Perisyntisyys

aatu&ieva

Uskovatko adventistit perisyntiin?

15

143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perittyä ominaisuutta mieltyä syntiin.
      Kuitenkin ihminen vastaa periaatteessa vain omista synneistään.

      Siunausta
      jari laurila

      • Ei se ole vain mieltymystä syntiin, vaan perisynti on ihan olennainen osa jokaista ihmistä. Vaikka ihminen ei olisi vielä ehtinyt tehdä ainoatakaan omaa syntiä edes ajatuksissaan, hän on jo syntinen perimänsä puolesta.


      • alex-kasi
        uskova_1 kirjoitti:

        Ei se ole vain mieltymystä syntiin, vaan perisynti on ihan olennainen osa jokaista ihmistä. Vaikka ihminen ei olisi vielä ehtinyt tehdä ainoatakaan omaa syntiä edes ajatuksissaan, hän on jo syntinen perimänsä puolesta.

        Näin se on ja sille on luonnollisesti myös selitys.
        Jos asiaa tutkii Raamatusta niin se selviää erittäin hyvin. Kuolemattomuus EDELLYTTÄÄ täydellisyyttä - ei epätäydellinen voi kestää ikuisesti.

        Raamattu sanoo että ainoastaan Jumalalla on kuolemattomuus ja Raamattuun uskova tietää myös miksi näin on, Raamattuun uskova ymmärtää että Jumala On ainoa TÄYDELLINEN ELÄMÄ. Jokainen meistä jotka tunnustamme Jumalan täydellisyyden ja ymmärrämme että "täydellistä on ainoastaan täydellinen" ja että KAIKKI täydellisyys on Jumalasta ja Jumalan tajuaa myös että ei yksikään ihminen voi olla iankaikkinen erossa Jumalastaan. Lapsi tai aikuinen, enkeli tai mikä elämä tahansa - vain Jumalan yhteydessä on iankaikkista elämää.

        Valitettavasti monet eivät tätä tajua (eivät voi tunnustaa tarvitsevansa Jumalaa voidakseen pysyä elossa) vaan opettavat hädissään syntisen kuolemattomuutta, mikä on Raamatun mukaan mahdottomuus.

        Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan, ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa; kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään... sanoo Paavalikin.

        alex


      • synti ja sen alku
        uskova_1 kirjoitti:

        Ei se ole vain mieltymystä syntiin, vaan perisynti on ihan olennainen osa jokaista ihmistä. Vaikka ihminen ei olisi vielä ehtinyt tehdä ainoatakaan omaa syntiä edes ajatuksissaan, hän on jo syntinen perimänsä puolesta.

        Oli Jeesuskin kiusattuna ihmisyytensä takia.

        Sanotko, että Jeesus oli syntinen, vaikka ei kerennyt tehdä syntiä, mutta perimänsä puolesta?

        Oletko Uskova_1:n perimäsi puolesta Lusiferin lapsi?


      • alex-kasi
        synti ja sen alku kirjoitti:

        Oli Jeesuskin kiusattuna ihmisyytensä takia.

        Sanotko, että Jeesus oli syntinen, vaikka ei kerennyt tehdä syntiä, mutta perimänsä puolesta?

        Oletko Uskova_1:n perimäsi puolesta Lusiferin lapsi?

        Ei Jeesus ollut syntinen - ei se Jumaluus joka oli hänessä voinut kuolla, mutta Jeesus kuoli - lakkasi elämästä.

        Luehan mitä 1 Kor. 15 sanoo ajasta jolloin syntiä ei enää ole ja jolloin "kuolema on voitettu" vihollisista viimeisenä:

        Näin Paavali kirjoittaa:

        Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta.

        Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa, mutta jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus, sitten Kristuksen omat hänen tulemuksessaan; sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman.

        Sillä hänen (Pojan) pitää hallitseman "SIIHEN ASTI, kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle".

        Vihollisista VIIMEISENÄ kukistetaan kuolema.

        Sillä: "kaikki hän (Isä) on alistanut hänen (Pojan) jalkojensa alle".

        Mutta kun hän (Isä) sanoo: "kaikki on alistettu", niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa. (ALISTAJA = ISÄ)

        Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen (Isän) valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa.

        -----

        Se täydellisyys (synnittömyys) mikä on Jumalan ja sen mukana tuleva kuolemattomuus on silloin tullut kaikkien osaksi - JUMALA ON KAIKKI KAIKISSA.


        alex


      • synti ja sen alku kirjoitti:

        Oli Jeesuskin kiusattuna ihmisyytensä takia.

