Miksi "uskova" syyllistää?

poikalapsi

Tavallisimpia aiheita tällä palstalla on jollain perusteella syyllistäminen. Milloin pahoja ovat rokkarit, milloin itsemurhaan ajautuneet, milloin alkoholistit, usein homot.

Kysyn nyt: MIKSI uskovaisen perusominaisuuksiin tuntuu kuuluvan muiden ihmisten mollaaminen, syyllistäminen ja pahan olon lisääminen? Sellaistako se "uskovan" lähimmäisenrakkaus on? Miksi ei tarjota oikeutta elää itsenään vastuullista elämää, muista välittävää ja elämää rakastavaa elämää? Miksi koko ajan korostetaan pahaa oloa, pahaa mieltä, sortohalua ja syrjintävimmaa, jonka takuumiehenä pidetään Jumalaa, vaikka itse ollaan sen pahan takana?

23

808

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kysyvä ...

Kun uskovaksi itseään kutsuva keksii harhoja lähimmäistensä päälle pantavaksi, niin kyse suuresta sielun sairaudesta. Surullista tässä on se, että he aiheuttavat vain lisää ongelmia itselleen kulkien foorumilta toiselle Herramme evankelistoja haukkuen ja parjaten ja lisää syytösten aiheita kaltaistensa kanssa työstäen. Tämä ei tosiaankaan ole oikea tapa hoitaa omaa rikkinäisyyttään. Vaan pitäisi mennä Herramme eteen ja hyvien sielunhoitajien kuultavaksi ja näin eheytyä ja tervehtyä itse sitten tästä loputtomalta tuntuvassa vimmassaan käydä kaiken elävän kimppuun.

• ......

tulla yllätyksenä, mutta itse syyllistyt tuohon kaikkeen koko ajan.

• uskossa tänään

-ei niinkään ihmisen syyllistämisestä vaan Raamatun totuuksien, esilletuomisesta, ja tämä sen vuoksi että ihmiset heräisivät, näkemään sen tien ja päämäärän, jonne ovat matkalla, ilman Jeesusta..
      -jos ihmisille ei julisteta heidän synneistään ja siitä mihin ne johtavat niin se on yksipuolista evankeliumia, siinä pitää olla molemmat..kun ihmisille saarnataan Ristiin naulittua Kristusta siihen kuuluu myöskin parannuksen saarna joka myöskin syyllistää omalta osaltaan, ihmistä ja ihminen tulee tuomituksi ja tuomitun, paikalle synteineen..tämän jälkeen on saarnattava Armon sanoma ja vedettävä verkot ns.maalle !
      -kun on itse tullut tuomitun paikalle ja sieltä päässyt armona alle, niin se on sitä todellista kokemista Jumalan Armosta ja Armossa, sekä myöskin elämään, syntymistä eli uudestisyntminen!
      -ei ole kysymys henkilökohtaisuuksista vaikka tällä palstalla usein se siihen meneekin !
      -evankeliumissa on monta puolta ja varmaankin suomalaisen luonteen ominaispiirteissä on melankolia ja sellainen että ollaan suu mutturalla turhankin usein jne..en tiedä selvittikö tämä yhtään tilannetta,-mutta toivottavasti :-)

• ReaAalto

Toisten syntien osoittamisesta:
        Olen koko uskonelämäni ajan julistanut evankeliumia armahtavasta Jeesuksesta ja syntieni anteeksiantajasta, omalla kohdallani.

Kertaakaan en ole alkanut toisen ihmisen syntisyyttä soimaamaan.
        Luotan siihen että Jumala ITSE on voimallinen tuomaan itsekunkin omat synnit esille.

Suosittelen tulemaan ihmiseksi, toisten ihmisten joukossa.

Uskovan tehtävä ei ole olla toisten tuomari tai moralisoija, on minun vakaa kantani.

Jeesus itse toimi näin ja siksipä uskaltaudunkin suosittelemaan HÄNEN LINJAANSA!

• uskossa tänään
        ReaAalto kirjoitti:

Toisten syntien osoittamisesta:
        Olen koko uskonelämäni ajan julistanut evankeliumia armahtavasta Jeesuksesta ja syntieni anteeksiantajasta, omalla kohdallani.

