Mulla on 8kk saksanpaimenkoira... Se joskus "raivostuu" ja hyökkää päälle ja yrittää napsaista käsistä/ylävartalosta. Se siis tavallaan puskee päälle, mutta ei sillatavalla agressiivisesti, että yrittäisi naamaa repiä tms. Mutta hyppää päälle kuitenkin ja näykkii. Lisäksi tällöin haukkuminen on sellaista hönkivää.
Onkohan mulla käsissäni ongelmakoira ja pitäisikö viedä oikein ammattilaiselle? Ja mitä olette mieltä mistä tämä johtuu? Joskus näin käy sisällä kun koira oikein innostuu tai sitten jos en huomio sitä. Joskus pihalla kotiin palattaessa tai jos olen kieltänyt sitä tekemästä jotain, siis kunnolla komentanut. Johtajuudessa ei _pitäisi_ olla mitään, syön aina itse ensin koiran katsoessa, rapsutuksia saa silloin kun minä käsken luo, samoin leikkiminen. Kuljen ovista ensin ja koira tottelee käskyjäni. Se joskus vain tuntuu "pimahtavan".
Apuva apuva, seinäjoki lapuva :)
Koira hyökkii päälle
20
1518
Vastaukset
- ammattiapua
Ammattilaiselle koira ja heti. Tämän palstan neuvoilla et tuota korjaa. Itse en edes uskalla alkaa yrittämään. Kun ei ole nähnyt koiraa ja on agressiivisuudesta kyse ei kannata pelleillä.
- jalkaasi
eli tuletko taas tiineeksi koiraLLESI???????????
- räkäliina
Koira ei nylkytä. Kastraatioon menossa vuoden alussa. Täälläpäin on niin hemmetin hankala päästä koirakoulutukseen tai ryhmiin, niihin on kuukausien jonot... Kun tämä on ainoa 50km säteellä ja pikkukyliä on paljon. On vaan niin outoa, kun se on herttainen kaveri muuten mutta sitten se saa näitä raivareita. Joten olisiko tässä jotain ensiapua? Kokeilin tänään kun se alkoi pihalla puskemaan, sellaista että sidoin sen kiinni puuhun ja menin itse muutaman metrin päähän seisomaan. Siinä se riepoi, mutta 5min päästä rauhottui ja päästiin jatkamaan matkaa... Eli onko jotain kikkoja? Nimittäin se on 100 varma että en tämän vuoden puolella sinne koulutukseen pääse!
- Pazoman
Koirasi alkaa lähestyä aikuisikää ja alkaa hakea omaa paikkaansa laumassa eli perheessänne.
Neuvoisin sinua ottamaan kaikki agressiiviset käyttäytymismallit heti pois kurittamalla.
Kunnolla selkään mutta ei koiraa silti tarvitse hakata henkihieveriin.
Tekee vaan selväksi kuka on "lauman" johtaja.
Koira varttuu ja tulee varmasti pahemmaksi jos annat sille nyt periksi.
Se hakee "lauman" johtajuutta.- räkäliina
Rajua fyysistä kurittamista, haluan että koirani pystyy luottamaan muhun, eikä että se pelkää joka kerta kun nostan käteni ylös.
- Juke
Varsinainen "asiantuntija".Koiralle pystyy sen paikan laumassa näyttämään ilman väkivaltaakin,URPO!!
- Pazoman
räkäliina kirjoitti:
Rajua fyysistä kurittamista, haluan että koirani pystyy luottamaan muhun, eikä että se pelkää joka kerta kun nostan käteni ylös.
No ihan miten vaan, mutta useita koiria kouluttaneena voin sanoa, että se olet sinä joka tulee pelkäämään jos annat vallan noin voimakkaalle koiralle.
Ja siitä käden nostosta, ei se pelkää, se repii sen.
Kun kuritat, et saa sitä pelkäämään vaan kunnioittamaan sinua "lauman " johtajana.
