raamattuaiheinen kysymys

muukalainen 12

Matteus 8:

"Ja eräs toinen hänen opetuslapsistaan sanoi hänelle: "Herra, salli minun ensin käydä hautaamassa isäni".
22 Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Seuraa sinä minua, ja anna kuolleitten haudata kuolleensa".

Tämähän on raamattuaiheinen keskustelufoorumi ja siksi ajattelin kokeilla mitä ajatuksia teille on syntynyt ylläolevasta raamatun kohdasta. Oliko Jeesus liian jyrkkä mielestänne? vai miten asia tulisi ymmärtää..

48

1650

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajatullet

Raamattu on väärennös sen jokainen ymmärtäväinen tietää. Ja kristinusko on maailman suurin terroristi järjestö sen todistaa meille sen oma historia. Raamattu on väärennös ja alkuperäistä raamattua kirjoitetussa muodossa ole ja mahdollisesti muisti tietona ollut Jumalan sana menetettiin kun kristityt murhasivat Jeesusta seuranneet varhaiskristityt!
      Raamatussa on Jumalan sanaakin mutta siinä on sotia voittaneiden ja hallitsijoidenkin; eli saatanankin sanomaa.

Sana herra on eräs raamatun väärennöksistä. Kun UT alettiin kirjoittamaan niin herra sanaa ei edes silloin vielä ollut vaan se goottien titteli keksittiin myöhemmin...
      Siis herra on sama kuin saatana ja tulee korvata sanoilla Jumala tai Jeesus tai monessa kohtaan jättää kokonaan pois!

Kaksi esimerkki faktaa sanasta herra:
      Käsky 1
      Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
      Tuossa ei tarvita herra sanaa muuta kuin piilosaatanallisuuden mukana olemiseksi.
      Katekismuksen selitys:
      Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia minun rinnallani.
      Tuossa ei tarvita herra sanaa muuta kuin piilosaatanallisuuden mukana olemiseksi.

Käsky 2
      Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.
      Tuossakaan ei tarvita herra sanaa muuta kuin piilosaatanallisuuden mukana olemiseksi.
      Katekismuksen selitys:
      Älä turhaan käytä Jumalasi nimeä, sillä Herra ei jätä sitä rankaisematta, joka turhaan käyttää hänen nimeään.
      Eli tuossa on jo todella julmaa saatanallisuutta Jumalaakin kohtaan ja sitä vois ihan puhtaalla omalla tunnolla kutsua Jumalan pilkaksi jossa Jumalalta otetaan pois rangaistus oikeus! herra (saatana) rankaisee jos herran (saatanan) nimen turhaan lausuu...
      Eli selvää piilosaatanallisuutta ja tätä löytyy kristinuskon teksteistä enemmän kuin arvaattekaan. Ei Jumala ole tehnyt raamattua saatanalliseksi vaan saatana ja saatanan palvelijat! Jumala on meille selvä ja ristiriidattomasti oikeaoppinen Jumala joka ei sanaansa noin saatanallisesti meille kertoisi joten jokaiselle Jumalaa ja Jeesusta sielussaan pitävän tulisi huomata piilosaatanallisuuksien jumalattomuudet.
      2.Korinttolaiskirje:
      11:14 Eikä ihme; sillä itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi.
      11:15 Ei ole siis paljon, jos hänen palvelijansakin tekeytyvät vanhurskauden palvelijoiksi, mutta heidän loppunsa on oleva heidän tekojensa mukainen.

Saul Tarsilainen oli johtajana kristunuskon alkaessa vainoamaan Jeesuksen seuraajia ja hän ilmeisesti sai valtansa saatanalta kristinuskon (ei varhaiskristityiltä) välityksellä ja käytti valtaan varhaiskristittyjen teloittamiseen kun he eivät kieltäneet Jeesusta ja uskoaan Häneen. Mutta Damaskoksen tiellä hän kohtasi Jeesuksen ja Saulista tuli Paavali; nimen vaihdolla yritettiin salata kuka Paavali todellisuudessa oli ja nyt meillä on raamatussa Jeesusta seuranneiden kiduttaja ja murhaaja tukemassa saatanan tahtoa Jumalan ja Jeesuksen nimissä. Näin Jumalan sanaksi tehdään saatanan sanaa ja raamattua väitetään Jumalan sanaksi vaikka sitä tuskin koskaan on ollut kirjoitetussa muodossa. Jos sitä Jumalan sanaa on ollut niin se menetettiin kun kristityt (saatanan palvojat) murhasivat Jeesusta seuranneet varhaiskrisityt joilla mahdolisesti oli Jumalan sana muisti tietona.
      Ja kun Paavali kirjoitti vankina ollessaan tekstinsä niin sopii miettiä hetki sitä että kenen ehdoilla ne kirjoitetaan. Yleensä on aina ollut niin että sen ehdoilla, kenen leipää syöt ja tuskin hänkään oli muita paljon kummempi.
      Eikä hän ollut ainoa tiedossamme oleva saatanalle palveluksia tekevä. Plinius Secundus oli maineeltaan myös kiduttaja ja Jeesusta seuranneiden teloittaja ja kaikki jotka eivät kieltäneen Jeesusta murhattiin niinkuin kristinuskon tapana on kautta aikojen ollut.
      Noin alkoi satoja vuosia kestäneet saatanan haluamat murhat Jumalan ja Jeesuksen nimessä toimimiseksi.

Näitäkin sivujakin kannatteee tutkia:
      Markku Tiilikaisen kommentti uudesta Raamatunkäännöksestä.
      http://www.jeesus-on-herra.com/kirjoitukset/akavavaroit us.htm
      VANHAN TESTAMENTIN KÄÄNNÖSVIRHEISTÄ
      http://tuomasjasuvi.jesusanswers.com/kosyvanto.htm

• eepu*

Sillä, ihmisillä on aina joku veruke pitkittää lähteäkö seuraamaan Vapahtajaan, jakamaan varojaan, kun maalliset nautinnot ovat ihmismielelle mielenkiintoisempia kuin kieltäytyminen/uhrautuminen!

