Kertokaa päälliköt kestävätkö 4-tahti moottorit ajaa täysillä kierroksilla n. 5500-6000 kierrosta pitkiä aikoja? Kuvitellaan esim. tilanne, jossa yamaha efi 60hv:lla ajeltaisiin 3 tuntia kierrokset täysillä. Hajoaako kone tälläisestä rasituksesta jostakin pisteestä?
Lähtökohtana olisi tietysti, että moottorissa on öljyä ja jäähdytysvesi pääsee normaalisti virtaamaan. Olen kuullut joidenkin tahojen kertovan, että venemoottorit kestäisivät hyvin em. rasituksen. Kiitän etukäteen asiallisista vastauksista.
MOOTTOREIDEN KESTÄVYYS SUURILLA KIERROSLUVUILLA
9
2342
Vastaukset
- ei.
Kunnossa oleva moottri kestää, mutta käyttöikä lyhenee. Moottorit mitoitetaan yleensä 75% tehoille jatkuvaan käyttöön.
- Sene
Tuntuu jotenkin järkevältä, ettei moottoreita mitoiteta täysille tehoille/kierroksille. Mutta päteekö tämä kaikissa moottoreissa? Useinhan sen saa lukea venelehtien artikkelista, mutta moottorin käyttöohjeeseen sitä ei kirjoiteta?
- selvittää sisäperälle
Sene kirjoitti:
Tuntuu jotenkin järkevältä, ettei moottoreita mitoiteta täysille tehoille/kierroksille. Mutta päteekö tämä kaikissa moottoreissa? Useinhan sen saa lukea venelehtien artikkelista, mutta moottorin käyttöohjeeseen sitä ei kirjoiteta?
Yritin n. vuosi sitten selvitää Volvo dieselsisäperien mitoitustehoa. Eivät kertoneet vaan sanoivat aina vaan: osta hieman isompi varmuuden varalta.
Vanhoissa volvon dieseleissä oli ohjekirjoissa mainittu että maksimi on 200rpm alle huiput ja muistaakseni maksimi 1 tunti täysillä. - Sisäinen
selvittää sisäperälle kirjoitti:
Yritin n. vuosi sitten selvitää Volvo dieselsisäperien mitoitustehoa. Eivät kertoneet vaan sanoivat aina vaan: osta hieman isompi varmuuden varalta.
Vanhoissa volvon dieseleissä oli ohjekirjoissa mainittu että maksimi on 200rpm alle huiput ja muistaakseni maksimi 1 tunti täysillä.Korkeataajuuksinen meteli sen koneen hajottaa. Se ääniaaltojen hirvittävä kakofonia panee metallin rämisemään niin tiheään tahtiin, että väistämättä tulee murenemista ajanmittaan. Toinen on lämmönvaihtelu, joka repii ratakiskotkin poikki.
Varsinkin kylmällä koneella kun väännetään täydet kierrokset, äänen aiheuttama värinä molekyylitasolla on repivää. Lohko-ja sylinterihalkeamat voivatkin syntyä juuri kylmällä koneella kiihdyttämisen seurauksena. - että mitä?
Sisäinen kirjoitti:
Korkeataajuuksinen meteli sen koneen hajottaa. Se ääniaaltojen hirvittävä kakofonia panee metallin rämisemään niin tiheään tahtiin, että väistämättä tulee murenemista ajanmittaan. Toinen on lämmönvaihtelu, joka repii ratakiskotkin poikki.
Varsinkin kylmällä koneella kun väännetään täydet kierrokset, äänen aiheuttama värinä molekyylitasolla on repivää. Lohko-ja sylinterihalkeamat voivatkin syntyä juuri kylmällä koneella kiihdyttämisen seurauksena.Siis edelleen ei selvinnyt millä teholla voi ajella jatkuvasti. Luonnollisesti konetta esilämmittää kunnolla ennen kuin nostaa liukuun.
- huoletta!
Tuon asian suhteen saat olla melko huoleton. Kukkarosi ei kestä sellaista bensan määrän hankintaa, jolla hajotat koneen ajamalla täysillä. Ovat sen verran suuria bensasyöppöjä nämä perämoottorit.
- arpoja
Kyllä se joskus hajoaa, mutta kuinka monta kertaa joudut toistamaan tuon rääkin, onkin sitten jo arvoitus. Varmaa on, että huoltoväliä olisi syytä lyhentää radikaalisti tuon kaltaista ajotapaa noudatettaessa. Jonkinlaisen kuvan koneen rasituksen ja huoltovälin suhteista voi käydä katselessa vaikkapa
http://www.sisudiesel.com/products/marine/specifications/
sivulta.
Olettaisin, että ikä lyhynee myös jotenkin samassa suhteessa.
Perämoottorien suunnitteluikä lienee jossain 1500 ajotunnin tienoilla ja se saavutetaan jollain keskiarvokäytöllä olettaen ettei korroosio tai jokin vahinko riko konetta aiemmin.
Nelarit kestävät hyvin hidasajoa, edellyttäen ettei öljyyn mene liikaa bensaa pilaamaan voiteluominaisuuksia. Vetouistelijat ja kalastajat, joiden käyntitunneista suurimman osan muodostaa lähes tyhjäkäynti, ovat saaneet koneensa kestämään jopa 3000 tuntia.
50-60 luvuilla, jolloin ajettiin vielä suhteellisen pienillä 2-t koneilla, oli käytännön ajotapa yleisesti se että kaasu tunsi pääosin vain 2 asentoa. Tällöin oli perämootorien käytännön ikä noin 500 ajotuntia. Suuret tehtaa testasivat koneensa jo tuolloin siten, että ne kestivät jatkuvaa täysillä ajoa vähintään 1000 ajotuntia, mutta se oli helpommin saavutettavissa jatkuvana ajona kuin lyhyinä pätkinä. En tiedä ottaako diesel- kone tollaisia kierrroksia mutta sen tiedän että "nokivasaraa pitää välillä rääkätä". Meidän paatis on Perkins4.236.Ajetaan yleensä sellaista 1600kr.Välillä otamme kakki irti(2500). Keula pystys ja polloainet menee.
- kone?
Siis varmasti kestääkin, ajelet melkein tyhjäkäyntiä.
Itse ajelen 3250rpm kaikilla kuormilla. Huippukierrokset 3500rpm kevyellä kuormalla, en ole raskinnut ajella täysillä raskaalla kuormalla mutta kierrokset jäänee varmasti alle 3500rpm
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa842605En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361819- 101684
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3701609Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly181562Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681417- 1191227
- 131166
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91126- 201029