juniorin keskittymiskyky

musta.salama

Tilanne meillä on se että pidän sisällä päivittäin koulutushetkiä n.15-30 min kerrallaan. Ulkona kuitenkin kouluttaminen on sata kertaa haasteellisempaa..koira jaksaa keskittyä just ja just sen yhden käskyn verran ja sitten haluaa "riehua" eli pomppia ympäriinsä kuin hullu ja repiä oksia, käpyjä kaikkea. Olen kumminkin yrittänyt vaatia 3 käskyn verran keskittymistä. Esim seuraa, paikka ja tänne käskyjen opettelemista. Pitäisikö minun antaa joka käskyn välillä se riehunta tauko vai voinko huoletta vaatia hieman pidempää keskittymistä?? En kumminkaan mahdotonta, ymmärrän että joskus sen on nollattava aivot :)

Sisällä se keskittyy minuun ja meidän tekemiseen täydellisesti ja joka käsky menee heti oikein ja on innoissaan mukana. Mikä on mahtavaa, mutta ulkona asia on toinen juttu...

6

302

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • musta.salama

...

• enää niin junnu ole etteikö sen pitäisi pystyä keskittymään jo pitempiäkin aikoja,monesti tuon ikäisellä on jo kisojakin käytynä =)Eli lisää pikkuhiljaa vaatimustasoa,palkkana se leikki ja muu sitten kun on homma suoritettu =)

• hatam

meillä on opetettu jo puolen vuoden jälkeen pikkuhiljaa.
      Paras tapa mun mielestäni oli, että ulosmennessä ensin huhdottin pahemmat höyryt pihalle ja vasta sitten käytiin niihin opetuspuuhiin. Jos koiralla oli hirveesti energiaa, ei siitä opettamisesta tullut mitään.
      Kotonahan on hyvä treenata myöskin.

• hiukan toisenlainen ehdotus kuin muilla, mutta miten se ajokoiramixillä toimii, niin siitä ei ole hajuakaan.
      Eli jos koittaisit palkata sitä jollain saalisleikillä jo kontaktin ottamisesta ulkona! Siis heti alotat leikillä, rauhotat...jatkat heti uudelleen ja niin edespäin. Silloin koira todennäköisesti(tai toivottavasti) pyrkiikin keskittymään sinuun ja siihen palkkaan ja sille jää ns. nälkä päälle siitä leikistä! ja se tietää sen jatkuvan! Sitten kun se alkaa sujua, niin alkaisit käskyttää pikkuhiljaa niitä juttuja jotka se takuuvarmasti osaa...ja aina sitten se palkka HETI päälle! Ja koko homma kannattaa lopettaa silloin, kuin koira on oikeen innoissaan jutusta, niin seuraavalla kerralla homma on sille jo tuttua ja kierrokset nousee nopeemmin :)
      Ja jättäisin ne "koulutusleikit" sitten ihan vaan siihen käyttöön ja "vapaalla" sitten muita leikkejä. Me käytämme tätä tapaa, mutta toki on paljon muitakin :)

• molossi

Noo,junnut on junnuja.Toiset enemmän ja toiset vähemmän,heh :)

Minä taas aloitan kouluttamisen aikas aikaisin eli hyödynnän nopean oppimisen aikakautta ja aikaa mahdollisimman paljon ennen sitä varsinaista junnu-ikää tai sanoisinko murkku-ikää.
      Eli pyrin noi tietyt koulutusjutut,kuten tokojutskat(pääasiassa alon ja joitain avon juttuja) "opettamaan" jo ennen puolta vuotta.Sitten pahimmassa vaiheessa keskitytään "mukavampaan", nenänkäyttöön ja ihan vaan kontaktin ja kotikasvatuksen juttuihin.Esim.viime projekti meillä on ollut tuon virtapiirimurkun kanssa harjoittaa niin vahvaa kontaktia,ettei se vapaana karkaa muiden luo.
      Sitten pahimman murkun jälkeen aletaan kaivaa niitä pentuna koulutettuja juttuja vasta kunnolla ja pikkuhiljaa hiomaan.