• käärmelahti

tulee selväksi; ensin Jumala sitten muu.

Meillä ei tule olla mitään "estettä", joka estää meitä seuraamasta Jeesusta. Ajatellaan, jos tämä opetuslapsi olisi mennyt ensin hautaamaan isänsä, olisiko hän palannut takaisin? Vai olisiko ehkä, jos hän oli esikoinen, niin isän perintö saanut hänet toisiin ajatuksiin? Nämä ovat vain arvailujani, mutta tosiasia on, että helposti maalliset murheet ja menestykset saavat ihmisen valtaansa ja jättämään Jumalan ajatuksella, että "ehtiihän sitä vanhana sitten kiikustuolissa.."

• muukalainen 12

totuuden myös tähän kysymykseen, mutta vastanneekohan tuo. Itsellenikin on avautunut selkeä käsitys, joka selviää kulttuuritaustaa vasten meillekin ymmärrettäväksi asiaksi. Nuoren miehen isä ei ollut vielä kuollut, joten kysymys ei ollut siitä etteikö Jeesus olisi sallinut hänen käydä jo kuolleen isänsä. Sen ajan kulttuurissa poika huolehti vanhemmistaan aina hautaan asti ja tälläkin pojalla olisi voinut mennä vuosia ennenkuin hän olisi päässyt Jeesusta seuraamaan opetuslapsena.

• että miten vähän Antikrsituksen henki on helluntailaisille
      totuutta krikastanut, kun ei edes näin yksinkertainen
      asia ole tullut heille selväksi.

Miksi Kristus antaisi omiensa sitoutua kuolleisiin
      ihmisiin, kun jokaisen hänen omansa on tehtävä
      selvä pesäero elävistäkin sukulaisista, jopa
      omasta itsestään:

"Jos joku tulee minun luokseni mutta ei ole valmis
      luopumaan isästään ja äidistään, vaimostaan ja
      lapsistaan, veljistään ja sisaristaan, vieläpä
      omasta elämästään, hän ei voi olla minun opetuslapseni."

Tässäkin keskustelussa mukana olevat Totuuden Hengen saaneet
      ihmiset kyllä tietävät, mitä se käytännössä merkitsee,
      kun Jeesus sanoo: "Viholliset ovat oman talon väkeä."

• menee näin:

Omaiset hylkäsivät Jeesusta seuraavat perheenjäsenensä. Nykyäänkin muslimi tai juutalainen saattaa joskus sanoa uskoon tulleelle oman porukan jäsenelle: olet kuin kuollut minulle!

Jeesus lohdutti seuraajiaan: itse he ovat kuolleita, mutta sinä elät ja seuraat minua. Ei tarvitse väkisin tuppautua heidän joukkoonsa kun eivät kerran hyväksy.

• muukalainen 12
        menee näin: kirjoitti:

Omaiset hylkäsivät Jeesusta seuraavat perheenjäsenensä. Nykyäänkin muslimi tai juutalainen saattaa joskus sanoa uskoon tulleelle oman porukan jäsenelle: olet kuin kuollut minulle!

Jeesus lohdutti seuraajiaan: itse he ovat kuolleita, mutta sinä elät ja seuraat minua. Ei tarvitse väkisin tuppautua heidän joukkoonsa kun eivät kerran hyväksy.

vihdoin selväjärkinen vastaus...

• muukalainen 12

että sinulla on tullut selvä pesäero omaisiisi...

• muukalainen 12 kirjoitti:

että sinulla on tullut selvä pesäero omaisiisi...

sitä, että myös Jeesuksella tuli? Hänellä, jonka käytöksessä ei ollut näin räikeitä virheitä. Hänellä oli täydellinen Rakkaus, täydellinen Kärsivällisyys???

• muukalainen 12
        SofiaDaan kirjoitti:

sitä, että myös Jeesuksella tuli? Hänellä, jonka käytöksessä ei ollut näin räikeitä virheitä. Hänellä oli täydellinen Rakkaus, täydellinen Kärsivällisyys???

verrattavissa Jeesukseen?

verrattavissa Jeesukseen?

tiedä:Jumala on rakkaus, ja joka pysyy rakkaudessa, se pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä. Näin on rakkaus tullut täydelliseksi meissä, että meillä olisi turva tuomiopäivänä; sillä sellainen kuin hän on, sellaisia mekin olemme tässä maailmassa.

• muukalainen 12
        ArmiK kirjoitti:

tiedä:Jumala on rakkaus, ja joka pysyy rakkaudessa, se pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä. Näin on rakkaus tullut täydelliseksi meissä, että meillä olisi turva tuomiopäivänä; sillä sellainen kuin hän on, sellaisia mekin olemme tässä maailmassa.

en ymmärrä kontekstia.

en ymmärrä kontekstia.

ymmärryksesi sitten, vaikka tuolla jossain toisin väitit.
        Minähän juuri kysyinkin sinulta, että etkö yhtään ihmettele, että itselleen Herralle Jeesukselle Kristukselle kävi näin samalla lailla, vaikka häneltä nämä meidän inhimilliset heikkoutemme täysin puuttuivat. Etkö ihmettele? Mikä hänessä saattoi olla vikana? Täydellinen Rakkaus?

• muukalainen 12
        SofiaDaan kirjoitti:

ymmärryksesi sitten, vaikka tuolla jossain toisin väitit.
        Minähän juuri kysyinkin sinulta, että etkö yhtään ihmettele, että itselleen Herralle Jeesukselle Kristukselle kävi näin samalla lailla, vaikka häneltä nämä meidän inhimilliset heikkoutemme täysin puuttuivat. Etkö ihmettele? Mikä hänessä saattoi olla vikana? Täydellinen Rakkaus?

koska Jeesuksella oli täydellinen rakkaus ja siitä huolimatta perhekuntalaisilla oli Häneen nähden suhtautumisvaikeutensa, samoin on siis sinun mielestäsi Teuvo Sunillakin. Vaikka mielestäsi Sunilla on täydellinen rakkaus niin silti hänen perheellään on omat suhtautumisvaikeutensa Teuvoon nähden. Näinkö todella vedät yksyhteen teidän "totuuden hengen" saaneiden elämän.

