Otan esille muutamia asioita, jotka olen todennut helluntailaisena seurakunnassa.
1. Meille on opetettu, että ihminen joka ei puhu kielillä, ei ole täyttynyt Pyhällä hengellä.
2. Ehtoollista saa vain nauttia se, joka on käynyt upotuskasteella.
3. Kuukausittain tulee seurakunnnan jäsenen maksaa kymmenykset seurakunnalle. Huomautus vielä, että tulisi maksaa tulojen perusteella.
4. Alkoholia ei saa käyttää.
5. Tupakointi on kielletty seurakuntaan kuuluvalta.
6. Seurakunnan vanhimmisto suorittaa henkilövalinnat.
Tässä muutama asia, jotka ovat jokapäiväistä käytäntöä seurakunnassa.
Toivon, ettei tästä tule puukkoa selkään, vaan asiallisia kannanottoja.
Hajanainen käytäntö seurakunnissa
47
1326
Vastaukset
- ...
Olen erimieltä itse vain ensimmäisestä kohdasta.
Kielillä puhumattomuus ei tee tyhjäksi uudestisyntymistä. Jokainen saa uudestisyntyessään Pyhän hengen ja toivon mukaan pitää hänet, eikä aja häntä pois. - Läänin ylin välihuomauttaja
Lieneekö kovin paheksuttavia asioita. Olisiko parempi sallia kaikki ja antaa kunkin elää omien halujensa ja himojensa mukaan?
1.Asiasta on eri käsityksiä. Tuskin vaikuttaa kotiuttamiseen.
2.Niin, Herran pöytä on pyhä, joka on tarkoitettu uskoville, jotka ovat antaneet kastaa itsensä. Tässä tosin on srk-kohtaisia eroja.
Ap.t.2:41,42
"Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa".
3.Kymmenykset ovat vapaaehtoisia,armotalouskautta kun elellään, mutta näyttää siltä, että kovin moni kärsii uskoontultuaankin rahan himosta. Itsekkyys rehottaa. Tämän päivän slogan: Minä itse, minä, minä, minä...
4.Parempi olla antamatta pahalle pikkurilliä, vaikka Sana kehottaakin olla juopumatta viinistä. Maassamme on liikaa tuskaa, jota alkoholin käyttö on edesauttanut.
5.Huumeet ja aineet, jotka saastuttavat meitä ja pilaavat terveytemme ovat jo arkijärjen mukaisesti turhia ja haitallisia. Miksi polttaa?
6.Vanhimmisto on srk:n johto, joka toivottavasti Herran johdatusta ja viisautta kysellen tekee hyviä ratkaisuja. Riippuu kylläkin, mitä henkilövalintoja tarkoitat.
No ei tullut pahasti puukosta, vai tuliko?
Jumala on kaiken kaikkiaan järjestyksen Jumala ja siksi anarkismi olkoon kaukana seurakunnasta.- sitä
kaunistelemaan,kun totta se on vaikka uskovaiset ei halua sitä nähdäkään. Ulkopuolisen silmin ja vierestä seuranneena se on juuri tuota mitä ReaAalto sanoi. Vaikka en muuten hänen kirjoituksista välitäkään. Miksihän se on niin vaikeaa tunnustaa oikeat asiat ja nähdä ne niinkuin suurin osa ihmisistä näkee. Onko se sitä että menettää kasvonsa jos asiat ottaa puheeksi. Julkkikset pantiin heti mestauspölkylle kun hieman arvostelivat seurakunnan menettelytapoja. Ja homma jatkuu edelleen. Entäs jos se vanhemmisto valittaisiinkin vaaleilla niin kuinka sitten?
- no se sama virkamies tietysti
sitä kirjoitti:
kaunistelemaan,kun totta se on vaikka uskovaiset ei halua sitä nähdäkään. Ulkopuolisen silmin ja vierestä seuranneena se on juuri tuota mitä ReaAalto sanoi. Vaikka en muuten hänen kirjoituksista välitäkään. Miksihän se on niin vaikeaa tunnustaa oikeat asiat ja nähdä ne niinkuin suurin osa ihmisistä näkee. Onko se sitä että menettää kasvonsa jos asiat ottaa puheeksi. Julkkikset pantiin heti mestauspölkylle kun hieman arvostelivat seurakunnan menettelytapoja. Ja homma jatkuu edelleen. Entäs jos se vanhemmisto valittaisiinkin vaaleilla niin kuinka sitten?
Eli sinä pidät hyvänä uskovana, joka elää itsekkäästi rahanhimoineen, juopuu vähintäin perjantaisin, polttaa askin päivässä, mieluiten vahvaa norttia, pilkkaa vanhimmistoa ja kannattaa huutoäänestystä ja mitä vielä, no ylpeilee sillä kaiken päälle.
- Hirvas
no se sama virkamies tietysti kirjoitti:
Eli sinä pidät hyvänä uskovana, joka elää itsekkäästi rahanhimoineen, juopuu vähintäin perjantaisin, polttaa askin päivässä, mieluiten vahvaa norttia, pilkkaa vanhimmistoa ja kannattaa huutoäänestystä ja mitä vielä, no ylpeilee sillä kaiken päälle.
