mulla on nyt pienoinen ongelma vaa'an, tai siis vaakojen, kanssa. Kun aloin laihduttamaan muutama kuukausi sitten, minulla oli käytössäni oma vanha digitaalivaakani, joka tuolloin näytti 71,5kg. Noin kolme viikkoa sitten kävin lääkärissä ja samalla mittasin siellä painoni, sellaisessa "normaali" vaa'assa, se näytti 63kg ja olin todella iloinen, sillä oma kotidigitaalivaakani näytti tuolloin noin kilon tai kaksi enemmän.
Noin viikko sitten ostin itselleni uuden ja laadukkaan digitaalivaa'an.
Ensinnäkin se näyttää maton päällä nyt 58.6 kg kun taas lattian päällä 63.3 kg. kumpi pitää paikkansa? Ja se vanha digitaalivaakani taas näyttää tällä hetkellä 61,5kg! Eli mikä nyt on oikea painoni? johan tässä menee jo sekasin näistä kaikista. :)
En ymmärrä myöskään miten voisin muka painaa nykyään 63.3kg kuten uusi vaakani näyttää, vaikka kolme viikkoa sitten se lääkärin mittaama painoni oli 63! Ja olen tosissani tämän ajan kuntoillut ja syönyt terveellisesti, senttejäkin on lähtenyt!
eli osaako joku valaista minua että onko tuon uuden vaa'an näyttämä lukema oikea silloin kun se on maton päällä ja näyttää 58.6kg vai lattialla väittäen että olen lihonut 300g lääkäri käynnistä! vai valehteleeko terveyskeskusten "normaali" vaa'at? Tämän uuden digivaakani ohjeissa lukee vain että "pidä laite tasaisella pohjalla" ja mattoni on kyllä tasainen, mutta niin on lattiakin..
Toivottavasti joku nyt viitsisi vastailla minulle, sillä ihan totta tää on jo aika kamalaa kun vaikka kuinka laihduttaa niin ei tiedä että onko sitä painoa nyt tippunu vai ei, ja mikä on oikea paino! KIITOS JO ETUKÄTEEN! :):)
Vaakaongelmia!? APUA!
7
1382
Vastaukset
- lskjfalk
Testaa vaakasi jollain esineellä jonka painon tiedät varmasti. Esimerkiksi täytä neljä 1,5 litran limupulloa vedellä, ja vaa'an pitäisi näyttää 6 kg. Tai jos sulla on jotain vielä painavampia koiranruoka säkkejä tms. missä näkyy pussin paino ja vertaat sitä sitten vaa'an näyttämään painoon.
- Darjan
Tärkeää laihduttaessa on käyttää samaa vaakaa. Siitä vanhasta vaa´astasi näet paljon olet pudottanut niitä kiloja. Eli 10kg, onneksi olkoon! Vaikeampaa tosiaan on sanoa se nykyinen ihka oikea painosi. Itse luottaisin terveysaseman "oikeaan" vaakaan. (Sehän näyttikin vähemmän.) =)
- niin ja näin ?
Tuttu juttu!!
Heivasin itse digi-kapistuksen kaappiin, enkä käytä enää.
Koska se näyttää matolla erilailla, lattialla erilailla ja siirrä vielä eri asentoon lattialla... taas eri lukema.
Mutta kyllä olen sitä mieltä, että tasaisella lattialla, samassa paikassa ja samassa asennossa.
Tulin siihen tulokseen, kun sen vanhan kunnon viisari värkin laitoin viereen ja seurasin lukemia. Niin parhaiten pitivät toisiinsa verraten paikkansa tasaisella lattialla vieretysten.
Mutta kuten jo totesin, liikauta sitä digi-vaakaa ari asentoon... jopa lukemat muutuvat.
Eli käytössä on vanha kunnon vaaka ja hieno digivehje, vielä kallis, kaapin perällä, enkä käytä.
nimim. Kokemusta on - möllli
Mä käytin laihdutuksen alussa tavallista vaakaa ja luulin laihduttaneeni 70:sta kilosta 60:een kiloon. No, sittenpä ostin digitaalivaa'an ja se näytti 65 kiloa! Tämä oli kauhea shokki silloin.
Ärrrsyttävää ku ei oikeesti tiedä mitä painaa, kun minulla on painoindeksi jotain 25 kieppeillä, niin olisi kiva tietää, olenko oikeasti yli- vai normaalipainon puolella. - Nimetön
Mitähän jos lakkaisit tuijottamasta vaakoihin. Tai jos nyt välttämättä sen haluat tehdä niin pidä vaaka aina samassa paikassa ja punnitse itsesi vaikka kerran viikossa esim lauantai-aamuisin. Ja pidä painoista kirjaa. Ei kannata vaakojen takia stressata. Pääasia, että syöt paljon vihanneksia ja viljakuituja ja teet viikossa 4-6 kertaa tunnin reipasta sauvakävelylenkkiä, niin kyllä se olo siitä sitten huojentuu.
Kyllä vaaka täytyy pitää kovalla alustalla. Lukema on riippuvainen siitä, miten paino osuu juuri oikeaan paikkaan, ja jos vaaka pääsee kallistumaan edes hiukankin, lukema on väärä. Mitä tulee siihen, että kolme viikkoa sitten oli paino 63 ja nyt 63,3 niin eihän sillä ole mitään merkitystä. Tuollainen 300 grammaa eroa tulee hyvin äkkiä riippuen siitä, miten kauan on ruokailusta ja toisaalta vessassa käynnistä. Nestettä on kehossa helposti tuon 300 gr liikaa - tai liian vähän. Eli kun panoa seuraa noin puolen kilon tarkkuudella, se on ihan tarpeeksi.
- anni
Mitä ihmeen väliä sillä on "mitä oikeasti painat"? Vanhasta vaa'astasi näet, että olet laihtunut. Jos vaihdat toiseen vaakaan, on hyväksyttävä, että sen lähtölukema ei välttämättä ole verrannollinen edellisen vaakasi lukemiin. Ts. eri vaa'at näyttävät eri lukemia, ei voi mittään. Kehitys on varmastikin tärkeämpää kuin tämänhetkisen absoluuttisen painosi selvittäminen.
Peili on sitten paras ystäväsi kun haluat määrittää itsellesi sen sopivan painon. Esim. painoindeksin normaalipainoalue on aika laaja ja riippuu ihan ruumiinrakenteesta kuka milläkin painoindeksillä hyvältä näyttää. Siis tuon laajan normaalipainoalueen puitteissa. (Tosin varsinkin lihaksikkaammilla miehillä ja miksei naisillakin painoindeksi väittää herkästi lievää ylipainoa, vaikka peili kertoo selvästi että ihan normaalimitoissa ollaan).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271528Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391389Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121335Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391291Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681245- 12978
- 7921
- 20919
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7861- 71796