Ongelmakoira vai koiraongelma

yritän auttaa

Mulle on eilen tuotu tähän pikkuinen koira, ihan rotukoira, joka on vähän yli vuotinen. Se on kovasti söpö ulkonäöltään, mutta käyttäytyy kuin villiminkki, jos sitä yrittää koskea. Puoli metriä lähemmäs kun käsi menee se hyökkää ja puree, ensin kutenkin ärisee.
Kuulin tämän tuojilta, että edelliset omistajat olivat luopuneet koirastaan, koska se ei enää soveltunut ihmisten kanssa asumaan noiden 'tapojensa' vuoksi. Ed. omistajilta oli myös saatu selville, että koiran kasvattaja oli neuvonut ottamaan niskasta kiinni ja sillä tavoin satuttamaan koiraa, kasvatusmielessä, jos ei tottele.
Ilmeisesti näin oli toimittu, mutta unohdettu se jonka monet unohtaa, eli ei pentu voi mitään osata, kun sille ei mitään ole opetettu.
Ilmeisesti koiraa on yritetty opettaa niskasta tukistamalla, nyt se on oppinut, että ihminen niin tekee ja se on kyllä oppinut sen erittäin hyvin!
Koira ei ole rotumääritelmänsä mukaan lainkaan vihainen ja sen pitäisi soveltua eriomaisesti jopa lapsiperheeseen. Nyt tällä hekellä on niin, että ei kyllä sovellu. Sopimattomuus on saatu aikaa kohtelulla.
Aamulla yritin sille valjaita päälle ja sain sormiini muuataman avohaavan sen purressa minua, vaikka kuinka yritin olla ei-pelottav. minun piti käyttää kaikki keinoni mitä ikinä muistin, kunnes vihdoin onnistuin.
En tiedä onnistunko saamaan tästä koirasta pelon pois, mutta yritän ainakin, jotta sen elämä voisi vielä jatkua jossain toisessa perheessä, joka kunnioittaa sitä ja saa paremmat neuvot mukaansa. Enkä tässä tietämättömyydestä ketään soimaa, vaan siitä, että kuinka ihmeessä kasvattajaihmiset, pitäisi olla alallaan ammatti-ihmisiä ja uusin tieto käytettävissä, vielä tänäkin päivänä voivat suositella jotain noin brutaaleja ja vahingollisia neuvoja koiran kasvattamiseksi.

Tuli vaan mieleeni, että te, jotka aina ja joka paikkaan suosittelette koiranpennun niskasta tukistamista, mitä tekisitte nyt tässä tilanteessa? Onko se yhä ehdottomasti tehokkain ja paras keino saavuttaa koiran luottamus?

10

1444

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hakattu

sen olla ensin rauhassa, tutustua ympäristöönsä ja huomata että et tee sille pahaa. Yritä lahjoa ruualla, mutta älä yritä heti koskea. Juttele sille ystävällisesti paljon. Älä katso silmiin.
      Itselleni tuli vuoden ikäinen kasvatti takaisin, kun se oli alkanut puremaan omistajiaan. Vein sen huoneeseeni valjaissa ja jätin valjaat päälle, kun ajattelin, että saan sen sillä tavalla ulso. Sepä olikin fiksu ja riisuitui itse valjaistaan. Siihen oli turha mennä koskemaa; purrut se olisi. Joten annoin olla ja siivosin hädät pois. Kolmantena päivänä se tuli haistelemaan mua, kun olin vielä makuulla sängyssä. Neljäntenä päivänä sain silitellä makuulla, mutta kun nousin varovasti ylös, koira alkoi taas murista ja mennä pitkin seiniä. Makuulta sain siis silitellä. Viikon päästä koira ei enää juossut pakoon, kun nousin ylös sängystä.
      Siitä tuli oikein ihana kaveri, kun se huomasi, ettei saa enää selkäänsä. Valitettavasti se oli menettänyt luottamuksensa niin pahasti ihmisiin, ettei sitä enää voinut antaa uuteen kotiin. Se on nyt 4 v ja vieläkin olen ainoa ihminen, jonka luokse se tulee. Muut kiertää kaukaa ja murisee. Onneksi voin pitää sen itselläni.

Ei mikään koira tuollaiseksi mene pelkästään niskasta ravistelusta. Sitä on todennäköisesti rangaistu, niin ettei se ymmärtänyt miksi ja usein niin ja kyllä tehty muutakin, mitä sulle ei vaan kerrottu.

