Brittiveri vaarallista ?

Kävin äskettäin veripalvelussa ja luin pitkästä aikaa ohjeet luovuttajille. Niissä kerrotaan mm. erilaisista verenluovuttamisen esteistä. Yhtä kohtaa ihmettelen:

"Pysyvään verenluovutuskieltoon johtaa yli 6 kuukauden oleskelu Britanniassa vuosina 1980-1996."

Tietääkö joku, mikä on syynä edellä mainittuun?

11

931

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Annika E.
      • Kysymys oli minusta mielenkiintoinen ja ajattelin sen ehkä herättävän hauskojakin arvailuja.

Ajattelin "penkoa" vastauksen myöhemmin esille, jos vielä olisi tarpeen.
        Tämä palsta on tosi upea, aina löytyy ihmisiä, jotka tietävät ja viitsivät vaivautua kertomaan meille muillekin.

Kiitos Annika!

• Annika E.
        optimisti-orvokki kirjoitti:

Kysymys oli minusta mielenkiintoinen ja ajattelin sen ehkä herättävän hauskojakin arvailuja.

Ajattelin "penkoa" vastauksen myöhemmin esille, jos vielä olisi tarpeen.
        Tämä palsta on tosi upea, aina löytyy ihmisiä, jotka tietävät ja viitsivät vaivautua kertomaan meille muillekin.

Kiitos Annika!

kiitoksista!

On tuo asia tullut niin tutuksi, kun isäntä käy verenluovutuksessa niin usein, kuin säännöt sallivat.
        Kehuu aina, kuinka hyvän olon siitä saa. Siis sekä hyvän mielen, että myös keventyneen, hyvän fyysisen tunteen.

Verenluovutuksestahan on tutkitustikin hyviä vaikutuksia myös luovuttajalle.

• Annika E. kirjoitti:

kiitoksista!

On tuo asia tullut niin tutuksi, kun isäntä käy verenluovutuksessa niin usein, kuin säännöt sallivat.
        Kehuu aina, kuinka hyvän olon siitä saa. Siis sekä hyvän mielen, että myös keventyneen, hyvän fyysisen tunteen.

Verenluovutuksestahan on tutkitustikin hyviä vaikutuksia myös luovuttajalle.

kaikille terveille, joilla on hyvä hb.

Minulla on tullut erilaisista syistä välillä pitkiäkin taukoja, mutta olen aloittanut nuorena ja aion jatkaa niin kauan kuin voin. Viime viikolla oli vasta 67. kerta. Helsingin Kivihaassa on mielestäni suorastaan ylelliset puitteet ja kestitys.

Myös vanhempani luovuttivat säännöllisesti verta ja opin käymään veripalvelussa jo lapsena vanhempien mukana. Kun isäni heräsi vuosia sitten sairaalassa parin viikon tajuttomuuden jälkeen ja kuuli saaneensa verta, hän kysyi meiltä heti ensimmäisen vierailumme aikana: "Oletteko käyneet luovuttamassa verta?"

• Annika E.

kaikille terveille, joilla on hyvä hb.

Minulla on tullut erilaisista syistä välillä pitkiäkin taukoja, mutta olen aloittanut nuorena ja aion jatkaa niin kauan kuin voin. Viime viikolla oli vasta 67. kerta. Helsingin Kivihaassa on mielestäni suorastaan ylelliset puitteet ja kestitys.

Myös vanhempani luovuttivat säännöllisesti verta ja opin käymään veripalvelussa jo lapsena vanhempien mukana. Kun isäni heräsi vuosia sitten sairaalassa parin viikon tajuttomuuden jälkeen ja kuuli saaneensa verta, hän kysyi meiltä heti ensimmäisen vierailumme aikana: "Oletteko käyneet luovuttamassa verta?"

erikoisen hyvän työn tehnyt varmasti monelle ihmiselle! Todella kunnioitettava suoritus.

