ARC-ongelmat

jatkuvat

Tällä palstalla on usein esitetty Atlantin ylitystä vähätteleviä mielipiteitä, samoin on pidetty ARC:tä turhana.
Nyt ongelmia on veneillä ollut paljon ja ARC on osoittautunut todella hyväksi tukiverkoksi, moni vene on saanut avun juuri ARC:n ansiosta, ilmeisesti 1 ihmishenkikin on pelastunut juuri ARC:n viestiyhteyksien ja avun ansiosta:

- Camper & Nicholson 25 m sloop "Mustang" menetti mastonsa. Motoroi perille.

- Beneteau First 42S7 "Duckwall Pooley" menetti mastonsa. Motoroi perille.

- Camper & Nicholson 32 "Compromise" menetti mastonsa. Miehistö evakuoitu toiseen ARC-veneeseen.

- Contest 48CS "Y Not" menetti peräsimensä. Teki hätäperäsimen, jatkaa.

- Bavaria 35 "Arnolf " menetti peräsimen, miehistö (71 ja 65 v.) evakuoitu toiseen ARC-veneeseen.

- Peterson 46 "Blackwattle" harus katkesi. Toinen ARC-vene auttoi, tuettu, jatkaa.

- Ei-ARC-vene "Allegria" mies yli laidan hälytys. Etsinnässä ARC-veneitä, mm. suomalainen "Tracker My Way". Mies löytyi elossa 4 h kuluttua. Sai ensiavun toiselta ARC-veneeltä. Siirretty sota-alukselle.

25

2780

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • p.p.

      ARC houkuttelee ihmisiä joukkopurjehdukseen. Ihmisiä jotka eivät yksin uskalla, mutta luulevat että joukossa se on kuin käsi kädessä kävelyä. Jos sauva katkeaa voi pyytä toisilta.

      Missään ei korosteta sitä että lähtöruuhkasta vuorokauden jälkeen saatetaan nähdään seuraavan kerran vasta parin kolmen viikon kuluttua perillä. Eikä joukon johtajaa ole.

      ARC:n reitti on helpoin mahdollinen Atlantin ylittämiseen. Suurin ongelma on pitkästyminen. Harva viitsii tehdä samaa toisten.

      • vene jonka

        MOB tilanne ratkesi onnellisesti juuri ARC:n ansiosta. Vene ei ollut ARC:ssa mukana vaan kuului niihin lukuisiin, jotka eivät osallistu, mutta lähtevät matkaan hiukan ennen ARC-starttia, jotta saavat tarvittaessa apua. Niinkuin tämäkin sai.

        Monet tällä palstalla ovat kanssasi samaa mieltä Atlantin ylityksestä, seuran tiistakisa on haastavampi. Kuten tuon aloitusviestin listakin osoittaa.


    • compromise..........

      Eiköhän Copromisen miehistö evakuoitu siksi kun yksi miehistön jäsen sekosi. Prykoosiin kai joutu niin tylsässä porukassa.

      • porukka!

        Et siellä merellä näe kuin oman miehistösi. Henkisen selkärangan pettäminen johtuu todennäköisemmin kokemattomuudesta pelkotiloista kuin ARC:sta. Itse asiassa tilanne voi olla juuri päinvastoin kuin esitit. ARC luo ensikertalaisille henkistä tukea ja turvallisuuden tunnetta.


      • ¨¨¨¨¨¨¨¨
        porukka! kirjoitti:

        Et siellä merellä näe kuin oman miehistösi. Henkisen selkärangan pettäminen johtuu todennäköisemmin kokemattomuudesta pelkotiloista kuin ARC:sta. Itse asiassa tilanne voi olla juuri päinvastoin kuin esitit. ARC luo ensikertalaisille henkistä tukea ja turvallisuuden tunnetta.

        >>> Itse asiassa tilanne voi olla juuri päinvastoin kuin esitit.