Minusta tämä teidän "nykygnostilainen" uskonnollisuuden muotonne on kiusannut perheenjäsenet "vihamiehiksenne" ainakin Teuvon osalta.

Sinä, Sofia, saatat olla lempeämpi ja kenties pärjäät paremmin oman perheesi kanssa, mutta kauankohan se Teuvolle riittää?

koska Jeesuksella oli täydellinen rakkaus ja siitä huolimatta perhekuntalaisilla oli Häneen nähden suhtautumisvaikeutensa, samoin on siis sinun mielestäsi Teuvo Sunillakin. Vaikka mielestäsi Sunilla on täydellinen rakkaus niin silti hänen perheellään on omat suhtautumisvaikeutensa Teuvoon nähden. Näinkö todella vedät yksyhteen teidän "totuuden hengen" saaneiden elämän.

Minusta tämä teidän "nykygnostilainen" uskonnollisuuden muotonne on kiusannut perheenjäsenet "vihamiehiksenne" ainakin Teuvon osalta.

Sinä, Sofia, saatat olla lempeämpi ja kenties pärjäät paremmin oman perheesi kanssa, mutta kauankohan se Teuvolle riittää?

todella ymmärtämisen lahjasi.

Kaksi kertaa sanon sinulle selvääkin selvemmin, että Jeesukselle, jolta nämä inhimilliset heikkoudet, joita meillä ihmisinä (toivon että vielä kuitenkin pidät Sunia ihmisenä) - joita meillä kaikilla siis ihmisinä on, niin hänelle, Jeesukselle kävi niin. Etkö ollenkaan ihmettele, miten se oli mahdollista? Missä syy?

• mathetes
        menee näin: kirjoitti:

Täsmälleen juuri noin on asia!

Selvityksesi oli hyvin selkeä!

Juutalaisessa ajattelussa "kuolleella" kuvaannollisesti ilmaistaan jostakin joka esim, on "voimaton" vaikuttamaan johonkin tiettyyn asiaan kun on menettänyt "vaikutusvaltansa"!

Tuossa "kuolleitten hautaamis" esimerkissä kuoleminen siis merkitsee vapautumista jostakin, eli "kuolleet" tässätapauksessa ovat hengellisesti vaikutusvallattomia, eli hengellisesti kuolleita!

Sanoit aivan oikein:->
        >>Jeesus lohdutti seuraajiaan: itse he ovat kuolleita, mutta sinä elät ja seuraat minua. Ei tarvitse väkisin tuppautua heidän joukkoonsa kun eivät kerran hyväksy.

• kysymysiässä

Ollessasi vielä vl-uskova, olit omaksunut vl-uskovien ajattelun, että vain vl-uskovat perivät taivaan. Heillähän on uskonsa keskeisenä teemana "vain me"-oppi. Muiden kristittyjen usko Jeesukseen onkin vain uskoa Antikristukseen, huolimatta siitä, että Jeesus heidät on vastaanottanut. Sitten jouduit selvittämättömiin ristiriitoihin muiden vl-uskovien kanssa. Olivatko ne johtajuus vai/ja oppikysymyksiä, sen sinä tiedät. Kuitenkin, kun ajauduit pois vanhoillislestadiolaisista muodostit uuden, heistä riittävän selvästi erottuvan opin, joka kuuluu: "vain minä ja ne muutamat, joille minä ajatukseni paljastan"-oppi. Tämän mukaan kaikki muut menevät helvettiin, paitsi sinä ja muutamat muut. Pitääkö paikkansa?

• kysymysiässä kirjoitti:

Ollessasi vielä vl-uskova, olit omaksunut vl-uskovien ajattelun, että vain vl-uskovat perivät taivaan. Heillähän on uskonsa keskeisenä teemana "vain me"-oppi. Muiden kristittyjen usko Jeesukseen onkin vain uskoa Antikristukseen, huolimatta siitä, että Jeesus heidät on vastaanottanut. Sitten jouduit selvittämättömiin ristiriitoihin muiden vl-uskovien kanssa. Olivatko ne johtajuus vai/ja oppikysymyksiä, sen sinä tiedät. Kuitenkin, kun ajauduit pois vanhoillislestadiolaisista muodostit uuden, heistä riittävän selvästi erottuvan opin, joka kuuluu: "vain minä ja ne muutamat, joille minä ajatukseni paljastan"-oppi. Tämän mukaan kaikki muut menevät helvettiin, paitsi sinä ja muutamat muut. Pitääkö paikkansa?

enkä ennen Kristuksen ilmestymistä elämääni ollut
        minkään suunnan uskova, koska 48-vuotiaaksi saakka
        elin vain Jumalan vihan ja koston alla, kun hän
        kosti aviottomana syntyneelle lapselle vanhempien
        syntisiä tekoja.

Kuuluin toki jo lapsena saadusta kasteesta lähtien
        luterilaiseen kirkkoon, enkä siellä juuri muulloin
        käynyt kun lasteni rippijuhlissa.

Kun Pyhä Henki minut vuonna 1987 johdatti
        Ruukin seurakunnan hallintoon ja myöhemmin
        moniin seurakunnan toimintoihin, se tapahtui
        vain siksi, että sain elää todeksi Pyhän Hengen
        ilmoituksen, kun kysyin: "Miksi johdatit minut
        seurakuntaan."
        "Jotta näkisit, ettei Jumalan seurakuntaa johdeta näin."

Kun ulkopuolisen silloin seurakunnan kirkkoneuvostoon
        kutsuttiin, teki kirkkoherra minullekin täysin
        selväksi, että rauhanyhdistysten uskomioppi on
        harhaoppi.

Mutta kun Pyhä Henki sitten pari vuotta myöhemmin
        käski poistaa tämän opin alla tapahtuvat toiminnat
        seurakunnan virallisista ilmoituksista, niin
        kas kummaa! Sen jälkeen se ei enää kirkkoherrallekaan ollut harhaoppi.

