Joka päivä sama juttu, kamala ressi iskee kun pitää keksiä mitä laittaisi pöytään. Joskus kokeilin tehdä viiden viikon ruokalista, joka pyöri koko ajan, ja se toimi. Nyt ajattelin tehdä samanlaisen. Tai pidemmän.
Onko muita kiinnostuneita? Jos lähetätte tänne tai spostiini reseptejä, voisin kerätä ne ja tehdä jonkinlaisen menyyn, ja lähettää se teille valmiina takaisin. Tietysti reseptejä on myös netissä pilvin pimein, mutta se vie aikaa hakea niitä. Eikä niitten toimivuudesta tiedä ellei ole joku keittiövirtuoosi.
Niin, onhan oma ruokapalstakin olemassa, siellä vaan ei ole kovin vilkasta.
Pirskatin päivällinen
36
1612
Vastaukset
pistetään firma pystyyn..hyym ruokaehdotus sellainen..ja aamuisin jokainen täällä kertoo mitä haluaisi syödä..siitä sit valitsemaan...:))
vitsi että mullakin välähtää..mutta asialliset otetaan vaan huomioon...eikä mitään lihapiirakka nakilla juttuja...- tuffe
Tuossa on kyllä ideaa :) Virtuaalisestihan vois syödäkin jotain lihottavaa :))
- retros
eikös koulujen kiertävä lista ole netistä saatavissa?
Ne ruoat, uskoisin, olisi aika helppo toteuttaa tai tehdä niistä omia variaatioita!!- tuffe
ja ainakin täytyy verrata ettei osu samaa sapuskaa samalle päivälle :)
- a-e
Jotta viikon ruokalista olisi edullinenkin hankintojen suhteen, olisi ehkä hyvä laatia ensi viikkoteemat. Silloin et joutuisi seuraavaa ateriaa varten erikseen kaivamaan esiin kokonaan eri aineksia kuin edellispäivän sapuskaan.
Siihen vois opettaa lapsia varten muun maailman keittiötä, eli olisi Aasianviikkoa, Välimeren viikkoa, Skandinaavian keittiötä, slaavilainen keittiö, jne.
Siinä systeemissä kyllä säästyy rahaa ja vaivaa koska esim. aasialaisiin ruokiin sisältyy valtiosta riippumatta niin paljon samoja aineksia!
Tai sitten tekee sen klassisen "kouluruokateeman" jossa keskiviikko on keittopäivä, perjantai puuropäivä, torstai se perinteinen rokkapäivä lettuineen tai pannareineen ja sillee.
Meillä mennään tähteitä hyödyntäen eli kun viime viikolla oli tex mexiä (tortilloja, tacoja, gaspachoa jne), käytettiin sunnuntaina ja maanantaina loppu chilipitoinen jauhelihamassa spagettien kastikkeeseen.
Nyt mennään miedompaan suuntaan koko ajan eli kasvisvoittoiseen Välimeren keittiöön - basilikan tuoksu keittiössä on huumaava!
Mieti, kokeile.- tuffe
siinä ruokalistan viilaamisessa meni viimeeksikin aikalailla aikaa, kun huomasi kuinka paljon helpompaa oli jos jotkut ruuat oli perättäisinä päivinä. Mutta kun sen sai toimivaksi, se oli suuri apu. Ainakin mulle, kun niin inhoon keksiä niitä ruokia :(
Tein viimeeksi listan missä oli keittopäivä, kalapv, lihapv, broileripv, kasvispv ja viikonloppuna sellaista mitä kestää kauemmin valmistaa. Ja makkara on meillä lihaa :)
Voinhan mä muokata sitä mun vanhaa listaa tai jatkaa sitä, mutta olisi hauskempaa saada hyviksi koettuja reseptejä, siksi kyselin onko kukaan muu kiinnostunut :)
- Mysteriet
Minulla kyllä helpottaa se, ettei tarvi joka päivä olla ruokaa väsäämässä...
