Ikä ja elämän viisaus

lapsi 56v

Olen miettinyt aika paljon asioita, vaikka olen näin nuori. Tulenko koskaan niin vanhaksi, että minulla on samaa elämänviisautta kuin isälläni. Kaikissa keskusteluissamme, joita käymme, hän toteaa, etten voi ymmärtää elämä tosiasioita, kun olen näin nuori. Tottahan on, että ikäeromme säilyy aina ja olen hänen lapsensa. Omasta mielestäni olen kuitenkin joutunut miettimään elämän perusasioita aika tarkkaankin. Jouduin jättämään työelämän vakavan sairauteni takia, ja lapseni olen kasvattanut maailmalle. Kuolemastakaan minulla ei ikäni takia voi olla omaa ja vakavaa mielipidettä. Onko tällä palstalla muita lapsia kuin minä vai olenko ainut?

21

6345

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • isällesi ikuinen lapsi

kun hän kyseenalaistaa sun tietämisesi.
      Joskus vanhemmat kuvittelee että me ollaan ihan toopeja ymmärtämättömii .Eikä usko et mekiin ollaan
      aikuisia ihmisiä.
      Niin munkii äiti sanoi vielä vähänaikaa taaspäin et mitä mun pitäs äänestää mut mä sanoin että kyllä mä osaan itte päättää asioista.
      Olen pistäny hanttiin ja sanonu kantani selvästi.
      Olen lapsenikii haudannu hän ei sitä ole vielä tarvinnu tehdä.
      Ikääkin on jo 57v.ja äidilläni 77v,tta.

• aikuinen..

-nyt on niin,et taitaa isäsi olla se lapsi,sillä muutenhan hän ymmärtäisi jokaiseen ikään liittyvän oman totuuden.Kehitys,ja muutos on jatkuvaa,eikä pelkästään yhtä totuutta ole,kaikki liittyy kaikkeen ja vaikuttaa kaikkeen.

• kohta minäkin

On valtavan ihanaa, että vanhempamme vielä välittävät meistä ja pitävät meitä lapsinaan. Sehän on rikkaus. Äitini, 95, sanoi kesällä minulle, kun kuljin shortseissa: Mukula, pistä vaatetta päälles!
      Mikä sen hauskempaa.

• Pirre*

ainakin, nooo.. toivottavasti en ihan vielä lapsi, vaikka olenkin lapsenmielinen - joskus :/

• niin...

Vanhemmille lapsi on aina lapsi vaikka ikä karttuu, olen minäkin sen huomannut omista vanhemmistani.

• lapsena on hyvä olla

ainakin tämä päivä :)) Huomenna on jo toinen juttu, pakko olla aikuinen, välillä. Lapsilla on muuten pienet huolet.

• on tässä

nuo kertoimet :))

• usko..

kukaan :)) Ei ees "erkki". Näyttää kamalalta.

• nainen50+

Olet aikuinen ja voin ymmärtää mitä ajattelet.

• kypsä

Muistele ja katso kolmekymppisiä ihan jokaisen päivän asioissa, niin huomaat, etteivät tajua.

Siksi minua hirvittää nuoret kansanedustajat esimerkiksi. Mikä niistä on lakeja säätämään kolmekymppisinä tai edes nelikymppisinäkään?

• Akaton mies

Ei se ikä mieltä anna, vauhtia vain hirastaa. En mä ainakaa oo vanhetes viisastunu. Ei se pikkupoika oo tuolta sisältäni mihinään lähteny, enkä mä oo sitä sieltä hätyytellykään, olokohon siellä. Uskoosin notta useemmilla miehillä on näin justihin. Mun työnitakia täs käy noota ukkoja päivänmittahan aina useeta, välihin on 5 -6 yhtäaikaa. Siinä puhutahan työnohes kaikenmaaliman jutuut ja nauretahan välillä jotta oikeen mahaan koskee. Mies porukas se on sellaasta vapaata se yhyres olo. Viisastuuko siinä en oikeen siihen usko. Naiset porukoos ollessaan vetää sellaasta "roolia" ainakin näin aatteleesin. Se on sellaasta hianompaa, miten sen sanoos "fiiniä" Miesporukas ainakin jos tuttuja ollahan voi piarasta porahuttaa siinä juttujen lomas eikä sitä kukaan ihmettele. Onnistusko akoolta? Kyllä siinä selijän takana siunaaltas ja päiviteltääs jotta "eihän sillä oo minkähänlaasia tapoja" Onko totta? Mutta muutoon pirän likkoja viisahampina meitä miehiä.

• Akaton mies kirjoitti:

Ei se ikä mieltä anna, vauhtia vain hirastaa. En mä ainakaa oo vanhetes viisastunu. Ei se pikkupoika oo tuolta sisältäni mihinään lähteny, enkä mä oo sitä sieltä hätyytellykään, olokohon siellä. Uskoosin notta useemmilla miehillä on näin justihin. Mun työnitakia täs käy noota ukkoja päivänmittahan aina useeta, välihin on 5 -6 yhtäaikaa. Siinä puhutahan työnohes kaikenmaaliman jutuut ja nauretahan välillä jotta oikeen mahaan koskee. Mies porukas se on sellaasta vapaata se yhyres olo. Viisastuuko siinä en oikeen siihen usko. Naiset porukoos ollessaan vetää sellaasta "roolia" ainakin näin aatteleesin. Se on sellaasta hianompaa, miten sen sanoos "fiiniä" Miesporukas ainakin jos tuttuja ollahan voi piarasta porahuttaa siinä juttujen lomas eikä sitä kukaan ihmettele. Onnistusko akoolta? Kyllä siinä selijän takana siunaaltas ja päiviteltääs jotta "eihän sillä oo minkähänlaasia tapoja" Onko totta? Mutta muutoon pirän likkoja viisahampina meitä miehiä.

