Enpä jaksanut selata vanhoja aiheita enkä tutkiskella onko kukaan aikaisemmin kirjoitellut Terry Goodkindista, joten aloitin uuden.
Onko kukaan lukenut tai edes kuullut ko. henkilöstä? Goodkind kirjoittaa sarjaa Sword of Truth ja tähän mennessä on ilmestynyt 11 kirjaa.
Pieni esittely: :)
Wisards First Rule on ensimmäinen osa, jonka itse luin englannin kurssia varten. Siitähän se sitten lähti ja oli pakko jatkaa tarinaa. Juuri olen saanut luettua Pillars of Creation, joka on seitsemäs osa.
Jokainen kirja on itsessään yksi tapahtuma/seikkailu. Sivumäärä on kutakuinkin 800 per kirja ja teksti englantia (suomeksi ei taida saada), mutta suhteellisen hyvää fantasiaa.
Ja lähes kaikissa kirjoissa on aika paljon ihmissuhteiden selvittelyä ym. Ei ihan perinteinen Hyvä&Paha, vaikka peruspohjana se on, kuten kaikissa keskiaikaisfantasioissa.
Suosittelen kyllä kaikille, jotka ymmärtävät edes vähän englantia. Omani ei ole mikään kehuttava, mutta tässähän se kehittyy.
Terry Goodkind
3
537
Vastaukset
- Lise
Joo,
on tullut luettua noi paria viimeistä lukuunottamatta. Meinaan minua ainakin kävi tökkimään kaverin erikoinen filosofia, jota tuputetaan yhä enenevässä määrin sarjan edetessä. Sarjan loppuosissa nähdään sivukaupalla paasausta siitä miten vahvojen velvollisuus on tyrannimaisesti vahtia heikompia (muistaakseni) ja muuta epämiellyttävää samalla kun juoni pysähtyy kokonaan.
Toisaalta kaveri on aika huvittava tapaus; Goodkind muistaakseni väittää, ettei ole koskaan lukenut fantasiaa, mutta kuitenkin monet kirjan elementit tuntuvat kopioiduilta muista sarjoista, esim. Sisters of the Light ovat melko selvästi Robert Jordanin Aes Sedai.
Jotkut ovat myös häkeltyneet muutamassa alku-keskiosan kirjassa törmättäviin S&M-kohtauksiin, etenkin siinä mielessä, että sarja muuten vaikuttaa tyypilliselta nuorten fantasialta... onko tämä sitten hyvä vai huono juttu, sen voi kukin päättää itse.
Jep, mutta minulta jäi siis kesken. Alkupään kirjojen kohdalla voisin yhtyä suositukseesi, varsinkin kun Goodkind on kirjoittanut nämä kirjat fantasiakirjailijalle poikkeuksellisesti siten, että kullakin kirjalla on oma tarina, eikävätkä kirjat pääty cliffhangereihin. Toisaalta loppupään kirjat kuuluvat huonoimpaan fantasiaan, mitä olen ikinä lukenut.- etaxi
Jostain olen vielä lukenut, että hän ei edes omasta mielestään kirjoita fantasiaa vaan jotain ihmissuhde-juttua tms. En muista ihan tarkalleen mihin kategoriaan Goodkind itse kirjansa sisällyttää. Silkkaa fantasiaa se tosin on.
Ja ensimmäinen kirja on paras. Juoni eteni mukavasti jne. Lopussa tosiaan tulee enemmän kaikennäköistä moraalisaarnaa ja sen sellaista. Aion kuitenkin lukea kaikki läpi, kun kerran näin pitkällä olen
Goodkindin tuotantoon tutustuin itse asiassa hänen katedraalirakennuskirjansa, Stone of Tears, kautta. Maistuva tarina tuokin. :)
Nyt olen lukenut tuon Sword of Truth -sarjan kaikki tähän mennessä ilmestyneet paksut kirjat. Tosin Debt of Bones on lukematta...ei napannut ohuutensa takia. En tosin ole varma onko teos irrallinen.
Erityisesti olen pitänyt myöhäisempien osien viittauksista ensimmäisiin, jotka selittävät ensimmäisissä kirjoissa mysteereiksi jääneitä asioita. Sarjan kokonaisuus pysyy ehjänä jatkumona. Velhon säännöt (yksi per kirja) ovat mielestäni myös miellyttäviä ja odotuksen väärtejä. Maailman suunnittelusta, historiasta ja yhden ihmisen elämää suurempien tapahtumien syistä ja vaikutuksista olen myös pitänyt.
Neljättä sarjan kirjaa, Soul of the Fire, olen tähän asti pitänyt huonoinpana. Tason laskemista pitkän sarjan edetessä ei ole mielestäni tapahtunut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa532129En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos311680Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3631478Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141464- 101454
Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681315- 121098
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul81024- 81992
- 20969