Itse kun olen sitä mieltä,että varsinkin roduilla,joilla ei ole jalostettu pahemmin tuota miellyttämishalua ja toimimista kiinteästi ihmisen kanssa,niin nuo johtajuusjutut ja sitä kautta kontaktin luominen ja tarve on tärkeää,myös siis vaikuttaa tuohon keskittymiseen.
      Eli siis minä panostan ensin kontaktin ja keskittymiskyvyn luomiseen.

ja meilläkin alkaa ensin koulutus sisällä kotona,sitten omalle pihalle,jossa enemmän häiriötä ja sitten ihmisten ilmoille.

joskus on vähän vaikeaa neuvoa,kun ei tunne koiraa ja omistajaa.
      Eli esim.jossain tapauksissa voi jollekin olla esim.paikallaan nostaa vielä enemmän kierroksia ja siellä sopivassa kohdassa aloittaa ottaa vaikka yhtä liikettä jokusen kerran,kunnes koiraa pääsee jyvälle.Toiselle taas se ei missään nimessä sovi,ja esimerkiksi palkkaus ruualla on parempi,koska se rauhoittaa,jolloin taas joku toimii paremmin niin.

Yhtä kaikki.Kaiken takana on kontakti ;=) ja omissa roduissani vielä "maltti on valttia",jos tuloksia haikailee...

Niin,ja toi päivittäinen aika voi olla jollekin vähän pitkä,vaikka sisällä paremmin menisikin.
      Itse ottaisin korkeentaan muutaman minuutin täydellä kapasiteetillä ja sitten samat seuraavaksi ulkona.Yhtä,korkeintaan kahta jokusilla toistolla ja lopetus aina helppoon ja opittuun.

En tiedä,mutta taas makuasioita.Itse en koskaan harjoittele edes kisaavilla koirilla puolta tuntia.Siis tokojuttuja.No korkeintaan silloin,kun välillä ollaan käyty jossain kentillä ryhmässä harjoittelemassa,jossa siis tarkoitus on enemmän ollut testata keskittymiskykyä muitten joukossa.

Mutta,nuoret on nuoria.Hommia saattaapi paljonkin vaatia :=)

• musta.salama

"Itse ottaisin korkeentaan muutaman minuutin täydellä kapasiteetillä ja sitten samat seuraavaksi ulkona"

Taidanpa kokeilla tuotakin. Eli siis eka sisällä ihan pari perusjuttua mitkä se varmasti osaa, ja sitten ravaan ulos (kerrostalo kolmiossa asutaan) ja samat jutut ulkona. Ja sitä monta kertaa päivässä. Ehkä pienen virheen teen siinä, että kävelen n.500m läheiselle kentälle siihen koulutushetkeen, kun siinä se juuri kerää niitä extra kierroksia. Voisin ihan aloittaa harjottelun omalla parkkipaikalla yms. paikalla oman talon pihassa.

Lähinnä tuohon koulutushetken pituuteen vaikuttaa myös se, että teemme paljon etsimis/jäljestämis harjoituksia sisällä ja ulkona (perus koulutuksen lisäksi siis) niin saa edes jonkinlaista ajokoiramaista toimintaa, kun siinä sitä on. Saattaa siten joskus venähtää puoleenkin tuntiin helposti. Enkä ainakaan vielä ole siinä väsymisen merkkejä huomannut, kun se on juuri sitä koirani ominta toimintaa. Etsisi vaikka 2 tuntia jos antaisin. Ja tämän hajuaisti toimii kuin kone :) en ymmärrä miten koira voi haistaa jäniksen niinkin kaukaa, kun vielä tuulee kovasti. Uskomatonta..

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      61
      2280
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      32
      1724
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1534
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      375
      1529
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1494
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1367
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1118
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      106
      1101
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1064
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      989
    Aihe