Huomasin tuossa syksyn tullessa, että ruokavalio pikkuisen taas muuttui - keittoja ja patoja tulee tehtyä enemmän... niissä on se hyvä puoli, että ovat oivallisia pakastaa ja sieltä sitten napsia pöytään kun on tarvis ;D
Pari kertaa kuukaudessa on ns. lastenpäivä, tarkoittaen sitä että tenavat saavat päättää mitä pöytään loihditaan - ihanat lapsukaiset ovat toteuttaneet mahdollisuuttaan siten, että niinä päivinä meillä syödään ranskalaisia perunoita ja lihapullia tai kalapuikkoja :P
Tarjousten perässä en niinkään juokse, mutta sesonkituotteita tulee käytettyä ja useinhan ne juuri ovatkin niitä tarjouksessa olevia... ;D
Tänään muksut menevät isällensä ja minä töihin - ei tarvi tehdä ruokaa... jääkaapissa on eilistä siskonmakkarasoppaa, pistelen sitä ;D- tuffe
että jos tekee jonkun ruokalistan, ei välttämättä saa sitä mitä on edullista, niin kuin alter-egonkin kirjoitti. Ehkä oppisinkin vähän enemmän luovaksi tuon keksimisen suhteen jos mun ei tarvi keksi joka päivä :/ Nyt tuntuu että on aika kuivaa pakkopullaa ://
- meriv
asia ratkesi näppärästi tuolla Turva Jutskalla *hymyilee*
Ei tarvitse pientä, sievää päätään rasittaa ruokalistoilla.
Tosin ostatin lihakeittolihat pakkaseen valmiiksi. Opetan tätä huushollia syömään keittoja.
Nyt on toissapäivänä tehtyä muussia jääkaapissa, mistä on tarkoitus tehdä tänään jauhelihaperunasoselaatikko.
Muussiin sekoitetaan paistettu jauheliha(maustettu), haudutettua sipulia ja ruokakermaa ja tämä mössö hujautetaan uunivuokaan ja sen jälkeen uuniin.
Periaate olisi se, että kerran viikossa olisi keittopäivä ja kalapäivä.
Vaan nyt ei ole minun huoleni,koska menen iltavuoroon ja Jutskalla on 7 vapaata.
Minä vain syön..- Mysteriet
Nöyrin anteeksipyyntöni, nimesi johdosta! Tosin se oli kyllä Tuffe, kun sen keksi... *viheltelee viatonna*
Moi Meriv ;D
Hitsi, tää on kuin kokkiohjemaa katsoisi nälkäisenä - kuola valuu suupielistä :)"
Minä ajattelin viikonloppuna väsätä maksapihvejä ja perunamuusia, josko tekisi reilunkattilallisen ja sitten voisi kanssa tehdä tuota lihaperunasoselaatikkoa... ei hullumpaa ;D - meriv
Mysteriet kirjoitti:
Nöyrin anteeksipyyntöni, nimesi johdosta! Tosin se oli kyllä Tuffe, kun sen keksi... *viheltelee viatonna*
Moi Meriv ;D
Hitsi, tää on kuin kokkiohjemaa katsoisi nälkäisenä - kuola valuu suupielistä :)"
Minä ajattelin viikonloppuna väsätä maksapihvejä ja perunamuusia, josko tekisi reilunkattilallisen ja sitten voisi kanssa tehdä tuota lihaperunasoselaatikkoa... ei hullumpaa ;Dminä tulenkin sitten teille viikonloppuna syömään. Täällä ei näes pidetä maksasta *jupisee*
Omien lasteni herkkua ovat jauhemaksapihvit.
Kaamean näköistä mössöä raakana, mutta paistettuina pihveinä..*pyyhkii suupieliään*
n. 500 gr jauhettua naudanmaksaa
saman verran raastettua raakaa perunaa
raastettu iso sipuli
meiramia, suolaa, valkopippuria
n.25 gr sulatettua voita
ja eikun paistamaan pihveiksi.
Turva Jutska vain naureskelee nimelleen *naureskelee*
Naureskelee tuossa sängyllä ja epäilee meidän aivotoimintaamme.. - Mysteriet
meriv kirjoitti:
minä tulenkin sitten teille viikonloppuna syömään. Täällä ei näes pidetä maksasta *jupisee*
Omien lasteni herkkua ovat jauhemaksapihvit.