Mutta muista: ÄLÄ KOSKAAN lyö koiraa aiheetta. - Pazoman
Juke kirjoitti:
Varsinainen "asiantuntija".Koiralle pystyy sen paikan laumassa näyttämään ilman väkivaltaakin,URPO!!
Sinulla ei ilmeisesti ole koskaan ollut Saksanpaimenkoiraa.(PÄSSI)
- räkäliina
Pazoman kirjoitti:
No ihan miten vaan, mutta useita koiria kouluttaneena voin sanoa, että se olet sinä joka tulee pelkäämään jos annat vallan noin voimakkaalle koiralle.
Ja siitä käden nostosta, ei se pelkää, se repii sen.
Kun kuritat, et saa sitä pelkäämään vaan kunnioittamaan sinua "lauman " johtajana.
Mutta muista: ÄLÄ KOSKAAN lyö koiraa aiheetta.Kiitos vaan, tosi hyvistä vinkeistä. Oon nähny paljon koiria, joita on hakattu koulutuksessa ja ne on säälittäviä raukkoja, pelkäävät omistajaansa.
Ja sekö on sitten hyvä, kun kätesi nostat niin koira repii sen? Järki käteen, totta kai koira pelkää kun se ei tiedä milloin sitä pätkästään.
Koiraa en pelkää, olen kuitenkin muutamia vuosia koirien kanssa viettänyt aikaa, tämä nyt sattuu olemaan vähän ongelmallisempi tapaus, ja fyysisellä väkivallalla, olen 100 varma, että siitä ei tule kunnon yksilöä, tuurilla vielä agressiivisempi!
Tiesitkö, että hyvä laumanjohtaja ei sorru päättömään väkivaltaan muita laumanjäseniään kohtaan? Jos joku yrittää haastaa riitaa, sille toki ärähtämällä näytetään kaapin paikka tai se erotetaan laumasta, mutta ei sen kimppuun käydä.
Tiedän että pystyn laittamaan koirani ruotuun paremmillakin keinoilla kun väkivallalla. Mun ei tartte sortua voimankäyttöön. - räkäliina
Pazoman kirjoitti:
Sinulla ei ilmeisesti ole koskaan ollut Saksanpaimenkoiraa.(PÄSSI)
Ei oo mikään varsinainen poikkeus muistakaan roduista. Ei se että sulla on sakemanni, tarkota sitä että sitä koulutetaan väkivallalla. Oon kouluttanut 2 sakemannia, akitan ja estrelanvuoristokoiran koulutukseen oon osallistunut. Jos näiden kanssa olisi väkivaltaa käyetty, niin lie mitä hulluja olisivat nyt.
- sulla
kerta kokemusta on, mitä rupeat tänne kirjoittamaan? Jos et tee asialle mitää, pian sulla on käsissäs sellainen aikapommi että huh huh. Olisiko kannattanut miettiä sellaista rotua jolle pärjäät?
- räkäliina
Jaa että jos en mitään asialle tee? Koko ajanhan olen asialle jotain tekemässä, mutta väkivalta ei ole vaihtoehto!
Ja kyseessä on koiran luonnetyyppi, mahdollisesti jopa luonnevika tai käytöshäiriö, josta mulla ei ole kokemusta. SIKSIPÄ KYSYNKIN NEUVOA täältä näin alkajaisiksi. Olen siis omistanut kaksi saksanpaimenkoiraa aiemminkin. - minä itse
räkäliina kirjoitti:
Jaa että jos en mitään asialle tee? Koko ajanhan olen asialle jotain tekemässä, mutta väkivalta ei ole vaihtoehto!
Ja kyseessä on koiran luonnetyyppi, mahdollisesti jopa luonnevika tai käytöshäiriö, josta mulla ei ole kokemusta. SIKSIPÄ KYSYNKIN NEUVOA täältä näin alkajaisiksi. Olen siis omistanut kaksi saksanpaimenkoiraa aiemminkin.Luonnevika? käytöshäiriö? ja pennulla ikää 8 kk ?
