Talvi lepo

ZoneR

Olenkohan tehnyt skootterin talvilevossa jotakin väärin kun se ei nyt käynistykkään?

Yksi kaveri kertoi, että sitä kannattaisi käynnistää aina kerran kuussa ja pitää sitä päällä muutaman minuutin jotta öljyt ja sun muut aineet voitelee sen.

Ja se sitten lähtisi paremmin käyntiin keväällä onko siinä mitään ideaa?

Yritin käynnistää sen tässä viime viikonloppuna kun lumet on tiestä sulannut meinasin ruveta ajelemaan sillä kun ei ole enää tiet liukkaita.

Mutta se ei nyt käynnistynytkään. Mitä sille on käynyt? Bensaa sillä on ja valot palaa ja pitää ön ön öön ääntä moottori yritää käynnistyä mut se ei jaksa? Se on autotalissa mikä on melkein pakkasen puolella

Talvilepo vinkkejä?

5

719

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • os..

      Ensimmäinen ajatus on, että akku on liian heikko. Silloin se vielä voi pyörittää konetta, mutta ei silti käynisty.
      Jos akku on hyvä, pitää tarkistaa tulppa. Kärkiväli voi olla liian suuri tai tulppa on märkä.
      Pitkän seisokin jälkeen voi olla vettä kaasuttajassa. Pensahana pitää sulkea ja avata tyhjennysruuvi kaasuttajan pohjassa. Sitten ruuvi kiinni ja hana auki ja käynnistys.
      Kiinan skoottereissa on joku pensaletkun litystymisjuttu istuimen alla, jota minä en osaa.

      • ZoneR

        Tuota en tiennytkään, että siellä on bensa hana luulin, että ne ovat vain vanhoissa mopoissa ym...? Tulppa on vaihdettu ennen lumen tuloa. Sen jälkeen se onkin ollut tallissa muutaman kuukauden. Akkukin jäi sinne jodot kiinni olisiko ne johdot pitänyt ottaa pois? Auttaisiko jos sitä akkua lataisi täällä sisällä kotona seuraavan vuorokauden yli? Mitä Pappaskootteri tuumailee?


      • ZoneR kirjoitti:

        Tuota en tiennytkään, että siellä on bensa hana luulin, että ne ovat vain vanhoissa mopoissa ym...? Tulppa on vaihdettu ennen lumen tuloa. Sen jälkeen se onkin ollut tallissa muutaman kuukauden. Akkukin jäi sinne jodot kiinni olisiko ne johdot pitänyt ottaa pois? Auttaisiko jos sitä akkua lataisi täällä sisällä kotona seuraavan vuorokauden yli? Mitä Pappaskootteri tuumailee?

        syitähän voi olla paljonkin mutta se polttoainehana toimii alipaineella ja aukeaa kun starttaat/poljet käyntiin jolloin alipaine syntyy kaasuttajassa imupuolelle... josta menee letku hanalla aukaisten hanan... joissakin tapauksissa se letku menee "lyttyyn" ja alipainetta ei hanalle synny jolloin kaasuttaja ei saa polttoainetta...
        jos lataat akkua normaalilla laturilla niin älä lataa kuin n.½tuntia tai mieluummin mopon/moottoripyörien akkujen lataukseen tarkoitetulla laturilla jonka teho on muistaakseni 0,5 amppeeria, tarkista nesteen määräkin jos mahdollista
        hanan toiminnan saat tarkistettua kun otat penkin ja sen ala kaukalon pois jonka jälkeen näet imukaulan ja sen oikealta puolelta lähtevän letkun n. 8-10mm halkaisijalta, irroita se kurkusta ja imaiset siitä hieman jolloin syntyy alipaine jonka jälkeen pitäisi kaasuttajalle menevästä letkusta valua polttoainetta (tässä vaiheessahan olet jo irroittanut hanalta tulevan letkun kaasuttajasta) jos ei valu niin tarkista letkujen kunto sekä niiden kulku että ei jää puristuksiin missään vaiheessa...
        nämä tietty arvauksia mutta tutkippa ne kuiteskin josko vaikka auttaisi?


      • ZoneR kirjoitti:

        Tuota en tiennytkään, että siellä on bensa hana luulin, että ne ovat vain vanhoissa mopoissa ym...? Tulppa on vaihdettu ennen lumen tuloa. Sen jälkeen se onkin ollut tallissa muutaman kuukauden. Akkukin jäi sinne jodot kiinni olisiko ne johdot pitänyt ottaa pois? Auttaisiko jos sitä akkua lataisi täällä sisällä kotona seuraavan vuorokauden yli? Mitä Pappaskootteri tuumailee?

        Tuskinpa on muuta vikaa kuin että akussa ei enää riitä potkua.Lähtis varmasti käymään apukaapeleilla,tosin voi joutua sahaamaan tavallista pitempään.
        Akulla on tapana purkautua pikkuhiljaa kun sitä ei käytetä.Virta voi riittää pyörittämään konetta mutta ei tarpeeksi nopeasti ja sytykseen ei sitten jääkkään enää sähköä.
        Jos latailet akkua niin tee se moottoripyörään tarkoitetulla laturilla.
        Latausvirta auton latureissa on liian iso ja voit onnistua tuhoamaan akun.
        Auton laturin ja akun väliin voi tosin kytkeä parin amppeeri polttimon pienentämään jännitettä.


      • Zoner
        PappaSkootteri kirjoitti:

        syitähän voi olla paljonkin mutta se polttoainehana toimii alipaineella ja aukeaa kun starttaat/poljet käyntiin jolloin alipaine syntyy kaasuttajassa imupuolelle... josta menee letku hanalla aukaisten hanan... joissakin tapauksissa se letku menee "lyttyyn" ja alipainetta ei hanalle synny jolloin kaasuttaja ei saa polttoainetta...
        jos lataat akkua normaalilla laturilla niin älä lataa kuin n.½tuntia tai mieluummin mopon/moottoripyörien akkujen lataukseen tarkoitetulla laturilla jonka teho on muistaakseni 0,5 amppeeria, tarkista nesteen määräkin jos mahdollista
        hanan toiminnan saat tarkistettua kun otat penkin ja sen ala kaukalon pois jonka jälkeen näet imukaulan ja sen oikealta puolelta lähtevän letkun n. 8-10mm halkaisijalta, irroita se kurkusta ja imaiset siitä hieman jolloin syntyy alipaine jonka jälkeen pitäisi kaasuttajalle menevästä letkusta valua polttoainetta (tässä vaiheessahan olet jo irroittanut hanalta tulevan letkun kaasuttajasta) jos ei valu niin tarkista letkujen kunto sekä niiden kulku että ei jää puristuksiin missään vaiheessa...
        nämä tietty arvauksia mutta tutkippa ne kuiteskin josko vaikka auttaisi?

        Taidanpa testailla noita juttuja jospa pääsisin ajelemaan taas ennen lumen tuloa. Mutta pitäisikö jos mä saan sen käyntiin. Olisiko se hyvä aina kerran kuussa käynnistää skootteri niin se voitelee sitä ja starttaa kesällä hyvin käyntiin? Mun mielestä akku ei kuitenkaan lataudu niin hyvin kun ajaessa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      91
      2675
    2. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1829
    3. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1724
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      371
      1622
    5. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      20
      1599
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1427
    7. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      119
      1237
    8. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1166
    9. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1136
    10. Et katso sitä

      Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1029
    Aihe