Jos välttämättä haluat vääristellä sitä, mitä asiallisesti esitin, niin jatka ihmeessä samaa linjaa. En minä aio sitä estää.
- todé
sitä kirjoitti:
mitä uutta menettelytapaa *julkkikset* ovat ujuttaneet helluntaiherätykseen?
- se läänin...
Hirvas kirjoitti:
Jos välttämättä haluat vääristellä sitä, mitä asiallisesti esitin, niin jatka ihmeessä samaa linjaa. En minä aio sitä estää.
Mutta, mitäpä ajoit takaa listaa värkätessäsi? Mikähän mahtaa olla motiivisi, sitä minä tässä pohdiskelen.
- Hirvas
se läänin... kirjoitti:
Mutta, mitäpä ajoit takaa listaa värkätessäsi? Mikähän mahtaa olla motiivisi, sitä minä tässä pohdiskelen.
Peräänkuulutin asiallista keskustelua siitä, menetteleekö seurakunta oikein toimiessaan mainitsemieni asioiden suhteen.
Te voitte ottaa kantaa siihen, varmaan teilläkin on kokemuksia omista seurakunnistanne. - ReaAalto
Hirvas kirjoitti:
Peräänkuulutin asiallista keskustelua siitä, menetteleekö seurakunta oikein toimiessaan mainitsemieni asioiden suhteen.
Te voitte ottaa kantaa siihen, varmaan teilläkin on kokemuksia omista seurakunnistanne.Tulet varmasti ja oletkin jo huomannut, että helluntailaisuuden epäkohtia ei saa arvostella.
Pitäisi vaan "rukkoilla" niin kuin siskot sanoivat kerran, kun sanoin että eikö kukaan puutu siihen että naisia halveksitaan laittamalla seurakunnan eteen anteeksipyytämään "määrättyjä" erehdyksiä, kuten eräskin romanisisko laitettiin oikein häpeäpaaluun koko kansan pilkattavaksi.
Niin että pitäisiko olla vain hiljaa ja "rukkoilla"? - Hirvas.
ReaAalto kirjoitti:
Tulet varmasti ja oletkin jo huomannut, että helluntailaisuuden epäkohtia ei saa arvostella.
Pitäisi vaan "rukkoilla" niin kuin siskot sanoivat kerran, kun sanoin että eikö kukaan puutu siihen että naisia halveksitaan laittamalla seurakunnan eteen anteeksipyytämään "määrättyjä" erehdyksiä, kuten eräskin romanisisko laitettiin oikein häpeäpaaluun koko kansan pilkattavaksi.
Niin että pitäisiko olla vain hiljaa ja "rukkoilla"?Nyt olisi ihan hyvä muistaa, nöyryyttikö Jeesus ketään syntistä tai syntiä tehnyttä?
Paniko Hän syntisen muiden nöyryytettäväksi julkisesti kaiken kansan eteen?
Ei. Hän itse joutui fariseusten ja kirjanoppineiden nöyryytettäväksi, ja lopulta tapettavaksi.
Jos seurakunta toimii kuten kerroit, niin sen toiminta on syntisen häpäisemistä. Miten seurakunta voi perustella tuollaista toimintaansa raamatullisesti ? Ei mitenkään ! - frihet
ReaAalto kirjoitti:
Tulet varmasti ja oletkin jo huomannut, että helluntailaisuuden epäkohtia ei saa arvostella.
Niin että pitäisiko olla vain hiljaa ja "rukkoilla"?Meillähän täällä svennelässä on sisaret myös vanhimmistossa ja saarnaajina, joten ikävältä kait se sinustakin tuntuu valheita veljistä kirjoittaa, kun naiset jopa johtokuntaan kuuluvat asioista päättämään ja ehtoollista jakaessa ei kaiketi nykyään kukaan ilman jää, kuuluipa seurakuntaan tai ei, siis ilipa sit vaikka hindu tai ateisti, kaikille ehtoollistakin tarjotaan.
Ehkä Suomessa vielä joissakin kohdissa pidättäydytään raamatun ohjeisiin enemmän, kun meillä täällä ja ehkä sinun luterilainen "yhdistyksesi" on muiden ohjeiden valtaamana jättänyt raamatun ohjeet täysin.
Et älä turhaan murehdi valehdellessasi, että naiset ovat alemmassa asemassa meillä täällä Ruotsissa.
Ehkäpä vaalit näyttivät myös epäraamatullisen linjauksen KDS: n linjoissa, kun luterilaiset eivät omiaan äänestäneet. - ReaAalto
Hirvas. kirjoitti:
Nyt olisi ihan hyvä muistaa, nöyryyttikö Jeesus ketään syntistä tai syntiä tehnyttä?
Paniko Hän syntisen muiden nöyryytettäväksi julkisesti kaiken kansan eteen?
Ei. Hän itse joutui fariseusten ja kirjanoppineiden nöyryytettäväksi, ja lopulta tapettavaksi.
Jos seurakunta toimii kuten kerroit, niin sen toiminta on syntisen häpäisemistä. Miten seurakunta voi perustella tuollaista toimintaansa raamatullisesti ? Ei mitenkään !En kutsukaan täällä olevaa helluntaiseurakuntaa Jumalan seurakunnaksi, vaan uskonnolliseksi klubiksi.