        Just joo, kupa puhuu ja tietää... taas! Lue raportti niin tiedät että siellä kävi 'sekoaminen'.

        Edustat tämän palstan aatelia; arvaamisine ja luuloine.

        Kannattaisko ottaa selvää ennen kun kommentoi?


      • älä vääristele!
        ¨¨¨¨¨¨¨¨ kirjoitti:

        >>> Itse asiassa tilanne voi olla juuri päinvastoin kuin esitit.

        Just joo, kupa puhuu ja tietää... taas! Lue raportti niin tiedät että siellä kävi 'sekoaminen'.

        Edustat tämän palstan aatelia; arvaamisine ja luuloine.

        Kannattaisko ottaa selvää ennen kun kommentoi?

        "The MAYDAY was called by the crew of Compromise, a Nicholson 32, at 19:50UTC on 03 December, at position 21°43'N, 26°57'W, after they became seriously concerned for the mental health of the skipper, Mr Jos Brosnan (from Vancouver, Canada), and for the safety of the yacht..."
        Uutisessa todettiin miehistön huoli kipparin tilasta ja veneen turvallisuudesta. Eikö se siis ollut veneen sisäinen asia, jos mikä? Raportissa ei mainittu mitään siitä, että ARC:n muilla veneillä tai miehistöillä olisi ollut herra Brosnanin sairastumiseen provosoiva vaikutus. Yleisesti tiedetään, että aikaisemmat ongelmat saattavat olla taustalla tämän kaltaisiin sairastumisiin. En väittänyt, että niin välttämättä olisi hänen kohdallaan ollut. Pelkkä tietoisuus muiden veneiden purjehtimisesta samaan aikaan, samaa reittiä ja samassa kelissä lisää turvallisuuden tunnetta! Kuvittele mitä itse tunnet, jos kokemattomana ensikertalaisena ylität isoa merta. En ymmärrä reaktiotasi.


      • väärinkäyttö
        älä vääristele! kirjoitti:

        "The MAYDAY was called by the crew of Compromise, a Nicholson 32, at 19:50UTC on 03 December, at position 21°43'N, 26°57'W, after they became seriously concerned for the mental health of the skipper, Mr Jos Brosnan (from Vancouver, Canada), and for the safety of the yacht..."
        Uutisessa todettiin miehistön huoli kipparin tilasta ja veneen turvallisuudesta. Eikö se siis ollut veneen sisäinen asia, jos mikä? Raportissa ei mainittu mitään siitä, että ARC:n muilla veneillä tai miehistöillä olisi ollut herra Brosnanin sairastumiseen provosoiva vaikutus. Yleisesti tiedetään, että aikaisemmat ongelmat saattavat olla taustalla tämän kaltaisiin sairastumisiin. En väittänyt, että niin välttämättä olisi hänen kohdallaan ollut. Pelkkä tietoisuus muiden veneiden purjehtimisesta samaan aikaan, samaa reittiä ja samassa kelissä lisää turvallisuuden tunnetta! Kuvittele mitä itse tunnet, jos kokemattomana ensikertalaisena ylität isoa merta. En ymmärrä reaktiotasi.

        Paniikkiin/kokemattomuuteen kenties liittyi se, että ko purjealus lähetti maydayn. Olisi tullut lähettää pan pan medico. Alus ei ollut uppoamassa eikä kysymys ollut välittömästä hengenvaarasta. Vai onko joku eri mieltä?