Itsekin kävin aikanaan. Veriryhmäni on senverran harvinaisempi, että joskus lähdin kesken työpäivänkin. Nyt kuitenkin krooniseen sairauteen syömäni lääkkeet estävät luovutuksen.

Kun saajan hyöty luovutetusta verestä on itsestäänselvyys, miksikähän esim. miesten luovutuksen terveellisyydestä luovuttajalleen ei enemmän puhuta?

• Annika E. kirjoitti:

erikoisen hyvän työn tehnyt varmasti monelle ihmiselle! Todella kunnioitettava suoritus.

Itsekin kävin aikanaan. Veriryhmäni on senverran harvinaisempi, että joskus lähdin kesken työpäivänkin. Nyt kuitenkin krooniseen sairauteen syömäni lääkkeet estävät luovutuksen.

Kun saajan hyöty luovutetusta verestä on itsestäänselvyys, miksikähän esim. miesten luovutuksen terveellisyydestä luovuttajalleen ei enemmän puhuta?

lisäksi tarkkaillaan monia terveyden kannalta tarpeellisia tietoja verinäytteistä. Ihmettelen, mikseivät useammat ihmiset innostu asiasta. Iselleni se sopii hyvin, kun hb palautuu normaalille tasolleen jo muutamassa päivässä.
        Entivanhaan harrastettiin kuppausta ja sanottiin laskettavan "pahat veret" pois. Nyt sekin on jossainpäin tullut käyttöön uudelleen. Luulen, että verenluovutus ajaa saman asian ja siinä sivussa tulee autetuksi muitakin.

Jos miehesi käy Kivihaassa luovuttamassa, siellä tarjottiin mielellään kahvit myös entiselle luovuttajalle, jonka kanssa yhteen aikaan siellä kävin. Älä siis ainakaan jää ulkopuolelle odottelemaan. Olet sinäkin kahvisi varmaan ehtinyt jo moneen kertaan ansaita. ;))

• Annika E.

lisäksi tarkkaillaan monia terveyden kannalta tarpeellisia tietoja verinäytteistä. Ihmettelen, mikseivät useammat ihmiset innostu asiasta. Iselleni se sopii hyvin, kun hb palautuu normaalille tasolleen jo muutamassa päivässä.
        Entivanhaan harrastettiin kuppausta ja sanottiin laskettavan "pahat veret" pois. Nyt sekin on jossainpäin tullut käyttöön uudelleen. Luulen, että verenluovutus ajaa saman asian ja siinä sivussa tulee autetuksi muitakin.

Jos miehesi käy Kivihaassa luovuttamassa, siellä tarjottiin mielellään kahvit myös entiselle luovuttajalle, jonka kanssa yhteen aikaan siellä kävin. Älä siis ainakaan jää ulkopuolelle odottelemaan. Olet sinäkin kahvisi varmaan ehtinyt jo moneen kertaan ansaita. ;))

lähempänä Napapiiriä asumme, ei siis taida tuo tarjous ihan meitä lämmittää. Hienoa kuitenkin, että noin hyväntekijöitä muistetaan. :)

Tuttavapiirissänikin monet maksavat maltaita kuppauksesta. Tekisi monesti mieli heille sanoa, että menisivät luovuttamaan verta. Siitä saisivat ilmaiseksi hyvän olon, mielen, ja jopa muillekin voisivat olla hyödyksi.

• todettu siellä ensimmäisenä

Hullun lehmän tauti.

• tietenkin,

vai?

• Pirre*

tuo hullunlehmän taudin vaara, miksi muuten varoitus olisi rajattu noihin "vuosikymmeniin".

• isoäiti*

Kuulun itse näihin kiellettyihin luovuttajiin, koska olen asunut Britanniassa tänä aikana.
      Todellisuudessa ehdin luovuttaa verta muutaman kerran.. kas määräykset laaditaan jälkijunassa.
      Syynä luovutuskieltoon on hullun lehmäntauti eli BSE.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7320
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3594
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      371
      1978
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      165
      1816
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1459
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1401
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1290
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1257
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1164
    Aihe