Näitä klubeja löytyy Suomesta ja Ruotsistakin aivan liikaa.
Klubin hallitus määrää linjan.
Kansan suu tukitaan, jos arvostelua löytyy.
Minulta löytyi.
Jos ei mene tukkoon kiltisti, otetaan pakkotoimet.
Pakkotoimia olen minäkin saanut saanut maistaa.
Eräs maistaminen tapahtui niin, että klubin hallituksen jäsen tahtoi heittää minut ulos-fyysisesti.
Armahdin häntä sanomalla, että lähden omasta tahdostani sillä Ruotsin lain mukaan väkivalta on rikos ja minä tahdon säästää sinut tältä rikokselta.
Poistuin itse mutta sinnikkäänä naisena palasin muutamien vuosien kuluttua. - Hirvas
frihet kirjoitti:
Meillähän täällä svennelässä on sisaret myös vanhimmistossa ja saarnaajina, joten ikävältä kait se sinustakin tuntuu valheita veljistä kirjoittaa, kun naiset jopa johtokuntaan kuuluvat asioista päättämään ja ehtoollista jakaessa ei kaiketi nykyään kukaan ilman jää, kuuluipa seurakuntaan tai ei, siis ilipa sit vaikka hindu tai ateisti, kaikille ehtoollistakin tarjotaan.
Ehkä Suomessa vielä joissakin kohdissa pidättäydytään raamatun ohjeisiin enemmän, kun meillä täällä ja ehkä sinun luterilainen "yhdistyksesi" on muiden ohjeiden valtaamana jättänyt raamatun ohjeet täysin.
Et älä turhaan murehdi valehdellessasi, että naiset ovat alemmassa asemassa meillä täällä Ruotsissa.
Ehkäpä vaalit näyttivät myös epäraamatullisen linjauksen KDS: n linjoissa, kun luterilaiset eivät omiaan äänestäneet.Olen asunut pitkään siellä Frihet-maassa, joten tiedän melko paljon sikäläisistä oloista ja elämästä.
Ja en ole luterilainen. - frihet
Hirvas kirjoitti:
Olen asunut pitkään siellä Frihet-maassa, joten tiedän melko paljon sikäläisistä oloista ja elämästä.
Ja en ole luterilainen.En sinua tiedä, mutta Reea on jo muutaman kerran seurakuntaa vaihtanu ja kolmasti helareistakin lähteny, joten ei se ihme ole jos entistä kotiaan haukkuu kuin koira oravaa.
Totuushan kuitenkin on, että meillä helareilla on vanhimmistossa sisaret ja veljet samassa arvossa ja heitä kuuluu paimeniin ja seurakunnan johtakuntaan, joten turha Reean on liikoja huudella naisten sortamisesta, kun he samoin jakavat myös ehtoollisen niin juopuolle, uskosta osattomille ateisteille, kuin seurakunnan muille jäsenille, joten asiat niiku ne on.
Se Reea riipoo, kun Enbuska on joskus ojentanut asiasta häntä, kun taitaa olla tytöllä huolia itsensä levikin vähyydestä, jospa ne kokous kutsut ovat vähissä tytöllä.
Onhan täällä tallusteltu kohta liiankin kauan, mut jossainhan sitä täytyy elellä. - Hirvas
frihet kirjoitti:
En sinua tiedä, mutta Reea on jo muutaman kerran seurakuntaa vaihtanu ja kolmasti helareistakin lähteny, joten ei se ihme ole jos entistä kotiaan haukkuu kuin koira oravaa.
Totuushan kuitenkin on, että meillä helareilla on vanhimmistossa sisaret ja veljet samassa arvossa ja heitä kuuluu paimeniin ja seurakunnan johtakuntaan, joten turha Reean on liikoja huudella naisten sortamisesta, kun he samoin jakavat myös ehtoollisen niin juopuolle, uskosta osattomille ateisteille, kuin seurakunnan muille jäsenille, joten asiat niiku ne on.
Se Reea riipoo, kun Enbuska on joskus ojentanut asiasta häntä, kun taitaa olla tytöllä huolia itsensä levikin vähyydestä, jospa ne kokous kutsut ovat vähissä tytöllä.
Onhan täällä tallusteltu kohta liiankin kauan, mut jossainhan sitä täytyy elellä.Tarkoititko Enbuskalla Hannua? Ja mistäs levikistä puhuit? Tack för svaret.
- frihet
Hirvas kirjoitti:
Tarkoititko Enbuskalla Hannua? Ja mistäs levikistä puhuit? Tack för svaret.
En tarkoittanut, kuin Heimo Embuskaa, joka toimi täällä Ruotsissa paimenen hommissa hetken aikaa, tuolla Trollhättanissa.
Toisilla katos on tarvetta olla esillä ja sitä ehkä tuolla levikillä tarkoitin, sitähän Reea täällä hakee, kun oman esiintymisensäkin ilmoitti tämän palstan välityksin.
En muuten tunne Hannu Enbuskaa, vaikka tiedän että Heomolla on veljiä, joista erään olen tavannutkin, mutten muista nimeä.