Ja kun piispan pakomatka oli oikeuskanslerin virastoa
        myöten käsitelty ja siellä siunaus kirkkolain
        rikkomiselle saatu, niin iloiten jätin seurakunnan,
        koska kirjoitettu on:

"Jos teitä jossakin talossa tai kaupungissa ei
        oteta vastaan, eikä teidän sanojanne kuunnella,
        lähtekää sieltä ja pudistakaa pöly jaloistanne.
        Totisesti: Sodoman ja Gomorran maa pääsee
        tuomiopäivänä vähemmällä kuin se kaupunki."

1.4.1996 oli se päivä, jolloin sain luterilaisen
        porttoseurakunnan pölyt puhdistaa, muualtakin
        kuin vain jaloista.

• taappo
        TeuvoSuni kirjoitti:

enkä ennen Kristuksen ilmestymistä elämääni ollut
        minkään suunnan uskova, koska 48-vuotiaaksi saakka
        elin vain Jumalan vihan ja koston alla, kun hän
        kosti aviottomana syntyneelle lapselle vanhempien
        syntisiä tekoja.

Kuuluin toki jo lapsena saadusta kasteesta lähtien
        luterilaiseen kirkkoon, enkä siellä juuri muulloin
        käynyt kun lasteni rippijuhlissa.

Kun Pyhä Henki minut vuonna 1987 johdatti
        Ruukin seurakunnan hallintoon ja myöhemmin
        moniin seurakunnan toimintoihin, se tapahtui
        vain siksi, että sain elää todeksi Pyhän Hengen
        ilmoituksen, kun kysyin: "Miksi johdatit minut
        seurakuntaan."
        "Jotta näkisit, ettei Jumalan seurakuntaa johdeta näin."

Kun ulkopuolisen silloin seurakunnan kirkkoneuvostoon
        kutsuttiin, teki kirkkoherra minullekin täysin
        selväksi, että rauhanyhdistysten uskomioppi on
        harhaoppi.

Mutta kun Pyhä Henki sitten pari vuotta myöhemmin
        käski poistaa tämän opin alla tapahtuvat toiminnat
        seurakunnan virallisista ilmoituksista, niin
        kas kummaa! Sen jälkeen se ei enää kirkkoherrallekaan ollut harhaoppi.

Ja kun piispan pakomatka oli oikeuskanslerin virastoa
        myöten käsitelty ja siellä siunaus kirkkolain
        rikkomiselle saatu, niin iloiten jätin seurakunnan,
        koska kirjoitettu on:

"Jos teitä jossakin talossa tai kaupungissa ei
        oteta vastaan, eikä teidän sanojanne kuunnella,
        lähtekää sieltä ja pudistakaa pöly jaloistanne.
        Totisesti: Sodoman ja Gomorran maa pääsee
        tuomiopäivänä vähemmällä kuin se kaupunki."

kuin vain jaloista.

Suni tilitti:
        >>> (snip) ...
        kuin vain jaloista.

• näinkö oli

Niihän se teki tuo Paavo Ruotsalainenkin, kun otti mukaansa talon ainoan leivän ja jätti vaimon ja lapset nälkään kotia ja lähti "seuraamaan"?

• taappo kirjoitti:

Suni tilitti:
        >>> (snip) ...
        kuin vain jaloista.

Ei ole minun keksimäni ajatus, vaan Jeesuksen
        selvä käsky omilleen.

Viimeisen hänen tällaisen käskyn voit lukea
        Raamatusta: Ilm.18:3-5

Rakkaus ilman totuutta on porton rakkautta.
        Olkoon se sitten lihallista tai hengellistä.

Et sinä tietenkään tällaisia pysty kirjoittamaan,
        koska et ole Kristusta kohdannut, etkä häneltä
        Totuuden Henkeä ja tehtävää vastaanottanut.

• näinkö oli kirjoitti:

Niihän se teki tuo Paavo Ruotsalainenkin, kun otti mukaansa talon ainoan leivän ja jätti vaimon ja lapset nälkään kotia ja lähti "seuraamaan"?

Maallisissa asioissa en ole vaimoani ja lapsiani
        hylännyt, mutta hengellisissä asioissa on ollut
        pakko niin tehdä:

"Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan maan
        päälle rauhaa. En minä ole tullut tuomaan rauhaa vaan miekan.

Minä olen tullut nostamaan pojan isäänsä, tyttären äitiään ja miniän anoppiaan vastaan.

Viholliset ovat oman talon väkeä."

• Titari
        TeuvoSuni kirjoitti:

Ei ole minun keksimäni ajatus, vaan Jeesuksen
        selvä käsky omilleen.

Viimeisen hänen tällaisen käskyn voit lukea
        Raamatusta: Ilm.18:3-5

Rakkaus ilman totuutta on porton rakkautta.
        Olkoon se sitten lihallista tai hengellistä.

Et sinä tietenkään tällaisia pysty kirjoittamaan,
        koska et ole Kristusta kohdannut, etkä häneltä
        Totuuden Henkeä ja tehtävää vastaanottanut.

Ei mitenkään!

• Grown up

Oliko isä vielä elossa, mutta "kuolemalla kuoleva" eli Jeesus puhuu hengellisestä kuolemasta. Tämä kuolema on ero Jumalasta.

Mietin kovasti, onko tässä ristiriitaa sanan kanssa

Ef.6:
      1 Lapset, olkaa vanhemmillenne kuuliaiset Herrassa, sillä se on oikein.
      2 "Kunnioita isääsi ja äitiäsi" -tämä on ensimmäinen käsky, jota seuraa lupaus-
      3 "että menestyisit ja kauan eläisit maan päällä".
      4 Ja te isät, älkää kiihoittako lapsianne vihaan, vaan kasvattakaa heitä Herran kurissa ja nuhteessa.

taikka

Matt. 15:4
      Sillä Jumala on sanonut: 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi', ja: 'Joka kiroaa isäänsä tai äitiänsä, sen pitää kuolemalla kuoleman'.

Eli Jeesuksen kanssa on uskon kautta elämä. Opetuslapsi ei kironnut vanhempiaan vaan halusi hyvästellä ja siunata. Mutta isä ei kulkenut Herran tahdossa. Se, joka ei usko, on jo itsensä tuominnut. Tämä isä oli jo "kuollut".