Kertaakaan en ole alkanut toisen ihmisen syntisyyttä soimaamaan.
        Luotan siihen että Jumala ITSE on voimallinen tuomaan itsekunkin omat synnit esille.

Suosittelen tulemaan ihmiseksi, toisten ihmisten joukossa.

Uskovan tehtävä ei ole olla toisten tuomari tai moralisoija, on minun vakaa kantani.

Jeesus itse toimi näin ja siksipä uskaltaudunkin suosittelemaan HÄNEN LINJAANSA!

kenenkään henkilökohtaisten syntien osoittamisesta
        vaan yleisestä Raamatun linjasta parannuksen sanoman suhteen, kaikki eivät tarvitse edes sitä sanomaa vaan pelkästään, Armon sanoman, koska ovat jo sisäisesti tulleet sille, paikalle että ovat nähneet syntinsä jne..
        -eikä syntisyyttäkään mitenkään erikoisesti tarvitse
        SOIMATA..
        -milestäni olen hyvinkin, ihminen ja vain ihminen, ihmisten joukossa, en sen kummempaa..
        -mutta on kuitenkin paljon jukuripäitä, jotka tarvitsevat, sitä parannuksenkin sanomaa jne..niin se vain on myös !

• ReaAalto
        uskossa tänään kirjoitti:

kenenkään henkilökohtaisten syntien osoittamisesta
        vaan yleisestä Raamatun linjasta parannuksen sanoman suhteen, kaikki eivät tarvitse edes sitä sanomaa vaan pelkästään, Armon sanoman, koska ovat jo sisäisesti tulleet sille, paikalle että ovat nähneet syntinsä jne..
        -eikä syntisyyttäkään mitenkään erikoisesti tarvitse
        SOIMATA..
        -milestäni olen hyvinkin, ihminen ja vain ihminen, ihmisten joukossa, en sen kummempaa..
        -mutta on kuitenkin paljon jukuripäitä, jotka tarvitsevat, sitä parannuksenkin sanomaa jne..niin se vain on myös !

Mutta helluntaiseurakunnissa on kuitenkin lainseuraamisen linja.
        Kun esim alkoholisti tulee uskoon ja sitten lankeaa, hänet syyllistetään.
        Hän ei olekaan nyt tullut "kunnolla uskoon" ja hyvinkin nopeasti eroitetaan "pyhien yhteydestä" ettei tällainen henkilö saastuttaisi.
        Näitä poisheitettyjä löytyy muistakin ryhmistä, kuten avioerot ja avoliitot.

Missä on silloin se "Jumalan armo" ?
        Eihän kaikki kasva samaa tahtia, vaan olemme Jumalan luomia yksilöitä eri persoonia.

• uskossa tänään
        ReaAalto kirjoitti:

Hän ei olekaan nyt tullut "kunnolla uskoon" ja hyvinkin nopeasti eroitetaan "pyhien yhteydestä" ettei tällainen henkilö saastuttaisi.

Eihän kaikki kasva samaa tahtia, vaan olemme Jumalan luomia yksilöitä eri persoonia.

-näin toimitaan niin se on todella järkyttävää..
        -kukahan kerran on vastuussa, näistäkin sieluparoista?

• ReaAalto
        uskossa tänään kirjoitti:

-näin toimitaan niin se on todella järkyttävää..
        -kukahan kerran on vastuussa, näistäkin sieluparoista?

Vai "jossain" seurakunnassa, kuten täällä Göteborgissa, mutta kyllä tämä käytäntö toimii siellä Suomessakin, vielä tänä päivänä.

• RitariOlevainen
        ReaAalto kirjoitti:

kanssasi samaamieltä,pois poykittuja on liikaa,eli yksikin on liikaa.