Heimo Embuska on mielestäni yksi hyvä suomalainen laulaja, joten pidän hänen esittämistään lauluista melkoisesti. - Hirvas
frihet kirjoitti:
En tarkoittanut, kuin Heimo Embuskaa, joka toimi täällä Ruotsissa paimenen hommissa hetken aikaa, tuolla Trollhättanissa.
Toisilla katos on tarvetta olla esillä ja sitä ehkä tuolla levikillä tarkoitin, sitähän Reea täällä hakee, kun oman esiintymisensäkin ilmoitti tämän palstan välityksin.
En muuten tunne Hannu Enbuskaa, vaikka tiedän että Heomolla on veljiä, joista erään olen tavannutkin, mutten muista nimeä.
Heimo Embuska on mielestäni yksi hyvä suomalainen laulaja, joten pidän hänen esittämistään lauluista melkoisesti.Juu, anteeksi vaan. Nimimuisti oli "sinnepäin", ja tarkoitin tietysti Heimoa.
- srklainen
Hirvas kirjoitti:
Juu, anteeksi vaan. Nimimuisti oli "sinnepäin", ja tarkoitin tietysti Heimoa.
Heimo on hyvä veli. Osaa julistaa Kristusta Jeesusta ja laulunlahjat vielä päälle. Siunataan häntä, että Jumala saisi häntä enenevästi käyttää monelle siunaukseksi.
- ihmetystä suureen ääneen
ReaAalto kirjoitti:
En kutsukaan täällä olevaa helluntaiseurakuntaa Jumalan seurakunnaksi, vaan uskonnolliseksi klubiksi.
Näitä klubeja löytyy Suomesta ja Ruotsistakin aivan liikaa.
Klubin hallitus määrää linjan.
Kansan suu tukitaan, jos arvostelua löytyy.
Minulta löytyi.
Jos ei mene tukkoon kiltisti, otetaan pakkotoimet.
Pakkotoimia olen minäkin saanut saanut maistaa.
Eräs maistaminen tapahtui niin, että klubin hallituksen jäsen tahtoi heittää minut ulos-fyysisesti.
Armahdin häntä sanomalla, että lähden omasta tahdostani sillä Ruotsin lain mukaan väkivalta on rikos ja minä tahdon säästää sinut tältä rikokselta.
Poistuin itse mutta sinnikkäänä naisena palasin muutamien vuosien kuluttua.Jos hellunt.srk on klubi, niin mikä sitten lutherin srk on, Haka vai? Tunnethan fudista? Puheistasi päätellen taidat olla muuten melkoisen särmäinen ihminen. No, ihminen toistansa hioo. Ja Siperia opettaa, mutta luokallekin voi jäädä. Tehdäänpäs läksyt huolela jatkossa, niin ei jäädä enää luokalle!
- Hirvas
srklainen kirjoitti:
Heimo on hyvä veli. Osaa julistaa Kristusta Jeesusta ja laulunlahjat vielä päälle. Siunataan häntä, että Jumala saisi häntä enenevästi käyttää monelle siunaukseksi.
En tunne henkilökohtaaisesti Heimoa, mutta hänen CD-minulla kyllä on, jota kelpaa kuunnella.
- todé
opetetaan Jumalan olemuksesta vastoin raamattua?
- Hirvas
Seurakunnassani tunnustetaan kolmiyhteinen Jumala ja opetetaan myös niin.
Henkilökohtaisesti olen perehtynyt kolminaisuusopin historiaan, missä olosuhteissa se syntyi, ja verrannut sitä Raamatussa esitettyihin totuuksiin.
En ole ollenkaan vakuuttunut siitä, että kolminaisuusoppi tuollaisena olisi oikein, varsinkaan kun puhutaan kolmesta erillisestä persoonasta. Mielestäni Pyhä Henki ei ole persoona samalla tavalla kuin Isä ja Poika. - Taas se sama läänin virkamies
Hirvas kirjoitti:
Henkilökohtaisesti olen perehtynyt kolminaisuusopin historiaan, missä olosuhteissa se syntyi, ja verrannut sitä Raamatussa esitettyihin totuuksiin.
En ole ollenkaan vakuuttunut siitä, että kolminaisuusoppi tuollaisena olisi oikein, varsinkaan kun puhutaan kolmesta erillisestä persoonasta. Mielestäni Pyhä Henki ei ole persoona samalla tavalla kuin Isä ja Poika.Sanopa meille kaikille, mitenkäs se Pyhä Henki, jos se (?) on vain jokin voima, voi esim. murehtia, kehottaa, opettaa ynnämuuta ( luepas Raamattua, niin huomaat)?
- Hirvas
Taas se sama läänin virkamies kirjoitti:
Sanopa meille kaikille, mitenkäs se Pyhä Henki, jos se (?) on vain jokin voima, voi esim. murehtia, kehottaa, opettaa ynnämuuta ( luepas Raamattua, niin huomaat)?
Matteus 2:16-17
16. Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä.
17. Ja katso, taivaista kuului ääni, joka sanoi: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt".
5. Moos.6:4
4. Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi.
Markus 10:18
18. Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä paitsi Jumala yksin.
