mäkilähdöstä kysymyksiä

???

uuri ajokortin saanut tiedustelee huolissaan onko vaikeaa lahteä liikkeelle mäessä farmarikorisellaautolla, sedanilla ei tuottanut mitään ongelmia, ilman käsijarrua, ei tarvinnut edes kaasuttaa kun lähti kuin "itsestään".

10

1013

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juoppolalli tolppaa vasten ...

      takanaolevan puskuriin tietty!

      niin se menee....

    • Turbo cedric

      riippuu paljon autosta ja renkaista muös etuveto vai takaveto ja bensa vai diesel minusta tiisseli on parempi mäkilähdössä kun pystyy tyhjäkäynillä lähteen

    • Olket kysynyt farmarin ja sedanin välisiä eroja mäkilähdössä. Pari viestiä alempana kaipaat infoa bensan ja dieselin välisistä eroista.

      Yhtä olennaista kuin sinisen ja punaisen auton väliset erot.

      Suuren eron tekee automaatin ja manuaalivaihteisen väliset erot mäkilähdössä. Automaatilla se onnistuu aloittelijallakin joka kerta, koska autoa ei saa millään sammumaan.

      Vaikeinta mäkilähtö on painavan pienimoottorisen manuaalivaihteisen bensa-auton kanssa. Vieraalla autolla saattaa kokenutkin kuski joutua ottamaan uusiksi. Helpointa mäkilähtö on isolla dieselillä varustetulla automaattivaihteisella normaalipainoisella autolla; tyhjäkäynnillä on helposti yli 300 Nm vääntöä, jolloin ei tarvitse pelata käsijarrun eikä vasemman jalan jarrutuksen kanssa: jarru ylös ja kaasu alas. Ei sammu, ei valu.

      Loppujen lopuksi mäkilähtöjä on autoilla tehty yli 100 vuotta; ei se vaikeaa ole. Silloin kun ensimmäisiä kertoja sitä opettelee, on se tietysti aluksi hieman hankalaa. Muutamalla harjoituksella oppii oman autonsa käytöksen ja saa synkronoitua jalkojen toiminnan.


      Master Eq

      • kuorma-autoja

        tarkoita niin tuskin niissä dieseleissä yli 300 Nm on vääntöä tyhjäkäynnillä. Ei ainakaan ennenkuin kaasua on painettu vähän aikaa ja turbo lähtenyt pyörimään.


      • kuorma-autoja kirjoitti:

        tarkoita niin tuskin niissä dieseleissä yli 300 Nm on vääntöä tyhjäkäynnillä. Ei ainakaan ennenkuin kaasua on painettu vähän aikaa ja turbo lähtenyt pyörimään.

        Esimerkiksi omassani on ahtopainetta 0.2 baria jo tyhjäkäynnillä. Tiesithän, että dieselissä ei ole kaasuläppää, jolla iman virtausta kuristetaan kuten bensassa?

        Niinpä 3-litrainen diesel imee vapaastihengittävänäkin joka kampiakselin pyörähdyksellä 1,5 litraa ilmaa sisään ja 800 kierroksella minuutissa se tarkoittaa 72 kuutiometriä minuutissa. Sillä pyörii isompikin ahdin jo aika vinhasti. Ja tässä ei ole vielä polttoaineen polttamista tulevia palokaasuja mukana.


        Master Eq


      • Peke pirulainen

        "Automaatilla se onnistuu aloittelijallakin joka kerta, koska autoa ei saa millään sammumaan."

        huijaat täällä ihmisiä. työpaikkan parkkiksella on 3 automaatti autoa, josta olen varma. kaikki oli sammuksissa, joten automaatin saa sammumaan.


    • jarrut päällä

      Jos jarrut kovasti laahaa onistuu hyvin ilman käsijarrua. Paras opetella käsijarrulla lähteminen. Lähtee valumatta, oli mikä vehe tahansa(automaatti erikseen).

      • muutoinkin

        Kun on oikea kytkintuntuma ja nopea oikeanpuoleinen jalka niin ei valu millimetriäkään taaksepäin vaikkei käsijarrua käyttäisikään, ihan sama millainen mäki.

        Mitä tulee kuorma-auton vääntöön, niin ei sekään niin helposti mäkilähtöä suorita, raskas kuorma kun on päällä niin kyllä sekin tunarilta sammuu. Käsijarrun kanssakin tunari sammuttaa kuorma-auton, käsijarruvivussa kun ei ole mitään tuntumaa, niin on vaikeampi arvioida milloin se vapauttaa.

        Ja varma vinkki: Kaasu pohjaan ja päästät kytkimen ylös samaan aikaan kässärin kanssa niin ei sammu ja tulee näyttävä mäkilähtö!


      • The Rat
        muutoinkin kirjoitti:

        Kun on oikea kytkintuntuma ja nopea oikeanpuoleinen jalka niin ei valu millimetriäkään taaksepäin vaikkei käsijarrua käyttäisikään, ihan sama millainen mäki.

        Mitä tulee kuorma-auton vääntöön, niin ei sekään niin helposti mäkilähtöä suorita, raskas kuorma kun on päällä niin kyllä sekin tunarilta sammuu. Käsijarrun kanssakin tunari sammuttaa kuorma-auton, käsijarruvivussa kun ei ole mitään tuntumaa, niin on vaikeampi arvioida milloin se vapauttaa.

        Ja varma vinkki: Kaasu pohjaan ja päästät kytkimen ylös samaan aikaan kässärin kanssa niin ei sammu ja tulee näyttävä mäkilähtö!

        Vinkin lopputulos näin talvella:
        1. Etupyörät lyövät tyhjää, kipinät sinkoillen (jos alla nastarenkaat).
        2. Jos takarenkaat eivät sattuneet jäätymään kiinni, valuu auto mäkeä alas kun mikään rengas ei pahemmin pidä.
        3. Tietysti myös kytkin saattaa kärähtää
        4. Auto sammuu kuitenkin, viimeistään kun läimästään kauhuissaan jarru pohjaan jotta mäkeä alas valuminen loppuisi (myöhäistä jo siinä vaiheessa, se on menoa sitten).


      • muutoinkin
        The Rat kirjoitti:

        Vinkin lopputulos näin talvella:
        1. Etupyörät lyövät tyhjää, kipinät sinkoillen (jos alla nastarenkaat).
        2. Jos takarenkaat eivät sattuneet jäätymään kiinni, valuu auto mäkeä alas kun mikään rengas ei pahemmin pidä.
        3. Tietysti myös kytkin saattaa kärähtää
        4. Auto sammuu kuitenkin, viimeistään kun läimästään kauhuissaan jarru pohjaan jotta mäkeä alas valuminen loppuisi (myöhäistä jo siinä vaiheessa, se on menoa sitten).

        Heh, kokeilitko itse vai mistä tiedät?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1659
    2. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1578
    3. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      13
      1373
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      341
      1329
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1265
    6. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1028
    7. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      991
    8. Et katso sitä

      Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      939
    9. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      921
    10. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      836
    Aihe