Ostatko kaupasta alekori ruokaa, jos ostat, mitä ruokaa? Vai pidätkö sitä vähävaraisten eläkeläisten tai työttömien ostoslistaan kuuluvana?
Rimako matalalla??
28
931
Vastaukset
- ja toinenkin
Jos siellä korissa on sellaista, minkä ostaisin muuten normaalihinnalla ja kuluttaisin heti, on vain yksi rajoitus:
Jos siellä korissa on vain yksi tai kaksi sitä tavaraa, jätän ne vähempivaraisten ostettaviksi.
Muuten en siekaile.
En osta varastoon, kun en tiedä minne kuolemani jälkeen kaikki joutuu. - Pirre*
teen ruokaa "vieraillekin" ihmisille, en uskalla ostaa päivämäärältään vanhentuneitä elintarvikkeita.
ps. en ymmärrä miksi niitä yleensä saa olla myynnissä..eikös se jo terveydenhuoltolaki kiellä niiden myynnin?- ale-korissa
EI TODELLAKAAN myydä kuin viimeisellä pvämäärällä olevia.Ja monessa tuotteessa se viimeinen pvä EI OLE VIIMEINEN KÄYTTÖPÄIVÄ,vaan myyntipvä...Tiedätkös,mitä se pvämäärä vihkisormuksessa tarkoittaa ???? nii,just.parasta ennen.
- Pirre*
ale-korissa kirjoitti:
EI TODELLAKAAN myydä kuin viimeisellä pvämäärällä olevia.Ja monessa tuotteessa se viimeinen pvä EI OLE VIIMEINEN KÄYTTÖPÄIVÄ,vaan myyntipvä...Tiedätkös,mitä se pvämäärä vihkisormuksessa tarkoittaa ???? nii,just.parasta ennen.
ainakin pitää paikkansa..hehee..enpä ollut kuullutkaan ennen..:)
- niimpäs
ale-korissa kirjoitti:
se onkin kyseenalaista,se käyttö meinaan... :-)
- Joku toinen
ale-korissa kirjoitti:
tosiaan silloin tuoreempi ja ehkä raikkaampi, ainakin kun on toiseen totaallikielteinen. ;)
- koreissa
ei myydä vanhaa ruokaa, vaan sellasta jolla on viimeinen myyntipäivä juuri sinä päivänä, viimeinen myyntipäivä ei tarkoita samaa kuin viimeinen käyttöpäivä.
Itse ostan työtön kun olen, yleensä siitä leivän, jos sattuu osumaan silmiin. - Juniperus
koreissa kirjoitti:
ei myydä vanhaa ruokaa, vaan sellasta jolla on viimeinen myyntipäivä juuri sinä päivänä, viimeinen myyntipäivä ei tarkoita samaa kuin viimeinen käyttöpäivä.
Itse ostan työtön kun olen, yleensä siitä leivän, jos sattuu osumaan silmiin.Tarkoittaa viimeistä käyttöpäivää, jos valmistat ruokaa muille, ja saat siitä korvauksen. Itselleen saa tehdä ruokaa (ja kai muillekin ilmaiseksi) viimeisen myyntipäivän ohittaneista ruokatarvikkeista.
- Olen juuri suorittanut
Juniperus kirjoitti:
Tarkoittaa viimeistä käyttöpäivää, jos valmistat ruokaa muille, ja saat siitä korvauksen. Itselleen saa tehdä ruokaa (ja kai muillekin ilmaiseksi) viimeisen myyntipäivän ohittaneista ruokatarvikkeista.
Eviran hygieniapassikoulutuksen ja tiedän mistä puhun!
Viimeinen myyntipäivä ei suinkaan tarkoita sitä että et saisi siitä tehdä ruokaa vieraille vielä sinä päivänä! Ruoka ei ole pilaantunutta viimeisenä myyntipäivänä!
Ajattele järjellä, jos sitä saa myydä, niin sitä saa silloin myös käyttääkkin!
Viimeinen myyntipäivä on ohi vasta pakkauksessa merkityn päivämäärän jälkeisenä päivänä! Ja sitä saa ravintolatkin käyttää vielä sitä seuraavanakin päivänä ruuanlaittoon!!!!! - päivämääräkin
Juniperus kirjoitti:
Tarkoittaa viimeistä käyttöpäivää, jos valmistat ruokaa muille, ja saat siitä korvauksen. Itselleen saa tehdä ruokaa (ja kai muillekin ilmaiseksi) viimeisen myyntipäivän ohittaneista ruokatarvikkeista.
tarkoitta vain sitä että se on kaikkein parasta ennen sitä päivämäärää, eikä suinkaan pilalla!
