitelleita. Saatanan palikat!

kiti kiti vali vali

• Prätkähiiri82
        Turo--Inkeri kirjoitti:

turo-ressukka. Minä sanoin olevani pahoillani tuosta hänen kaverinsa kuolemasta. Mutta vaikka kuinka perkeleesti sinä sitä asiaa jeesustelisit niin se ei tuo sitä kuollutta tyyppiä takaisin eikä ketään muutakaan! Just tollasia tekopyhiä paskoja mä koulutan joskus ihan vaan huvin vuoksi. TAJUA JO ELÄMÄN REALITEETIT!!!!! Mahtaako kohta sulla aivotkaan sopia pääkoppaan kun ne nyt on jo paisunu herneen kokoseks.

• Turo--Inkeri
        Prätkähiiri82 kirjoitti:

turo-ressukka. Minä sanoin olevani pahoillani tuosta hänen kaverinsa kuolemasta. Mutta vaikka kuinka perkeleesti sinä sitä asiaa jeesustelisit niin se ei tuo sitä kuollutta tyyppiä takaisin eikä ketään muutakaan! Just tollasia tekopyhiä paskoja mä koulutan joskus ihan vaan huvin vuoksi. TAJUA JO ELÄMÄN REALITEETIT!!!!! Mahtaako kohta sulla aivotkaan sopia pääkoppaan kun ne nyt on jo paisunu herneen kokoseks.

tässä elämässä on sellaisia tiettyjä asioita, mitä ei vain ole soveliasta tehdä. Esim. hautajaisissa ei puhuta pahaa vainajasta, vaikkei kenties oltaisi hänestä pidettykään, sillä se on ensisijaisesti omaisten hyvästijättötilaisuus kyseiselle ihmiselle, ja sitä on syytä kunnioittaa.

Sinunkin pitäisi ymmärtää pitää pääsi kiinni näistä kaahaamisasioista juuri tässä ketjussa, mutta tässä on taas eräs asia, mitä sinä et ollenkaan pysty ymmärtämään. Ihmettelen suuresti, jos todella olet -82 syntynyt, sillä siinä iässä kyllä pitäisi olla jo joku alkeellinen käsitys näistä asioista, mutta sinulla ei sitä ole. Olet anteeksipyynnön velkaa tuolle kaverinsa menettäneelle, muttet varmasti käsitä edes sitä.

Päätän keskustelun tässä ketjussa omasta puolestani tähän.

• Prätkähiiri82
        Turo--Inkeri kirjoitti:

tässä elämässä on sellaisia tiettyjä asioita, mitä ei vain ole soveliasta tehdä. Esim. hautajaisissa ei puhuta pahaa vainajasta, vaikkei kenties oltaisi hänestä pidettykään, sillä se on ensisijaisesti omaisten hyvästijättötilaisuus kyseiselle ihmiselle, ja sitä on syytä kunnioittaa.

Sinunkin pitäisi ymmärtää pitää pääsi kiinni näistä kaahaamisasioista juuri tässä ketjussa, mutta tässä on taas eräs asia, mitä sinä et ollenkaan pysty ymmärtämään. Ihmettelen suuresti, jos todella olet -82 syntynyt, sillä siinä iässä kyllä pitäisi olla jo joku alkeellinen käsitys näistä asioista, mutta sinulla ei sitä ole. Olet anteeksipyynnön velkaa tuolle kaverinsa menettäneelle, muttet varmasti käsitä edes sitä.

Päätän keskustelun tässä ketjussa omasta puolestani tähän.

Mitä ei ole soveliasta tehdä? Kuka niin sanoo? Turon äiti on turolle opettanut!? Tuliko mieleen että mamma voi olla väärässä? Tuliko mieleen että asioita ei tarvitse tehdä niinkuin ne on joskus tehty? Turon motto on varmasti "yksi vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia"
        Luupää mikä luupää! "kaikki muutki tekee noin nii mäki teen näin" Vittu kun ei osata ajatella omilla aivoilla pätkän vertaa! Mä en kunnioita ketään, pelkästään sen takia että muut kunnioittaa. Olipahan kysymys elävistä tai kuolleista. Ihmiset pelkää varmaan että kuollut tulee kummittelemaan kun vainajia pitää oikein erityisesti kunnioittaa... Nauran tuollasille paskahousuille. Tuo on juuri sitä TEKOPYHYYTTÄ!