      • varassa
        älä vääristele! kirjoitti:

        "The MAYDAY was called by the crew of Compromise, a Nicholson 32, at 19:50UTC on 03 December, at position 21°43'N, 26°57'W, after they became seriously concerned for the mental health of the skipper, Mr Jos Brosnan (from Vancouver, Canada), and for the safety of the yacht..."
        Uutisessa todettiin miehistön huoli kipparin tilasta ja veneen turvallisuudesta. Eikö se siis ollut veneen sisäinen asia, jos mikä? Raportissa ei mainittu mitään siitä, että ARC:n muilla veneillä tai miehistöillä olisi ollut herra Brosnanin sairastumiseen provosoiva vaikutus. Yleisesti tiedetään, että aikaisemmat ongelmat saattavat olla taustalla tämän kaltaisiin sairastumisiin. En väittänyt, että niin välttämättä olisi hänen kohdallaan ollut. Pelkkä tietoisuus muiden veneiden purjehtimisesta samaan aikaan, samaa reittiä ja samassa kelissä lisää turvallisuuden tunnetta! Kuvittele mitä itse tunnet, jos kokemattomana ensikertalaisena ylität isoa merta. En ymmärrä reaktiotasi.

        vaan jotkut tietävät enemmän, toiset vähemmän, nin kuin sinä.

        Vaikka JULKISESSA raportissa ei mainittu mitään siitä, että ARC:n muilla veneillä tai miehistöillä olisi ollut herra Brosnanin sairastumiseen provosoiva vaikutus, näin oli ja se selvisi kun asia selvitettiin. Se siitä

        >>> Pelkkä tietoisuus muiden veneiden purjehtimisesta samaan aikaan, samaa reittiä ja samassa kelissä lisää turvallisuuden tunnetta!

        Jyyst jöö, niin se menee. Mennään kaikki yht'aikaa Atlantin yli niin meri muuttuu turvallisemmaksi. Ja jos on turvallsempi olo, niin sittenhän se on meri turvallinen. Ei siitä sen enempää.


      • turvallisemmaksi
        varassa kirjoitti:

        vaan jotkut tietävät enemmän, toiset vähemmän, nin kuin sinä.

        Vaikka JULKISESSA raportissa ei mainittu mitään siitä, että ARC:n muilla veneillä tai miehistöillä olisi ollut herra Brosnanin sairastumiseen provosoiva vaikutus, näin oli ja se selvisi kun asia selvitettiin. Se siitä

        >>> Pelkkä tietoisuus muiden veneiden purjehtimisesta samaan aikaan, samaa reittiä ja samassa kelissä lisää turvallisuuden tunnetta!

        Jyyst jöö, niin se menee. Mennään kaikki yht'aikaa Atlantin yli niin meri muuttuu turvallisemmaksi. Ja jos on turvallsempi olo, niin sittenhän se on meri turvallinen. Ei siitä sen enempää.

        mutta purjehtijan turvallisuus lisääntyy merkittävästi, jos hätätilanteessa on avun antava vene "lähistöllä". Tämän vuoksi ilman "yksinään" valtameriä ylittämään lähtevät antavat Iridium-numeronsa toisille, jos suunnilleen samaan aikaan on toisia lähdössä. Viime ylityksellä ennen lähtöä Bermudalta meille tuli 2 venettä tuota numeroaan tarjoamaan ja kysymään reittisuunnitelmaa.


      • et halua ymmärtää
        varassa kirjoitti:

        vaan jotkut tietävät enemmän, toiset vähemmän, nin kuin sinä.

        Vaikka JULKISESSA raportissa ei mainittu mitään siitä, että ARC:n muilla veneillä tai miehistöillä olisi ollut herra Brosnanin sairastumiseen provosoiva vaikutus, näin oli ja se selvisi kun asia selvitettiin. Se siitä

        >>> Pelkkä tietoisuus muiden veneiden purjehtimisesta samaan aikaan, samaa reittiä ja samassa kelissä lisää turvallisuuden tunnetta!

        Jyyst jöö, niin se menee. Mennään kaikki yht'aikaa Atlantin yli niin meri muuttuu turvallisemmaksi. Ja jos on turvallsempi olo, niin sittenhän se on meri turvallinen. Ei siitä sen enempää.