Esimerkiksi kananmunia voi käyttää reilun kuukaudenkin "parasta ennen" päivämäärän jälkeen!
Niin kauan kun tuotteessa ei ole näkö- eikä hajuaistein havaittavia virheitä, voi tuotetta käyttää ja syödä!
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/hygieniaosaaminen/
Tuota kautta löydät vaikka mitä tietoa. - Juniperus
Olen juuri suorittanut kirjoitti:
Eviran hygieniapassikoulutuksen ja tiedän mistä puhun!
Viimeinen myyntipäivä ei suinkaan tarkoita sitä että et saisi siitä tehdä ruokaa vieraille vielä sinä päivänä! Ruoka ei ole pilaantunutta viimeisenä myyntipäivänä!
Ajattele järjellä, jos sitä saa myydä, niin sitä saa silloin myös käyttääkkin!
Viimeinen myyntipäivä on ohi vasta pakkauksessa merkityn päivämäärän jälkeisenä päivänä! Ja sitä saa ravintolatkin käyttää vielä sitä seuraavanakin päivänä ruuanlaittoon!!!!!En tietenkään epäile, kun sinulla kerran on niin tuoretta tietoa. Varmaankin voit ystävällisesti antaa tarkan linkin, mistä tuo tieto löytyy myös mustana valkoisella.
- sen verran,
päivämääräkin kirjoitti:
tarkoitta vain sitä että se on kaikkein parasta ennen sitä päivämäärää, eikä suinkaan pilalla!
Esimerkiksi kananmunia voi käyttää reilun kuukaudenkin "parasta ennen" päivämäärän jälkeen!
Niin kauan kun tuotteessa ei ole näkö- eikä hajuaistein havaittavia virheitä, voi tuotetta käyttää ja syödä!
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/hygieniaosaaminen/
Tuota kautta löydät vaikka mitä tietoa.että siinä kotelossa saattaa olla munia, jotka oli jo ikääntyneitä ennen kaupan hyllylle tuloa.
Kananmuna ei tosiaankaan säily paria kuukautta, että se päivämäärä parasta ennen kannattaa katsoa
.
Turhaa ostaa kotelollista, jossa vain ehkä kaksi on käyttökelpoista, vaikka saisi halvalla. - opettajani
sen verran, kirjoitti:
että siinä kotelossa saattaa olla munia, jotka oli jo ikääntyneitä ennen kaupan hyllylle tuloa.
Kananmuna ei tosiaankaan säily paria kuukautta, että se päivämäärä parasta ennen kannattaa katsoa
.
Turhaa ostaa kotelollista, jossa vain ehkä kaksi on käyttökelpoista, vaikka saisi halvalla.kertoi, että ne voi säilyä kolmekin kuukautta parasta ennen päiväyksen jälkeen, oli kokeillut ja itse olen paistanut vielä kuukaudenkin yli menneitä siitä päiväyksestä.
Ja se tosiaan tarkoittaa sitä että ne ovat parhaimmillaan ennen sitä päiväystä, mutta eivät missään nimessä syömäkelvottomia sen jälkeenkään kuukauteen ainakaan.
Ne munat eivät todellakaan ole ikääntyneitä ennen kaupan hyllylle tuloa, täällä suomessa on erittäin tarkka elintarvikelaki ja suoja ja testit sitä varten. Suomi kuuluu maailman hygieenisimpiin maihin, mitä elintarvikkeisiin tulee. - on niin
Juniperus kirjoitti:
En tietenkään epäile, kun sinulla kerran on niin tuoretta tietoa. Varmaankin voit ystävällisesti antaa tarkan linkin, mistä tuo tieto löytyy myös mustana valkoisella.
paljon sivuja, etten sitä nyt ala etsimään yhtä ainutta tietoa, mutta kurkkaa tuolta ja etsi itse.