Mutta ei pidä antaa periksi,tuijaa vaan mukaan,minkä voi,aivan kuin se viimeinen Samurai,jota ei meinattu huolia enää joukkoon,mutta sepäs vaan tuli joukkoon yhä uudestaan,lopulta ne kyllstyi ja ottivat hänetkin mukaa.
        Ei ehkä tässä nyt niin käy,mutta voi kuitenkin seurata uskoaan joka on helluntaiseurakunna peruslinja,ja se on kyllä totuuden nimissä lähinnä raamatullisuutta kuin mikään toinen kristillinen seurakunta,tiedät sinäkin sen,vaikka nyt oletkin heille katkera,kantsiis heittä katkeruudet pois,se on tuhoavaa ja sastuttavaa.

• ReaAalto
        RitariOlevainen kirjoitti:

kanssasi samaamieltä,pois poykittuja on liikaa,eli yksikin on liikaa.

Mutta ei pidä antaa periksi,tuijaa vaan mukaan,minkä voi,aivan kuin se viimeinen Samurai,jota ei meinattu huolia enää joukkoon,mutta sepäs vaan tuli joukkoon yhä uudestaan,lopulta ne kyllstyi ja ottivat hänetkin mukaa.
        Ei ehkä tässä nyt niin käy,mutta voi kuitenkin seurata uskoaan joka on helluntaiseurakunna peruslinja,ja se on kyllä totuuden nimissä lähinnä raamatullisuutta kuin mikään toinen kristillinen seurakunta,tiedät sinäkin sen,vaikka nyt oletkin heille katkera,kantsiis heittä katkeruudet pois,se on tuhoavaa ja sastuttavaa.

Minulle.
        Kun ensimmäisellä kerralla minut heitettiin
        ulos , menin kuitenkin uudelleen.
        Ja kolmannen kerran jälkeen, kun "linja" oli muuttunut julmemmaksi, heikkoja ja ennestään syrjittyjä kohtaan, en nähnyt muuta ratkaisua, kuin lähteä ulos.
        He eivät muutu, on minunkin pakko tunnustaa, vaikka olenkin sellainen persoona, että uskon ihmisen muuttumiseen paremmaksi ja suvaitsevammaksi, kun sentään on uskoviksi tunnustautuvista johtohenkilöistä kysymys,

Tässäkin tapauksessa!

• "Raamatun totuus" on pelkästään kiertoilmaus hihhulin tuomitseville mielipiteille. Totuuksia löytyy Raamatusta niin monta kuin on hihhuliakin.

• Grown up
        ReaAalto kirjoitti:

Minulle.
        Kun ensimmäisellä kerralla minut heitettiin
        ulos , menin kuitenkin uudelleen.
        Ja kolmannen kerran jälkeen, kun "linja" oli muuttunut julmemmaksi, heikkoja ja ennestään syrjittyjä kohtaan, en nähnyt muuta ratkaisua, kuin lähteä ulos.
        He eivät muutu, on minunkin pakko tunnustaa, vaikka olenkin sellainen persoona, että uskon ihmisen muuttumiseen paremmaksi ja suvaitsevammaksi, kun sentään on uskoviksi tunnustautuvista johtohenkilöistä kysymys,

Tässäkin tapauksessa!

Vai mihin seurakuntaan siellä Göteborgissa kuulut?
        Minullakin on sukulaisia Göteborgissa, olen itse asiassa ajatellut tulla tässä syksymmällä sinne syyslomalle vähän virkistäytymään!

En ole nähnyt sinun kirjoittavan kastepalstalle koskaan. Oletko ajatellut kirjoittaa?

Minusta sinne kirjoittavien erityisesti uskoontulon upotuskastetta puolustavien, erityisesti helluntailaisten kirjoitukset ovat aivan erisävyisiä kuin niiden helluntailaisten puheet, joita näen silmästä silmään arkielämässä. Antaako internet tietynlaisen suojan päästää törkyä ulos, tuntematta häpeää tai vastuuta siitä, onko loukannut kanssakirjoittajaa syvästikin?

Onko erityisesti helluntailaisuudessa esillä ajatus, että luterilainen ei voi olla koskaan tosi uskova eikä oikein uskova?

Mitä mieltä sinä olet?

• ReaAalto
        Grown up kirjoitti:

Minullakin on sukulaisia Göteborgissa, olen itse asiassa ajatellut tulla tässä syksymmällä sinne syyslomalle vähän virkistäytymään!

