Kuka syö lihaa?

neljän suora

Tuosta äskeisestä Siipat vaihtoon-ohjelmasta tuli mieleen,että kuka syö lihaa? ja nyt ei sit jankkauksia,tarkoitan siis eläinten lihaa.

Itse olen kaikkiruokainen näin Suomessa asuvana.

Naudan-,possun- ja kananliha ovat tuttuja ruokapöydässämme,kalkkuna menee myös.

Kalaa syötäisiin enemmän,jos jaksettaisiin valmistaa,en tässä laske mukaan purkkitonnikalaa tai pakasteseitä.

Vapaan kananmunat ovat meillä itsestäänselvyys ja ostamme aina kotimaista lihaa.

Hevosenlihaa emme syö.

Mitenkä muilla ruokalista rakentuu?(kaikki koirien ja kissojensyöjät voivat jättää vastaamatta,kiitos.)

27

1606

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • issu56

no meillä kyllä syödään todella paljon lihaa. Heh, jopa makkaroissa on lihaa tietty määrä...ja jopa kalassakin on lihaa ja lisäksi tietysti possu, nauta, kana, kalkkuna (tosin harvemmin) jne.
      No noista munista nyt sanoisin, että niitä munia ostan, joita edullisemmin saan. Oli ne sitte vapaiden tai "köytettyjen" kanojen munia.

Sulle sanoisin, että nuo kaksi viimeistä riviä olisit toki voinut jättää kirjoittamatta!!!!!!!!

• neloska

koska muuten niitä tarinoita ois saatu tässä sitten 'ihailla'.

• issu56
        neloska kirjoitti:

koska muuten niitä tarinoita ois saatu tässä sitten 'ihailla'.

...tai sitte ei mene ja tiedä...

• Kanaa, nautaa, possua, poroa. Kalaa 2x viikossa ja muina kertoina lihaa. Kasviksset ja marjat sekä hedelmät kuuluvat myös jokapäiväiseen pöytään. Juustoa syömme molemmat.

• serop1

Meilläkin ollaan kaikkiruokaisia. Isäntä tykkäis eniten kunnon possun lihasta! ITse pidän kalasta. Meillä koitetaan syödä pari kertaa viikossa vähintään kalaa. Kalkkunanlihaa käytetään todella paljon myös kanaa kuluu valtavat määrät. Naudan lihaa syödään aikaharvoin. Hevosenlihaa ei ole tullut syötyä moneen vuoteeen, mutta siitäkin saa herkullista ruokaa!!

Eli yhteenveto: kaikk iruuat käy runsaalla kasvismäärän kera. Puolikiloa päivässä plip plop

• ollaan myös lihansyöjiä.
      kasvikset on myös hyviä, mutta jotenkin tulee enempi vaan vedeltyä tota lihaa ja perunoita tms...ja kasviksia lähinnä lisukkeena tai leivän päällä :)

• Riva

paitsi hevosta ja riistaa.Enkä kalaa.Enkä myöskään mitään mikä mönkii.

• vihanneshannes

kanaa,kalkkunaa,mutta nykyään vain kalaa,joskus menee kuukausia,etten syö mitään eläinkunnan tuotteita ja käytän paljon soijalihaa ja tofua.Pyrin välttämään eläinkunnan tuotteita,mutten ole fanaatikko,en vain ole mikään lihan ystävä,tykkään kalasta ja merenelävistä,mutten halua ostaa purkki/pakaste kalaa,ja tuore kala on meillä joskus pelkän silakan ja kirjolohen varassa,joten silloin syödään papuja ja pähkinöitä,tofua ja soijalihaa.