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/lains____d__nt__/uudet_perussaadokset/kysymyksia_ja_vastauksia/hygieniaosaaminen/
Jotkut käy sen kurssin päiväkurssina, minä kävin sitä neljä päivää, eli vähän tarkemman kurssin kuin olisi ollut pakko, eli tiedän tosiaan mistä puhun. - että sen kurssin
Juniperus kirjoitti:
En tietenkään epäile, kun sinulla kerran on niin tuoretta tietoa. Varmaankin voit ystävällisesti antaa tarkan linkin, mistä tuo tieto löytyy myös mustana valkoisella.
siis voi käydä joko vain testimässä, tai koko päivän kurssina, tai kuten minä kävin, iltakurssina neljänä päivänä, jolloin oli aikaa lukea ja perehtyä paremmin tähän aiheeseen, kuin mitä yhden päivän kurssilaiset tekevät, tai ne jotka käyvät tekemässä pelkän kokeen.
- että sen kurssin
Juniperus kirjoitti:
siis voi käydä joko vain testimässä, tai koko päivän kurssina, tai kuten minä kävin, iltakurssina neljänä päivänä, jolloin oli aikaa lukea ja perehtyä paremmin tähän aiheeseen, kuin mitä yhden päivän kurssilaiset tekevät, tai ne jotka käyvät tekemässä pelkän kokeen.
- Juniperus
on niin kirjoitti:
paljon sivuja, etten sitä nyt ala etsimään yhtä ainutta tietoa, mutta kurkkaa tuolta ja etsi itse.
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/lains____d__nt__/uudet_perussaadokset/kysymyksia_ja_vastauksia/hygieniaosaaminen/
Jotkut käy sen kurssin päiväkurssina, minä kävin sitä neljä päivää, eli vähän tarkemman kurssin kuin olisi ollut pakko, eli tiedän tosiaan mistä puhun.Antamistasi linkeistä en kyseistä tietoa löytänyt; sivullahan oli vain ylimalkaista hygieniapassin - tai mikä se nykyään onkaan mimeltään? - esittelyä ja hyvin yleistä löpinää. Ilmeisesti olet sen tiedon siis saanut muualta, mutta mistä?
- sain opettajan
Juniperus kirjoitti:
Antamistasi linkeistä en kyseistä tietoa löytänyt; sivullahan oli vain ylimalkaista hygieniapassin - tai mikä se nykyään onkaan mimeltään? - esittelyä ja hyvin yleistä löpinää. Ilmeisesti olet sen tiedon siis saanut muualta, mutta mistä?
antamista lomakkeista, jotka piti lukea kokeisiin ja tietenkin se opetti tämän asian myös tunnillakin. Jostain netistä pitäs löytää ne kaikki kysymykset, mitä siinä kokeessa esitetään. Luulin niitten löytyvän tuota kautta.
En nyt kuitenkaan ala etsimään, usko tai ole uskomatta sitten. Minä muuten läpäisin sen kurssini 0 virheellä.
- OPISKELIJOILLE
ja vaikka työttömille.Ärsyttääkin oikein,kun joku HIENO rouva tai herra tonkii niitä ja SAITUUS kiiluu silmissä ja eurot pankkiholvissa.Kaikki kunnia ja kiitos kaupoille,jotka pitävät ns.halpuuskoreja.Yhtä ärsyttävää tapahtui kerran valintatalossa.Hyla-kuohukerma oli hyllystä loppu.Sekunti ennen sitä oli.Kysyin myyjältä,mihin purkit hävisi,että vannon nähneeni juuri jne."Niissä oli huominen pvämäärä,ne heitettiin roskiin",vastasi neiti topakasti.En voinut uskoa korviani,pyysin saada ostaa 4prk.EN VOI MYYDÄ.Asia oli loppuunkäsitelty.Hän tiuskasi vielä perääni "MÄ EN OO NÄIT SÄÄNTÖI KEKSINY".Eli varttia aikaisemmin olisin saanut ostaa ne.Sen jälkeen en ole avanut tämän kaupan ovea.Enkä avaa.(soitin seur.pvänä myymälänhoitajalle,tyttö oli toiminut ohjeitten mukaisesti,HUH!)
- "hienoilla"
rouvilla ja herroilla voi olla kans loppu. Jos vaikka 80 luvun romahduksessa meni kaikki omaisuus ja jäi vain se hieno turkki.
- myymälässä
oli annettu sitten täysin väärät ohjeet tytölle!
Taitavat pelätä liikaa eviran tarkastajia, kun nekin, jotka ovat seuraavan päivän viimeisenä myyntipäivänä, jo roskiin heitetään. Enpä astuis minäkään moiseen kauppaan enää.
Sitäpaitsi, eikse Hyla kerma säily muutenkin pidempään kuin tavallinen?
Täytyypä kaivaa noi hygieniakurssin paperit taas esiin ja tarkastaa asia. Ihan mielenkiinnosta! - valintatalossa
myymälässä kirjoitti:
oli annettu sitten täysin väärät ohjeet tytölle!