Kaamean näköistä mössöä raakana, mutta paistettuina pihveinä..*pyyhkii suupieliään*
n. 500 gr jauhettua naudanmaksaa
saman verran raastettua raakaa perunaa
raastettu iso sipuli
meiramia, suolaa, valkopippuria
n.25 gr sulatettua voita
ja eikun paistamaan pihveiksi.
Turva Jutska vain naureskelee nimelleen *naureskelee*
Naureskelee tuossa sängyllä ja epäilee meidän aivotoimintaamme..Kerroin kaljupäälle, miten mutsi teki universumin parhaat jauhemaksapihvit... ;D
Maksapihvien paisto...
Otetaan paljon valmiiksi viipaloitua naudan maksaa...
Paistetaan kuumalla pannulla, nopeasti molemmin puolin...
Maustetaan suolalla ja rakuunalla...
Lisätään joukkoon kermaa...
Kuumennetaan vain hetki - maksa ei saa kypsyä liikaa, ettei tule sitkeää...
Hän sentään epäilee vielä meillä aivotoimintaa olevan...
Tunnen erään joka lienee toivosta jo luopunut *virnuaa* - keittelee aamukahvia, kun olen yleensä sen aikaa hiljaa ;D - meriv
Mysteriet kirjoitti:
Kerroin kaljupäälle, miten mutsi teki universumin parhaat jauhemaksapihvit... ;D
Maksapihvien paisto...
Otetaan paljon valmiiksi viipaloitua naudan maksaa...
Paistetaan kuumalla pannulla, nopeasti molemmin puolin...
Maustetaan suolalla ja rakuunalla...
Lisätään joukkoon kermaa...
Kuumennetaan vain hetki - maksa ei saa kypsyä liikaa, ettei tule sitkeää...
Hän sentään epäilee vielä meillä aivotoimintaa olevan...
Tunnen erään joka lienee toivosta jo luopunut *virnuaa* - keittelee aamukahvia, kun olen yleensä sen aikaa hiljaa ;Dtuo ei ollut reilua..
Huom..hän vain epäilee, mutta asiasta ei kuullemma varmuutta.
Puuttuu näyttö aivotoiminnan säännöllisyydestä.
Nyt työnantaja kutsuu..lähden kyselemään, mitä oikein huutelee.
Mukavaa päivänjatkoa*hymyilee* - tuffe
On se ihan oikein että sinusta välillä pidetään huolta :)))
Pitää kokeilla tuota :))) siis mössöä, ei jutskaa :/
- Hilima Von..
Keitä kerralla kattilallinen pottuja ja tee jauheliha/nakkikastike, seuraavalle päivälle jää sitte keitettyjä pilkottuja perunoita soossissa tai tee pyttipannua.
tai
Kaalipata
Isoon kattilaan riisit(tummaa/kokojyvä:) kiehumaan
lihaliemikuutio
laita jauheliha paistumaan ( sipulia)
pilko/silppua kaali pieneksi silpuksi teholeikkurilla (lapset tykkää lopputuloksesta enemmäs jos ei oo isoja kaalin löttösiä)
kaalit sinne kattilaan riisin kaa kiehumaan
lopuksi paistettu jauheliha sekaan
suolaa
valkopippuria
jotain mausteita oman mieltymyksen mukaan
(jotkut laittaa siirappia tai sokeria pikkuriikkisen)
Siinäpä se sitten valmistuukin itsekseen liedellä, tosin parempaa tulee jos on aikaa ja laitat uuniin voi-nokareita päälle. Jos näin, tee samalla makaroonilaatikko niin muutamalle päivälle on safkat tehty.
tai
2 pussia pakaste peruna-sipulisekoitusta (2x500g)
2 säilykepurkkia lohta
4dl kermaa/kevytkermaa/ruokakermaa
suolaa
valkopippuria
jotain maustetta mitä yleensä käyttää
sit vaan vuokaan ja uuniin
Edellistä soveltaen lohen tilalle kikinkku, nötkötti, makkara ym.
tai
Pottumuussi lihapullat/mureke/uunilohi
Hilima von pizza :}- Mysteriet
Johdatan Sinua hieman harhapoluille... Miten Äijäkäs?