• ...siis kaikkea mitä nyt yleensä pohjoismaalaiselle tarjotaan, en nyt välttämättä uskaltaisi ihan mitä tahansa kovin eksoottista pistää suuhun. Nautaa ja sikaa ja kanaa syömme, nyt olen oppinut pitämään myös lampaasta, lampaanliha on täällä tosi hyvää ainakin kun anoppi tekee. Itse ostan lihaa lähinnä Suomesta ja katson taatusti että on suomalaista. Kalaa syödään aika paljon, ja minä lasken kalaksi myös purkkitonnikalan ja pakastesein. :D Kananmunia menee aika vähän, mutta kun ostan niin ostan vapaiden kanojen munia. Odotan yhä sitä onnellisen lehmän maitoa. Juu, ja kalkkuna on hyvää. Ei sitä kyllä meillä syödä kuin noin kerran vuodessa, paitsi joskus ostan jotain kalkkunaleikkelettä.

Tuo ohjelma jäi kyllä näkemättä, taasko menetin jotain tärkeetä.

• neljän suora

Jenkit siinä taas todisteli toisilleen..

Miten voit pitää lampaanlihan mausta?Eikö se maistu sun mielestä villalle?

Ainoa lammasruoka mun mielestä joka ei maistu villalle on kahvilammas,sitä syödään joskus pääsiäisenä.

Miten saatte villanmaun pois lampaanlihasta?

• neljän suora kirjoitti:

Jenkit siinä taas todisteli toisilleen..

Miten voit pitää lampaanlihan mausta?Eikö se maistu sun mielestä villalle?

Ainoa lammasruoka mun mielestä joka ei maistu villalle on kahvilammas,sitä syödään joskus pääsiäisenä.

Miten saatte villanmaun pois lampaanlihasta?

No minä en tiedä mille minusta lammas ennen maistui, joka tapauksessa se oli minusta hirveän makuista. Itse valmistamastani lampaasta en tykkää edelleenkään enkä kai yleensä muidenkaan, paitsi anopin. Eka kerran kun vierailin miehen äidin luona ja tämä tarjoili meille lammaspaistia, niin minä fiksuna likkana totesin että eihän tämä maistu yhtään lampaalle! Piti sitten selitellä että niin siis kun minä en yleensä tykkää lampaasta ja tämä oli hyvää...

• neloska
        Ursa kirjoitti:

No minä en tiedä mille minusta lammas ennen maistui, joka tapauksessa se oli minusta hirveän makuista. Itse valmistamastani lampaasta en tykkää edelleenkään enkä kai yleensä muidenkaan, paitsi anopin. Eka kerran kun vierailin miehen äidin luona ja tämä tarjoili meille lammaspaistia, niin minä fiksuna likkana totesin että eihän tämä maistu yhtään lampaalle! Piti sitten selitellä että niin siis kun minä en yleensä tykkää lampaasta ja tämä oli hyvää...

Kerro etä tänne koti-Suomeen olisi vinkki tulossa,kyllä syötäisiin.jos sen villanmaun saisi pois.Lihanahan lammas on hyvää ja mureaa,valkkari ei auta yhtään marinoinnissa(siis valkosipuli),joku ihmekonsti on,mutta en ole vielä sitä saanut tietää.

Nää naistenlehtien reseptit onyhtä tyhjän kanssa,villa maistuu joka puraisulla ja nenällä myös.

• Ursa
        neloska kirjoitti:

Kerro etä tänne koti-Suomeen olisi vinkki tulossa,kyllä syötäisiin.jos sen villanmaun saisi pois.Lihanahan lammas on hyvää ja mureaa,valkkari ei auta yhtään marinoinnissa(siis valkosipuli),joku ihmekonsti on,mutta en ole vielä sitä saanut tietää.

Nää naistenlehtien reseptit onyhtä tyhjän kanssa,villa maistuu joka puraisulla ja nenällä myös.

että norjalainen lammas maistuu erilaiselle kuin suomalainen, mutta en muista perustelua enkä tiedä voiko se pitää paikkansa. Koska olen aina ennen vihannut lampaanlihaa niin en ole tätä tutkinut. ;) No minäpä yritän muistaa kysyä että miten siitä lampaasta saa sen villanmaun pois.