Miten muut ymmärtävät tämän?

• että emme saa antaa hengellisesti kuolleitten sitoa itseämme, vaan tulee olla alamainen Herralle Jeesukselle.
        Hän johtaa kaiken siten, että se tulee käymään parhaaksi iankaikkisuusnäkökulmasta katsottuna.
        Hän ohjaa Rakkauteen, mutta sellaiseen joka on Pyhästä Hengestä syntynyttä, voimallista sielun pelastumisen kannalta.

• to...

että maailmanloppu "Jumalan valtakunta"- millä nimellä nyt pitääkään kutsua - tulisi hänen aikanaan, siksi olisi kiire viedä tätä varoitussanomaa eteenpäin.
      Mahdoton ajatus sinänsä ettei vanhempiaan saisi haudata, lakikin määräsi kunnioittamaan vanhempia. Se oli yksi suurimmista käskyistä ja siihen kuului vanhemmista huolehtiminen senkin jälkeen kun nämä olivat kuolleet.

• Se on tämän Jeesuksen karun ilmoituksen vastapainoksi
        tehnyt siitä todella mahtavan rituaalin, jossa
        ei mammonaa säästellä. Siksi lähes 90 prosentille
        luterilaiseen kirkkoon kuuluville hautaansiunaaminen
        on elämän kallein asia.

Ja kalliiksi tämä korkeakirkollinen hautaaminen
        kansalle tuleekin, kun sitä johtavat piispat
        kirkolliskokouksineen. Mutta kun kansa sitä tahtoo,
        niin siksi se kirkollisverotkin iloiten maksaa.

Petetyt ihmisparat ovat ikionnellisia kun heidän
        ruumiinsa saa rauhassa maatua piispojen ja pappien
        tekopyhyyksillä siunatuissa hautausmaiden mullissa.

• nyt sen näin
        TeuvoSuni kirjoitti:

Se on tämän Jeesuksen karun ilmoituksen vastapainoksi
        on elämän kallein asia.

jeesus ei koskaan puhunut selän takana niinkuin sinä nyt.
        jokainen esimerkki on nuhtelusta asiasta joka oli sillä hetkellä läsnä.
        teuvo ,tee parannus kuolleista teoistasi!

• nyt sen näin kirjoitti:

jeesus ei koskaan puhunut selän takana niinkuin sinä nyt.
        jokainen esimerkki on nuhtelusta asiasta joka oli sillä hetkellä läsnä.
        teuvo ,tee parannus kuolleista teoistasi!

Vasta nytkö sinä sen näet, että sydämessäsi asuvalle
        Saatanan hengelle minun sydämessäni asuva Totuuden
        Henki on väärä henki.

Joko taas pian alat kirjoituksiani poistattaa?

• muukalainen 12
        TeuvoSuni kirjoitti:

Se on tämän Jeesuksen karun ilmoituksen vastapainoksi
        on elämän kallein asia.

miten hautaaminen tulisi suorittaa sinun mielestäsi? koko kansaa ajatellen...

Jäljennän sen sieltä kaikkien luettavaksi:

Tänään on maaliskuun ensimmäinen päivä 1999. Se on syntymäpäiväni, täytän
        kuusikymmentäkaksi vuotta.
        Tämä ei koske maallista omaisuuutta, jonka uskon lasteni rakkauden hengessä
        keskenään oikeudenmukaisesti jakavan.
        Tämä testamentti koskee ruumistani, tätä Pyhän Hengen temppeliä, ja on tehty
        siltä varalta, jos Kristus ei vielä elinaikanani saavu omiaan noutamaan.

Kun oma henki ja Kristuksen Totuuden Henki ovat ruumiistani poistuneet,
        niin elinluovutustestamentin mukaan lääkärit saavat ruumiini osat käyttää
        parhaaksi katsomallaan tavalla. Ja mitä sen jälkeen vielä jäljelle jää,
        sen saavat lääketieteen opiskelijat käyttöönsä. Olen jostakin lukenut, että
        palkkioksi tästä yliopistolliset sairaalat kustantavat ruumiin tuhkauksen.
        Tuhkan saavat lapset sitten - oman harkintansa mukaan - sirotella kotini tai
        kesäpäikan metsikköön tai johonkin kallionkoloon.

Tällä testamentilla tahdon varmistaa sen, ettei yksikään liperikaulainen
        antikristus tule arkulleni kirkon tekopyhyydellä siunaamansa multaa
        heittämään, eikä yksikään hautainhoitorahasto hautakummun hoitamisella
        rikastumaan.

Myöskään mihinkään lehteen ei ilmoitusta kuolemastani saa laittaa. Kun ne
        eivät eläessänikään - ihmisten pelosta - uskaltaneet julkaista kirjoituksiani,
        ei niiden myöskään tarvitse rikastua totuuden julistajan kuolemalla.

• muukalainen 12
        TeuvoSuni kirjoitti:

rikastumaan.

kaikille Suomen kansalaisille samanlaista järjestelyä? Mitenkähän se systeemi oikein toimisi....

niin sina olet tusinamuukis.

• muukalainen 12
        TeuvoSuni kirjoitti:

rikastumaan.

et hyväksynyt liperikauluksisia porttopappeja siunaamaan ruumistasi hautaan, voisiko ajatella, että jolu "totuuden hengen" saanut toimittaisi siunauksen esim ArmiK tai SofiaD, pitäisi tosin saada siunauslupa porttokirkolta tai petovaltiolta.

kaikille Suomen kansalaisille samanlaista järjestelyä? Mitenkähän se systeemi oikein toimisi....

Kerroin vain oman ratkaisuni.