En ole nähnyt sinun kirjoittavan kastepalstalle koskaan. Oletko ajatellut kirjoittaa?

Minusta sinne kirjoittavien erityisesti uskoontulon upotuskastetta puolustavien, erityisesti helluntailaisten kirjoitukset ovat aivan erisävyisiä kuin niiden helluntailaisten puheet, joita näen silmästä silmään arkielämässä. Antaako internet tietynlaisen suojan päästää törkyä ulos, tuntematta häpeää tai vastuuta siitä, onko loukannut kanssakirjoittajaa syvästikin?

Onko erityisesti helluntailaisuudessa esillä ajatus, että luterilainen ei voi olla koskaan tosi uskova eikä oikein uskova?

Mitä mieltä sinä olet?

"Onko erityisesti helluntailaisuudessa esillä ajatus, että luterilainen ei voi olla koskaan tosi uskova eikä oikein uskova? "

Minua ja meitä nuoria uskovia valistettiin oikein olan takaa, jo -70luvulla, ettei pidä mennä luterilaiseen kirkkoon, he ovat harhaoppisia.Kasteasia onkin se helluntailaisuuden jakoperuste, uskovien välillä.

Mitä mieltä sinä olet?

Minä olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että jos uskoo Jeesukseen Kristukseen syntiensä sovittajana, ja ymmärtää kasteen armon, minkä lapsena sai, ei sitä kastetta tarvitse uusia.
        Mutta kukin henkilö olkoon omassatunnossaan varma Jumalan edessä, sillä se on henkilökohtainen asenne mikä ratkaisee
        Siksipä en koskaan ala keskustella kasteesta, se on mielestäni turhaa ajan hukkaa.
        Kaste ei ketään pelasta, mutta jokainen joka avuksi huutaa Herran nimeä, pelastuu.

Göteborgissa toimii suomalainen seurakunta eri puolilla kaupunkia.Itse toimin aktiivisena jäsenenä Ankkuri nimisessä paikassa,Marian kirkossa .

• Hirvas
        ReaAalto kirjoitti:

"Onko erityisesti helluntailaisuudessa esillä ajatus, että luterilainen ei voi olla koskaan tosi uskova eikä oikein uskova? "

Minua ja meitä nuoria uskovia valistettiin oikein olan takaa, jo -70luvulla, ettei pidä mennä luterilaiseen kirkkoon, he ovat harhaoppisia.Kasteasia onkin se helluntailaisuuden jakoperuste, uskovien välillä.

Mitä mieltä sinä olet?

Minä olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että jos uskoo Jeesukseen Kristukseen syntiensä sovittajana, ja ymmärtää kasteen armon, minkä lapsena sai, ei sitä kastetta tarvitse uusia.
        Mutta kukin henkilö olkoon omassatunnossaan varma Jumalan edessä, sillä se on henkilökohtainen asenne mikä ratkaisee
        Siksipä en koskaan ala keskustella kasteesta, se on mielestäni turhaa ajan hukkaa.
        Kaste ei ketään pelasta, mutta jokainen joka avuksi huutaa Herran nimeä, pelastuu.

Göteborgissa toimii suomalainen seurakunta eri puolilla kaupunkia.Itse toimin aktiivisena jäsenenä Ankkuri nimisessä paikassa,Marian kirkossa .

Jokainen joka haluaa tehdä Jeesuksen mallin mukaisesti ja seuraa Hänen jalanjälkiään, tulee toimia myös niin. Siksipä minutkin on kastettu evl kirkkoon lapsikasteella, mutta tutustuttuani
        Raamattuun tiesin, että oikea kaste upotuskaste.
        Sen otin vastaan reilu vuosi sen jälkeen kun tulin uskoon. Mielestäni tein siinä Raamatun opetuksen mukaisesti.

• ReaAalto
        Grown up kirjoitti:

Mitä mieltä sinä olet?

Kuulun Ruotsin evankelisluterilaiseen kirkkoon.