        Yhteydenpito muihin veneisiin ei koske pelkkää Atlantia. Samoihin aikoihin valtameriä purjehtivat veneet pitävät radioyhteyksiä, tavallisesti SSB- tai amatööriradiolla (koska VHF:n kantama ei mitenkään riitä). Yhteyksien pito on turvallisuustekijä. ARCissa on samaan aikaan yli 200 venettä, mutta näköyhteys toisiin veneisiin on melko harvoin. Jokaisella on VHF päällä ja ulkokaiutin on pakollinen varuste. Vaikea ymmärtää, että tämä aiheuttaisi stressiä (miksi sitten osallistua, jos muut veneet pännivät?).


      • ................
        turvallisemmaksi kirjoitti:

        mutta purjehtijan turvallisuus lisääntyy merkittävästi, jos hätätilanteessa on avun antava vene "lähistöllä". Tämän vuoksi ilman "yksinään" valtameriä ylittämään lähtevät antavat Iridium-numeronsa toisille, jos suunnilleen samaan aikaan on toisia lähdössä. Viime ylityksellä ennen lähtöä Bermudalta meille tuli 2 venettä tuota numeroaan tarjoamaan ja kysymään reittisuunnitelmaa.

        ja voidaan hoitaa, JA HOIDETAANKIN varsin usein ilman ARCiakin :)


      • ARCia?
        et halua ymmärtää kirjoitti:

        Yhteydenpito muihin veneisiin ei koske pelkkää Atlantia. Samoihin aikoihin valtameriä purjehtivat veneet pitävät radioyhteyksiä, tavallisesti SSB- tai amatööriradiolla (koska VHF:n kantama ei mitenkään riitä). Yhteyksien pito on turvallisuustekijä. ARCissa on samaan aikaan yli 200 venettä, mutta näköyhteys toisiin veneisiin on melko harvoin. Jokaisella on VHF päällä ja ulkokaiutin on pakollinen varuste. Vaikea ymmärtää, että tämä aiheuttaisi stressiä (miksi sitten osallistua, jos muut veneet pännivät?).

        Onneksi on ARC niin voi turalisesti seilata maailmalla.Miksi ottaa lunta tupaan vapaahtoisesti.Hyvä sinä. Mitenkähän muualla uskalletaans eilata jos ei ole ARCia? Hyvä, hyvä!


      • juuri kerroin
        ................ kirjoitti:

        ja voidaan hoitaa, JA HOIDETAANKIN varsin usein ilman ARCiakin :)

        Kerroin Bermudalta lähdöstä, siis Atlantin yli Eurooppaan, ei ARC.
        Ajatukseni oli: jos 50 mailin säteellä on toinen vene, johon saa yhteyden, avun voi tarvittaessa saada 10 tunnin sisään. ARC:ssa todennäköisyys tuohon on paljon suurempi kuin yksin seilatessa.


      • riskien
        ARCia? kirjoitti:

        Onneksi on ARC niin voi turalisesti seilata maailmalla.Miksi ottaa lunta tupaan vapaahtoisesti.Hyvä sinä. Mitenkähän muualla uskalletaans eilata jos ei ole ARCia? Hyvä, hyvä!

        minimoimisesta. Sitä harastetaan mm. liike-elämässä ja sijoitustoiminnassa mutta se on järkevää myös avomeripurjehduksessa.

        Osallistuminen ARC:hen on riskien minimoimista, oppimista ARC:n turva-asiantuntijoilta ja uusien purjehdustuttavuuksien solmimista sekä mukavaa reissuun valmistautumista. Mikä tuossa on niin tuomittavaa, ettei ARC:tä voi tällä palstalla hyväksyä?


      • tarvitakaan!
        ARCia? kirjoitti:

        Onneksi on ARC niin voi turalisesti seilata maailmalla.Miksi ottaa lunta tupaan vapaahtoisesti.Hyvä sinä. Mitenkähän muualla uskalletaans eilata jos ei ole ARCia? Hyvä, hyvä!