• pyreeni
        Ursa kirjoitti:

että norjalainen lammas maistuu erilaiselle kuin suomalainen, mutta en muista perustelua enkä tiedä voiko se pitää paikkansa. Koska olen aina ennen vihannut lampaanlihaa niin en ole tätä tutkinut. ;) No minäpä yritän muistaa kysyä että miten siitä lampaasta saa sen villanmaun pois.

Onkohan norjassa sitten joku erirotu? Vai laitetaisiinkohan lammas siellä eritavalla?

Samoja lampaitahan ne kuitenkin ovat.

Minusta lampaan liha ei maistu villalle, kunhan se on oikein nyljetty. Itse nyljen mieheni kanssa 10-15 lammasta vuodessa. Veistä täytyy viruuttaa vähän väliä vedessä ja käsiä myös, jotta villa ei missään kohdassa koskisi lihaan.
        Lampaan liha ei ole suurinta herkkuani kuitenkaan.

• Kotimaista lihaa syödään meilläkin...mutta...
      lintuja, lammasta ja hevosta ei meillä syödä.
      Katkaravut on myös minun herkkua, isäntä ei niitä "toukkia" suuhunsa laita, kalaa syödään myös kerranviikossa. Kananmunat on tietysti vapaan kanan.

• myös siipat vaihtoon

Tämä vegaani oli ehkä liian kurinalainen, vaikka kasvissyöntiä kannatankin, toivoisin myös ehkä jonain päivänä saamistani lapsista kasvissyöjiä, tosin se on heidän oma valintansa sitten.

Niin, en syö punaista lihaa enkä kanaa. Syön kyllä (ainakin vielä) kalaa, maitotuotteita ja munia, joskus harvoin katkarapuja. Yritän pikkuhiljaa vähentää miatotuotteiden käyttöä niiden epäeettisen tuotannon vuoksi. Kalaa syön silloin tällöin terveydellisistä syistä. Lohi, nam! Mies syö lihaa, mutta syö toki myös kasvispöperöitäni. Kisut syö lihaa (tietysti), heille ostin tänäänkin possunfilettä.

Jos haluaa jättää lihansyönnin kannattaa tehdä se pikkuhiljaa, ainakin omasta mielestäni se oli helpompaa kuin kerralla kaiken poisjättäminen. Jätin ensin punaisen lihan, siitä parin vuoden päästä kanan muut linnut. Toistaiseksi en ole kalaa jättänyt mutta maitotuotteita olen vähentänyt kuten edellä sanoin. Monesti jokin ruokalaji, kuten esim. punainen liha on tottumiskysymys, alussa ehkä saattoi tehdä mieli kebabbia yms. Mutta aina sen lihan voi korvata jollain muulla ruokalajilla. Ajan myötä sitä ei tee edes mieli. Nykyään en voi edes ymmärtää miten olen joskus voinut syödä jotain lihaa... Suomalainen syö lihaa monta kertaa enemmän kuin mitä ravinnollisesti ajateltuna tarvitsee. Tarpeellisen hivenaineet sun muut saa pienemmästäkin määrästä lihaa, sitäpaitsi punainen liha sisältää huonoja rasvoja, joten lihan vähentäminen saattaisi olla paikallaan monella. Jo pelkästään maitotuotteita syömällä saa tarpeelliset ainesosat.

• neljän suora

Jokainen aikuinen päättää itse omasta ruokavaliostaan.

Et kuitenkaan ole vegaani,vaan vegetaristi,omien tietojeni/kokemuksieni mukaan.

Hyvä,että et laita lapsiasi samalle linjalle ruoan suhteen,heille ne protskut sun muut ovat erittäin tärkeitä.

Jos lähdet täysin vegaanitielle,et pärjää ilman lisäravinteita kovin pitkälle.