• ReaAalto
        Hirvas kirjoitti:

Jokainen joka haluaa tehdä Jeesuksen mallin mukaisesti ja seuraa Hänen jalanjälkiään, tulee toimia myös niin. Siksipä minutkin on kastettu evl kirkkoon lapsikasteella, mutta tutustuttuani
        Raamattuun tiesin, että oikea kaste upotuskaste.
        Sen otin vastaan reilu vuosi sen jälkeen kun tulin uskoon. Mielestäni tein siinä Raamatun opetuksen mukaisesti.

Teit aivan oikein, jos kerran koit sen olevan niin.

Mutta on niitä uskovia, jotka eivät halua uusia kastettaan, vai kuinka?

• Grown up
        ReaAalto kirjoitti:

Mitä mieltä sinä olet?

välttämättä jättää kastepalstalle viestiä. Olisin kiitollinen, jos kävisit lukemassa muutamia viimeaikaisia kirjoituksiani. Kehuja en kaipaa. Sitten näet mitä on keskusteltu, ja missä sävyssä.
        Olen aikuisena kastettu luterilainen ja helluntailaisia kiusaa se, että en näe lapsena kastettuja veljiäni/siskojani sen huonompina.

Uskon Jeesukseen Kristukseen lunastajanani ja vapahtajanani. Jeesus on Jumalan armo, joka tulee luoksemme Sanassa, kasteessa, ehtoollisessa ja uskossa. Meillä on lahjana Isältä uskonvanhurskaus Jeesuksen veriuhrin ansiosta.

Minä uskon näin:
        Kun uskova kuulee evankeliumin ja uskoo, hänessä uskoo ja rukoilee itse Vapahtaja Jeesus Kristus. Usko ei ole omaa, vaan lahjaa Jumalalta. Tällä tavoin uskovan täytyy jo olla kastettu.

Mitä sitten olin ennen omaa kastettani? Kun Jumala kolkuttaa ovea ja kutsuu, puhun etsivästä uskosta. Minulle Jumalan lapseus alkaa kasteesta, uskon kautta. Jos tämä oikeus täyttyisi aina ilman kastettakin, Jumala ei olisi antanut ilmoitusta/asetusta kasteesta. Kasteen perusteella saa Pyhän Hengen lahjan. Pyhä Henki/Tuuli kyllä puhaltaa raamatun mukaan missä ja miten tahtoo. Minuun se vaikutti tahdon ottaa kaste vastaan. Kasteessa Kristuksen Henki asettuu taloksi. Olenkin saanut siitä merkin.

Haluan erottaa toisistaan Jumalan tahdon ja lihan tahdon. Jumala vaikuttaa meissä tahtomisen ja haluamisen, joten kääntymiseni on Hänen työtään. Siksi en puhu uskonratkaisusta. Liha ei tahdo kääntyä. Liha aina kapinoi. Minun lihani ei olisi ratkaissut kasteelle menoa. Siksi en korosta TÄTÄ omaa osuuttani. En usko lihanpyhitysoppeihin.

Lisäksi uskon, että kasteessa ihminen liitetään syntien anteeksiantamukseen sillä tavoin, että syntejä ei enää lueta tuomiolla syyksi. Synti on ja luetaan, mutta Jeesuksen veri on se armo, joka pyyhkii sen pois. Käsitän niin, että kaste on saman Jumalan armon julistus, niin että synnit pestään pois uskon kautta. Kaste pohjautuu Kristuksen veriuhrille ja ylösnousemukselle. Minulle kaste ja ehtoollinen vahvistavat Jumalan Sanan. Kasteessa, jossa Jumalan lapseus ja liitto alkavat ja aletaan elää uutta elämää Hengessä, ihmiselle tarjotaan kertakaikkinen pelastus. Henkilökohtainen ja omistettu ja uskottu tosiasia siitä tulee uskon kautta, jolloin puhutaan uudestisyntymisestä eli eloon virkoamisesta (tuhlaajapoika). Uusi lankeemus ei tee saatua kastetta huonommaksi. Vaan kääntymistä ja eloon virkoamista tarvitsee kastettukin, luterilainen tai helluntailainen, päivittäin. Tämä tulee Sanan lukemisen ja kuulemisen kautta.