• muukalainen 12
        TeuvoSuni kirjoitti:

niin sina olet tusinamuukis.

vähän tuttavallisempana muotona, kun on tässä tullut jo jonkin verran sanan peistä kalisteltua. ei mulla ihmisenä ihmiselle ole mitään sinua vastaan, en vain voi hyväksyä mielestäni vääriä näkemyksiäsi raamatusta. uskon sinun olevan ihan kunnon mies noin muuten, valitettavasti katkeruutesi on vienyt sinut harhaan hengellisellä puolella..

et hyväksynyt liperikauluksisia porttopappeja siunaamaan ruumistasi hautaan, voisiko ajatella, että jolu "totuuden hengen" saanut toimittaisi siunauksen esim ArmiK tai SofiaD, pitäisi tosin saada siunauslupa porttokirkolta tai petovaltiolta.

Ei lähettäjäänikään kukaan siunannut. Eikä Jeesus
        tällaista rituaalia omilleen perinnöksi jättänyt.

• m. 12
        TeuvoSuni kirjoitti:

Kerroin vain oman ratkaisuni.

mielipidettäsi ihan yleiseen hautausjärjestelyyn, jos "porttopappien" palveluksia enää enää käytettäisi.

vähän tuttavallisempana muotona, kun on tässä tullut jo jonkin verran sanan peistä kalisteltua. ei mulla ihmisenä ihmiselle ole mitään sinua vastaan, en vain voi hyväksyä mielestäni vääriä näkemyksiäsi raamatusta. uskon sinun olevan ihan kunnon mies noin muuten, valitettavasti katkeruutesi on vienyt sinut harhaan hengellisellä puolella..

Tule, ja esittele itsesi oikealla nimelläsi,
        mutta sitä sinä tuskin teet, koska Saatanan henki
        on myös pelkuruuden henki:

"Se, joka tekee pahaa, kaihtaa valoa; hän ei tule
        valoon, etteivät hänen tekonsa paljastuisi.

Mutta se, joka noudattaa totuutta, tulee valoon,
        jotta kävisi ilmi, että hänen tekonsa ovat
        lähtöisin Jumalasta."

Mielelläni lahjoittaisin sinullekin kirjani, mutta
        sinussa asuva henki sitä tuskin sallii sinun tilaavan.

• m. 12 kirjoitti:

mielipidettäsi ihan yleiseen hautausjärjestelyyn, jos "porttopappien" palveluksia enää enää käytettäisi.

Mutta kun Saatana on saanut ihmisiin oman uskonsa
        juurrutettua, että kirkon tärkein tehtävä on
        hautaansiunaaminen, niin todella hyvin tähän
        sopivat Jeesuksenkin sanat: "Kun kuolleet
        hautaavat kuolleitaan."

• m. 12
        TeuvoSuni kirjoitti:

Tule, ja esittele itsesi oikealla nimelläsi,
        mutta sitä sinä tuskin teet, koska Saatanan henki
        on myös pelkuruuden henki:

"Se, joka tekee pahaa, kaihtaa valoa; hän ei tule
        valoon, etteivät hänen tekonsa paljastuisi.

Mutta se, joka noudattaa totuutta, tulee valoon,
        jotta kävisi ilmi, että hänen tekonsa ovat
        lähtöisin Jumalasta."

Mielelläni lahjoittaisin sinullekin kirjani, mutta
        sinussa asuva henki sitä tuskin sallii sinun tilaavan.

en aio julkistaa omaa persoonaani netissä, se ei olisi viisasta, vaikka anonyymina kirjoitankin niin kuitenkin tietoisena siitä että Jumalan edessä ei kenelläkään ole anonynimiteettiä. Siksi on oltava kirjoituksissaan yhtä vastuullinen kuin olisi liikkeellä omalla nimellään. en toki ole kovin rohkeakaan, mutta toiset ovat niin uhkarohkeita, että kirjoittelevat päättömyyksiä uskonasioista ja vielä omalla nimellään.

se todella hämmästyttää minua!

• m. 12 kirjoitti:

en aio julkistaa omaa persoonaani netissä, se ei olisi viisasta, vaikka anonyymina kirjoitankin niin kuitenkin tietoisena siitä että Jumalan edessä ei kenelläkään ole anonynimiteettiä. Siksi on oltava kirjoituksissaan yhtä vastuullinen kuin olisi liikkeellä omalla nimellään. en toki ole kovin rohkeakaan, mutta toiset ovat niin uhkarohkeita, että kirjoittelevat päättömyyksiä uskonasioista ja vielä omalla nimellään.

se todella hämmästyttää minua!

Helluntaisen taustasi huomioiden, totuus kyllä
        on sillekin lahkolle täysin päätöntä. Sanoihan
        eräskin paikallinen teidän naisprofeettanne minulle
        sen jälkeen, kun oli hänessä vaikuttavan hengen
        Saatanan tietäjähengeksi todistanut: "Olet seonut
        päästäsi!"

Tämä liitty profetiaan jonka hän minulle 18.12.1991 ensin
        puhelimessa saneli ja lähetti sitten sen kirjallisena:

"Herran edessä tuli tällainen viesti Pyhän Hengen kautta Teuvo Sunille:
        'Sinulle on Jumalan aivoituksen mukaan mitattu osa suuressa elonleikkuussa,
        joka on edessä, se on lyhyt, mutta sen vaikutus on suuri. Se alkaa yksilötasolla
        voitetuista ihmisistä ja laajenee siitä kuin tuli kuivassa pensaassa.
        Siksi Herra kehottaa. Ole luja ja rohkea, ole vartiopaikallasi
        vanhurskauden ja totuuden puolesta, Ihmispelon älä anna asettaa paulaa tiellesi.
        Uskalla olla erilainen kuin muut, koska sinulla on henkilökohtainen tehtävä.
        Neuvot tulet saamaan Herralta. Sinun apunasi sodassa on Pyhä Henki ja veren voima'."

Tämä liittyy kirjeeseen jonka tälle evankelistalle 26.3.1995 lähetin. Se on kirjan sivulla 137.

• m. 12
        TeuvoSuni kirjoitti:

päästäsi!"

joka on edessä, se on lyhyt, mutta sen vaikutus on suuri. Se alkaa yksilötasolla
        vanhurskauden ja totuuden puolesta, Ihmispelon älä anna asettaa paulaa tiellesi.
        Neuvot tulet saamaan Herralta. Sinun apunasi sodassa on Pyhä Henki ja veren voima'."