- Hilima Von..
Mysteriet kirjoitti:
Johdatan Sinua hieman harhapoluille... Miten Äijäkäs?
Näkö palautuu leikattuun silmään, pystyy jo lukemaan jonkunverran, edelleen otettava aika rauhallisesti ettei pääse repeämään uudelleen. Parhaillaan silmälääkärissä, joten kohta tiedämme enemmän.
Kerron terveisiä.
Hilima - Mysteriet
Hilima Von.. kirjoitti:
Näkö palautuu leikattuun silmään, pystyy jo lukemaan jonkunverran, edelleen otettava aika rauhallisesti ettei pääse repeämään uudelleen. Parhaillaan silmälääkärissä, joten kohta tiedämme enemmän.
Kerron terveisiä.
HilimaOikein roppakaupalla!
Hienoa että on toipunut... ;D
Silmäsairaalle potilaalle soveliasta ruokaa...
Keitettyä villiriisiä (muistuttaa jotain toukkaa...)
Sinikastiketta mustista torvisienistä (lasten mielestä näyttää koiran oksennukselta... ;D)
Keitettyä maissia (keltaisia hampaita...)
Eikä tarjoilijankaan tarvi tarjota silmänruokaa... - MysNa
Hilima Von.. kirjoitti:
Kerron terveisiä.
Hilimasanat ruudultani... Kun näin, että olet taas täällä - moi vaan, kiva kun olet! :) ajattelin kysäistä miten Ukokas voi ja toipuu. Mukavaa, että näyttää hyvältä. Onkos hän itse millä mielellä?
Kerro miult kans terkkuja ja tsemppimieltä! - Hilima Von..
MysNa kirjoitti:
sanat ruudultani... Kun näin, että olet taas täällä - moi vaan, kiva kun olet! :) ajattelin kysäistä miten Ukokas voi ja toipuu. Mukavaa, että näyttää hyvältä. Onkos hän itse millä mielellä?
Kerro miult kans terkkuja ja tsemppimieltä!Kiitos muistamisesta ja terkuista, välitin ne hänelle. Kuulosti ihan hyvillämielin olevan, tyytyväinen ettei mitään hämminkiä ole ja näkö jo nyt riittävä ajokortin säilyttämiseen.
Pari viikkoa vielä sairauslomalla korvessa, lokakuussa palailee..
Kovasti laittoi terveisiä, haleja ja pusuja ja kaikkee..kaikille.
Hilima - tuffe
ja vielä muistan sun savujuustokeittoas :))
- MysNa
Kuulostaa hauskalta ja hyvältä idealta :)
Säästyis monta päänvaivaa arkipäivistä.
Viikonloppuisin käytän mielelläni aikaa aterioiden suunnitteluun ja valmistukseen, mutta arkena ei aika yksinkertaisest riitä kovin kummoiseen...
Nyt en ehdi reseptejä kirjoitella, mutta pääsenkö kuitenkin mukaan?
Varmaan s-postirinki olis ajatuksena hyvä?- tuffe
mysliä kanssa listalle :)) Varmaan sposti on paras tapa, jos tulee kansion verran voi varmaan zipzipata..
- buteo
Mulle sopii oikein hyvin toi idea että lähetän sulle muutaman viikon ruokatoiveet ja sinä lähetät tännepäin ne ruuat valmiina!
Vai ymmärsinkö nyt oikein...
Minäkään en dikkaa tuota kokkaamista,tympeetä!
Aina sitä samaa jauhelihaa tai porsaanpiffiä.
Onneksi mies osaa ja viittii vääntää tuota ruokaa enempi.- tuffe
Hmm, mun täytyy vähän miettiä tuota ennen kuin lupaudun :)))) Ja ehkä sinunkin.. eka tervehdys meidän ruokapöydässä on "MITÄH tuo on???"