• hautuumailla
        Prätkähiiri82 kirjoitti:

Mitä ei ole soveliasta tehdä? Kuka niin sanoo? Turon äiti on turolle opettanut!? Tuliko mieleen että mamma voi olla väärässä? Tuliko mieleen että asioita ei tarvitse tehdä niinkuin ne on joskus tehty? Turon motto on varmasti "yksi vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia"
        Luupää mikä luupää! "kaikki muutki tekee noin nii mäki teen näin" Vittu kun ei osata ajatella omilla aivoilla pätkän vertaa! Mä en kunnioita ketään, pelkästään sen takia että muut kunnioittaa. Olipahan kysymys elävistä tai kuolleista. Ihmiset pelkää varmaan että kuollut tulee kummittelemaan kun vainajia pitää oikein erityisesti kunnioittaa... Nauran tuollasille paskahousuille. Tuo on juuri sitä TEKOPYHYYTTÄ!

olisi kiva ulkoiluttaa koiraakin kun siellä on niin avaraa ja kivoja polkuja, mutta olisko se ihan sopivaa....? Mielestäni ei vaikka ei sitä ole mun äidin tarvinut mulle opettaa. Jotenkin vaan Sinua fiksummat osaa itsekin tiedostaa mikä on sopivaa ja mikä ei. Mun puolesta voit panna vaikka kengät vääriin jalkoihin, etpähän ainakaan tee niin kuin muut.

• Prätkähiiri82:lle
        Prätkähiiri82 kirjoitti:

http://anssi.hopto.org/irc-etiketti/

http://lipas.uwasa.fi/~tepa/etiketti.html

http://www.arlainst.fi/nettipeili/kaytos/kaytos.html

• Samaa mieltä

• mitään tekemistä

• tämä kaveri

se, jonka pyörän takapää kevitti ja sitten mentiin? Ihan montaa prätkäkuskia ei nimittän ole kuollut parin viikon sisällä, joten kyseinen uhri lienee löydettävissä medioita lukemalla.

Mulla on kans lapsia ja prätkä, mutta en todellakaan mieti hetkeäkään uskallanko lähteä sillä liikkeelle. Vuosien myötä luottamus omaan arviointikykyyn on vai vahvistunut, että riskini kuolla pyörän päällä on samaa luokkaa muun elämän kanssa. Henkivakuutus mulla on, joka turvaa perheen pärjäämisen vaikka verisuoni katkeaisi just nyt.

Mikä on sellainen mies, joka ei luota itseensä...turoko?

• Auto

Sille kundille kävi pahemmin. Silmät liikkuu, mikään muu ei.

Miksi motoristit kaahatessaan aina uskovat uhmaavansa nimenomaan kuolemaa? Miksi ei ajatella tulevaisuutta pyörätuolissa, vuoteessa, muiden avun varassa? Kaikista törmäyksistä ei pääse enkelin siivillä karkuun...

• niin vaarallista ole.
        Auto kirjoitti:

Sille kundille kävi pahemmin. Silmät liikkuu, mikään muu ei.

Miksi motoristit kaahatessaan aina uskovat uhmaavansa nimenomaan kuolemaa? Miksi ei ajatella tulevaisuutta pyörätuolissa, vuoteessa, muiden avun varassa? Kaikista törmäyksistä ei pääse enkelin siivillä karkuun...

Suomessa tehdään vuodessa satoja itsemurhia joiden määrään suhteutettuna mp kuolemat ovat promille luokaa. Kukaan ei kerro kuinka päättyvät ne itsemurhayritykset. Kyllä siitä sakista löytyy lähes kaikki suomen "kasvikset". Eipä kukaan tosin puutu niihin ongelmiinkaan jotka moiseen tekoon johtaa. Sitä vastoin poliitikkojamme huolettaa vaan tällaisten tavallisten taapertajien elämän vaikeuttaminen.

• tallari
        niin vaarallista ole. kirjoitti:

Suomessa tehdään vuodessa satoja itsemurhia joiden määrään suhteutettuna mp kuolemat ovat promille luokaa. Kukaan ei kerro kuinka päättyvät ne itsemurhayritykset. Kyllä siitä sakista löytyy lähes kaikki suomen "kasvikset". Eipä kukaan tosin puutu niihin ongelmiinkaan jotka moiseen tekoon johtaa. Sitä vastoin poliitikkojamme huolettaa vaan tällaisten tavallisten taapertajien elämän vaikeuttaminen.

on kai siinä, että itsarin tekevällä om tod. näköinen halu päästä hengestään...useimmilla pyöräilijöillä & autoilijalla ei ole. Paitsi jos ajattelit, että ostaa 10 000 egen pyörän ja tekee itsarin? tosin aseita saa paljon huokeammalla ja eipähän ainakaan vaaranna sivullisia.