Room.3:29-30
29. Vai onko Jumala yksistään juutalaisten Jumala? Eikö pakanainkin? On pakanainkin,
30. koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta.
Raamattu toteaa Jumalan olevan YKSI. Se todistaa Hänen olevan oma persoona jakamattomassa olomuodossaan. - todé
Hirvas kirjoitti:
En ole ollenkaan vakuuttunut siitä, että kolminaisuusoppi tuollaisena olisi oikein, varsinkaan kun puhutaan kolmesta erillisestä persoonasta. Mielestäni Pyhä Henki ei ole persoona samalla tavalla kuin Isä ja Poika.seurakunnassanne ei varmaankana ole taloudellisia huolia, kun kaikkien on pakko maksaa kymmenen prosenttia tuloistaan? kuka valvoo, jotta kaikki maksavat varmasti oikean summan?
- todé
Hirvas kirjoitti:
16. Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä.
17. Ja katso, taivaista kuului ääni, joka sanoi: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt".
18. Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä paitsi Jumala yksin.
29. Vai onko Jumala yksistään juutalaisten Jumala? Eikö pakanainkin? On pakanainkin,
30. koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta.
Raamattu toteaa Jumalan olevan YKSI. Se todistaa Hänen olevan oma persoona jakamattomassa olomuodossaan."uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa,
jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden."
mitä Jeesus tuossa tarkoittaa, kun viittaa tekoihinsa, "tekojen tähden"..? - Hirvas
todé kirjoitti:
"uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa,
jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden."
mitä Jeesus tuossa tarkoittaa, kun viittaa tekoihinsa, "tekojen tähden"..?Todelle. Eiköhän kaikille raamattua lukeneille ole selvää, että Jeesus sai voimansa Isältään.
- Hirvas
todé kirjoitti:
seurakunnassanne ei varmaankana ole taloudellisia huolia, kun kaikkien on pakko maksaa kymmenen prosenttia tuloistaan? kuka valvoo, jotta kaikki maksavat varmasti oikean summan?
Rahalla mitataan uskovan usko. Ne, jotka maksavat kuukausittain kiltisti "kymmenyksensä", jaksavat mainita siitä kierrellen niille, joilla ei ole varaa (työttömät, eläkeläiset, alkoholistit)
Nämä kymmenyksillä itsetuntoa nostavat ovat fariseuksia, mitäpä muuta. - se l...
Hirvas kirjoitti:
Raamattu toteaa Jumalan olevan YKSI. Se todistaa Hänen olevan oma persoona jakamattomassa olomuodossaan.Jos Pyhä henki on vain jokin epämääräinen voima, niin kirjoita sitten se pienellä, sillä vain erisnimethän kirjoitetaan Isolla Kirjaimella.
Muuten, jos Jeesus on sinulle vain pelkkä ihminen, tai joku enkeliolento, niin sinä olet vielä synneissäsi, sillä ei ihminen voi sinua lunastaa. - todé
Hirvas kirjoitti:
Todelle. Eiköhän kaikille raamattua lukeneille ole selvää, että Jeesus sai voimansa Isältään.
mielestäsi Jeesus ja parantamisen armolahjoilla varustettu uskova ovat samalla viivalla? Jeesus on vain joku olento, joka myös "saa voimaa Jumalalta"?
kuka ja millainen sinun Jeesuksesi mahtaakaan olla? - Hirvas
se l... kirjoitti:
Jos Pyhä henki on vain jokin epämääräinen voima, niin kirjoita sitten se pienellä, sillä vain erisnimethän kirjoitetaan Isolla Kirjaimella.
Muuten, jos Jeesus on sinulle vain pelkkä ihminen, tai joku enkeliolento, niin sinä olet vielä synneissäsi, sillä ei ihminen voi sinua lunastaa.Minun uskoani Jeesukseen ei horjuta ainoakaan ihminen. Kunnioitan Isää Jumalaa samalla tavalla kuin Jeesus, koska Jumala on kaikkivaltias. Pyhää Henkeä tulee kunnioittaa siksi, että Jeesus lähetti sen meidän puolustajaksemme.
Ja mitä tulee minun synteihini, niin se heittää ensimmäisen kiven, joka tällä palstalla on synnitön. - Hirvas
todé kirjoitti:
mielestäsi Jeesus ja parantamisen armolahjoilla varustettu uskova ovat samalla viivalla? Jeesus on vain joku olento, joka myös "saa voimaa Jumalalta"?
kuka ja millainen sinun Jeesuksesi mahtaakaan olla?Minulle on täysin selvää, kuka on Jeesus Kristus ja myös Hänen opetuksensa.
Syntinen ei ole koskaan samalla viivalla kuin Jumalan ainosyntyinen ja synnitön Poika Jeesus. - se lään...
Hirvas kirjoitti:
Minun uskoani Jeesukseen ei horjuta ainoakaan ihminen. Kunnioitan Isää Jumalaa samalla tavalla kuin Jeesus, koska Jumala on kaikkivaltias. Pyhää Henkeä tulee kunnioittaa siksi, että Jeesus lähetti sen meidän puolustajaksemme.