Tämä liittyy kirjeeseen jonka tälle evankelistalle 26.3.1995 lähetin. Se on kirjan sivulla 137.

olitko siinä vaiheessa vaiheessa vielä seurakunnan yhteydessä ja opillisesti terveellä evankeliumin pohjalla. kukahan tämä naisprofeetta mahtaa olla? voihan toki missä seurakunnassa vain yksittäinen henkilö erehtyäkin sillä profetoimisemmehan on vajavaista ja sanomat menee astian läpi.

Herra yksin tietää miten Hän olisi sinua voinut käyttää, jos et olisi eksynyt katkeruuden suohosi.

• m. 12 kirjoitti:

olitko siinä vaiheessa vaiheessa vielä seurakunnan yhteydessä ja opillisesti terveellä evankeliumin pohjalla. kukahan tämä naisprofeetta mahtaa olla? voihan toki missä seurakunnassa vain yksittäinen henkilö erehtyäkin sillä profetoimisemmehan on vajavaista ja sanomat menee astian läpi.

Herra yksin tietää miten Hän olisi sinua voinut käyttää, jos et olisi eksynyt katkeruuden suohosi.

Jospa tietäisit, miten katkera minä olin
        48-vuotiaaksi saakka, mutta en päivääkään enää
        sen jälkeen kun Kristus ensimmäisen kerran
        ilmestyi elämääni ja aloitti johdattamaan
        Raamatun lukemisen kautta totuuteen.

Se on päivänselvää totuutta, että totuus on joka
        ainoalle ihmisoppien varaan perustetulle porttoseurakunnalle
        vain totuudenjulistajan omaa katkeruutta, kun
        totuus ei mitenkään sovi yhdenkään porttoseurakunnan
        julistukseen.
        Siksi Jeesuskin julisti omalle kansalleen Jumalan
        jo Jesajalle antaman ilmoituksen, joka pätee
        tänäänkin jokaisen kansakunnan kohdalla:

"Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta
        sen sydän on kaukana minusta.
        Turhaan he minua palvelevat, kun opettavat oppejaan,
        ihmisten tekemiä käskyjä."

• m 12
        TeuvoSuni kirjoitti:

päästäsi!"

viittaat aina halveksien helluntailaisuuteeni, minä kuitenkin olen onnellinen, että uskovien seurakuntayhteys löytyi minulle Helluntaiseurakunnasta. En kuitenkaan ole mikään helluntailaisuuden markkinoija vaan todistan Jeesuksesta Kristuksesta, että Hän on Herra ja pidän lujasti kiinni evankeliumin totuudesta minkä puolesta Paavalikin taisteli Galatalaiskirjeessä.

Minulla on uskonystäviä myös luterilaisen kirkon piirissä, Kansan raamattuseurassa, tunnustan veljikseni Herrassa kaikki evankeeliset kristityt kaikissa kirkoissa ja seurakunnissa. Yhdessä me kaikki ole Kristuksen ruumis eli ekklesia, seurakunta.

• m 12 kirjoitti:

viittaat aina halveksien helluntailaisuuteeni, minä kuitenkin olen onnellinen, että uskovien seurakuntayhteys löytyi minulle Helluntaiseurakunnasta. En kuitenkaan ole mikään helluntailaisuuden markkinoija vaan todistan Jeesuksesta Kristuksesta, että Hän on Herra ja pidän lujasti kiinni evankeliumin totuudesta minkä puolesta Paavalikin taisteli Galatalaiskirjeessä.

Minulla on uskonystäviä myös luterilaisen kirkon piirissä, Kansan raamattuseurassa, tunnustan veljikseni Herrassa kaikki evankeeliset kristityt kaikissa kirkoissa ja seurakunnissa. Yhdessä me kaikki ole Kristuksen ruumis eli ekklesia, seurakunta.

Sitä sanotaan myös yhteiskristillisyydeksi, ja
        Pyhän Hengen antaman ilmoituksen mukaan se on
        yhdessä eksyttämistä.

Se hyyväksi käyttäen Saatana johdattaa kaikki
        maailman porttoseurakunnat lopulta yhteen,
        vähää ennen kuin Kristus tulee, ja ne lopullisesti
        tuhoaa.

Ennen tuloaan hän lähettää edellään ne kaksi
        viimeistä profeettaansa, eikä silloin enää ole
        maailmassa ainuttakaan seurakuntaa, joka tunnistaisi
        heidät Kristuksen lähettämiksi, koska heillä ei
        olekaan mukana sitä miellyttämisen evankeliumia,
        jolla Saatana on koko maailman valtansa alle alistanut.

Lue tästä lisää Ilmestyskirjan luvusta 11.
        Kun heidät on tapettu, silloin kaikki
        tekopyhitetyt uskovat kautta maailman viettävät
        viimeistä ilosanoman ja ylistyksen iltaansa:

"Maan asukkaat iloitsevat heidän kohtalostaan,
        pitävät juhlia ja lähettävät toisilleen lahjoja,
        sillä nuo kaksi profettaa olivat pahoin vainanneet
        maan asukkaita."

Joten pieniä ovat ne vaivat, joita kaltaisesi
        tekopyhitetyt minulle annetun tehtävän mukaan
        joutuvat kärsimään. Vaikka nekin ovat jo muutamat
        saaneet kärsimättömiksi, kun ovat lähettäneet
        uhkauksiaan ja viimeisiä varoituksia. Kaiken
        huippuna tuon haminalaisen lahkojohtajan vetoomus
        viranomaisille, että pidättäisivät minut ja
        toimittaisivat telkien taakse.

Jospa sinäkin julistaisit todellista Kristusta sen
        mukaan minkä tehtävän hän on sinulle ahtaan portin
        takan antanut. Mutta kun sinä julistat sitä Kristusta,
        minkälaiseksi Saatana sen on helluntailaisten tehtäväksi antanut.

Muuten tuo äsken mainittu helluntailainen, tietäjähengen,
        omaava naisevankelista sanoi minulle kerran,
        kun oli puhe tästä: "Yksi on Herra, yksi usko,
        yksi kaste", että tämä inhottava raamatunjae
        meinasi estää häneltä uuden kasteen. Meinasi,
        mutta ei estänyt, koska epäusko oli saanut
        hänestäkin jo silloin vahvan otteen.