• vai kohtalo

Muutama esimerkki todellisesta elämästä:

Yksi kaveri kaatuu istualtaan suihkujakkaralta ja kuolee, toinen istahtaa parveketuoliin huolimattomasti ja halvaantuu kaulastaan alaspäin loppuelämäkseen ja kolmas ajaa yli 200km/h eteen kääntymeen pakun kylkeen päällään vain toppatakki saaden vain kyynärvarren murtuman....
      Sattumaako vai onko se sittenkin kirjoitettu johkin "Isompaan Kirjaan" meinaan tuo kohtalomme.

• Auto

Seuraukset ovat jossain määrin sattumanvaraisia, mutta kyllä kahtasataa päästelevä toppiskundi tarjoaa sattumalle paljon enemmän tappamis- ja vammauttamismahdollisuuksia kuin suihkujakkaralla istuja.

Miksi muuten paku kääntyi eteen? Ei ilkeyttään tai sokeuttaan, vaan siksi, ettei kuljettajalla voinut olla aavistustakaan, että lähestyvä kaksipyöräinen ajaa suunilleen tuplaten rajoitukseen nähden.

• täällä Suomessa
        Auto kirjoitti:

Seuraukset ovat jossain määrin sattumanvaraisia, mutta kyllä kahtasataa päästelevä toppiskundi tarjoaa sattumalle paljon enemmän tappamis- ja vammauttamismahdollisuuksia kuin suihkujakkaralla istuja.

Miksi muuten paku kääntyi eteen? Ei ilkeyttään tai sokeuttaan, vaan siksi, ettei kuljettajalla voinut olla aavistustakaan, että lähestyvä kaksipyöräinen ajaa suunilleen tuplaten rajoitukseen nähden.

Mutta Saksassa pakukuski olisi tsekannu hiukka huolellisemmin ja arvioinut mp:n nopeuden toisin, kun siellä osataan huomioida nopeat kulkuneuvot (ja yleensäkin toiset tielläliikkujat) toisin kuin täällä Suomessa.

• on ne liittymätkin
        täällä Suomessa kirjoitti:

Mutta Saksassa pakukuski olisi tsekannu hiukka huolellisemmin ja arvioinut mp:n nopeuden toisin, kun siellä osataan huomioida nopeat kulkuneuvot (ja yleensäkin toiset tielläliikkujat) toisin kuin täällä Suomessa.

vähän toista luokkaa kuin suomessa. Ei siellä oikein voi toisen eteen ajaakaan moottoritiellä. Mikähän siinä onkin, kun suomessa pitää saada 10 metrin säteellä liittymä aikaseksi. Hyvä että rekka-auto juuri ja juuri taipuu. Vaikea ajaa pyörälläkin sitä sallittua 80 kmh tollaseen mutkaan. Kerran meinasi mennä jopa ulos se sallittu nopeus oli todellakin liikaa siihen kurviin. Suomalaisen tiestön on aikoinaan suunnitellut nautakarja..jota nämä nykyiset insinöörit jatkavat menestyksekkäästi. Liekö perineet geeninsäkin noilta eläimiltä ?

• Mutta taajama-alueellakin
        on ne liittymätkin kirjoitti:

vähän toista luokkaa kuin suomessa. Ei siellä oikein voi toisen eteen ajaakaan moottoritiellä. Mikähän siinä onkin, kun suomessa pitää saada 10 metrin säteellä liittymä aikaseksi. Hyvä että rekka-auto juuri ja juuri taipuu. Vaikea ajaa pyörälläkin sitä sallittua 80 kmh tollaseen mutkaan. Kerran meinasi mennä jopa ulos se sallittu nopeus oli todellakin liikaa siihen kurviin. Suomalaisen tiestön on aikoinaan suunnitellut nautakarja..jota nämä nykyiset insinöörit jatkavat menestyksekkäästi. Liekö perineet geeninsäkin noilta eläimiltä ?

Voisivat autoilijat huomioida hiukka enemmän toiset tielläliikkujat.

Näistä Suomen "kynnöspelloista" en viitsisi käyttää edes nimeä "tiestö".

• suomen tiestöä
        Mutta taajama-alueellakin kirjoitti:

Voisivat autoilijat huomioida hiukka enemmän toiset tielläliikkujat.