Ja mitä tulee minun synteihini, niin se heittää ensimmäisen kiven, joka tällä palstalla on synnitön.Ei tässä ole kivien heittelemisestä nyt kysymys laisinkaan. Itsekukin olemme syntisiä, vaikka emme syntiä harjoittaisikaan. Kysymys on siitä, että jos Jeesus olisi vain ihminen, niin kuin me, niin Hänen kuolemansa ei voi sovittaa meidän syntejämme. Ihminen ei voi sovittaa toisen ihmisen syntejä. Kuitenkin Jeesus oli sekä ihminen, että Jumala.
- srklainen
Hirvas kirjoitti:
Rahalla mitataan uskovan usko. Ne, jotka maksavat kuukausittain kiltisti "kymmenyksensä", jaksavat mainita siitä kierrellen niille, joilla ei ole varaa (työttömät, eläkeläiset, alkoholistit)
Nämä kymmenyksillä itsetuntoa nostavat ovat fariseuksia, mitäpä muuta.Se, mitä annetaan, annetaan salassa. Esim. minä en tiedä muiden antamisista mitään. Omasta antamisesta jotain muistan, mutta en tee siitä ansiota. Rahaakin kun vaan satutaan tarvitsemaan näissäkin hommissa. Suon kaikin mokomin vapauden olla antamatta niille, joilla on niukasti sitä. Tasauksesta puhutaan Raamatussakin. Fariseusta löytyy meistä kaikista, jos tarkkaan lähdetään tutkimaan, sen verran ihmisiä sitä ollaan, eiköstä?
- Hirvas.
se lään... kirjoitti:
Ei tässä ole kivien heittelemisestä nyt kysymys laisinkaan. Itsekukin olemme syntisiä, vaikka emme syntiä harjoittaisikaan. Kysymys on siitä, että jos Jeesus olisi vain ihminen, niin kuin me, niin Hänen kuolemansa ei voi sovittaa meidän syntejämme. Ihminen ei voi sovittaa toisen ihmisen syntejä. Kuitenkin Jeesus oli sekä ihminen, että Jumala.
Tiedän aivan tarkalleen miksi Jeesus kuoli Golgatalla ja mitä Hänen vuodattamansa veri tarkoitti meille syntisille.
Vastasin edelliseen tekstiisi, josta lainaus:
"Muuten, jos Jeesus on sinulle vain pelkkä ihminen, tai joku enkeliolento, niin sinä olet vielä synneissäsi, sillä ei ihminen voi sinua lunastaa."
Sinä tuossa itse totesit, "että sinä olet vielä synneissäsi"
Siksi vastasin Jeesuksen sanoilla, koska yksikään ihminen ei ole SYNNITÖN, ja vastauksestasi voi päätellä että sinä jo olisit. - Hirvas
srklainen kirjoitti:
Se, mitä annetaan, annetaan salassa. Esim. minä en tiedä muiden antamisista mitään. Omasta antamisesta jotain muistan, mutta en tee siitä ansiota. Rahaakin kun vaan satutaan tarvitsemaan näissäkin hommissa. Suon kaikin mokomin vapauden olla antamatta niille, joilla on niukasti sitä. Tasauksesta puhutaan Raamatussakin. Fariseusta löytyy meistä kaikista, jos tarkkaan lähdetään tutkimaan, sen verran ihmisiä sitä ollaan, eiköstä?
Täysin oikeaa puhetta - kiitos! Näin pitäisi olla, mutta kun valitettavasti ei ole.
Siis miksi jotkut "parempiosaiset" tuovat esiin sen, että minä maksan joka kuukausi seurakunnalle "kymmenykset"¨. Miksi pitää kiusata niitä eläkemummoja ja pappoja, peruspäivärahalla kituuttavia työttömiä ym. vähäosaisia, joilla kertakaikkiaan ei ole varaa sellaiseen.
Tuntuu joskus siltä, että seurakunnan taloudellisesti kurjassa asemassa olevat ikäänkuin huutolaisia, jotka eivät ole samanarvoisia varakkaiden kanssa. Seurauksena jotkut ovat jättäneet seurakunna, koska eivät halua kuulla vihjailuja. Näin se vaan on ! - todé
Hirvas kirjoitti:
Minulle on täysin selvää, kuka on Jeesus Kristus ja myös Hänen opetuksensa.
Syntinen ei ole koskaan samalla viivalla kuin Jumalan ainosyntyinen ja synnitön Poika Jeesus.voitko sanoa, kuten apostoli tuomas sanoi nähtyään Jeesuksen käsissä jäljet ristiinnaulitsemisesta "minun Herrani ja minun Jumalani"?
- se läänin...
Hirvas. kirjoitti:
Tiedän aivan tarkalleen miksi Jeesus kuoli Golgatalla ja mitä Hänen vuodattamansa veri tarkoitti meille syntisille.
Vastasin edelliseen tekstiisi, josta lainaus:
"Muuten, jos Jeesus on sinulle vain pelkkä ihminen, tai joku enkeliolento, niin sinä olet vielä synneissäsi, sillä ei ihminen voi sinua lunastaa."
