Graafista sunnittelua vai sisustusarkkitehti?

Minä vain

No olen tässä jo nyt toisella vuodella lukiossa ja pitäisi pikkuhiljaa alkaa miettimään että mitä sitä sitten haluaa lukion jälkeen tehdä. Olen tasapainoillut sisustusarkkitehdin ja jonkinlaisen graafisen alan välillä. Mitenkä on, miten palkat NOIN SUNNILLEEN eroavat toisistaan eli onko toisella selvästi parempi palkka vai? Sisustus ja suunnitellu yleensä on aina ollut lähellä sydäntä ja kehujakin olen siitä saanut. En niinkään ole koskaan sisustellut mitään (mutta makua kuulema löytyy), mutta internet sivustoja, kortteja, mainoksia, esityksiä, videoita ja niiden muokkaamista on kyllä tullut tehtyä nyt jo monen vuoden ajan. Opettajatkin sanoivat että kyllä minusta olisi jonkilaiselle graafiselle alalle. Joten osaisiko joku kertoa hyviä ja huonoja puolia vaikka edes toisesta ammatista, tai mahdollisesti molemmista?

5

1555

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Älppäri

sisutussuunnittele vaan ihan suksulaisten koteja.
      Unohda kaikki muu.

On niin poaskat olot nääs. Unoha nääs-

• metsästämään

SIINÄ ON TULEVAISUUS!
      Anna muun haistaa vain psakaaaa1

• mediasuunnittelija

En todellakaan suosittele graafista alaa, sillä alan työttömiä on liikaa koska alalle on koulutettu liikaa väkeä. Lisäksi palkat on surkeat. Jos haluat työttömäksi, niin sitten kannattaa muuten ei.

• tv-graafikko

Jos tyyppi on lukion tokalla, ja on jo muutaman vuoden tehnyt vaikka pieniäkin graafisia duuneja, niin veikkaisin että tuskin kannattaa ruveta enää lähihoitajaksi opiskelemaan.

Alkuperäiselle kirjoittajalle: kannattaa kokeilla pyrkiä kaikkiin kouluihin. Taik tulee tietysti ensiksi mieleen, mutta köpösti voi käydä jos kuvittelee pääsevänsä sinne automaattisesti.

Pyri kaikkiin kiinnostaviin kouluihin, valitse paras niistä joihin pääset sisälle, ja tee parhaasi mitä ikinä teetkin.

Joku ne kulttuurialankin duunit tekee (vaikka tuskin kummminkaan nämä valmistumisen jälkeiseen työttömyyteen jähmettyneet käävät), eikä sinänsä ole mitään syytä mikset sinä voisi olla tämä joku.

• Teho-täti

Palkat vaihtelevat suuresti alan sisällä. Kirjoitan nyt graafisesta suunnitelusta. Sillä mistä oppilaitoksesta on valmistunut ei ole niinkään merkitystä vaan niillä töillä mitä teet. On syytä muistaa että joka niemessä ja notkelmassa on tätä nykyä mediaan suuntautuneita oppilaitoksia ja kilpailu on kova. Portfoliosi, työkokemus ja suhteet ovat ne joilla töitä hankitaan.Jos oikeasti olet alasta kiinnostunut, suosittelen opintoja ulkomailla. Siellä solmii hyviä kontakteja ja koulutuksen taso on hyvää.
      Alalla on iso työttömyys mutta sitä harva haluaa myöntää. Tällainen rankataan heti epäonnistujaksi. Kiire ja kireät aikataulut tekevät työstä melko epäluovan. Itse suunnittelulle työstä kuluu vain murto-osa, loppu on aika rutiininomaisten töidentekoa ja palavereita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      211
      1648
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      140
      1404
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      54
      1143
    4. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      58
      1053
    5. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      72
      1005
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      106
      932
    7. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      53
      926
    8. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      860
    9. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      82
      840
    10. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      31