Taitavat pelätä liikaa eviran tarkastajia, kun nekin, jotka ovat seuraavan päivän viimeisenä myyntipäivänä, jo roskiin heitetään. Enpä astuis minäkään moiseen kauppaan enää.
Sitäpaitsi, eikse Hyla kerma säily muutenkin pidempään kuin tavallinen?
Täytyypä kaivaa noi hygieniakurssin paperit taas esiin ja tarkastaa asia. Ihan mielenkiinnosta!se seuraavan pvän pvämäärä koski siis MAITOTUOTTEITA.Harmitti niin peevelisti,kun eräs vieraista oli niitä "intorolorolaktatiivisiä",kerroin senkin myyjälle,että tarvitsen juuri hylakermaa.Hän otti kärryissä olevasta mustasta pussista yhden purkin,sanoin ettei 1 riitä.mitään siihen vastaamatta,hän nakkasi senkin takaisin pussiin.Olin aivan ällikällä lyöty.Kuvitteliko hän minun tulleen "ahneeksi" ??? En usko,kyllä sen ikäinen jo tajuaa,ettei kinkkukiusaukseen riitä YKSI PURKKI.
- sen kaupan
valintatalossa kirjoitti:
se seuraavan pvän pvämäärä koski siis MAITOTUOTTEITA.Harmitti niin peevelisti,kun eräs vieraista oli niitä "intorolorolaktatiivisiä",kerroin senkin myyjälle,että tarvitsen juuri hylakermaa.Hän otti kärryissä olevasta mustasta pussista yhden purkin,sanoin ettei 1 riitä.mitään siihen vastaamatta,hän nakkasi senkin takaisin pussiin.Olin aivan ällikällä lyöty.Kuvitteliko hän minun tulleen "ahneeksi" ??? En usko,kyllä sen ikäinen jo tajuaa,ettei kinkkukiusaukseen riitä YKSI PURKKI.
kauppiaalle reklamaatio!
- Loistava.polku
Köyhällä ei ole useinkaan vara valita.
- Pirre*
muuten olen sitä mieltä että on hyvä - tai ainakin parempi, että päivämäärältään vanhaksi menevät tuotteen myydään tai jaetaankin, kuin viskataan roskiin - se on jo hirmuista tuhlausta.
Ja maalaijärjellä ajatellen ja pakastinten ja jääkaapiton aikakaudella eläneenä ymärrämme varmasti jokainen, ettei esim.leipä ole vanhaa vielä viikonkaan päästä, - olemme vain oppineet vaatimaan (sitä karjaa kun olemme), mussuttelemaan samanpäivän tuoretta ruisleipääkin, joka sitäpaitsi on epäterveellistäkin monen vatsalle.- tuoreesta
ruisleivästä,kun ei tahdo feeliksen peitto aina pysyä päällä.Annankin kuivahtaa seuraavan.
- opri51
Kyllä ostan ja tulen ostamaan.
Itse en käytä juurikaan lihaa tai makkaroita, mutta koirilleni (2) ja kissoilleni(2) ostan alekoreista elintarvikkeita, teen niiden sapuskat itse. Lemmikkien syömiset tulevat näin huomattavasti halvemmiksi.
Vaivaahan siinä joutuu näkemään, että saavat kaikki tarvitsemansa ravinto-aineet.
Leivän taas leivon itse. marketin alekorista ostan itsekin, vaihtelevasti tuotteita, joiden viimeinen käyttöpäivä on esim. tänään; silakkafileitä, keitän koiralle, valmisaterioita, marinoituja liha- tai broilersuikaleita. Hapanleipää saa jostain ilmaiseksi, leikkaan ne kapeiksi suikaleiksi ja kuivatan koiralle makupalaksi.
Ihan hyvää syötävää löytyy, jos valmistaa sen samana päivänä tai ihan hyvin seuraavanakin päivänä.
En elä kovinkaan leveästi, enkä suinkaan joka päivä käy korilla, kurkkaan kuitenkin ohi mennessä, mitä tarjottavaa se sisältää. Hukkaan heitetyt ruuoat, on hirveetä tuhlausta. Eläimelle voi laittaa näistäkin, jos ei itse ole tarvetta käyttää viimeisen käyttöpäivän tuotteita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih496275Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6422594Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831209- 821113
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3121065Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.751064Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä591064- 65942
- 69923
- 228854