        Sanotko, että Jeesus oli syntinen, vaikka ei kerennyt tehdä syntiä, mutta perimänsä puolesta?

        Oletko Uskova_1:n perimäsi puolesta Lusiferin lapsi?

        Vain Riitalla tuossa näyttää oelvan täysin tervettä opetusta ja lisättäköön, että Jeesuksessa täydellinen Jumala alentui täysin ihmiseksi kaikkine heikkouksineen elikkä alttius syntiin oli myös hänen lihassaan. Ei sentään perisyntiä, sillä Hänen verensä oli ylhäältä, Isältä perittyä. Mutta joillakin näyttää olevan tarve pilkata Riitan uskoa, kirjoitti hän mitä tahansa.


      • alifariseus
        alex-kasi kirjoitti:

        Näin se on ja sille on luonnollisesti myös selitys.
        Jos asiaa tutkii Raamatusta niin se selviää erittäin hyvin. Kuolemattomuus EDELLYTTÄÄ täydellisyyttä - ei epätäydellinen voi kestää ikuisesti.

        Raamattu sanoo että ainoastaan Jumalalla on kuolemattomuus ja Raamattuun uskova tietää myös miksi näin on, Raamattuun uskova ymmärtää että Jumala On ainoa TÄYDELLINEN ELÄMÄ. Jokainen meistä jotka tunnustamme Jumalan täydellisyyden ja ymmärrämme että "täydellistä on ainoastaan täydellinen" ja että KAIKKI täydellisyys on Jumalasta ja Jumalan tajuaa myös että ei yksikään ihminen voi olla iankaikkinen erossa Jumalastaan. Lapsi tai aikuinen, enkeli tai mikä elämä tahansa - vain Jumalan yhteydessä on iankaikkista elämää.

        Valitettavasti monet eivät tätä tajua (eivät voi tunnustaa tarvitsevansa Jumalaa voidakseen pysyä elossa) vaan opettavat hädissään syntisen kuolemattomuutta, mikä on Raamatun mukaan mahdottomuus.

        Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan, ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa; kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään... sanoo Paavalikin.

        alex

        Vt ei tunne perisyntiä eikä kuolemattomuus liity täydellisyyteen, ei kukaan edellytä että ihmiset voisivat olla täydellisiä, tai olisivat joskus olleet, mutta kun nyt eivät ole, siksi kuolevat.
        Kuolema on myös luojan luoma eikä mikään sellainen asia jota vastaan luojan pitäsi taistella yhtä vähän kuin hänen pitäsi taistella maan pallonmuotoa vastaan.Kuolema ei ole kenenkään vihollinen, vaan elämän normaali loppu, se antaa tilaa uudelle elämälle ja uusille sukupolville.


    • tutkimuksiin.

      Perisyntioppi on lastenkastajien oppi.
      Kadottaako ihminen iankaikkisen osansa, jos kuolee lapsena? En usko.
      Vasta se, että opetus ja tietoisuus luo vastuullisuuden.

      Vai onko niin, että kuolleet keskoset menivät kadotukseen?

      • perimä ja erimä

        Oli mielenkiintoinen kirjoituksesi.

        Tuossa elettiin ja asuttiin Oulun läänissä lapsuudessa.

        Äitini on lestadiolaispiireistä ja siellä naisille oli opetettu, että kastamaton lapsi ei ole pelastunut, koska lapsensa keskosena menettänyt äiti itki puuhellansa ääressä tätä ongelmaansa.

        Hän suri hiiliä kohennellessa, että kuinka lapsi kärsii helvetissä.

        Tämä on ilmeisesti tämän perisynnin opetuksen tulos.

        Helluntaissa ymmärtääkseni oppi lapsen taivasosuudesta menee sinne asti, että ymmärtää tekojensa mitan ja sitten ymmärryksessä tekee valintansa, joko seuraa tahi ei Jeesusta, siinä se vanhan aadamin valinta ajallisen elämänpuun kohdalla on hedelmä.

        Lapsia siunataan.

        Kyllä se raamatun alkulehdet kertovat sen, että Jumala laittoi ihmisen valintatilanteeseen ja valita tekee ihmisestä syntisen.

        Syntinen luonto tietää mitä tekee, josta omatunto muistuttaa.

        Sana sitten täydentää sen omalletunnolle, koska pitää tehdä parannus.

