Joku aika sitten kyselin ja luin täältä neuvoja miten saada pentu lopettamaan pureminen. Moni neuvoi että jopa niskasta kiinni, kuonon puristusta tai huulen kääntäminen niin että koira puree itseään.KOkeilin tuota huulijuttua ja luunappia kuonolle ja nyt on sitten pentu aivan sekaisin. Se oli jo sisäsiisti aivan täysin mutta pissii matolle. Siitä tuli paljon pelokkaampi. Ei uskalla enää purra ja tuntuu ahdistuneelta. Kiva, kiva.... Mielummin olisin antanut purra vain jos olisin arvannut miten käy.
pennun puremisen kanssa neuvoneet!
16
3020
Vastaukset
- Sippeliini
Sinun täytyy saada koirasi luottamus takaisin.Se miten sen teet onkin kymmenen taalan kysymys.Auttaisivatko nämä ohjeet,jotka saimme kasvattajalta,jolta koiranpentumme ostimme,toivotaan parasta.
Paras ohje jonka saimme pennun puremiseen tuli kasvattajalta.Hän kielsi ehdottomasti pennun minkäänlaisen ruumiillisen kurittamisen ja sanoi emokoiran vastaavassa tilanteessa lähtevän pennun luota pois ja ihminen vastaavassa tilanteessa kääntää selkänsä pennulle-osoitus ei toivotusta käytöksestä,tai ihminen kiljaisee,aivan kuin tekee koirakin kun sitä leikin tiimellyksessä toinen koira näykkäisee liian kovaa.Ohjeeksi saimme kiinnittää pennun huomio muualle lelun,tai puruluun avulla silloin kun koirapenska villiintyy puremaan ihmisiä.Teimme saamamme ohjeen mukaan ja nyt,lukiessani kirjoituksesi huomasin,että koirulimme ei olekaan purrut ihmisiä aikoihin.Pentu on nyt 5 kk:n ikäinen. - on erilaisia!
On kurjaa jos näin on käynyt. olet ehkä tietämättäsi ottanut liian "kovat" keinot käyttöön. Ei täällä kukaan osaa antaa varmaankaan 100% ohjeita kenellekään koska kyseessä ei ole epäkuntoinen laite vaan elävä tunteva eläin.
Jälkiviisaana sanoisin että otit tietämättäsi heti ne kovemmat keinot käyttöön. Syytä olisi ollut aloittaa napakalla ei komennolla ja tuo niskasta kiinni ottaminen on koiralle vielä kuitenkin lempeämpi kuin nuo luunapit ja huulienpuristaminen.
omaa koiraahan pitää osata itse puntaroida kun sen kanssa on kerta touhunut ja häärännyt ja tietää sen luonteesta jo enemmän kuin täällä palstalla olevat muut ihmiset. Ainahan lähdetään sieltä alimmalta tasolta eli käsky, kovempi käsky, käsky ja pakote jne.. Mitä vähemmän koiralle huudetaan sitä paremmin se menee läpi vähemmällä.
Vietä aikaasi koiran kanssa runsaasti, juttele, leiki, paijaa ja älä toru missään nimessä pissailua vaan vie ulos ja rohkaise siellä ja kehu. nyt tiedät että koirasi ei tarvitse fyysistä kurittamista vaan selviät ääntäsi käyttämällä varmasti hyvin pitkälle.- ****
Toruminen ja huomiotta jättäminen ja vinkaisu olivat käytössä ennen tuota. En vaan ymmärrä kun täällä niin monet sanoivat että emokoira puree pentua kuonosta jos se sitä puraisee ja että samat keinot pitää olla...
Ja vaikka kuulosti ehkä kamalalta niin en edes kovasti napsauttanut tai niitä huulia puristanut. Mutta tuo on herkkä. Se hakeutui ennen aina syliin kun meni lattialle ja alkoi purra vaatteita, käsiä jne. ja kieltämiset ei auttaneet. Nyt se ei tule syliin enää, ei hakeudu sillä tavalla lähelle. Toivottavasti vielä alkaa luottaa. - luottamaan
**** kirjoitti:
Toruminen ja huomiotta jättäminen ja vinkaisu olivat käytössä ennen tuota. En vaan ymmärrä kun täällä niin monet sanoivat että emokoira puree pentua kuonosta jos se sitä puraisee ja että samat keinot pitää olla...
Ja vaikka kuulosti ehkä kamalalta niin en edes kovasti napsauttanut tai niitä huulia puristanut. Mutta tuo on herkkä. Se hakeutui ennen aina syliin kun meni lattialle ja alkoi purra vaatteita, käsiä jne. ja kieltämiset ei auttaneet. Nyt se ei tule syliin enää, ei hakeudu sillä tavalla lähelle. Toivottavasti vielä alkaa luottaa.kyllä koirat niinkuin muutkin antavat anteeksi meille hömelöille ihmisille eihän ne muuten meidän kanssa jaksaisi ollakkaan :) Kun nyt vaan toimit sen kanssa rohkaisevasti ja hellästi joka ei tietenkään tarkoita sitä että antaisit sen tehdä kiellettyjä asioita siinä pelossa että et uskalla komentaa, siitä ei sitten hyvää seuraa siitäkään.