Onko sulla ryökäleellä myöskin sellainen Jutska mies kuin meriveellä?? - buteo
tuffe kirjoitti:
Hmm, mun täytyy vähän miettiä tuota ennen kuin lupaudun :)))) Ja ehkä sinunkin.. eka tervehdys meidän ruokapöydässä on "MITÄH tuo on???"
Onko sulla ryökäleellä myöskin sellainen Jutska mies kuin meriveellä??On mulla tuossa joku öriläs,ollut jo reilut parikytä vuotta.
Mutta emmä tiedä onko se Jutska,mikä se semmonen on.
Onko se joku oma rotu?
Laita vaan sitä ruokaa tänne,jos toi porukka mun kokkauksia syö niin pureksii ja nielee ne sunkin pöperöt.
Osaan mä muuten tehdä tosi hyviä lihapullia ja paistaa lättyjä.
Seitsemän ruokalajin ilallinen Tosimiehelle:
Sixpäkki ja pakastepitsa, ei tarvitse lämmittää!!!
Halpaa, Heloppoa ja Nopata
,_|\O_- JUNTTI
Menyy on sit vaan kahden ruokalajin.Pullo kossua ja metripizza
- tuffe
JUNTTI kirjoitti:
Menyy on sit vaan kahden ruokalajin.Pullo kossua ja metripizza
poikien vihannekset, häh?? Vai onkos makkaripizzaa.. ooho, kirjoitusvihreitä pukkaa..
tuffe kirjoitti:
poikien vihannekset, häh?? Vai onkos makkaripizzaa.. ooho, kirjoitusvihreitä pukkaa..
Vihannes syökööt mitä haluaa... :-D , kunhan ei koske meikän eväisiin!!!
Olut tehdään ohrasta! Siis olut on vihannes.
Pitsapohja on vehnää, siis vihannes!
Salami on nautaa ja hepoa, jotka syö ruohoa, siis ne on vihanneksia!
Juustoa tehään maidosta, joka tulee lehmästä, siis ...tartteeko sanoa!
Ihmetyttää mistä tomaattisose, paprika, oliivit, ja valkosipuli oikein tulee....Onko ne vihanneksia vai hedelmiä.- tuffe
joggis kirjoitti:
Ihmetyttää mistä tomaattisose, paprika, oliivit, ja valkosipuli oikein tulee....Onko ne vihanneksia vai hedelmiä.kohta väität että syöt elävää ravintoa, kun tuossa on se hiivakin.
Et tiedä mistä paprikat ja oliivit tulee? Oletko kuullut tarinaa kukista ja mehiläisestä? Heh, lyön pääni pantiksi että luulit että se tarkoittaa jotain ihan Muuuta :)) tuffe kirjoitti:
kohta väität että syöt elävää ravintoa, kun tuossa on se hiivakin.
Et tiedä mistä paprikat ja oliivit tulee? Oletko kuullut tarinaa kukista ja mehiläisestä? Heh, lyön pääni pantiksi että luulit että se tarkoittaa jotain ihan Muuuta :)):D Koulussa ei kerrottu kukille ja mehiläisille muut tarkoitusta, kuin mitä ne on! *peruskoulun kasvatti kun oon*
Vai voisko niittä kukkia antaa naisille Hmmm ja mehiläiset tekee hunajaa...kukista, mutta, mutta en ymmärrä nyt ihan kaikkea. Ai jaa hunaja on siis KASVIS!- JUNTTI
tuffe kirjoitti:
semmonen pizza missä on ananasta,herkkusieniä ja paprikaa silupia niin eikös siinä tuu kerralla ja melken koko viikon vihannekset:DDD Sit jos lisää listalle vielä sen perusvihanneksen eli makkura
- JUNTTI
joggis kirjoitti:
Ihmetyttää mistä tomaattisose, paprika, oliivit, ja valkosipuli oikein tulee....Onko ne vihanneksia vai hedelmiä.vehnä ja ns on kylläkin viljaa mut väljäkö hällä.Joku kasvi kuitenkin)DD
- h.v.
Sulle on postia.
- tuffe
kas, niin olikin :))))))
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa522100En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos311660Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141444Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3511436- 101394
Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681305- 121098
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul81014- 81982
- 20969