Ei ole olemassa luonnevikaisia tai käytöshäiriöisiä koiria, on olemassa vain tyhmiä ihmisiä jotka ottavat itselleen liian haastavia koiria!
Pikkuhiljaa koirasi alkaa tulemaan "murros" ikään, alkaa koittamaan kuka on lauman johtaja. Se että syöt itse ensin ja kuljet ovista ensin ei riitä. Koiran pitää tilanteessa kuin tilanteessa pikkuhiljaa alkaa olla toimiva. Kun leikki innostus menee liian pitkälle, käsketään koira pois! - räkäliina
minä itse kirjoitti:
Luonnevika? käytöshäiriö? ja pennulla ikää 8 kk ?
Ei ole olemassa luonnevikaisia tai käytöshäiriöisiä koiria, on olemassa vain tyhmiä ihmisiä jotka ottavat itselleen liian haastavia koiria!
Pikkuhiljaa koirasi alkaa tulemaan "murros" ikään, alkaa koittamaan kuka on lauman johtaja. Se että syöt itse ensin ja kuljet ovista ensin ei riitä. Koiran pitää tilanteessa kuin tilanteessa pikkuhiljaa alkaa olla toimiva. Kun leikki innostus menee liian pitkälle, käsketään koira pois!Koska kyse on tällaisesta "yllättävästä käyttäytymisestä" eli periaatteessa "kohtauksesta" jonka se saa, niin mielestäni kyseessä voisi hyvinkin olla jonkinlainen käytösongelma, joko opittu tai sitten ihan tällaista pimahtamista ja ehkä epävarmuutta omasta paikasta? En tiedä. Jotakin kuitenkin on, minulle outoa.
Ja osaan kyllä katsoa peiliin ja olenkin sitä mieltä, että olen ollut ehkä vähän löyhä koiran kanssa. Olen kouluttanut sitä samalla lailla kuin aikaisempia koiria (ja johtajuus on ollut ihan kunnossa heidän kanssa, samoja kikkoja käytetty mitä sinäkin tuossa sanoit) mutta tämä tarvitsee näemmä vielä määrätietoisempaa ja lujempaa koulutusta.
Eli kiitos sulle haukkumisesta tyhmäksi! Todella ala-arvoista. En sentään ole koiraani piikille viemässä kun vähän jotain ongelmia tulee! Olen valmis tietenkin suurempaan koulutukseen, mutta en odottanut näin dominoivaa koiraa ja tietenkin sen kanssa oleminen sitten vaatii suurempaa paneutumista.
olet komentanut koiraa, niin onko se varmasti ymmärtänyt sen?
Tuntuisi äkkiseltään siltä, että sulla on nopeasti syttyvä koira, joka hakee lisää huomiota tai toimintaa tolla hörhöilyllään. Jos se saa jotain(hyvää tai huonoakin) tapahtumaan sillä, niin se on sille jo riittävän palkitsevaa ja varmasti jatkaa sitä tulevaisuudessakin.
Lopeta leikki aikaisemmin, käytä parhaimpia leikkejä palkintona oikeasta toiminnasta, laita koirasi väistämään sinua kun hyppii...eli kävelet suunnilleen sen yli ja pakotat näin koiran väistämään! Ei "armoa" kerran kertaa...
Anna sisällä sille vaikka vain puruluita, ei leluja lainkaan...silloin ei ole niinkään vaaraa liikaa innostumisesta. Opeta koirasi rauhoittumaan käskyllä...silloin se saavuttaa itse olotilan joka on rauhallinen ja akkuja lataava!
siinähän noita ihan perusjuttuja, joita ainakin meillä dobberin kanssa on tehty pennusta asti!
Luulen, että yhteisen sävelen löydettyänne sulla on hieno ja "toimiva" koira, jonka kanssa on mukava tehdä töitä =)- räkäliina
mukavasta ja asiantuntevasta vastauksesta.