- pennun
kuonoa satuttaa.
Se niskasta ottaminen on hyvä koiramainen keino ja noi kuonoon kivun tuottamiset ihan hulluja tapoja. - *****
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=4500000000001637&posting=22000000021739324
Ja tuon lisäksi siellä monia muita samanlaisia... - joskus aiempien
koirieni kanssa joutunut ottamaan kuonosta kiinni. Tai selättämään. Oman järjen käyttö on sallittua! Ensin pitää yrittää niitä pehmeämpiä keinoja! Haluan huomauttaa että pentujenkin luonteen kovuudessa on todella suuria eroja. Jos olisin vain "paaponut" terrieri poikiani, minulla olisi lauma purevia paholaisia! Ja vielä tiedoksi tuomitsijoille, koskaan en ole koiriani lyönyt enkä hakannut.
- mielestäsi
terrierin koulutukseen lyöminen ja pakkokeinot? Mitä tarkoittaa kun sanot "paapominen"? Kuka tässä on sitten sanonut, että pitää paapoa? Mieöestäsi ei muut kuin sinä.
Ilman väkivaltaa ja pakkokeinoja kasvattaminen ei ole paapomista, tiedoksesi vain.
Ja tärkein: ottakaa nyt ihmiset sitten merkille, että terrieri on niin vaikea luonne, että sellaista ei kannata ostaa vaan antaa sen jäädä kasvattajansa omaksi ristiksi. Epäonnistuminen on vaikeilla luonteilla paljon todennäköisempää kuin helpoilla. - sinun mielestäsi
mielestäsi kirjoitti:
terrierin koulutukseen lyöminen ja pakkokeinot? Mitä tarkoittaa kun sanot "paapominen"? Kuka tässä on sitten sanonut, että pitää paapoa? Mieöestäsi ei muut kuin sinä.
Ilman väkivaltaa ja pakkokeinoja kasvattaminen ei ole paapomista, tiedoksesi vain.
Ja tärkein: ottakaa nyt ihmiset sitten merkille, että terrieri on niin vaikea luonne, että sellaista ei kannata ostaa vaan antaa sen jäädä kasvattajansa omaksi ristiksi. Epäonnistuminen on vaikeilla luonteilla paljon todennäköisempää kuin helpoilla.väkivaltaa? Mikäli on niin annan hyvän neuvon; älä tosiaankaan ota terrieriä!
- että,,,,,
miksi suomalaiset ovat niin tuon väkivallan ja pakotteen perään joka asiassa? Onko ihmiset tosiaankin niin taukkeja ettei ne tajua mitä seurauksia sillä on? Kai sit on, mutta kuten tästäkin ketjusta näkee väkivallan vastustaminen on joittenkin mielestä eniten väärin.
- nuutti
Turhaan sinä muita syyttelet, vaikka kuinka harmittaa että uskoit muiden neuvot ja tekniikat, vaikka ne olisikin toimineet toisilla, syy on vain ja ainoastaan sinun. Toivottavasti joku neuvon kysyjä tästä ymmärtäisi, että vaikka koira onkin "vain koira", ne ovat yksilöitä, toinen ei välitä tuon taivaallista vaikka niskasta ravistamisesta, toinen säikähtää, ja pennun ollessa kyseessä myös muistaa tuon pelotuksen pitkään. Vaikka itsekkin neuvojani latelen, niin yritän ainakin muistaa sanoa, että näin minä toimin, eikä kenenkään tarvitse tehdä samoin..
- YMMÄRRYKSENNE
RIITÄ SIIHEN ETTÄ KOIRAT OVAT ERILAISIA!?! Mikä koulutus sopii toiselle, ei välttämättä sovi toiselle. Useita terrierejä omistaneena tiedän että niille ei aina yksinkertaisesti mene pehmeä lepertely jakeluun! En ole koskaan väkivaltaisesti koiriani kohdellut. Mutta joskus vaan on otettava kuonosta kiinni tai selätettävä koira. Ja voin sanoa että kaikki koirani ovat olleet upealuonteisia, reippaita ja rohkeita.
miksi koira pitäisi selättää? Selätys sinällään on aivan utopiaa koiralle...jos tarkoitat alistumista, niin alistuminen on ele jonka alistuva koira tekee itse...selättämisellä ei ole mitään tekemistä sen asian kanssa! Siis täysin turhaa ja koiraa hämmentävää puuhaa. "Pakotteiden" järkevä käyttö on jopa suotavaa koiraa kouluttaessa, mutta silloinkin pitäisi tietää, että miten ja miksi :)
Kun koira osaa varmasti jonkin asian, niin vasta silloin siltä voi sitä vaatia ja silloin ottaisin käyttöön myös "pakotteet", mutta pennun kohdalla kaikki on vaiheessa ja silloin halutun käytöksen vahvistaminen on mielestäni ainut järkevä tapa edetä! Kieltokin on opetettava koiralle...olkoon se sitten Ei tai mikä tahansa mutina, pääasia, että se on aina sama! Siinä olet kyllä ihan oikeassa, että jokainen koira on erilainen, mutta kaikki ovat silti koiria ja uskoakseni käyttäytyvät kuten koirat!
