Ruotsissa uusi porvarihallitus lopetti ay-jäsenmaksujen verovähennysoikeuden. Sifo-tutkimuslaitoksen mukaan hälyttävän moni aikookin jättää ay-laivan, etenkin pienituloiset, joille ammattiyhdistyliike olisi elintärkeä.
Suomen puolueiden puheenjohtajat ovat valmiita säilyttämään tämän vähennysoikeuden. Tilanne vaalien jälkeen voi kuitenkin olla toinen. Kokoomus ja Keskusta yrittäisivät varmasti kaikin keinoin nujertaa ay-liikkeen, jos ne muodostaisivat hallituksen. Se tietäisi työntekijöille, työttömille ja vähäosaisille entistä kovempia aikoja.
Jokaisen työntekijän on syytä tietää, että kuuluminen omaan ammattiyhdistykseen kannattaa.
Ay liikkeen asema uhattuna
4
396
Vastaukset
- kokoomuksen vihollinen no2
...Ruotsissa on se, että työttömyyskassojen jäsenmaksut moninkertaistettiin. Lisäksi maksut ovat kiinteät eikä prosentuaaliset kuten Suomessa, joten pienituloisen osa-aikatyöntekijänkin jäsenmaksu on sama kun hyväpalkkaisen.
Kuten Jyrki Katainen sanoi: Olkoon Ruotsi meille esimerkkinä... - ei puolueiden
Toisaalta, monet Suomen ammattiliitoista ovat suoraan yhteydessä tiettyihin poliittisiin puolueisiin kuten TEHY Kokoomukseen ja SAK demareihin. SAK nosti viimeksi metelin hallituksen esityksiä vastaan 90-luvun porvarihallituksen aikaan. Demareiden heikennysten aikana on ollut kuolemanhiljaista. Eräässä lukemassani tutkimuksessa kävi ilmi, että monet Keski-Euroopan pienet, riippumattomat ammattiyhdistysliikkeet ovat hoitaneet jäsentensä etuja huomattavasti tehokkaammin kuin Suomen vastaavat. Miksiköhän?
on edelleen rautaa! Toisaalta, koska SAK ja muut alkavat huomioida MYÖS pieneläkeläisiä Tupoon valmistautuessaan?
- rautaa
vaan onko marxin opit. ei taida valveutunut ammattiyhdistys aktiivi niitä juttuja opiskella
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa562198En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos321694Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3721496- 101484
Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141474Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681337- 121108
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul81044- 861029
- 20969