omenhyvä vai omenahyve,en ole varma nimestä,mut sain eilen omenia ja mun rupes ihan älyttömästi tekemään mieli uuniomenaa,eiks siihen tule joku kuorrutus päälle??kiitän lämpimästi etukäteen vastanneille:)
miten tehdään
3
260
Vastaukset
http://www.kolumbus.fi/jutta.rauos/hedelma.html
Taidan tehdä itsekin =)- serop1
http://www.nicehouse.fi/keittio/reseptit/kilpailures/sadonkorjuu03.htm
Tarpeeksi ala akun kelaa sivua, niin löytyy jonkinlainen ohje.
Meillä aina laitetaan uuniomenan ekra vanilijakastiketta... - Hörhö K-kaupassa
Omenahyve ja aito vaniljakastike
Määrä Aines
(12 annosta)
Pohja:
1 pkt (400 g) Pirkka-murotaikinaa
Täyte:
1, 5 kg maukkaita, hapahkoja omenoita (esim. Jonagold)
1 dl vettä
1 dl sokeria
1 kanelitanko
1/2 sitruunan mehu
Päälle:
4 valkuaista
1 dl sokeria
Kastike:
2 tlk kevytkermaa
1/2 vaniljatanko
4 keltuaista
3 rkl sokeria
1 tl perunajauhoa
1 dl vispikermaa vaahdotettuna
Säädä uuni 200 asteeseen. Yhdistä sulatetut taikinalevyt, muotoile pyöreäksi kakuksi ja kaaviloi taikina voidellun piirakkavuoan (halkaisija 26 cm) pohjalle ja reunoille. Nosta pohja kylmään kovettumaan.
Kiehauta vesi, sokeri ja kanelitanko tilavassa leveäpohjaisessa kattilassa tai paistokasarissa. Nosta kattila liedeltä ja lisää sitruunanmehu. Poista omenoista siemenkodat ja kuori omenat. Leikkaa ne ohuiksi 1/2 sentin lohkoiksi ja sekoita liemeen tummumisen estämiseksi.
Keitä omenalohkoja sokeriliemessä kovalla lämmöllä koko ajan sekoittaen 10 - 15 minuuttia, kunnes ne pehmenevät ja osin soseutuvat ja irtonainen liemi häviää. Nosta kattila liedeltä ja anna seoksen hieman jäähtyä.
Pistele kovettunut pohja haarukalla ja levitä omenahilloke pohjalle. Kypsennä uunin alimmalla tasolla 20 minuuttia. Vatkaa valkuaiset kovaksi vaahdoksi ja sekoita sokeri joukkoon nostellen, muutamassa erässä. Peitä pinta
kokonaan valkuaisvaahtolla pursottamalla tai levittämällä lusikan kuperalla puolella. Jatka paistamista uunin alatasolla noin 6 - 8 minuuttia, kunnes marenki on kauniin väristä. Anna jäähtyä.
Valmista vaniljakastike. Kiehauta kevytkerma ja vaniljatangon puolikas keskenään ja nosta kattila liedeltä.
Anna maidon maustua noin 15 minuuttia. Poimi vaniljatanko pois ja halkaise se terävällä veitsellä leikkuulaudan päällä. Kaavi veitsellä tangon sisältä mustat siemenet ja lisää ne kermaan. Sekoita sokeri ja perunajauhot ja
lisää seos vatkaten keltuaisten joukkoon. Vatkaa joukkoon myös vaniljakerma kahdessa erässä. Kuumenna seosta vatkaten kasarissa miedolla lämmöllä kunnes kastike sakenee. Älä käytä alumiinikattilaa. Jäähdytä kastike ja sekoita lopuksi joukkoon vaahdotettu kerma.
Tarjoa omenahyve jälkiruoaksi vaniljakastikkeen kanssa.
Ravintosisältö / 100 g
Energiaa 176 kcal / 733 kJ
Proteiinia 2,5 g
Hiilihydraattia 19,9 g
Rasvaa 8,2 g
laktoositon
Testattu K-koekeittiössä
Ainekset K-ruokakaupoista
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271568Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391559Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly131363Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3411319Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681255- 121018
- 7971
- 20929
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7911- 71836