Voi mennä paljonkin aikaa ennen kuin se alkaa luottamaan suhun. Joten paljon paljon tarvitse kärsivällisyyttä. Jos kyseessä on pehmeä rotu, saattaa mennä hyvinkin kauan. Pääasia, ettei se koe sua uhaksi.

• yritän auttaa

Kiitos neuvoistasi. Annat uskoa ja se on kyllä nyt hyvä.

Kävi se juuri tässä tuolini alla, taisi ihan vähän haistaa varpaitani, mutta en uskaltanut liikkua yhtään enkä katsoa alanpäin. Jospa se siitä.

Minulla on ennestään tässä yksi samanlainen tapaus, josta sain kyllä ihan mukavan ja jopa hyväluonteiseksi mainitun koiran. Mutta ei silti niiden veroisia, jotka itse olen kasvattanut pennusta asti. Kyllä minulle tähän vielä yksi koira hyvin mahtuisi, mutta katsotaan nyt, mitä tuleman pitää.

• voihan tuollaisen koiran kanssa tietysti yrittää vielä jotain, mutta kuinka kauan jos huomattavaa tulosta ei ala tulla?
      Tuon luokan "pelkopurija" kyllä on erittäin epävarma ja kirjoitit, että tulisi vieläkin mahdollisesti vaihtamaan kotia!
      Ja mitä jos jatkaa kietolaiselämää senkin jälkeen...ongelmat varmasti seuraavat sitä läpi elämän jossain määrin, jos käyttäytyy tosiaan kertomallasi tavalla.
      En nyt halua kuulostaa julmalta, mutta jos näyttää siltä, että koira tosissaan pelkää kaikkea, niin olisiko armeliaampaa päästää koira sateenkaarisillalle?
      Itse kyllä harkitsisin hyvinkin vakavasti sitä, että onko se enää koiran edun mukaista jos sen elämä on jatkuvaa stressiä ja pelkoa....en kyllä usko sitäkään, että johtuisi pelkästä niskasta kiinni ottamisesta tuollainen käytös vaan kyllä on sitten tainnut saada enempikin ja kovaa kuritusta tai sitten sen pääkoppa on totaalisen heikko.

• yritän auttaa

Tuoja kertoi, että hän oli hetkisen harkinnut armahdusta, mutta muuttanut mielensä kun koiralla oli niin vähän vielä ikää ja se kuitenkin on jotenkin aika ristiriitainen tapaus. Tarkoitan että se välillä vaikuttaa aika lupaavalta, vaikka kyllä seuraavassa hetkessä ottaa lupauksen takaisin.

Kotia se ei muuta, jos en ole ehdottoman varma, että tulevat omistajat sen kanssa pärjäävät vaan pidän sen siinä tapauksessa ihan itse.
        Tällä hetkellä olen sen antanut olla ihan rauhassa ja se on jopa käynyt tutustumassa talooni, mutta minun lähelleni se ei tule, enkä minä ole sitä kiusannut omalla lähestymiselläni.

Aamuinen jupakka taisi viedä luottamusta, vaikka tuoja sanoi, että sen voi viedä ulos valjaissa. Päästän sen tuohon aidattuun pihaani ilman valjaita kohta puoliin tarpeilleen.

Olin yhteydessä myös edellisiin omistajiin ja itkien he kyselivät kuulumisia. En usko että vakavammasta on ollut kyse, mutta se kuulemma oli ainut ohje jonka he kasvattajalta olivat saaneet, kun pentu ei antanut harjata, ei leikata kynsiä, eikä mitään muutakaan vastaavaa. Koira on muuten erittäin hyvin hoidettu siitä huolimatta, että se on ollut vaikeaa ja sen turkki, joka vaatii aika paljon hoitoa, on myös aivan tiptop. Joten toisaalta ymmärtää, että jos sitä on hoidettu noin hyvin silti, niin seuraukset ovatkin tällaiset.

Paha tilanne, hyvin paha. Mutta ei ainut tapaus, vaikka sehän ei tässä nyt paljoa lohduta.

• oikeesti ..
        yritän auttaa kirjoitti:

Tuoja kertoi, että hän oli hetkisen harkinnut armahdusta, mutta muuttanut mielensä kun koiralla oli niin vähän vielä ikää ja se kuitenkin on jotenkin aika ristiriitainen tapaus. Tarkoitan että se välillä vaikuttaa aika lupaavalta, vaikka kyllä seuraavassa hetkessä ottaa lupauksen takaisin.