        Eipä tietenkään tarvita ARCia, mutta ARC:n aikana vaan sattuu olemaan paljon veneitä liikkeellä samaan aikaan ja samaan suuntaan. Suuren veneluvun ja ensikertalaisten takia vahinkoja sattuu lukumääräisesti aika paljon, mutta apuakin on saatavissa helpommin kuin ennen tai jälkeen ARC:n. Sitä tarkoitin. Tuntuu kivalta, jos radiossa (SSB tai VHF) voi jutella kavereiden kanssa tai hätätilanteessa pyytää apua.


    • on oikeus!

      ARC on joukkotapahtuma ja kilpahenkinen purjehdus, johon osallistuu suuri joukko ensikertalaisia valtameren ylittäjiä. Tapahtumaan liittyy koulutusta ja turvallisuuskatsastus ennen starttia. Kaikki se on positiivista. Tosiasia on myös se, että ARC:n reitti Kanarialta Karibialle on klassinen pasaatituulireitti, oikein suunniteltuna ajankohtana. Reitti on valtameren ylityksenä joutuisa helppo verrattuna moneen muuhun valtameren ylitykseen. Kaikkiin valtameripurjehduksiin on varustauduttava legiä vähättelemättä - niinkuin taas ARC:ssa nähdään. Mielestäni on väärä asenne luottaa saavansa toisten apua valtamerellä. ARCissa on kokemusnäytöksi riittänyt se, että on purjehtinut Kanarialle. Riittääkö se merimiestaitojen osoitukseksi? Paluumatkalla Karibialta kotiin "arcilaisilla" on jo hiukan enemmän kokemusta ja useimmat uskaltavat purjehtia ilman yhteislähtöä. Olen itse osallistunut ARC:iin (vanhalla veneellä, 3 h perhemiehistö, ei minkäänlaisia vahinkoja, sijoutus kokonaiskilpailussa 14.). Jos mahdollisuus uuteen pallonkiertoon tulee, en enää purjehdi ARC:ssa enkä missään muussakaan eskaaderissa. Liikun veneelläni mieluummin omien aikataulujeni mukaan ja omaa vauhtiani. Niin tekee moni muukin eikä sitä ole syytä moittia. ARC:iin osallistukoon ken tahtoo. On oikein hyvä, että ARC:ssa sattuneet vahingot raportoidaan ja niistä keskustellaan. Kannattaa oppia toisten virheistä, ettei tarvitse tehdä kaikkia virheitä itse.

    • onko se ongelma?

      Ongelma voi olla se, että ARC houkuttelee myös epävarmoja purjehtijoita Atlantille. Monien unelma on purjehtia omalla veneellä Karibialle, mutta avomeripurjehdukseen harjaantuminen on jäänyt työkiireitten takia vähäiseksi. Ehkä se isompi venekin on vasta hankittu eikä ole ehditty testata kuin matkalla Kanarialle.
      ARC-toimiston organisoiman tiedotusjärjestelmän tehokkuudesta johtuu se, että saadaan täälläkin lukea erilaisista pienemmistä ja isommista pulmista. Ilman ARCia tällaiset venetapahtumat eivät pääse julkisuuteen.

    • 226 kertaa!

      Kuinka monta kertaa arvelet onnistuvasi ilman haveria? Kuinka monta kertaa saattavat säät olla vuosisadan kovimpia?

      Todennäköisyyden mukaan joku alati vaihtuvista miehistönjäsenistäsi saattaa seota tai sairastua muuten vain. Todennäköisesti törmäät konttiin tai valaaseen. Todennäköisesti masto kaatuu tai peräsin hajoaa. Jne.

      • jäädä kotiin?