• m. 12
        TeuvoSuni kirjoitti:

Sitä sanotaan myös yhteiskristillisyydeksi, ja
        Pyhän Hengen antaman ilmoituksen mukaan se on
        yhdessä eksyttämistä.

Se hyyväksi käyttäen Saatana johdattaa kaikki
        maailman porttoseurakunnat lopulta yhteen,
        vähää ennen kuin Kristus tulee, ja ne lopullisesti
        tuhoaa.

Ennen tuloaan hän lähettää edellään ne kaksi
        viimeistä profeettaansa, eikä silloin enää ole
        maailmassa ainuttakaan seurakuntaa, joka tunnistaisi
        heidät Kristuksen lähettämiksi, koska heillä ei
        olekaan mukana sitä miellyttämisen evankeliumia,
        jolla Saatana on koko maailman valtansa alle alistanut.

Lue tästä lisää Ilmestyskirjan luvusta 11.
        Kun heidät on tapettu, silloin kaikki
        tekopyhitetyt uskovat kautta maailman viettävät
        viimeistä ilosanoman ja ylistyksen iltaansa:

"Maan asukkaat iloitsevat heidän kohtalostaan,
        pitävät juhlia ja lähettävät toisilleen lahjoja,
        sillä nuo kaksi profettaa olivat pahoin vainanneet
        maan asukkaita."

Joten pieniä ovat ne vaivat, joita kaltaisesi
        tekopyhitetyt minulle annetun tehtävän mukaan
        joutuvat kärsimään. Vaikka nekin ovat jo muutamat
        saaneet kärsimättömiksi, kun ovat lähettäneet
        uhkauksiaan ja viimeisiä varoituksia. Kaiken
        huippuna tuon haminalaisen lahkojohtajan vetoomus
        viranomaisille, että pidättäisivät minut ja
        toimittaisivat telkien taakse.

Jospa sinäkin julistaisit todellista Kristusta sen
        mukaan minkä tehtävän hän on sinulle ahtaan portin
        takan antanut. Mutta kun sinä julistat sitä Kristusta,
        minkälaiseksi Saatana sen on helluntailaisten tehtäväksi antanut.

Muuten tuo äsken mainittu helluntailainen, tietäjähengen,
        omaava naisevankelista sanoi minulle kerran,
        kun oli puhe tästä: "Yksi on Herra, yksi usko,
        yksi kaste", että tämä inhottava raamatunjae
        meinasi estää häneltä uuden kasteen. Meinasi,
        mutta ei estänyt, koska epäusko oli saanut
        hänestäkin jo silloin vahvan otteen.

"antakaa nisun ja lusteen kasvaa yhdessä" tiedän kyllä, että kansankirkkolaitos ei ole raamatun mukainen seurakuntamalli, mutta Jumala kyllä tuntee nisunsa kaikissa seurakunnissa. Kun tämä nisuaines Herran tulemuksesa poistemmataan, jää jäljelle se ekumeeninen maailmankirkko, jota ilmestyskirja portoksi sanoo.

sinulla tuntuu olevan myös profeetallinen sana kovin epäselvä ja sekoitat eri asioita niille kuulumattomiin yhteyksiin.

sitä se yksinlukeminen ja nöyrtymätön oikeassaolemisen henki teettää. tietäisitpä vaan kuinka ulalla sinä oikein olet....

• m. 12 kirjoitti:

"antakaa nisun ja lusteen kasvaa yhdessä" tiedän kyllä, että kansankirkkolaitos ei ole raamatun mukainen seurakuntamalli, mutta Jumala kyllä tuntee nisunsa kaikissa seurakunnissa. Kun tämä nisuaines Herran tulemuksesa poistemmataan, jää jäljelle se ekumeeninen maailmankirkko, jota ilmestyskirja portoksi sanoo.

sinulla tuntuu olevan myös profeetallinen sana kovin epäselvä ja sekoitat eri asioita niille kuulumattomiin yhteyksiin.

sitä se yksinlukeminen ja nöyrtymätön oikeassaolemisen henki teettää. tietäisitpä vaan kuinka ulalla sinä oikein olet....

Ja itse kutsuu heidät pois kaikista maailman
        porttoseurakunnista. Tässä sinulle muutama
        näistä Jumalan kutsuista:

Hesekiel 34 - 2.Kor.6:14-7:1 - Heb. 13:12-14 - Ilm.18:3-5

Minä olen vieläkin enemmän ulalla kuin mitä
        pelkkä ula on. Sehän tarkoittaa ultralyhyitä
        aaltoja, ja Pyhä Henki välittää tietoa Kristuksen
        kautta Jumalalta vieläkin lyhyemmillä aalloilla.
        Ja tätä taivasnettiä eivät mitkään Saatanan
        viirustajat pääse koskaan viirustamaan. Siitä
        pitää Pyhä Henki tänäänkin yhtä hyvää huolta
        kuin aikoinaan nuoresta Samuelista:

"Kun Samuel varttui, Herra oli hänen kanssaan
        eikä sallinut yhdenkään hänen sanansa osua harhaan."

Jos Pyhän Hengen välittämä totuus on peitossa,
        niin se on peitossa niiltä, jotka joutuvat kadotukseen.

"Tarkointa niitä, joiden mielen tämän maailman jumala
        on sokaissut, niin että he epäuskossaan eivät näe
        Kristuksen evankeliumin kirkkaudesta säteilevää valoa,
        Kristuksen, joka on Jumalan kuva."

Lue kokonaan 2.Kor.4:1-15

Ja mitä vielä lusteeseen ja nisuun tulee, niin
        sitä vartenhan Kristus on minutkin tämän kansan
        keskelle lähettänyt, että ihmiset oppisivat erottamaan ne toisistaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      56
      2218
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      32
      1704
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1514
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      375
      1509
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1484
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1347
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1108
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      97
      1051
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      8
      1044
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      979
    Aihe