Sinä tuossa itse totesit, "että sinä olet vielä synneissäsi"
Siksi vastasin Jeesuksen sanoilla, koska yksikään ihminen ei ole SYNNITÖN, ja vastauksestasi voi päätellä että sinä jo olisit.Onko Jeesus sinun käsityksesi mukaan Jumala vai pelkkä ihminen? Minä olen ymmärtänyt Sanasta, että Hän oli sekä tosi ihminen, että tosi Jumala. Voitko ystävällisesti vastata suoraan, kiitos. Pyydän lopuksi anteeksi hulvatonta tyyliäni. Välillä tulee laittaneeksi kevyemmin, muuten niin tosikkomaiseen meininkiin. Siunausta sulle! Älä kanna kaunaa minua kohtaan, muuten ei tule uni simmuun. Kummallekaan.
- srklainen
Hirvas kirjoitti:
Täysin oikeaa puhetta - kiitos! Näin pitäisi olla, mutta kun valitettavasti ei ole.
Siis miksi jotkut "parempiosaiset" tuovat esiin sen, että minä maksan joka kuukausi seurakunnalle "kymmenykset"¨. Miksi pitää kiusata niitä eläkemummoja ja pappoja, peruspäivärahalla kituuttavia työttömiä ym. vähäosaisia, joilla kertakaikkiaan ei ole varaa sellaiseen.
Tuntuu joskus siltä, että seurakunnan taloudellisesti kurjassa asemassa olevat ikäänkuin huutolaisia, jotka eivät ole samanarvoisia varakkaiden kanssa. Seurauksena jotkut ovat jättäneet seurakunna, koska eivät halua kuulla vihjailuja. Näin se vaan on !No ehdottomasti, jos tällaista menoa esiintyy, niin tällaisten itsensäkorottajien pitäisi kiiruhtaa Jeesuksen jalkojen juureen parannusta tekemään kovuudestaan ja omahyväisyydestään. Ei silti, parannusta tässä tarvitsemme jokainen, totista sellaista!
- Hirvas
se läänin... kirjoitti:
Onko Jeesus sinun käsityksesi mukaan Jumala vai pelkkä ihminen? Minä olen ymmärtänyt Sanasta, että Hän oli sekä tosi ihminen, että tosi Jumala. Voitko ystävällisesti vastata suoraan, kiitos. Pyydän lopuksi anteeksi hulvatonta tyyliäni. Välillä tulee laittaneeksi kevyemmin, muuten niin tosikkomaiseen meininkiin. Siunausta sulle! Älä kanna kaunaa minua kohtaan, muuten ei tule uni simmuun. Kummallekaan.
Olen yrittänyt sanoa selvästi, että JEESUS ON JUMALAN AINOA POIKA, joka tuli lihalliseksi ihmiseksi ja kärsi ristinkuoleman meidän jokaisen syntien tähden. Ainoastaan ja vain usko Häneen antaa meille TOIVON pelastuksesta ja iankaikkisesta elämästä.
Ja sitten hyvä ystävä "se läänin". Olet lähimmäiseni ja me kaikki olemme vajavaisia ihmisiä. Emme me tietyssä tilanteessa voi aina hallita itseämme ja itsekyyttämme. " Saattaa hihat ruveta käryämään". Mutta toisaalta se on tervettäkin, sillä Jeesus "tuuletti" oikein kunnolla aikansa fariseuksia Matteuksen 23.luvussa. Hänellä oli varmasti syy siihen, ja teksti oli sen mukaista.
Itse yritän olla reilu ja suora asioissa, ja tapani on sanoa melkoisen suoraan ajatuksiani.
Siunausta sinullekin. Minä ainakin aion kuorsata lahjakkasti, toivottavasti Herra sen minulle suo. - vielä se läänin alin välih...
Hirvas kirjoitti:
Olen yrittänyt sanoa selvästi, että JEESUS ON JUMALAN AINOA POIKA, joka tuli lihalliseksi ihmiseksi ja kärsi ristinkuoleman meidän jokaisen syntien tähden. Ainoastaan ja vain usko Häneen antaa meille TOIVON pelastuksesta ja iankaikkisesta elämästä.
Ja sitten hyvä ystävä "se läänin". Olet lähimmäiseni ja me kaikki olemme vajavaisia ihmisiä. Emme me tietyssä tilanteessa voi aina hallita itseämme ja itsekyyttämme. " Saattaa hihat ruveta käryämään". Mutta toisaalta se on tervettäkin, sillä Jeesus "tuuletti" oikein kunnolla aikansa fariseuksia Matteuksen 23.luvussa. Hänellä oli varmasti syy siihen, ja teksti oli sen mukaista.
Itse yritän olla reilu ja suora asioissa, ja tapani on sanoa melkoisen suoraan ajatuksiani.
Siunausta sinullekin. Minä ainakin aion kuorsata lahjakkasti, toivottavasti Herra sen minulle suo.No hyvä, että annoit hyvän tunnustuksen koko kansan edessä. Nyt sitten minäkin menen vaimon viereen nukkum... zzzzzzz krooh pyyh, zzzzz krooh pyyh
- Hirvas
vielä se läänin alin välih... kirjoitti:
No hyvä, että annoit hyvän tunnustuksen koko kansan edessä. Nyt sitten minäkin menen vaimon viereen nukkum... zzzzzzz krooh pyyh, zzzzz krooh pyyh
Käväisin juuri saunassa ja sama juttu se on minullakin, että kiltisti vaimon viereen.