        Ihmisen keskimääräinen elinikäkin liikkuu jossain 80 tienoilla. Jos teet valtameripurjehduksia vaikkapa 30-70 v ikäisenä, ehdit osallistua maks. 40 x ARCiin. "Atlantic Rally for Cruisers" järjestetään kerran vuodessa. Jos taas halusit sanoa, että sunnuntaipurjehtijan opeillakin pärjää, tuskin olet siinäkään oikeassa. Maantieliikenteessä voit selvitä vuosia ilman kolareita. Se ei ole pelkästä tuurista kiinni. Kolarin riski on pienin, jos et aja autoa ollenkaan. Merellä sama. Kotisohvalla et opi purjehtimaan, mutta merellä joudut kovaan keliin ennemmin tai myöhemmin - jos purjehdit tarpeeksi. Nythän ei ARCissa ollut kysymys mistään myrskystä, vaan navakasta pasaatista. Mitä halusit sanoa?


      • vääntämällä!
        jäädä kotiin? kirjoitti:

        Ihmisen keskimääräinen elinikäkin liikkuu jossain 80 tienoilla. Jos teet valtameripurjehduksia vaikkapa 30-70 v ikäisenä, ehdit osallistua maks. 40 x ARCiin. "Atlantic Rally for Cruisers" järjestetään kerran vuodessa. Jos taas halusit sanoa, että sunnuntaipurjehtijan opeillakin pärjää, tuskin olet siinäkään oikeassa. Maantieliikenteessä voit selvitä vuosia ilman kolareita. Se ei ole pelkästä tuurista kiinni. Kolarin riski on pienin, jos et aja autoa ollenkaan. Merellä sama. Kotisohvalla et opi purjehtimaan, mutta merellä joudut kovaan keliin ennemmin tai myöhemmin - jos purjehdit tarpeeksi. Nythän ei ARCissa ollut kysymys mistään myrskystä, vaan navakasta pasaatista. Mitä halusit sanoa?

        Tarkoitin todennäköisyyksiä, että jotakin sattuu. Veneitä on ARC:ssa mukana 226 kpl. Niistä pienelle osalle sattuu ja tapahtuu. Monissa käytetyissä ja miksei uusissakin veneissä voi olla piileviä vikoja, materiaaleissa tai vain kulumisesta johtuvia. Aina ei tarvita hirmumyrskyä.


      • samaa mieltä!
        vääntämällä! kirjoitti:

        Tarkoitin todennäköisyyksiä, että jotakin sattuu. Veneitä on ARC:ssa mukana 226 kpl. Niistä pienelle osalle sattuu ja tapahtuu. Monissa käytetyissä ja miksei uusissakin veneissä voi olla piileviä vikoja, materiaaleissa tai vain kulumisesta johtuvia. Aina ei tarvita hirmumyrskyä.

        Ok. Nyt vasta meni perille, tarkoitit ison joukon yhteenlaskettua matkaa. Itse halusin korostaa, että pitkiä avomeripurjehduksia kannattaisi treenata jo ennen Atlantin ylitystä. Silloin ne veneen piilevät viatkin paljastuisivat todennäköisemmin. Missään ei muuten liene yhtä hyvää vikojen ja pulmien rekisteröintiä kuin ARCissa.


    • peräsinvaurio

      ARC-kertoi juuri, että Bavaria 35 Arnolfin vaurio johtui törmäämisestä vedenalaiseen esteeseen, mahdollisesti valaaseen. Vanhukset yrittivät rakenaa hätäperäsintä, myös droguen avulla, ei onnistunut, evakuoitiin.

      Sen Ei-ARC-veneen, Allegrian MOB-tilanteesta oli lisätietoa. Toiselta 2-hengen miehistöstä (30 vuotias mies) hermo petti ja mielenhäiriössä hyppäsi yli laidan!