Tosiaan, täysin varma en voi olla, mutta näyttää että tämä on jotain huomionhakua tai sitten komentelua. Pitääkin siis entistä kovemmin näyttää kuka on johtaja ja laittaa poitsu kunnolla kuriin. Senkin olen todennut hyväksi että kun riehaannutaan, eristän sen itestäni johonkin toiseen huoneeseen ja pääsee sitten luokse kun on rauhoittunut.
Mutta kiitos vinkeistä, eiköhän tästä ryhdytä pikkuhiljaa nousemaan ylöspäin. Tää on vaan jotenkin uusi kokemus mulle, aikasemmat saksanpaimenkoirat on ollut nopeasti reagoivia, aktiivisia ja määrätietoisia ja yrittänyt komennella, mutta tämä jätkä on ihan omaa laatuaan :)
Sen takia jäänyt sellaiset pikkukikatkin oppimatta käytännössä. räkäliina kirjoitti:
mukavasta ja asiantuntevasta vastauksesta.
Tosiaan, täysin varma en voi olla, mutta näyttää että tämä on jotain huomionhakua tai sitten komentelua. Pitääkin siis entistä kovemmin näyttää kuka on johtaja ja laittaa poitsu kunnolla kuriin. Senkin olen todennut hyväksi että kun riehaannutaan, eristän sen itestäni johonkin toiseen huoneeseen ja pääsee sitten luokse kun on rauhoittunut.
Mutta kiitos vinkeistä, eiköhän tästä ryhdytä pikkuhiljaa nousemaan ylöspäin. Tää on vaan jotenkin uusi kokemus mulle, aikasemmat saksanpaimenkoirat on ollut nopeasti reagoivia, aktiivisia ja määrätietoisia ja yrittänyt komennella, mutta tämä jätkä on ihan omaa laatuaan :)
Sen takia jäänyt sellaiset pikkukikatkin oppimatta käytännössä.ikäkin tekee tehtävänsä ja äijäily kuuluu siihen, mutta jos ei ole oikeasti kyse agressiivisuudesta, niin luulen, että "tiukka" linja auttaa.
Muista silti, että palkka heti oikeasta ja varsinkin oikeaksi muutetusta käytöksestä vahvistaa sitä, että koira haluaa toimia toisella tavalla. Kun se menee koiran tajuntaan, että totteleminen on aina parempi vaihtoehto, niin olet jo pitkällä =)
Onnea vaan koiran koulutukseen...samassa veneessä ollaan =)
- "ongelmista"
kärsittiin täälläki...itelläni on rottweiler, nyt 2,5v. Samoihin aikoihin alko meilläki nuo vinkeet, yleensä "riehuminen" alko lenkkien aikana, mutta joskus myös kotona, ku käsky kävi. Ite kiinnitin huomiota niihin tilanteisiin, missä touhu yleensä alko, ja sit oppi "lukemaan" koiraa ja kiinnitti sen huomion itteensä ennen, sitä "riehumista", ja palkitsin hyvästä käyttäytymisestä. Aikaahan siihen meni, mutta katospa ongelmaki:) Ja pitää myös muistaa, että 8kk on vielä pentu pitkään...
- hatam
johtajuudesta on kyse.
Nyt entistä enemmän kiinnität huomiota siihen puoleen. Koira huomaa sun herkät hetkesi paljon ennen kuin niitä itse tajuatkaan, ja silloin se on jo ottanut teillä vallan.- räkäliina
Kaikille teille ystävällisille :) Tarkoitukseni täällä ei ollut haastaa riitaa tai saada haukkuja huonosta omistajuudesta. Koska tiedän nyt että tämä on luultavimmin vain tätä komentelua, tiedän mitä ryhtyä tekemään. Mielessä kävi että jos tämä on jotain vakavampaa ja sen takia "konsultoin" täältä, kun täällä käy niin paljon porukkaa :)
Eli kiitos, eiköhän tästä päästä eteenpäin!
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271548Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391529Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121345Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3411319Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681255- 12998
- 7961
- 20929
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7901- 71826