Arvostan eniten Herran Pyhää Sanaa. Sieltä tulee laki ja armo.

Nämä tällaiset sanani ärsyttävät helluntailaisia. Näen vaaroja ns. ratkaisu/pyhityskristillisyydessä, jos uskosta tehdään oma ANSIO. Koska silloin unohdetaan helposti ihmisen syyllisyys Jumalan edessä. Ajaudutaan helposti "eriseuroihin" ja erilaisiin kasteisiin, ja muiden syntien osoitteluun tuomitsemiseen, jonka takana saattaa kuitenkin olla lihallinen ylpeys: "minä uskon paremmin ja pyhemmin". Niin... ja (aikuis)kasteeni toimitustapakin oli tietysti väärä - valelemalla.

Vain Jeesus on vanhurskautemme.

Siunausta sinulle

• ReaAalto

Kysymys on lakiuskonnosta, jossa seurataan sääntöjä.
      Helluntailaisuus on täynnä vaatimuksia, pykäliä ja momentteja.

Kristuksen armon Henki saa hyvin harvoin tai ei ollenkaan tilaa, koska ihmisen omahyväisyys ja
      ylpeys aiheuttaa esteitä.

Lohdutukseksi sanoisin, että Jeesus Kristus ei syyllistä, halveksi eikä käyttäytyny ala-arvoisesti ketään ihmistä kohtaan.
      Hän on sama vielä tänäkin päivänä.

• järkytetty uskova

Osut asian ytimeen.

On turhaa puhua ilosanoamsta, jos se jos seuraavassa lauseessa, asenteella tai muulla sellaisella vesitetään. Tyyliin: Usko on iloinen asia, mutta tuota takkia sä et kyllä oi enää käyttää, kun se on syntiä ja Jumala antaa kyllä voiman luopua siitä ja ilon muusta.

Monet ymmärtävät uskon oikein, mutta he eivät valitettavasti pidä ääntä itsestään.

• Vaikkei uskovaiset tuomitsisikaan. Tekee sen kuitenkin Jumalan sana. Jumalan sanaa, kun ei oikein haluaisi alkaa muuttamaan. Jumalan sanan nuhdeltavaksi on vain taivuttava.

"Kääntykää minun nuhdeltavikseni. Katso, minä vuodatan teille henkeäni, saatan sanani tiedoksenne." (sananl.1:23)

• Äxä

pelkkä Sanasta paasaaminen saa ihmisen harvoin uskoon. Tarvitaan tekoja ja tilanteita. Olkaa toisille hyviä, niin ajan myöttä hekin ovat hyviä teille. Oma uskoon tuloni ei aiheutunut käännytyksestä, vaan tarpeesta. Se oli avunhuuto johon Jeesus vastasi. Tässä sitä nyt ollaan...
        En kuulu mihinkään hellareihin tai muihin, koska näen sen täysin tarpeettomana. Pelkkä usko Jeesuksen apuun riittää hyvin.

• paikanetsijä

on helpompi olla kun saa muitten elämää ronkkia..oman elämän ronkkiminen ja ruotiminen olisi liian rankkaa ja monelle ylivoimaista

totuus omasta elämästä on usein-uskovalle varsinkin- liian karvasta katseltavaa...

• Kadun-nainen

Onhan kristinusko mustavalkeeta, siitä lähtee perusidea. Joko elät ikuisesti tai olet rotta joka kuolee lopullisesti. Siitä lähtee syyllistämis ja pelon hallinnan motto tietyllä ihmistyypillä. Osa kasvaa armoon ja
      myötätuntoön, mutta ei se näytä mikään sääntö olevan uskovienkaan keskuudessa. Suvaitsevaisuus vaatii hitosti sinnikkyyttä ja ei sitä löydy kaikilta. Mennään oikotietä ja lyödään helvetti eteen, ota tai jätä. Aikaa vähän.
      Minulla on ilo tuntea mukavia uskovia hellareita
      jotka eivät aja pimeyden ehdoilla asiaansa vaan valoa takaa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1548
    2. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1489
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1345
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      340
      1316
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1245
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      998
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      951
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      929
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      891
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      826
    Aihe