      • trackeriltä

        Saimme eilen iltapäivällä VHF:llä tiedon MIES-YLI.LAIDAN, saatuamme tietoon koordinaatit, saatoimme todeta, että matkaa tippumispaikalle on vain 13 mailia takaisinpäin. Virsarit purettiin pikavauhtia ja suuntasimme veneen keulan tippumispaikalle. Hätääntynyt onnettomuusveneen kippari kertoi, että hänen gastinsa sekosi ja hyppäsi mereen ilman pelastusliivejä.

        Päästyämme paikalle olikin jo pilkkopimeää. Olimme ensimmäinen paikalle ehtinyt vene ja aloitimme vesialueen haravoinnin, samaan aikaan paikalle oli tulossa useita muita veneitä. Meidän veneemme toimi yhteysveneenä merivartiostoon. Tunnin etsintöjen jälkeen onnettomuusveneen kippari ilmoitti löytäneensä pudonneen ja saanut pudonneen myös kannelle.

        Eräästä toisesta ARC-veneestä ui kaksi miestä avuksi onnettomuusveneeseen ja he yrittivät parhaansa mukaan auttaa pudonnutta. Kun tilanne rauhoittui saimme luvan jatkaa matkaa, etsintöihin meiltä kului kaikkineen seitsemän tuntia.

        Tänään saimme ARC-organisaatiolta tiedon, että pudonneen terveydentila on heikkenemässä, hän sentään oli veden varassa yli kolme tuntia. Merivartioston mukaan potilas pyritään evakuoimaan alukselta.

        Olimme koko tapauksesta järkyttyneitä, parasta kuitenkin tilanteessa oli, että mies löydettiin hengissä, toivottavasti hän nyt selviää onnettomuudestaan.

        Matti
        s/y Tracker MyWay


      • trackeriltä kirjoitti:

        Saimme eilen iltapäivällä VHF:llä tiedon MIES-YLI.LAIDAN, saatuamme tietoon koordinaatit, saatoimme todeta, että matkaa tippumispaikalle on vain 13 mailia takaisinpäin. Virsarit purettiin pikavauhtia ja suuntasimme veneen keulan tippumispaikalle. Hätääntynyt onnettomuusveneen kippari kertoi, että hänen gastinsa sekosi ja hyppäsi mereen ilman pelastusliivejä.

        Päästyämme paikalle olikin jo pilkkopimeää. Olimme ensimmäinen paikalle ehtinyt vene ja aloitimme vesialueen haravoinnin, samaan aikaan paikalle oli tulossa useita muita veneitä. Meidän veneemme toimi yhteysveneenä merivartiostoon. Tunnin etsintöjen jälkeen onnettomuusveneen kippari ilmoitti löytäneensä pudonneen ja saanut pudonneen myös kannelle.

        Eräästä toisesta ARC-veneestä ui kaksi miestä avuksi onnettomuusveneeseen ja he yrittivät parhaansa mukaan auttaa pudonnutta. Kun tilanne rauhoittui saimme luvan jatkaa matkaa, etsintöihin meiltä kului kaikkineen seitsemän tuntia.

        Tänään saimme ARC-organisaatiolta tiedon, että pudonneen terveydentila on heikkenemässä, hän sentään oli veden varassa yli kolme tuntia. Merivartioston mukaan potilas pyritään evakuoimaan alukselta.

        Olimme koko tapauksesta järkyttyneitä, parasta kuitenkin tilanteessa oli, että mies löydettiin hengissä, toivottavasti hän nyt selviää onnettomuudestaan.

        Matti
        s/y Tracker MyWay

        Fantastinen tarina. Miten helkkari hänet löydettiin? Pilkkopimeä ja ilmeisesti melkoinen merenkäynti.
        Kerro lisää please!


    • tuntuu menevän

      mukavasti ja Anya (24 metrinen Seafinn 76) on jo perilläkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      105
      2983
    2. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1864
    3. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1855
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      390
      1706
    5. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1621
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1457
    7. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      119
      1277
    8. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1186
    9. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1156
    10. Et katso sitä

      Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1039
    Aihe