• PoliceGirl82

Kylla kaikenlainen ruoka menee, vihanneksista punaiseen lihaan ja pihvit enemmin raakoina kuin ylikypsina, punaista pitaa nakya enemman kuin ruskeaa, se on minulla nyrkkisaantona.

Erityisen ihastunut olen steak&kidney-piirakoihin, joiden nimi lienee kuvotus mutta tavara taytta nannaa! Munuaispiirakkaa... Mmmmm...

• neljän suora

Siis munuaisia,yööööööööökkkkkk!

Lapseni kummisetä on englantilainen,hän on yrittänyt minuakin perehdyttää munuaispiirakan saloihin huonolla menestyksellä.

Vielä hirveämpää meidän perheem kannalta on Christmas Pudding,joka vuosi sama 'kiitos nyt kovasti'juttu.

• issu56
        neljän suora kirjoitti:

Siis munuaisia,yööööööööökkkkkk!

Lapseni kummisetä on englantilainen,hän on yrittänyt minuakin perehdyttää munuaispiirakan saloihin huonolla menestyksellä.

Vielä hirveämpää meidän perheem kannalta on Christmas Pudding,joka vuosi sama 'kiitos nyt kovasti'juttu.

se vasta namia onkin ja teenkin sitä silloin tällöin äidille ja itselleni, kun mies on sen verran kranttu, ettei munuaisiin koske

• Maya81

lihaa! Ihan eettisistä syistä ja myöskin siitä syystä että oksu tulis jos edes yrittäisin syödä enkä edes halua yrittää. YÖK!

Luomu munia syön silloin tällöin ja täytyy myöntää että kalaa joskus harvoin..

• ruokailutottumuksia, mutta meillä syödään lihaa laidasta laitaan: ja hevosenlihakin on ruokalistalla, jota syödään niin palvattuna, jauhettuna kuin purkitettuna ja savustettunakin miten milloinkin sattuu olemaan... kivipiiraskin maistuu, siis kalkkunaa ja kanaa kaikissa muodoissa, samoin possua, nautaa, hirveä ja KALAA niin paljon kun sitä ikinä vaan saadaan -se valmistus ei ole mikään ongelma päin vastoin se on UNELMA!

Ja sanokoon kuka mitä tahansa niin suomalainen ruoka on hyvää! Sen valmistus on vain mielikuvituksesta kiinni ;)

• sudenkorento75

kuin punaista. Eli kana ja kalkkuna sekä kala kuuluu pääasialliseen ruokavalioon. En ole mikään hillitön punaisen lihan ystävä. Välillä alkaa vaan mielikuvitus loppumaan tuon ruoan suhteen kun tekee vain samoja pöperöitä, sitten valitettavan paljon tulee töissä syötyä valimisruokia, lähinnä keittoja.

• eirekisterissa

Meillä syödään varmaan eniten nautaa (jauhelihan muodossa). Lisäksi sikaa ja kanaa, lohtakin tulee nautittua muutaman kerran kuussa. Hevosta en itse syö, mies kylläkin. En kyllä osaisi elää ilman lihaa.

• lepakkoleino

Mies syö kaikkea, minä en syö punaista lihaa, riistaa, kanaa yms. kalaa syön samoin maitotuotteita ja kanamunia. Meidän poika ei syö myöskään punaista lihaa eikä riistaa, mutta muuten kaikkea (kana, kala, maito, munat...)
      Kaikki mitä voidaan ostetaan luomuna, siis maito, munat ja lihat.

• pyreeni

Paras liha on minusta porolla. Hirveä syömme myös paljon, lammasta, nautaa..
      Lihansyöjiä olemme siis.

• solina

en syö lihaa, kalaa kyllä ja äyriäisiä, muttä en mitään mikä on kävellyt nurmella. Lapsille laitan kyllä liharuokaa vaikka kalaa syövät mielellään hekin.

Ketjusta on poistettu 31 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      61
      2260
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      32
      1724
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1534
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      375
      1529
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1484
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1357
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1108
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      106
      1091
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1054
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      979
    Aihe