        Parannukseen vanha-aadam kääntyy Uuden aadamin kansalaisuuteen ja liittyy kasteen kautta matkalaiseksi elämäntielle.

        ja vastaa..

        tekemisistään. Liha on heikko, mutta tämä iänkaikkisuus ajassa opettaa meidät taivasosuuteen, ettei iankaikkisuudessa toista lankeemusta uudessa Eedenissä tapahdu.

        Ihminen tietää niinkuin Jumala hyvän ja pahan ja vapaehtoisuudessa taivaassa Uuden Aadamin kaltaisuudessa matkaten rakkausuhde ei enää ryppyile.

        Nyt matkaan lähteneet, Uusi Aadam kaunistaa morsiantaan, kunnes siinä ei ole ryppyä, eikä tahraa.

        Hää-aterialla on hääpuku taivaan ompelimossa ommeltu.

        Vanhan aadamin luonteenpiirre vaatii pyhityksen.

        Ilman pyhitystä kukaan ei ole näkevä Herraa.

        että elämänkouluun .. että vanha aadam kuolee, puolusteluja ei ole synnille.



        t


    • Kyllä, mutta emme samalla tavalla kuin luterilaiset tai kalvinistit. Samaa mieltä olemme siitä, että ihminen on syntinen jo syntymästä lähtien, mutta eri mieltä olemme siitä, siirtyykö Aadamin syyllisyys vai ei. Me sanomme, että ei siirry. Tämä on tärkeä ero, koska lapsikasteteologian yksi peruste on ajatus siitä, että Aadamin syyllisyys siirtyy jokaiseen ihmiseen ja kaste poistaa perisynnin. Me emme usko tuohon, vaan siihen, että jokaisen syyllisyys on henkilökohtainen ja risti poistaa perisynnin seurauksen.

    • Minä en tiedä, enkä ole koskaan tietänytkään, mitä suomalaisten adventistien enemmistö perisyntiopista elinaikanani on ajatellut, mutta sen tiedän, että kirkon pastoreista osa on uskonut, että

      - perisyntiä ei ole, tai
      - perisyntiä on, tai
      - raamatusta ei tuosta asiasta saa niin varmaa selkoa, että kirkon kannattaisi asiaan ottaa virallista kantaa.

      Siksi perisynnistä puhumista saarnastuolista on vältetty niin paljon kuin on mahdollista.

      Jos Flinkiä on uskominen ( ja jotkut näyttävät häntä uskovan), adventtikirkko olisi rohkaistunut ottamaan asiaan kannan.

      • pyh!

        Sää oot ollu niin kaua pois, ettet tiedä missä mennään....


      • pyh! kirjoitti:

        Sää oot ollu niin kaua pois, ettet tiedä missä mennään....

        pyh! on epälukuisia kertoja osoittanut, ettei hän tiedä eikä välitäkään tietää, missä liemissä adventtikirkkoa on vuosikymmenien varrella keitetty ja mistä opillisista alhoista se on noussut, sikäli kuin on noussut.

        Saapa nähdä, alkaako Ted Wilsonin opillinen ruoska viuhua myös Suomen adventtikirkon yllä. Veikkaan, että jossain muodossa alkaa. Eikä siihen taida monta vuotta mennä.

        Jolloinka opillisissa asioissa Suomessakin adventtikirkon opetuksissa aletaan taas olla lähempänä 1930-lukua kuin 1950-lukua tai 1970-luvun loppuvuosia.


    • kuinka on nyt?

      Kyllä luterilaiset vanhempani opettivat meille lapsille että lasten synnit ovat vanhempien vastuulla 12:toista ikä vuoteen asti ja senjälkeen heidän tulee itsensä vasta synneistään.
      En tiedä opettaako luterilainen kirkko enää tätä.

      • hankalimman opetus.

        Mutta nyt on vanhempien kasvatusvastuu otettu pois.
        Minuakin on lapsena läpsytetty perisyntiä kristillisesti kirkkosanomilla takapuolelle, vai oliko se koivunlarvalla.

        Eihän tänään saa rakkaudessakaan läsyttäen kasvatusta tehdä, joskus se on jollekin paikallaan.

        Joku ei taivu, ei sanomisella vaan nyt joutuu kovimman kautta opiskelemaan elämässä raiteelleen ja joku ei opi siinäkään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      68
      2421
    2. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1789
    3. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1624
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      374
      1575
    5. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      16
      1535
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1397
    7. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      106
      1141
    8. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1118
    9. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1094
    10. Et katso sitä

      Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1009
    Aihe