Kotia se ei muuta, jos en ole ehdottoman varma, että tulevat omistajat sen kanssa pärjäävät vaan pidän sen siinä tapauksessa ihan itse.
        Tällä hetkellä olen sen antanut olla ihan rauhassa ja se on jopa käynyt tutustumassa talooni, mutta minun lähelleni se ei tule, enkä minä ole sitä kiusannut omalla lähestymiselläni.

Aamuinen jupakka taisi viedä luottamusta, vaikka tuoja sanoi, että sen voi viedä ulos valjaissa. Päästän sen tuohon aidattuun pihaani ilman valjaita kohta puoliin tarpeilleen.

Olin yhteydessä myös edellisiin omistajiin ja itkien he kyselivät kuulumisia. En usko että vakavammasta on ollut kyse, mutta se kuulemma oli ainut ohje jonka he kasvattajalta olivat saaneet, kun pentu ei antanut harjata, ei leikata kynsiä, eikä mitään muutakaan vastaavaa. Koira on muuten erittäin hyvin hoidettu siitä huolimatta, että se on ollut vaikeaa ja sen turkki, joka vaatii aika paljon hoitoa, on myös aivan tiptop. Joten toisaalta ymmärtää, että jos sitä on hoidettu noin hyvin silti, niin seuraukset ovatkin tällaiset.

Paha tilanne, hyvin paha. Mutta ei ainut tapaus, vaikka sehän ei tässä nyt paljoa lohduta.

miks provoilet tällasella aiheella.
        Sun juttu haisee valheelta kauas ja on helppo huomata mistä syystä oot tään topicin viritellyt.
        Oot niin vetänyt palkokasvin nenään kun sun äännekasvatusta ei digata että alat keksiin tällasen jutun.

Sun kääpiökoirat on sun asia mutta älä käy toisten kimppuun kun eivät haluu sun systeemillä koiriaan opettaa.

• huomasin..
        oikeesti .. kirjoitti:

miks provoilet tällasella aiheella.
        Sun juttu haisee valheelta kauas ja on helppo huomata mistä syystä oot tään topicin viritellyt.
        Oot niin vetänyt palkokasvin nenään kun sun äännekasvatusta ei digata että alat keksiin tällasen jutun.

Sun kääpiökoirat on sun asia mutta älä käy toisten kimppuun kun eivät haluu sun systeemillä koiriaan opettaa.

Pitääkö tyhminä palstan ihmisiä vai missä syy mutta esimerkkinä aloituksistaan tämä:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=4500000000001637&posting=22000000022032697

• yritän auttaa kirjoitti:

koira joka käy päälle, ei ole missään määrin lupaava!
        Sellainen koira on jopa vaarallinen! Vaikka oletkin nyt laittanut aloitukseen pikkukoiran, niin ajattelepas sama ison ja vahvan koiran kohdalla!
        Enpä olisi samassa talossa sellaisen kanssa kovinkaan rauhallinen...
        Siitä on kuule vitsit kaukanana, kun omin silmin näkee millaista jälkeä arvaamaton ja "mörköjä" näkevä koira saa aikaan!
        Ja silti omistaja ei tunnistanut ongelmaa koirassa vaan uskoi sen ajan kansa muuttuvan! Nyt se on kävelevä aikapommi...ja käynyt jo usean ihmisen päälle!

• laittoi
        muskettisopuli kirjoitti:

koira joka käy päälle, ei ole missään määrin lupaava!
        Sellainen koira on jopa vaarallinen! Vaikka oletkin nyt laittanut aloitukseen pikkukoiran, niin ajattelepas sama ison ja vahvan koiran kohdalla!
        Enpä olisi samassa talossa sellaisen kanssa kovinkaan rauhallinen...
        Siitä on kuule vitsit kaukanana, kun omin silmin näkee millaista jälkeä arvaamaton ja "mörköjä" näkevä koira saa aikaan!
        Ja silti omistaja ei tunnistanut ongelmaa koirassa vaan uskoi sen ajan kansa muuttuvan! Nyt se on kävelevä aikapommi...ja käynyt jo usean ihmisen päälle!

aiheeks pikkukoiran kun se ei tiiä mitään isommista.
        Ne kleininsä antaa tolle oikeden pätee täällä kaikkitietävänä ja oikeuttaa haukkuun muita.

• sille vaikka
    • sinulta.

leikkiä vakavalla asialla. Osoittaa todella huonoa ajattelukykyä ja kertoo kirjoittajasta paljon.
      Typerää toimintaa.

Ketjusta on poistettu 21 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      65
      2339
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      32
      1734
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1574
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      374
      1555
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      15
      1518
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1377
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      106
      1131
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1118
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1074
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      999
    Aihe