Hankimme syyriksen muutama päivä sitten. Se on eläinkaupan mukaan reilu 2 kk vanha. Annoimme sen olla rauhassa dunassaan ensimmäisen päivän ja illan. Toisen iltana annoimme sen juosta vapaasti valvotulla alueella, samoin kolmantena iltana, reilun tunnin ajan. Hamsteri on utelias ja kiltti, eikä se ole yrittänyt purra tai pitänyt mitään narinaa.
Vapaana juoksemisen jälkeen se on siirtynyt ruokakupin kautta suoraan pesämökkiin, jossa se rapistelee meidän nukkumaanmenoomme asti. En tiedä, miten paljon se touhuaa yöllä, mutta aika paljon se tuntuu viihtyvän omassa pesässään. Välillä se käy tietysti jaloittelemassa ja ruoka- ja juomatauolla. Laitoimme sille lisää virikkeitä kolmantena iltana, koska pelkäsimme sen olevan tylsistynyt,
Olemme huolissamme, että aloitimmeko ystävystymisen liian aikaisin vai onko runsas pesässä oleilu normaalia? Duna on kooltaan 50 x 30 x 27 cm ja siinä on toinen taso, jolla pesämökki sijaitsee. Onko duna kenties liian pieni syyrikselle, minkä takia se on vain pesässään?
Olemme kokemattomia hamsterinomistajia, joten kaikki neuvot ovat tarpeen! :)
Uusi syyris vain nukkuu
9
656
Vastaukset
- Miesasiamies
Minulla on ollut monia hamstereita, tarkkaa vastausta ei.
Jotkut lähteet sanoisivat että tutustuttaminen vie kauemmin mutta on kyllä vastakkaisiakin tapauksia kuvattu, kuten sinulla.
Jos tiedät sen olevan aktiivinen useamman tunnin päivässä, niin ajattelisin että ei ole hätää.
Yöllähän ne yleensä valvoo. Varmista sille jokin hämärä ja hiljainen paikka.- clairfille
jos hamsteri ei näytä yhtään pelokkaalta tai stressaantuneelta, kun otat sen lattialle tms, luulen että se on ihan kunnossa :) itsekin hermoilin kamalasti ensimmäisen hamsun saadessani, mutta ajan mittaan lemmikin tapoihin ja päivärytmeihin tottuu. hamstereilla on tosi yksilöllistä se milloin ne kupisevat vain omissa oloissaan mökissään ja nukkuvat ja milloin taas tepisevät muualla häkissä :D voihan olla, että tämä hamsusi haluaa touhuta vain ja ainoastaan pimeässä ja hiljaisessa ympäristössä, eikä sen takia juurikaan päivällä naamaansa mökin ulkopuolella näytä :D
- Jari T
sillä voi olla liian vähän virikkeitä (puuttuu esim. juoksupyörä) ja on siksi masentunut!
Hamsterin duna on ihan liian pieni. Tuo pesässä kököttäminen voi johtua juuri siitä. Kannattaa ostaa uusi isompi terraario tai reilunkokoinen häkki. Hyvä on esimerkiksi Duna Hamster (71x46x31,5) tai Gabberin Criceto Rex (71x45x29).
http://www.lemmikkiexpress.fi/product_catalog.php?c=20&page=1- suski87
Myös vuorokausirytmi on hamstereille melko yksilöllinen. Siinä missä osa syrkeistä touhuilee jo 18-19 aikaan illalla, voi osa hyvinkin heräillä vasta puolenyön kieppeillä. Meillä ollut syrkki tapasi etenkin nuorempana nukkua tuonne puoleenyöhön asti, eikä se vanhempanakaan kovin paljoa aikaisemmin heräillyt. Osat hamsterit eivät myöskään yöeläiminä välitä kirkkaista valoista, vaan alkavat touhuilla vasta valojen sammuttua.
Minustakin tuo asumus on kyllä kokonsa puolesta parempi kääpiöhamsterille kuin syyrialaiselle. Sille kannattaisi hankkia vähintään hamsteridunan kokoinen asumus (n. 70*45*30cm). Eri merkkisinä ja käytettyinä näitä löytyy joskus hyvinkin halvalla, esim. Gabber Criceto rexin voi saada uutena jo 30 eurolla, kun taas Ferplast dunahamster maksaa osissa paikoissa jopa 100€. - Hamsun omistaja ja Ylpeä Si...
Niin. meillekkin ostettiin vuonna 05 2kk vanha oleva hamsu (syyrialainen) Ensimmäisinä päivinä ja viikkona se oli utelias. vuonna 2006 loppupuolella se oli "kyllästynyt" Se nukkui aina. Yölläkin se pari tuntia touhusi mutta numkahti saman tien. Minusta tuo olisi Noormaalia. Ei hätää. :D
- PieniDuna
Tuo duna on syrkille ehdottomasti liian pieni (varsinkin kun ottaa huomioon niiden alueet luonnossa). MIMIMIhäkki syrkeille 60x30x30 tai jotain sinne päin. suosittelen vähintään tuota hamsteridunaa mitä on jo mainittu. Ja juoksupyörä oli minun hamsterilleni ainakin elämä ja terveys, eli on hyvä virike. Kannattaa lukea nettijuttuja, kirjoja sun muuta hamstereista ja esim www.hamsteri.net/keskustelu:sta löytyy hyviä vinkkejä.
Siellä myös vinkkejä hamsterin käsittelystä. Kannattaa aloittaa käsittely tarjoamalla ruokaa etusormen ja peukalon välistä. Jaloitellessa antaa sen itse tulla tutkimaan. Onnea hamsterin kanssa :D
- Sulkkoli
No ei se ole epätavallista koska nyt on talvi ja huomattavasti hamsterit nukkuu pitempän. Oma hamsterinikin nukkuu tohon 9 tai joskus jopa puoli 9 mutta annan olla, koska niitähän EI saa herättää... =) (Minulla on siis itsellänikin oma hamsteri jonka rotu on SYYRIALAINEN) :)
Ei ole olemassakaan hamsterirotua nimeltä syyrialainen vaan hamsteriLAJI nimeltä syyrialainen. ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa792545En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361809- 101674
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3711606Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly181562Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681417- 1181214
- 131156
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91126- 201019