- keskustelijoille
Ihan ensimmäisenä todettakoon, että minähän en sitten mistään mitään tiedä, jotta ei tarvitse siitä enempää keskustella ;). Itselläni on koira ja olen sitä myötä ollut koirien kanssa tekemisissä, lukenut jonkin verran kirjallisuuttakin asian tiimoilta sekä pohtinut ihan omassa päässäni näitä koiran kasvatukseen ja käyttäytymiseen liittyviä juttuja. Eli tähän perustuvat ajatukseni ja mielipiteeni.
Oma koirani oli pentuna varsinainen riiviö ja todella dominanssi (pieni uroskoira). Sillä oli tismalleen sama ongelma kuin alkuperäisellä kirjoittajalla eli puri kaikkea ja kaikkia koko ajan, ärhenteli, näytti hampaita ja teki kaikki mieleensä juolahtavat luvattomuudet. Nykyisin poika on oikein reipas ja hyväluonteinen koira, enkä koe tehneeni koiralleni pahaa, vaikka tähän tilanteeseen on päästy koiran selälleen painamisella, lempeän päättävisellä rauhoittamisella (siis sylissä kiinnipitämisellä), kuonosta kiinnipitämisellä ja niskaotteilla. Painotan kuitenkin vielä, että MISSÄÄN TILANTEESSA EN OLE LYÖNYT KOIRAANI tai ylipäätään tuottanut sille kipua edes kuonolle napsauttamalla.
Mutta siis niihin kysymyksiin (joihin ihan vilpittömästi toivon vastauksia):
- Koirien käytöstä keskenään seuranneena olen huomannut, että koirat nimenomaan alistavat toisiaan "pakkokeinoilla" ja osoittavat näin toisilleen lauman järjestyksen. Miksi siis tämä alistaminen ei toimisi ihmisen ja koirankin välisessä suhteessa?
- Jotta "laumasta poissulkeminen" toimisi, eikö ihmisen pitäisi olla koiran silmissä se johtaja, jotta toimenpiteellä olisi toivottu vaikutus? Kun oman empiirisen tietoni perusteella huomaan koirien kääntävän toisilleen selkänsä myös alistumisen ja rauhoittelun merkiksi (siis esim. agressiivisesti käyttäytyvälle lajitoverilleen). Jos omistaja ei ole vielä pennulleen laumanjohtaja, eikö pentu voi tulkita pelkän selänkääntämisen alistumiseksi?
- Laumasta poissulkeminen ja muut lempeät rangaistukset ovat monessa tilanteessa toimivia, mutta eikö olekin niin, että aina se ei ole mahdollista ihan olosuhteidenkaan vuoksi (ja etenkin pennun kanssa pitäisi olla johdonmukainen aina ja kaikkialla)? Jos siis esim. haukkuherkkä koira kävelylenkillä louskuttaa ohikulkeville, niin mikä neuvoksi? Tuossa tilanteessa olen itse ihan hyvällä omallatunnolla kieltänyt ensin ja jos se ei toimi, niin ottanut koiraa lempeästi kuonosta kiinni, niin ettei se pysty haukkumaan (siis sormet hellästi, mutta tukevasti kuonon ympärille). Koska makupalat on kokeiltu ja selänkääntäminen ei tosiaan toimi.- mieltä!
Ja minä olen sitten se koirani pilannut väkivaltainen terrieri-ihminen = )! Ei vais, koirani ovat aivan ihania, rohkeita ja luottavaisia. Vaikkakin on kasvatettu ottamalla joskus kiinni kuonosta tai niskasta tai selättämällä! Edesmennnyt terrieriurokseni kuului niihin selätettäviin... Kummasti se auttoi, eipä tarvinnut pojan kanssa sen jälkeen keskustella kumpi on pomo. Ja hyvin luotti minuun loppuelämänsä! Ai niin, tiedoksenne vielä että minulla oli myös villakoira, jolle ei olisi voinut kuvitellakaan niskasta ottamista, niin herkkä ja pehmeä se oli! Eli todettakoon vielä että kaikki koirat eivät ole samanlaisia joten koulutus ja opetus sen mukaan! Mutta ei lyömistä eikä hakkaamista eikä potkimista eikä hihnasta repimistä jne...
- koiratkin
selättävät toisiaan jos muu ei auta! Olen itse tämän useasti todennut!
Ketjusta on poistettu 48 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa522100En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos311660Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141444Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3511436- 101394
Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681305- 121098
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul81014- 81982
- 20969