kuten Akaton mies tuumaili, että ikuinen pikku poikahan sitä aina on. Kyllä näitä idiootti hommia on tullut riittävästi harrastettua yleensä jätkä porukoissa ja ei taitaisi päivän valoa kestää, jos julki toisi. Ehkä se hauskanpito on erilaisempaa ja välillä rajumpaa miesporukoissa, jopa "fyysisesti" otellen, kuin naisseurassa, mutta kyllä nämä nyky naisetkin osaa irroitella omalla tavallaan ja mukavaahan se on (oli) tyttärien kanssakin pelehtiä pikkujouluissa sun muissa kekkereissä. Ehkä ei enää nykyisin, niin paljon tule käytyä erilaisissa "pippaloissa", mutta jos menee, niin kyllä se tahtoo pikkupoikamaisuus esille edelleen tulla.

En tiedä viisastuuko tässä vanhetessa, mutta tietenkin kokemuksien määrää vuosi vuodelta lisääntyy ja ei tee samoja virheitä kuin aiemmin, jos tätä nyt jonkin asteiseksi vanhenemisen viisaudeksi määrittelisi.

• kehittää
        Akaton mies kirjoitti:

Jos ei ikä viisautta kaikilla tavoilla annakaan, niin kokemus opettaa monta asiaa.
        Muutenkin kyllä. Et vain ole huomannut. Etkö muista, minkälaista oli nuorena?

• kyllä
        Akaton mies kirjoitti:

että sie vejät liian löysää liniaa,eikhän mejän miesten täyvy olla siinä akka asiassa toista mieltä.Tarkotan non tyhymempiä ko me ukot.Joo net läyryää kaikenmailman juorut,eikä ne ossaa ees poronsolomua tehä.Piän että sie olet meleko humaani mies.Tarttiskhan minunki tarkistaa ommaa näkemystä.

• Akaton mies kirjoitti:

olevan oikeessa siinä, että miehet ovat luonnollisempia ja vapaampia omas porukassaan, kuin naiset. Kyllä nainen vetää sitä omaa rooliaan, eikä esim. pieraise kesken juttelun, sievästi vaan puristaa pakaroita yhteen tai lähtee vessaan paukauttamaan, sielläkin varovasti, ettei ääni kuuluisi muiden korviin.
        Mies porukka on todella oma lajinsa. Nuorena olin työssä mies valtaisella työpaikalla, siinä pojat( joiksi aina miehiä kutsun) häpeättömästi tuijotteli nuorta naista joka heidän reviirillään kuleskeli. Olin vähän kaino, mutta opin siellä sana valmiutta, muutenhan sai punastella ja kompuroida jalkoihinsa, jollei osannut heittäytyä leikkiin mukaan, sillä sitähän se oli. " Laitetaas likka punasteleen", meiningillä.
        Niiltä ajoilta olen kait saanut sen lapsellisen leikkimielisyyden, jota vieläkin ja nykyään vapaasti käytän, muut sanokoot mitä lystäävät.
        Leikkimielisyys ja lapsen omainen onnellisuus tekee hyvää itse kullekin, se pitää osata antaa itselleen. Hymyä huuleen, olenhan elämässä kiinni ja mikäs sen mukavampaa.

• anne-maria.nalle9

No mun isä ei noteeraa mun puheista mitään. Ihanku puhuis seinille. Ei anna mitään arvoa mulle, vaikka oon vanhin lapsista.
      Sit mun 3 poikaani ei usko mitään, mitä mä niille sanon.Hyvä esimerkki: sanoin keskinmäiselle25v.,et mee lääkärille, sun on saatava lääkitys nyt tohon olotilaasi. ei kuulema tarvinut, sanoi vaan ylimalkaisesti mulle. No hän meni sairaanhoitajalle(mikä minäkin olin), tuli takas ja sanoi, arvaa mutsi mitä se sano mulle, joo mä teen niin ku se neuvo, hyvä idea. Ihan samat sanat oli sanonut pojalleni kun minä hetkeä aikaisemmin. Että sillee tää maailma kulkee vaan.

• huomannut itsestä myös

tuo viisautta sillä olen huomannut itsestä ja muistakin ikääntyneistä että ovat lapsellisia.

Jotenkin luullaan että nyt saa sanoa mitä vaan toisille ja minä itse ensin.

• tuota

tuohan on tyhmyyttä vai ajattelemattomuutta, jos noin suhtautuu

• äidin silmissä

"Ei se nuorelle ole niin hankalaa kuin vanhalle, jos nukkuu huonosti yön". Näin sanoo äitini minulle aina, jos valitan huonounisuuttani, vaikka minun pitää vielä olla päivät töissä.

• esimerkki

Meillä samanlaista, kyllä sitä vielä jaksaa, kun on nuori, olipa kuinka rankkaa tahansa ollut.

• OldLadyskä
        esimerkki kirjoitti:

Meillä samanlaista, kyllä sitä vielä jaksaa, kun on nuori, olipa kuinka rankkaa tahansa ollut.

..on mennyt ajatukset sukupolvesta toiseen :)

Itsessäni on ikuinen teini sisällä. Tosin elämä on antanut hiukkasen kokemusta elämiseen kuin mitä teineillä ihan oikeesti on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5680
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      22
      2477
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      269
      1832
    4. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1727
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      94
      1556
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      26
      1502
    7. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1311
    8. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      38
      1286
    9. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1281
    10. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      347
      1271
    Aihe