Näistä Suomen "kynnöspelloista" en viitsisi käyttää edes nimeä "tiestö".

ei voi siksi kutsua. Silti monet pitävät teitämme hyväkuntoisina, kun eivät paremmasta ole koskaan päässeet nauttimaan. Tosin ne saksan betonimotarit ovat kyllä varsinaista pyykkilautaa nekin toisinaan. Mutta ranskalainen moottoritie...ahh. Pinta kuin kauniin naisen poski.

• nyt kirvestä

kaivoon viskaa. Voihan sitä huomenissa joutua auton yliajamaksi ja kuolla.
      Vaikka ja siitä johtuen, se pieni piru olkapäällä istuukin ja odottaa tilaisuttaan, ei kannata karsinoutua ja joskus kiikustuolissa kitisee elämätöntä elämää.

Hommaa se pyörä, ja jos kun mieli tekee vetäistä, tee se radalla.

• Kukin tyylillään

Pistäähän tuommoinen hiljentämään ja miettimään arvojaan uusiksi.

Toisaalta. Henkilökohtaisesti olen tullut siihen lopputulemaan, että pyrin elämään omaa elämääni kaikesta huolimatta. Kuolla voi monella tavalla. Liukastuu vaikka kotona saippuaan ja se on siinä.

Siskon miehen siskon mies veti pari siideriä, vajosi koomaan God knows why, heräsi sairaalasta parin päivän päästä vain tippuakseen sängystä kuolemaansa seuraavana yönä. Aion silti jatkaa sekä nukkumista sängyssä että siiderin juomista.

Jotkut eivät opi helpolla. Ainakaan mä.

• hautajaisiin myös menossa

Naapuri voitti lotossa ja olen vuosikausia odottanut, että pitäähän se meillekin osua jos naapurikin sai. Ei ole näkynyt.

Samalla todennäköisyydellä, vaikka kaverisi olisi kuollut se ei tarkoita että sinäkin kuolisit.

Niin ja monta ystävääni on kuollut syöpään ym, vaikka ollaan nuoria, joten pärräkaupoille siitä! Elämä on tässä ja nyt! Jos haluat ajaa pärrällä - tee se! Ja mieluumin mitä pikemmin sen parempi. Ennenkuin sairastut syöpään tms, etkä voi enää lähteä ajamaan.

Älä elämää pelkää!

• jep62

Lentokoneita putoaa,laivoja uppoo,rekkoja ajaa päälle,junatkin saattaa yllättää,sydänkohtaus ym. tuskinpa tuollaisia kannattaa niin hirviästi miettiä ja murehtia,eletään nyt tätä yhtä elämää mikä meitille on suotu ja nautitaan.

• xs2jammu

Jos noita liikaa rupeaa miettimään niin ei tässä sitten paljon uskalla syödäkkään mitään. On noissa miedän elintarvikkeissa sen verta paljon myrkkyjä.
        Se on tietenkin jokaisen oma valinta millä tavalla liikkuu ja mitä tekee. Kyllä minäkin myönnän riskien eron autoiluun ja yritän sen myös liikenteessä tiedostaa. Toisaalta ajan myös polkupyörällä paljon ja tunnen sillä enemmän epävarmuutta ja ahdistusta liikenteen seassa. Sillä se on enemmän turvattomamman tuntuista jo jalankulkijoista ja muusta liikenteestä johtuen. Sillä polkupyörä ei oikein tunnu sopivan kevyenliikenteenväylälle tai autotiella.

Maltti on tietenki valttia joka tilanteessa.

• ffffffffffff
        xs2jammu kirjoitti:

Jos noita liikaa rupeaa miettimään niin ei tässä sitten paljon uskalla syödäkkään mitään. On noissa miedän elintarvikkeissa sen verta paljon myrkkyjä.
        Se on tietenkin jokaisen oma valinta millä tavalla liikkuu ja mitä tekee. Kyllä minäkin myönnän riskien eron autoiluun ja yritän sen myös liikenteessä tiedostaa. Toisaalta ajan myös polkupyörällä paljon ja tunnen sillä enemmän epävarmuutta ja ahdistusta liikenteen seassa. Sillä se on enemmän turvattomamman tuntuista jo jalankulkijoista ja muusta liikenteestä johtuen. Sillä polkupyörä ei oikein tunnu sopivan kevyenliikenteenväylälle tai autotiella.

Maltti on tietenki valttia joka tilanteessa.

Joo..Elämä ei ole reilua !

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      61
      2280
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      32
      1724
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1534
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      375
      1529
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1494
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1367
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1118
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      106
      1101
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1064
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      989
    Aihe