Hyvää yötä, "Jesse" myötä .
- EntinenFariseus..
Aikaan ulkokullattuja fariseuksia jotka kiristelevät kravattejaan ja omahyväinen naama ja nenä pystyssä kulkevat. Mutta sisältä he ovat silti täynnä saastaa. katkeruuden sappea ja laittomuutta!
- ReaAalto
Vielä enemmän;
1.Herroina hallitsemisen harha;että veljiä ei saa arvostella.
2.Ylistyslaulu harha; että kaksituntiset ylistyslauluseremoniat ovat Raamatullisia.
3.Henkilöön katsomisen harha; että varakkaita ja korkeissa viroissa olevia suositaan.
4. Armolahjojen jakamisen harha, että voidaan jakaa armolahjoja kätten päällepanemisen kautta.
5.Rukousjonoharha; että rukousapua tarvitsevien jonottajien ohi juostaan
huutaen jonon päästä toiseen, edes kysymättä mitä apua
tarvitsevalla on sydämellä.
6.Paastoamisen harha; että paastoten saadaan Jumalalta vastaus siihen mitä kulloinkin halutaan.
7.Saarnaajien ja puhujien kritisointi kielto harha; että saarnaajien ja puhujien puheita ja tekoja ei saisi arvostella.
8.Seurakunta salaseura harha; että epäkohdista ja vääryyksistä ei saisi puhua
9.Yksinäisten ja tavallisuudesta poikkeavien ihmisten syrjintä harha;
10.Seksuaalisesti poikkeavien halveksuntaharha.
11.Avioeron läpi käyneisiin suhtautumisharha; että syrjitään
jompaakumpaa osapuolta, samoin yksinäiset ja vammaiset saavat olla
sisärenkaan ulkopuolella.
12.Vaatimus ja komentamis-harhat; että vaaditaan ja komennetaan Jumalaa ja ihmisiä.
13.Uskovien perheiden kasvatus harhat; että opetetaan lapset kieroilemaan ja valehtelemaan
että perheen pyhyyden sädekehä säilyy moitteettomana.
Mieluummin järjestetään lapsille sopiva lääketieteellinen diagnoosi, ettei perheen maine kärsi.
14.Harhaoppi, että; rahalla voi ostaa Jumalalta siunauksia!
15.Harhaoppi, että Jumalan vastuulla on varjella uskova harhaopeilta ja eksymiseltä!
16.Armolahjakoulutus harha; että voidaan kouluttaa armolahjojen saamiseen ja niitten käyttöön.
17.Että uskova nainen ei saa ulkonaisesti kaunistautua
18.Että eronnut saa uudelleen avioitua vain, jos puoliso on ollut uskoton.
19.Että nainen ei saa enää laulaa kuorossa, jos ottaa avioeron.
20.Että nainen on syntisempi jos elää avoliitossa, kuin se nainen joka elää yksin tai avioliitossa.
21.Että se nainen joka on eronnut on syntisempi, kuin vanhapiika tai avioliitossa oleva nainen.
22.Että uskova aviomies omistaa vaimonsa aivojen käyttöoikeuden.
23.Että seurakunnan veljet omistavat yksinäisen seurakuntalaisen naisen aivojen käyttöoikeuden.
24. Kaatamisoppiharha, että kaatumiset ovat Jumalan Hengen toimintaa
25.Kokemuskristillisyysharhaoppi, että eri ilmiöt , sekä muut voimavirtaukset
sähköinen voima, käsien vispaaminen ja tärinä ovat Jumalan Hengen toimintaa.""2.Ylistyslaulu harha; että kaksituntiset ylistyslauluseremoniat ovat Raamatullisia.""
Yhdyn tässä Jumalan sanaan. "Ylistäminen on soveliasta" Etkö sinä ylistä Herraa? Aitoa ylistämistä löytyy helluntaiseurakunnissa. Ja siihen pyrkimys.
""5.Rukousjonoharha; että rukousapua tarvitsevien jonottajien ohi juostaan
huutaen jonon päästä toiseen, edes kysymättä mitä apua
tarvitsevalla on sydämellä.""
Yksittäisiä tapauksia. Varmasti löytyy.
"""14.Harhaoppi, että; rahalla voi ostaa Jumalalta siunauksia!"""
En tiedä miksi kuvittelet tämmöisiä. Nuohan kuuluu menestysteologiaan. Et voi poimia kaikkia ääri ilmiöitä helluntailaisten piikkiin.
Muitakin kohtia josta voisin sanoa olevani erimieltä kanssasi siihen mitä helluntailaisuuteen liittyy.
Tuo kohta ei ole niin ehdoton kun mainitsit..
"""3. Kuukausittain tulee seurakunnnan jäsenen maksaa kymmenykset seurakunnalle. Huomautus vielä, että tulisi maksaa tulojen perusteella."""
(Ohjeellinen) Seurakunta kohtaisia painotuksia voi varmaan olla.- semmoisia
Heluntaiseurakuntiakin varmasti jotka on vääriä profeettoja.?? eikö vain??
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271538Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391429Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121335Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391301Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681245- 12988
- 7941
- 20929
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7881- 71806